gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:30

Ik sluit me aan bij eoweyn. Het gaat om de klik, niet om de leeftijd. Castratie is voor beide geslachten wel verstandig, maar alleen echt nodig bij de rammen. Wat betreft de kosten, die verschillen sterk per dierenarts. Een goede konijnkundige dierenarts zal iets duurder zijn, want die werken met gasnarcose (duurder dan per injectie) en nemen extra maatregelen om te zorgen dat nijnlief door de narcose heen komt. Ik bespaar zelf niet op deze kosten, vind het belangrijker dat het een goede dierenarts is.

xniieeenke schreef:
Over dat eerste, Especial, geen idee sorry.
Maar, mijn konijn is niet ingeënt (wel in het begin die ze nodig is) maar niet een jaarlijks iets, en ze is gezond :P
Mijn konijn zit wel binnen, gaat ook goed, maar zorg wel dat het niet te warm word in je huis (niet boven de 26 graden ongeveer), en zorg ook dat je konijn er soms uit mag omdat binnen hokjes niet zo groot zijn vaak.

Wat is volgens jou dan een nodige enting? De immuniteit die ze opbouwen is maar tijdelijk, er zijn geen jonge konijnen entingen die levenslang werken. De entingen die ze nodig hebben, zijn die jaarlijkse entingen.... Ze is nu dan wel gezond, als ze myx of vhd oploopt, loop je zeer grote kans haar kwijt te raken, bij vhd gebeurd dat bijna zeker. Om nog te zwijgen van de lijdensweg bij myx... Terwijl de jaarlijkse enting ze grote kans geeft om het prima te doorstaan. Waarom dat niet doen?
Wel goed dat je de warmte binnen even noemt trouwens, veel mensen vergeten dat! En dat soms eruit zou ik willen veranderen in dagelijks meerdere uren. Dat is imo echt het minimum omdat ze zo actief zijn.

xniieeenke

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:38

Volgens mij heeft elk jong dier vaak een enting, ook een konijn.
Sommige beestjes zijn de jaarlijkse enting wel nodig, maar vele ook niet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:41

xniieeenke schreef:
Volgens mij heeft elk jong dier vaak een enting, ook een konijn.
Sommige beestjes zijn de jaarlijkse enting wel nodig, maar vele ook niet.

Klopt, zo geef ik 1 van mijn katten geen entingen meer, hij heeft al in zn leven zat weerstand opgebouwd. De rest minder dus die krijgen wel. Ik ben dus echt een groot voorstander van bewust enten en niet zomaar er wat in stoppen.
Maar juist daarom ent ik mijn konijnen wel. Want beide ziektes (vhd en myxo) zijn vreselijk besmettelijk en een lijdensweg met de dood tot gevolg. Geen verkoudheidje oid, maar echt nare ziektes. En de enting werkt zeer effectief. Dus juist deze entingen snap ik niet dat mensen ze niet geven. Bij deze enting zou je juist moeten denken dat het echt nodig is. Kan je mij uitleggen waarom jij de conclusie trekt dat het juist niet nodig is?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:45

Denk dat het komt omdat mijn konijn alleen is (woah ik ga hier commentaar op krijgen XD) en ze binnen zit (komt er dagelijks lekker een poosje uit hoor).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:52

En je hebt binnen nooit muggen? Hoeft maar 1 besmet mugje binnen te komen.... Op zich snap ik dat wel hoor, want een binnenkonijn loopt echt veel minder risico. Maar ik zou alsnog dat risico niet willen nemen als je het voorkomt met 1 simpel prikje van een paar tientjes.
En je konijn alleen...tja je weet zelf dus wel hoe fout dat is als je aangeeft er commentaar op te krijgen...

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:57

Zwerte schreef:
En je hebt binnen nooit muggen? Hoeft maar 1 besmet mugje binnen te komen.... Op zich snap ik dat wel hoor, want een binnenkonijn loopt echt veel minder risico. Maar ik zou alsnog dat risico niet willen nemen als je het voorkomt met 1 simpel prikje van een paar tientjes.
En je konijn alleen...tja je weet zelf dus wel hoe fout dat is als je aangeeft er commentaar op te krijgen...

