Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:54

Is geen optie de vechter naar vriendin en een castraat van ong dezelfde leeftijd te koppelen aan lotje?

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 17:02

Weer een nieuwe caaf erbij willen we eigenlijk niet. Zo gaat dat namelijk al jaren :+ Na 17 jaar cavia's is het eigenlijk goed geweest. Maar zo snel was toch ook niet echt verwacht. Ik denk dat ik inderdaad ga proberen of Frummel naar vriendin kan en voor Lotje een goede opvang zoeken. Misschien via caviapleon, daar hoor ik goede verhalen over. Ik slaap er nog een nachtje over :\

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 17:54

Ik zou mijn dieren echt niet weg kunnen doen. Tenzij echt niet gaat door vechten ofzo dat eentje plaats moet maken voor een ander maatje. Maar anders blijven ze tot hun dood. Maar begrijp dat soms idd niet anders kan.

Meiden toch even buiten gehad zon scheen al even dus gras was droog, en moest echt even hun kooi schoonmaken. Want gister regende het ook al de hele middag waardoor ze niet buiten konden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:43

Ik heb het gras maar naar het schone binnenhok gebracht en het wat 'moeilijk' gemaakt om e r bij te kunnen :D
De castraat en Christi zitten naast elkaar, Bubbels en 's Schaapje doen het vanaf de grond :D

Afbeelding

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 19:54

DubbelDun schreef:
Als er hier eens eentje niet in de groep past (wat 1x voorgekomen is) dan wordt ie verkocht/weggegeven. Ik wil geen herrie in de tent. Af en toe een nipje moet kunnen, maar als ze gaan jagen en vechten dan gaat die weg.

Dit zou ik ook doen. Die dieren zitten 24.7 bij elkaar en dan is het voor de cavia's niet fijn als je dan constant opgejaagd wordt of iemand moet opjagen. Dan zou ik ze echt uit elkaar halen en een betere plek zoeken, zoals ook bij Muis is gegaan die nu eindelijk een vriendinnetje heeft. Niet dat ze het voorheen slecht had qua verzorging, maar ze paste niet in de groep :-).

Dit is ook wel een reden dat ik veel eerder 4 of meer cavia's zou houden dan 2, want dan heb je ook het gedoe niet als er eentje dood gaat. En in een groep heb je sneller vriendjes :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:24

Roosje01 schreef:
Ik zou mijn dieren echt niet weg kunnen doen. Tenzij echt niet gaat door vechten ofzo dat eentje plaats moet maken voor een ander maatje. Maar anders blijven ze tot hun dood. Maar begrijp dat soms idd niet anders kan.

Meiden toch even buiten gehad zon scheen al even dus gras was droog, en moest echt even hun kooi schoonmaken. Want gister regende het ook al de hele middag waardoor ze niet buiten konden

Ik ook niet hoor! Wij hebben ooit twee beren gehad die in het begin totaal niet samen leken te gaan en ons alternatief was een tweede hok en voor beide mannen een passend maatje zoeken. Gelukkig bleek dat niet nodig want uiteindelijk was het gewoon een stevige strijd om wie de baas was en hebben ze 7 jaar gelukkig samen gezeten. Maar er gaat hier geen beest weg voordat hij tussen zes plankjes ligt.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:49

Ik snap het meteen dat iemand nooit zn dieren weg zou doen! Zelf was ik ook zo iemand. Tot Muis, wat een rottijd was dat. Ondanks dat ik het heel erg moeilijk vond denk ik achteraf dat ik toch de juiste keuze heb gemaakt. Zeker als ik weet en zie hoe goed ze het bij Melody heeft. Ik zou haar niet zoveel maatjes kunnen bieden maar alleen 2 vechtersbazen. En nu ook Johnny nog overleden. Dat voelt helemaal wrang, zomaar uit het niets. De dierenarts heeft samen met zn stagiaire nog gekeken of ze een oorzaak konden vinden, maar niks heel duidelijks helaas. Dus ja, nu zijn er nog 2 dames over. En die twee mogen hier nog jaren oud worden, begrijp me niet verkeerd! Maar ik twijfel dus of ik hen er een plezier mee doe, of dat er mogelijk een andere optie is waardoor ze gelukkiger worden. Als dat betekent dat ze daarvoor moeten verhuizen zou ik dat wel durven te overwegen. Frommel gaat niet ver weg, en voor Lotje zou ik wel mijn best doen om een fijne plek te vinden met vriendjes en als het lukt ook buitenspeeltijd. Ik hoop dat ik via een opvang met iemand in contact kan komen die dat kan en wil bieden aan een derdehandsje. Dat doe ik niet omdat ik niet van mijn dieren houd, maar juist omdat ik van mijn dieren houd. Ik heb al 17 jaar 3 of 4 caafjes gehad. Elke keer weer een nieuwe uit de opvang gehaald die een nieuwe kans kreeg. Nooit getwijfeld of ze het wel goed hadden hier, want het beste was nog niet goed genoeg. Maar nu zou ik dan zelf een caaf naar de opvang brengen en huiver ik dat er misschien iemand een caaf komt halen die er minder goed voor zorgt dan ik. Aan de andere kant zie ik al jullie caafjes en hoe goed jullie voor hen zijn, en denk ik waarom zou mijn lotje het niet ook zo goed kunnen treffen? Het blijft moeilijk, ik vind het lastig dat ik de caafs niet kan verstaan...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:09

