Puppy erbij 2019

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:12

AlphaDaemon schreef:
Zoe_97, ik wist wel dat we laat zouden kiezen, maar niet zo laat (of ik had dat niet goed begrepen). Ik ben er ook wel voor en begrijp de logica er ook zeker van. Maar persoonlijk vind ik het nu lastig dat ik niet al een beetje kan binden met mijn pup voordat ze komt aangezien ik niet weet welke ik mee mag nemen. Ik moet van mezelf open blijven staan voor alle pups voor het geval de fokker iets voorstelt wat ik zelf minder had verwacht.

Dus hoewel ik begrijp waarom we laat kiezen en ik het ook goed vind (logisch gezien), merk ik wel dat de voorpret anders is ofzo dan hoe het was geweest als ik wel gericht mijn pupje tussen het nest had kunnen zien opgroeien.

De reden overigens dat ik het onbetrouwbaar vind overkomen is omdat ik denk dat het best wel een momentopname is. Hangt de score op die test niet ook best veel af van of ze net geslapen / gegeten / gespeeld / door een zusje omver geduwd zijn of wat dan ook af? En in hoeverre is er spreiding zichtbaar binnen zo'n nest van 1 ras? De test is ook bedoeld voor compleet andere type honden en ik kan me voorstellen dat Beaucerons gemiddeld gezien anders op de schaal zitten dan bijvoorbeeld newfoundlanders om maar iets te noemen. Dat zijn vragen die ik kreeg toen ik erover las en daarom vroeg ik me af of mensen ervaring hebben met zo'n test. Als ik erover lees op sites van mensen die deze testen doen bij nestjes pups staat er natuurlijk alleen maar hoe goed / geweldig zo'n test is (wij van wc eend...).

bij ons is eergister gekozen en zaterdag vertrekken de eerste pups

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:31

Ik was hier ook een beetje angstig over. Bij Bo deden ze dit niet, een echte puppytest. Maar zij keken wel of mijn voorkeur een verstandige beslissing was. En thank god schoof ik op het laatste moment naar de 'eerste keus' en kon ik aangeven dat Bo mijn keus was. Maar goed, al met al zat ik wel iedere week met hem op schoot dus het was best zuur geweest als het ineens een andere werd. Maar ik denk wel dat ze niet mij zo close hadden laten worden als ze hem uiteindelijk niets vonden.

Nu doen ze wel puppytesten maar dat is ook omdat een aantal honden als hulphond en dergelijke zijn wegegaan. Ze gaan puur testen op hoe de hond het doet in drukkere omgevingen, op geluid reageren, enzovoort. Klinkt eigenlijk vrij logisch. Een dominantere pup word niet bij een onzekere eigenaar geplaatst .. zo moet je het een beetje zien.

Ik moet het ook maar ervaren …
Spoiler:
Ondanks dat ik nu, na dat auto-ongeluk gezien de kosten, heel erg twijfel over of ik het wel moet doen. Maar aan de andere kant wil ik deze kans echt niet laten afpakken door iemand die tegen mijn auto is aangereden en niet eerlijk is!

dierenfan

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 21:22

totaal geen probleem met testen of fokker die uiteindelijk bepaald wie welke pup krijgt. Nest van Kenzo had ik voorkeur voor 2 vd 4 en heb 1 van die 2 gekregen. Was dat niet zo geweest dan had ik verder gezocht.
Kymo was maar alleen meer en karakter wat ik zocht had hij dat niet dan had ik hem niet mee genomen. Gewoon simpel er zijn nesten en puppen en fokkers in overvloed (van de meeste rassen)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 21:56

Inderdaad. Ik zal ook nooit en te nimmer een dier aanschaffen waar ik zelf geen fijn gevoel bij hebt. Je moet elkaars maatje zijn, niet die van de fokker :P

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 21:59

Ik ben niet tegen een gedragstest, je hebt altijd de keuze om nee te zeggen.