Af en toe, maar die komen op mij en zuslief af :')
Snap ik!
Ik vind het totaal niet fout, maar toen ik het eerder hier of in het knaagdier topic zei werd er meteen raar gereageerd, ik wil ruzie voorkomen :j

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:08

Muggen, vliegen, je hoeft maar op een grasveld te lopen waar konijnen besmet met myx of vhs komen en je konijn is de sjaak.

En totaal niet fout, jawel, het zijn groepsdieren, en die alleen houden is ontzettend zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:57

Mag ik nog even voorstellen, mijn nijntje Sammy!

Nu anderhalf jaar oud.
Afbeelding

Er werd mij toen gezegd dat het een vlaamse reus is, maar heb zo mijn twijfels hihi...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:52

amoj, waarom denk je dat het geen vlaam is? Een kruising misschien dan? Het is wel een flinkerd zo te zien!

Hier is de wond vd voedster echt super genezen. De wond van de ram duurt iets langer. Maandag moeten we weer terug op controle. Ik hoop binnen nu en 14 dagen mijn ram weg te kunnen gaan brengen en dan een nieuwe ram uit te zoeken voor mijn voedster.
Helaas zijn de grotere konijnen uit de opvang inmiddels bijna allemaal voorzien van een nieuw baasje.
Loop dus weer tegen het feit aan dat er weinig grote konijnen zijn in de opvangen hier in de omgeving.
Wil ook niet al te ver van huis, want stel dat ik met de thuis kom en het loopt na een paar dagen weer fout moet ik weer zo'n eind rijden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:09

Gelukkig maar dat de wond goed geneest!

Misschien een kruising idd, maar niet raszuiver (want dan moet ze eenkleurig zijn, wist ik ook niet... En de oren zijn ook erg klein).
Ze is ook best wel groot, maar lang niet zo groot als een vlaam.

Hier zit ze naast een rexje;
Afbeelding

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:27

Wat een leukerds Amoj!

Hmmm ja Delphi die kans zat erin natuurlijk, jammer zeg. Hopelijk vind je toch snel een leuk maatje.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:43

En een opvang iets verder weg met een koppelvakantie? Dat ze daar een weekje blijven bijv?

Kun jij thuis ook het verblijf helemaal neutraliseren en veranderen waardoor de kans dat het fout gaat ook weer een flink stuk kleiner is

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:59

Ohh zo zie je inderdaad dat ze kleiner is ja! En nu je het zegt, ik heb inderdaad nog nooit een meerkleurige vlaam gezien.

Ik zag net op MP vlakbij mij iemand die een baasje zoekt voor een 1 jarige gecastreerde franse hangoor ram. Maar ik kan er helaas niks mee. Dan zit ik sowieso nog met deze ram en wat als het weer mis gaat? Dan zit ik met 3 'losse' konijnen.

Mijn hart ligt echt bij de hele grote konijnen en dan met name de franse hangoren of eventueel een vlaamse reus. Ik zou zo graag een koppeltje franse hangoren hebben.
Maar vrees dat ik dat idee maar los moet laten en gewoon een konijntje erbij moet halen om te zorgen dat mijn dame een maatje heeft.

Eoweyn, ik ben echt het vertrouwen kwijt vrees ik. Ik heb nu tweemaal meegemaakt dat het na langere tijd pas echt fout ging terwijl het er in eerste instantie veel belovend uit zag.
Het voelt fijner om een opvang iets dichter in de buurt te hebben, mocht er toch iets aan de hand zijn. Voordeel is dat ze beide alweer 2,5/3 weken (volgens mij) binnen zitten en ik het buitenverblijf al helemaal leeg/schoon heb gemaakt.
En ze moeten natuurlijk bereid zijn mijn ram in te nemen en te ruilen voor een andere.
Er zijn er bij die dat sowieso niet doen. En er was er ook 1 bij die dan én afstandsgeld vroeg én adoptiegeld. Dat is me even té nu na al die DA kosten en ik heb zelf de ram al laten castreren en enten.

Ik wacht maandag even af bij de DA. Als beide er goed uitzien maak ik maar gewoon een afspraak om eens te gaan kijken bij de opvang. Dan mag ze gewoon met meerdere rammen daten en laat ik ze daar wel kijken wat hun de beste combi vinden.
Wie weet word ik toch spontaan verliefd op een kleiner konijn. Ik zit nu echt op het punt dat ik gewoon 2 normale gezellige konijnen wil die ik alleen hoef te verschonen en voeren en van kan genieten. In plaats van nu steeds geïmproviseerde ruimtes maken, wekelijkse DA bezoeken en dagelijks meerdere medicijnen rondes.