Dat lijkt mij echt een ontzettend moeilijke keuze :(:) Gevoelsmatig wil je ze natuurlijk niet weg doen, maar houden is ook niet altijd de beste keuze.. Ik hoop dat je iets besluit waar je je goed bij voelt.

Muis hoort er hier helemaal bij! Ze voelt zich ook duidelijk thuis, ik heb er een nieuw luchtalarm bij rond etenstijd :+
Afbeelding

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 00:31

Ik kom hier even binnenvallen :o . Na het overlijden van mijn hondje Terry en meteen daarna de verhuis van mijn andere hondje Daisy is het verdraaid stil hier in huis. Daarom heb ik, na lang nadenken, besloten dat ik 2 cavia's in huis wil hebben. Mijn plan was om eerst een hok te maken voor ze en daarna een leuke hobbyfokker in de buurt te zoeken. Maar plannen lopen bij mij bijna nooit zoals ze moeten lopen. Ik ben hopeloos verliefd op 2 caafjes uit de dierenwinkel. Omdat het een dierenwinkel is die bovengemiddeld goed let op dierenwelzijn en ook niet zomaar aan iedereen een dier mee geeft, heb ik na 2 slapeloze nachten besloten dat deze 2 dametjes bij mij komen wonen. Ze mogen nog niet weg, er heerst een schimmelinfectie onder de knagertjes daar en alles staat onder streng controle van de dierenarts. Nu zitten "mijn" 2 dames sinds ik aangegeven heb dat ik ze wil hebben helemaal apart en alle verzorging word met handschoenen gedaan. Ze zouden, mits er geen plekjes te zien zouden zijn, vrijdag veilig zijn voor de verhuis.
Op zich allemaal heel leuk *\o/* , maar hun vaste verblijf is nog niet klaar en kan ook pas gemaakt/geplaatst worden als de stroom hier in huis is aangepast. Of ik moet 2 keer met een ontzettend zware boekenkast gaan lopen leuren :+ . Mijn eerste vraag is dus hoe ik een fijn, veilig, tijdelijk verblijf voor ze kan maken. Kan dat met een panelenren op een slaapkamer? Uiteraard krijgen ze de nodige schuilhuisjes.
Mijn 2de vraag, ze krijgen een verblijf van 120 bij 120. Dit zal met een houten bodem zijn. de zijkanten worden van hout, plexiglas en een deel gaas. Het komt, uiteraard van de grond. Maar hoe voorkom ik dat er urine in het hout gaat trekken? Ze staan straks in de woonkamer en ik kan best wel wat hebben maar een permanente zeiklucht is ook niet alles :+ . Ik had ergens gelezen dat er vinyl op de bodem gelegd kan worden. Klopt dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:12

@Inoterry: welkom :)
Jij je kunt idd een goede kwaliteit zeil op de bodem lijmen en persoonlijk zou ik ook de naden goed afkitten met een lijmkit. Dit moet wel goed uitluchten voor de caafs er dan in mogen.
Tot je uiteindelijke hok klaar is kunnen ze best in een hekjesren in een tochtvrije kamer.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 09:23

Als tijdelijk verblijf kun je ook via marktplaats een kooi halen en dan na gebruik weer verkopen? Dat is het snelste en makkelijkste denk ik. Goed van de dierenwinkel dat ze pas na behandeling verkopen!

Wat herplaatsen van dieren betreft, ben ik persoonlijk niet zo van "nooit meer weg", maar uitgangspunt is wel dat als een dier weg gaat, dat hij het beter moet krijgen dan bij mij :-). Dus niet dat een dier ergens eenzaam in een klein kooitje eindigt, omdat ik liever een witte cavia heb dan een zwarte ofzo.

