Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 18:38

Wat een lieve complimenten! Dank jullie wel allemaal! Ik doe gewoon mijn best en meer kan ik niet doen <3

Het zou in principe kunnen om een gokje te wagen en de eitjes van Joy en Titan uit te laten broeden door een pleegkoppel, maar het voelt niet goed om ze dan wel te laten starten met het proces van eitjes leggen en het ze niet af te laten maken. Daardoor kan de hormoon huishouding op hol slaan en kan Joy veranderen in een soort legkipje (wat haar dan teveel energie kost). Ik weet ook niet precies hoe ver hun bewustzijn gaat, maar je hebt ook kans dat ze echt van slag raken wanneer de eitjes opeens weg zijn, dus dat voelt niet goed.
Plus dat Joy tijdens het eitjes leggen ook 's nachts regelmatig van het nest af gaat. Je zou de eitjes pas bij een pleegkoppel kunnen over leggen wanneer ze ze allemaal heeft gelegd, en ze gaat ieder nacht van het nest af en laat de eitjes koud worden, dus een embryo sterft dan meestal vroegtijdig af.

Baby 3 is bij Glowy en Féline geboren, een roodoogje! *\o/*
En dit is voor mij de eerste keer dat ik straks (mits het gezond blijft natuurlijk *klopt af* ) een lutino op geslacht moet laten testen, want het kan zowel een man als pop zijn :D

Iris82

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:50

Welke vogels stammen van Joy en Titan af?

En hoe gaat het met Pyriet? Moest aan m denken.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:58

Kan je er geen warmtelamp boven hangen s'nachts?
Laatst bijgewerkt door zigranta op 04-06-21 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:58

Mag ik nog een vraag stellen over stellen? Zijn Valkjes monogaam? En dus, nu Dainty weg is (ik hoop echt elke dag nog op een bericht dat ze gevonden is!), is Maribi nu weer vrijgezel of zal hij nooit een nieuwe partner zoeken?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:00

Cayenne schreef:
Het zou in principe kunnen om een gokje te wagen en de eitjes van Joy en Titan uit te laten broeden door een pleegkoppel, maar het voelt niet goed om ze dan wel te laten starten met het proces van eitjes leggen en het ze niet af te laten maken. Daardoor kan de hormoon huishouding op hol slaan en kan Joy veranderen in een soort legkipje (wat haar dan teveel energie kost). Ik weet ook niet precies hoe ver hun bewustzijn gaat, maar je hebt ook kans dat ze echt van slag raken wanneer de eitjes opeens weg zijn, dus dat voelt niet goed.
Plus dat Joy tijdens het eitjes leggen ook 's nachts regelmatig van het nest af gaat. Je zou de eitjes pas bij een pleegkoppel kunnen over leggen wanneer ze ze allemaal heeft gelegd, en ze gaat ieder nacht van het nest af en laat de eitjes koud worden, dus een embryo sterft dan meestal vroegtijdig af.

1e eitje merken en laten liggen. Volgende eieren bij een pleegkoppel leggen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 19:17

Iris: Joy en Titan hebben bij mij geen nakomelingen.
Met Pyriet gaat het super! Hij is ontzettend gek op Senna en ik ben superblij voor hem <3 Hij was echt helemaal van de kaart toen Phoenix was overleden..

Zigranta: Nee, een warmtelamp is bij valkparkieten niet voldoende. Ze draaien de eitjes ook regelmatig per uur en sowieso ben ik daar niet zo'n voorstander van.

Sanet: Ja, valken zijn in principe monogaam (al zijn er net als bij mensen ook uitzonderingen :+ ). Marabi is idd momenteel vrijgezel. Hij roept haar gelukkig niet, maar ik merk wel dat hij een dame mist. Ik wil het dit jaar nog afwachten omdat ik nog steeds hoop heb dat ze terug komt. En anders ga ik volgend jaar op zoek naar een nieuw vriendinnetje voor hem. Ik merk wel dat het gemis van Dainty momenteel niet zo heel sterk bij hem is omdat hij ook nog de zorg voor zijn kleintjes had. Dat was een goede afleiding.

Yvonne: Dat zou kunnen, maar dan moeten ze alsnog weer door het proces heen van eitjes leggen en ze daarna weg halen.
En valken zijn best intelligent, dus ik wil dat voorkomen.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:40

Agh ja, arme Marabi :(:) :knuffel:

Wel fijn dat hij er relatief gezien niet zo veel last van gehad heeft, maar het is zo sneu voor hem Y;(

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:42

Ik wilde net vragen waarom Joy een slechte moeder is, maar dat komt dus omdat ze (te vaak of te lang) van het nest af gaat? Is het dan ook zo dat Titan die rol over wil nemen en dat die dan juist heel vaak op het nest zit?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 21:45

Nee, dat is niet de enige reden waarom ze een slechte moeder is.
Naast dat ze iedere nacht van het nest gaat (heb het al talloze keren op camera gezien), valt ze het andere broedende koppel aan waarbij een andere valk al eens gewond is geraakt, En Titan ging dat door Joy ook nadoen. Ze plukt echt tot bloedens toe kaal en knaagt de nageltjes van de babies stuk. Daarnaast voert ze ook niet voldoende aan de kleintjes.
Het eerste jaar dat ik met haar kweekte had ze een andere partner. Samen met Jade had ze 4 babies waarbij slechts eentje het heeft overleeft en dat was omdat ik zag dat het niet goed ging. Ik heb het kleintje toen uit het nest moeten halen en zelf met de hand groot moeten brengen.