EDIT: ik wil inderdaad wel vragen of ik haar dan eventueel een paar dagen achter mag laten om hun te laten kijken hoe ze op elkaar reageren en zodat ze al ietsjes stabieler zijn voor ik ze meeneem. Ik merk echt dat ik het vertrouwen kwijt ben. Ik dacht echt dat mijn ram de 'boosdoener' was, maar wat als ik het verkeerd gezien heb en het was mijn voedster die ineens 'buien' kreeg?
Zij hebben al langer ervaring dus ik laat hen maar liever wat langer observeren.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:36

Klinkt als een goede beslissing. Komt vast goed! :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:46

Ik heb net de opvang waarbij ik het beste gevoel heb gemaild om een afspraak te maken voor volgende week!!! Ietsjes verder rijden, een uur, maar mocht er iets zijn dan is dit een goed haalbare afstand.
Dichterbij heb ik er ook één waar ik terecht kan, maar ik hoorde er mindere verhalen over dus daar zie ik vanaf.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:24

Is het normaal dat Kyra flink aan het verharen is aan haar kont/onderkant rug? Zijn echt dikke plukken haar.
Ik ben al een week weer lijnzaad aan het volgen, maar ik zie weinig verbetering. Ik 'pluk' haar wel als ze stilzit, maar erg prettig vindt ze het niet.

Afbeelding
Dit, voor het idee. Maar dit is een oude foto. Nu ook veel erger.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:48

Mijn konijn doet dat ook, maar heeft ook een dikke plak haar dus verhaart gewoon ;)
word het bij jouw konijn echt dun dan?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:18

Ja dat is normaal! Mijn hangoor heeft zn hele kont vol met plukken haar nu.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:34

Bij mij zijn ze ein-de-lijk uit de rui. Ben ik blij mee nu er koudere nachten aankomen... Wintervachtje kweken jongens!

Jillz en Bliksem weten trouwens écht niet wie dat mandje gesloopt heeft...

Afbeelding

En Lolo is blij met de nieuwe hooiruif.

Afbeelding

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:36

Mijn buurvrouw heeft dit weekend voor de nijntjes gezorgd en ze konden na een week eindelijk weer los in de tuin... door soort verbouwing lag er allemaal troep in. Billy was echt helemaal happy :D

Dan maak ik me geen zorgen om de vacht, dat loopt wel los :). Billy is al aardig uit de rui. Dikzakkie Kyra is ook afgevallen sinds ze een paar keer per week los kunnen. Ze zal dan toch meer bewegen denk ik, in combinatie met minder brok.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:42

Vandaag weer op controle geweest bij de DA. De wond van de voedster is helemaal genezen *\o/*. Die van de ram ziet er ook weer netjes uit, alleen zitten er nog wat korstjes en is de huid wat geïrriteerd. Onder aan de poot zit ook een randje huid dat los aan het laten is. De DA heeft een deel eraf gehaald en er zat mooie nette huid onder. Ze heeft zijn pootje even fris gewassen.
Het is alleen wel vochtig daardoor dus ik ga het zo met de föhn voorzichtig even iets droger föhnen, want het blijft erg vochtig nu.

Ik kreeg een mailtje van de opvang dat er al iemand was die interesse had in mijn rammetje voor bij haar eenzame franse hangoor voedster.
Ik heb net foto's gestuurd, want ik weet niet of zij hem zo willen met die poot. Dat heeft natuurlijk nog wel even aandacht nodig.

Zo zag zijn wond eruit op 22 sept:
Afbeelding

En op 5 okt.:
Afbeelding

En vandaag na het wassen bij de DA:
Afbeelding

Afbeelding

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:00

Dat ziet er goed uit!

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie nijnen winterproof zijn? Die van mij staan onder een afdak tegen de woning aan, is dit voldoende of moet ik dit anders oplossen??

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:04

Hok grotendeels afsluiten met plexiglas, dikke laag stro en onbeperkt hooi. Dan kom je al een eind :D

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:38

Onbeperkt hooi moet altijd :P

Hier staan de hokken sowieso uit de wind, rennen niet. Een hok deels met plexiglas, de andere 2 niet. Wil van die rolgordijnen bestellen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:39

Ja dat is waar, maar in de winter is het extra belangrijk :P