Wij hebben samen met de fokker Dexter gekozen op klik met Dundy en gedrag naar ons en de andere pups. En ik zie nog steeds enorm veel terug van Dexter nu van wanneer hij 7 weken was. Zoekt andere honden graag op, speelt graag, is graag onderzoekend maar enorm op zijn hoede. Exact hoe hij nu ook nog is.

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:15

Wij zijn ook toen naar het nest wezen kijken, waren er nog 3 over. Wij vonden het toen belangerijkste dat het klikte met onze dochter. Senna volgde steeds haar en ging bij der slapen. We hadden voor de rest ook goed gevoel. En nu groeien ze samen op en gaat super tussen die 2

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:17

De pup die ik heb gehad die gewoon uit Nederland kwam, koos de fokker tussen de 6-7 weken. Ik zag de pups heel veel omdat ik ook oppas was en ik nam het beste teefje, dus voor mij was het iets anders. Maar daar deden ze geen test ofzo, je ziet zelf ook wel hoe de pups zijn en veranderen. Die fokker nam ze ook mee naar een andere omgeving 2 keer, soort puppyspeeltuin waar ze allemaal nieuwe dingen en geluiden ervaren. Dan zie je ook al snel hoe de pups reageren in een andere omgeving. En ook met het aan de lijn wandelen 1 voor 1. En dan kijken welke pup het beste bij welke mensen past en zelf mochten ze ook wel een voorkeur aangeven, maar uiteindelijk kiest de fokker.

Maar goed, al mijn rashonden pups die ik heb gehad zijn uitgekozen op de beste qua uiterlijk, dus ik heb er verder nooit iets mee te maken gehad. :+ Qua karakter geloof ik het allemaal wel, daar maak ik mij niet zo druk om zelf. Olly heb ik ook pas gezien toen die naar Duitsland kwam, verder alleen via foto´s en filmpjes. :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:25

Yaro mijn rottweiler x labrador die vorig jaar overleden is heb ik ook gekregen aan de hand van een geweldige pup test.

Ik woonde nog bij mijn ouders, broer en zusje. Er waren ook al neefjes en nichtjes die vaak kwamen en oppas kindjes van mijn moeder. Hij zou mijn eerste pup zijn en dus was besloten dat het een makkelijke en meegaande pup moest zijn. Ook wou ik een teef.

De test wees uit dat maar 1 vd 11 geschikt was. Reu zwart. De pup waar ik totaallll niets mee had. Maar je bent jong, je wilt wat en had weken geduurt eer ik een pup mocht uit specifiek dit nest (kende de ouders erg goed). Daarnaast zou ik zo lang ik thuis woonde geen hond meer krijgen en dus jaren zonder moeten.

Dus Yaro kwam. Hij was super makkelijk en giga meegaand. Ideaal voor de situatie maar niet voor mij. Hij was op en top labrador sul. Tot eenmaal volwassen zo rond 2 a 3 jaar. We gingen helemaal op in elkaar en was niets nodig om van elkaar te weten wat we wouden. Uiteindelijk mijn beste kameraad geweest van de inmiddels al weer 4 overleden honden.

Ik wist wel dat ik voor mezelf nooit meer een meegaande, zachtaardige pup wil. Huidige 2 beiden heel veel energie en sterke eigen mening maar niet onafhankelijke doe het zelvers. Ze willen graag samen werken maar dan wel echt samen werken en geven hun eigen inbreng en ideeën weer.

Absoluut niet altijd makkelijk maar vind het heerlijk te "discussiëren" met mijn honden ipv enkel te dirigeren of gewoon erbij te hangen.

Moet ook wel zeggen dat dit door de jaren heen ontstaan is. Alle 4 mijn eerste honden kenden de grootste onzin qua commando's en konden stukken strak volgen.
Mijn huidige kunnen "hier" ontzettend goed uitvoeren en verder kan er best veel voor een beloning maar echt trainen doe ik niet. Het simpele netjes aan de lijn lopen heb ik hun nooit geleerd en kunnen ze niet eens. Beetje vrij gevochten stel maar toch altijd aan mijn zijde en ontzettend trouw aan alleen mij.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 00:46

Kiwi, wat een flinke buik heeft ze :oo wanneer is ze uitgerekend?