Omdat Jade een echte relschopper bleek in de voliere en het leven van alle andere vogels echt verschrikkelijk zuur maakte := is hij verhuisd naar een vriendin van mij waar hij het super doet.
Toen besloot Joy om samen met Titan een koppel te vormen. Omdat ik niet zeker wist of het slechte kweekgedrag nou ook door Jade kwam, heb ik Joy toen een tweede kans gegeven, maar dat ging helaas weer niet goed. Toen was ik het zat, want op die manier wil ik niet kweken en ik kreeg er enorm veel stress van.
Het moet wel leuk blijven en net als bij mensen zijn sommige dieren ook gewoon niet geboren voor het ouderschap. Dat is ook helemaal prima :j
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-06-21 21:51, in het totaal 5 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:46

Heeft haar eerste nestje dat overleefd?
Klinkt wel erg als ik het zo lees :oo

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 21:47

Ik heb mijn bovenste post even ge-edit ter verduidelijking :P
Joy is wel echt een geval apart hoor. Ze snoeit ook altijd de kuif van Titan zodra hij langer als die van haar begint te worden :+
Ik noem haar ook altijd mevrouw de prinses. Ze is best heel lief, maar heeft wel een gebruiksaanwijzing.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:50

Agh, arme baby’s! Gewoon geen geboren moeder dus, fijn dat ze bij jou gewoon rustig van haar pensioen kan genieten :knuffel:

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:06

Kun je een foto van joy en titan plaatsen? Kan de even niet voor me halen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:11

Jeempie, wat heftig. Logisch dat je dan besluit dat niet nog een keer te doen, geen lol aan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 22:18

Joy, een witmasker lutino (wit met rode ogen).
Ze heeft zo'n prachtige kuif <3
Iedere ochtend steekt ze haar pootje naar me uit zodat ik haar als eerste naar een voerbakje kan tillen :')
En oh wee als ik het vergeet _O-
Afbeelding

En Titan met zijn prachtige lichte ogen :+:
In het echt zijn ze nog een stuk lichter als hier op de foto.
Helaas dus een minder mooie kuif aangezien Joy die vakkundig kortwiekt :+
Afbeelding

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:28

Joy is dus gewoon een koningin, in de oude tijden voedden die hun eigen kinderen ook niet.. Maar wat zal het jou een zorgen gegeven hebben, Cayenne!

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:29

Haha, Joy de kapster! Wij hebben het idee dat Marah en Remi ook iets anders gekleurde ogen hebben, maar zeker niet zo extreem als Titan!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 22:42

Ze gedraagt zich in ieder geval wel als de Koningin :')
's ochtends wil ze als eerste eten.. En dan maakt het niet uit wie er tussen haar en het eten staat. Die smijt ze gewoon aan de kant :+
En wanneer ze in een rothumeur is, gaat ze ergens op een stok of schommeltje zitten wachten tot een andere valk in de buurt komt. En wanneer die het niet door heeft, trekt ze snel een veertje bij de andere valk uit :=
Vaak weten ze niet dat het Joy is die dat doet en dan hoor ik opeens een pijnkreet en vervolgens een hoop gemopper en geruzie, omdat ze iemand anders de schuld geven terwijl Joy al lang is weggevlogen met haar trofee (de veer) in haar snavel }>
Het is soms echt een kleine b*tch, maar ik heb haar al bijna 8 jaar en ik kan verder prima met haar overweg :P
Wanneer ik gemopper uit de voliere hoor komen, weet ik dat Joy weer bezig is en geef ik een brul en is het weer goed :+

Op deze foto kun je de lichte ogen van Titan nog iets beter zien :+:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-06-21 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:45

Wel ontzettend mooie vogeltjes, jammer dat het niet gelukt is..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:46

Hahahaha trutje _O-

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:48

Hahaha, wat een vrouw, die Joy. Ik zie nu een beetje de hartenkoningin van Alice in Wonderland voor me. :+

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:03

Pfff... Echt een Diva-karaktertje dus die Joy... Geef je gelijk dat je niet meer met haar kweekt. Verstandige keuze!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 23:06

Maar ze is verder wel heel mooi en stiekem ook best lief hoor <3
Afbeelding

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:42

Heerlijk die verhalen over al je vogels, Cayenne! Tell us more! *\o/*

Wij waren vanochtend heel trots op Marah! Ze heeft ineens echt door dat kroelen heerlijk is. <3

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 09:54

Aaaah knap kind! <3 Kijk haar nou stoer zitten ook! :+:

*zucht* :')

Ik moest Sterre ook gewoon tegen houden om niet in mijn teiltje sop te springen _O-