Ik weet niet of ik van een karaktertest blij zou worden, je hebt zelf al snel een favoriet en als het die dan niet wordt zou ikzelf wel balen. Scheelt weer dat ik daar nu ook niks mee te maken heb :D
Het is bizar hoe snel honden een nieuw huisje hebben gevonden via marktplaats of Facebook.. ik kijk elke dag een paar keer en krijg dan nog te horen "sorry ze is al weg". En dan niet eens bij een spoedherplaatsing. Gevalletje van wie het eerst reageert heeft geluk.
(Vind het sowieso gek dat mensen hun hond weg doen aan iemand die ze maar 1uurtje kennen := )

Had eerst een grens tot een jaar of 3 maar neig nu toch meer naar jonge honden, dat we ze zelf nog wat kunnen kneden (katten, tractoren, open tuin) maar dus nog niks gevonden. Ook ontzettend veel rashonden zonder stamboom of informatie over de fokker / ouders..

Zit al wel rond te kijken wat voor tuig handig zou zijn. De K9 zijn natuurlijk ontzettend stoer, maar schijnen eigenlijk niet eens zo fijn te zijn voor de hond? Hoe hebben jullie een keuze gemaakt in welk tuig of toch een halsband etc?

Hebben nu een ontzettend leuke op het oog, kruising Sint Bernard (lekker heel je huis vol)! maar hij heeft een afschuwelijke naam :') kijken of een naamswijziging er nog doorheen wilt als hij 1,5 jaar is haha

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 01:18

casperzazoe schreef:
Ook ontzettend veel rashonden zonder stamboom of informatie over de fokker / ouders..

Dan is het geen rashond als er totaal geen info bekend is over de achtergrond...of de ouders wel een stamboom hadden, dat soort dingen. Dan is het gewoon een look-a-like. :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 05:58

Casperzazoe, ze is heeel dik inderdaad haha. Ze mag vanaf 22 februari! :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 07:06

Naamswijziging 0 probleem hoor op welke leeftijd ook. Jaren in een asiel gewerkt en regelmatig expres nieuwe naam gegeven ivm verleden van een dier en totaal nieuwe start.

Naam, koekje, naam, koekje enz en binnen een paar uur is de naam geboren haha. Hier allen meerdere namen en heb er 6 die "koekje" heten

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 08:44

Lijkt me idd geen probleem. Een naam is ook maar een trucje dat je leert, mits het geen oude bes is kunnen ze nog van alles leren. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 08:51

Ik vind de naam Chicka ook vreselijk.. maar ze reageerde er zo goed op, net als op de afkortingen dat ik t maar zo gelaten heb.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 08:53

Hier luisteren ze ook naar tig namen. Denk niet dat ze het zouden merken als ik ze nooit meer bij hun officiële naam noem :')

Casper, hangt enorm van de hond af welk tuig goed zit. Op Dexter zitten niet veel tuigen goed omdat hij zo enorm smal is. Hebben nog niks echt passends kunnen vinden. Dundy past de K9 prima.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 09:16

Wij hebben ook de K9 tuigen en hier zitten ze goed, oke vooruit, nu chick hoogdrachtig is zit die van haar niet zo. We hebben de IDC powertuigen.
De ytuigen die we hebben en volgens de maten echt moeten passen, zitten voor hun gewoon niet ideaal. En heb nog geen ander tuig gevonden die bij hun beter zitten dan de K9 tuigjes. Dus echt per hond afhankelijk.
Chick was echt een ontsnapper. Maar bij die K9 probeert ze het niet. Dus dan zal het wel goed zijn.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 09:20

Ik ben zelf wel van de tuigen en dan vooral de Y tuigen. Alleen voor het suppen gebruik ik een k9 tuig ivm handige handvat om de hond terug te kunnen hijsen als hij van de plank is gesprongen. Maar Elin vind het zelf vreselijk dus loopt aan een hunterlijn of los.

Naam kun je gewoon aanleren. Kenai noemde ik altijd Piet en daar geageerde hij bijna beter op dan op zijn echte naam.. :(:)

Casperzazoe, wat voor hond zoek je en wat wil je ermee gaan doen?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 09:36

Diandra, de Kiwaq tuigen hebben (voor 6€ extra) ook een handvat. Die ga ik ook voor Dexter bestellen. Vind zo'n handvat ook ideaal _O-

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 09:55

Dank voor jullie reacties :) sowieso maar even wachten tot de hond er is zodat ie mee kan naar de winkel om te passen. In principe hebben de standaard / bekende tuigen ook dezelfde werking als ik het goed heb onthouden?

Diandra, we willen graag een Berner Sennen, een Golden retriever of een kruising hiervan. Geen specifieke plannen mee, gewoon door het bos wandelen en wil ook wel cursussen volgen maar dat is vooral voor de band tussen mij en de hond, een nieuw huisje is voor de hond natuurlijk ook niet niks. Enige waar we echt tegen aan lopen is dat de tuin niet is afgesloten, dus misschien dat er een stroomband komt maar ben er nog niet uit of ik dat nou een fijne oplossing vind :=

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 09:58

Kaus schreef:
Diandra, de Kiwaq tuigen hebben (voor 6€ extra) ook een handvat. Die ga ik ook voor Dexter bestellen. Vind zo'n handvat ook ideaal _O-

Goed om te weten maar dan hoop ik wel dat ze ook eens met normale kleuren komen.. Vind degene die ik ken echt zo lelijk.. :o

Casperzazoe, ah dan hoid het op. Ik weet een leuke herplaatser maar is een compleet ander hond die echt aan het werk moet/wil..

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:40

Ik vind ze juist zo gaaf! Vind al die felle kleurtjes helemaal niks. Dexter krijgt een mooie bruine met patroontje :))

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:31

Bodhi kent ook een hoop commando's op afstand. Lupa begint langzaamaan slechthorend te worden maar dat is ook een heerlijke hond voor het loslopen. Hier in de omgeving hebben wij weinig losloop gebieden en ik ga ze niet op straat los laten. Met Lupa zou dat kunnen maar dat risico wil ik met Bo niet lopen. Die z'n neus werkt te goed :')

Wij genieten heerlijk op vakantie in veilig omheinde tuinen/wandelpaden :D

Wat betreft tuigen vind ik de K9 tuigen echt niet ideaal bij de honden die ik op een dag tegen kom. Zo warm, zoveel stof, brrrr. Ik ben zelf fan van Treponti en de Hurtta tuigen vind ik ook erg mooi. Wolters & Petlando verkopen wij ook maarja. Het is er :')

Wel lekker passen, kan je zelf zien hoe het zit en of alles netjes vrij ligt :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:33

Bij mijn borders zitten de IDC powertuigen van Julius k9 ideaal. Ik gebruik ze wel niet om te wandelen. Maar voor flyball of agility.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:57

Voor onze Stafford hebben we een k9 tuig ivm kwetsbare huid van de cushing dit is lekker zacht en geeft weinig druk.
Voor Mila komt er een dog copenhagen als ze een heel eind uitgegroeid is die heb ik voor een aantal van mijn lesklanten en vind de druk verdeling netjes.

Gister even een bestellingkje hondensnakcs gedaan voor de komende jaar (of 2) ben ik wel voorzien _O-

Hondjes waren wel super blij!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:25

Ze hebben het zo slecht bij jou Candalisa :P Skye komt wel helpen die berg snoepgoed te verkleinen ;)

Hier komt er, afhankelijk van wat haar het beste past, ook een dog copenhagen of hurtta voor Skye.