Ik denk dat je er ook veel dieren leed te voorkomen is, als mensen eerlijker zouden besluiten om een dier te herplaatsen als dat beter is voor het dier. Denk ook aan mensen die veel te veel dieren hebben. Of een paard dat 23.7 in een stal moet staan. Er zijn zoveel voorbeelden te bedenken dat een dier er in een andere situatie op vooruit gaat :-)

Een vriendin had jaren een Duitse herder, kreeg een kindje en nu is de hond herplaatst. Dan word er vaak geroepen dat "dat belachelijk is" maar die hond is er nu wel op vooruit gegaan. Zij heeft kritisch een nieuwe baas gevonden en die hond krijgt nu (weer) alle aandacht.

Maar dat terzijde :-)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:29

Ik heb ook een tijdelijke kooi gehad die heb ik voor 30 euro nieuw bij de dierenwinkel gekocht. 1m bij 50cm niet mega dus maar voor kortere periode prima. Ik heb t hok in 3 lagen lak gezet en heb er nu een op maat gemaakt plastic bak in. Maar vinyl werkt ook heel prima en het is dan idd belangrijk om de boel te kitten. Ook het hout wat er onder zit, als er urine in de naden komt rot het hout weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:38

Niet alleen het wegrotten is een probleem, maar het zal altijd blijven stinken hoe goed/vaak je het hok ook schoon maakt.
Ik heb gisteren mijn binnenbak weer leeg gehaald, niet omdat ik hem rook, maar omdat het al 3 weken geleden was :D
Dit merk bedonderleggers bevalt me veel beter dan de vorige die ik had. Dat verschil is goed te merken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:14

De heren zijn hier de hele avond aan het ruzien.. klappertanden boos piepen en geprrrr hoop dat t goed komt :(

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:57

Arrow probeert hier de regie in pootjes te krijgen maar Sam laat het er niet bij zitten. Dus die mopperen wat af soms.

Hopelijk word het niet erger Marjan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:46

Mijn US-dames hadden vanavond ook ineens weer mot, hoop geklappertand, maar nu weer rustig.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 00:31

Bedankt voor de antwoorden :) . Ik hou het maar bij een panelenren met huisjes totdat hun vaste verblijf klaar is. Dan hebben ze ook meer ruimte dan in een 2dehands hok van marktplaats. Mijn konijnen hebben ook 1 maand zo op de slaapkamer gezeten toen het mannetje extra zorg nodig had nadat er 2 voortandjes waren verwijderd :(:) . (en dan na 5 maanden alles op alles zetten denken dat we eindelijk gewonnen hadden van die rottige bacterie infectie die er daarna in is gekomen en 1 week later nog overlijden -O- |( ).
Alleen ben ik er vandaag achter gekomen dat mijn toekomstige huisgenoten 2 heren zijn :oo _O- . 1 Van de nieuwe werknemers had per ongeluk op hun verblijf gezet dat het om vrouwtjes ging en dat is toen na een paar uur wel weer hersteld, maar net in die paar uur had ik op dat bordje gekeken :o _O- _O- . Dus vroegen ze vandaag of ik persee vrouwtjes wil dan......ehm nee, ik wil die 2 want niet alleen vind ik ze apart leuk om te zien <3 <3 , ze zijn samen ook heel leuk :+: . Toen ze nog bij de rest zaten viel het me al op dat ze nauwelijks van elkaars zijde afweken en nu ze apart zitten lijkt het net alsof ze hele gesprekken samen aan het voeren zijn _O- <3 .

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 00:36

Kijk voor de zekerheid zelf ook even de geslachten na! Je zou niet de eerste zijn die met een beer en een drachtige zeug thuis komt..

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 00:44

We hebben vandaag nog een keer samen gekeken, het zijn echt 2 beertjes :+ . En ze had ze afgelopen week voordat ze hun apart had gezet ook nog een keer gecheckt en toen kwamen ze ook tot de conclusie dat het 2 beertjes waren. Ze zijn nu 3 keer gecheckt dus :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:04

Dan zal het wel goed zijn :D

Hier durven de buitendames eindelijk weer eens wat verder in hun ren te komen sinds het roofvogeldrama. Zal tijd worden want het gras groeit nu aardig door.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:21

Gras groeit hier ook zo snel. Maar met de nattigheid durf ik Sam niet naar buiten te doen. Dus die moet het met geplukt gras doen (vind ie stiekem niet erg)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:11

Wij gaan zo met Gizmo naar de dierenarts. Gelukkig heeft mijn eigen dierenarts spoeddienst. Giz eet niet meer, hij probeert het wel maar laat alles vallen en is in de nacht ook best wat gewicht kwijtgeraakt. Hij mankeert echt nooit iets en is best hard voor zichzelf dus ik maak me wel even zorgen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:37

Wat naar tazzy! Hoop dat je DA wat voor hem kan betekenen.

Harrie en Henk hebben een nachtje zonder huisjes doorgebracht. Fokster adviseerde om de huisjes er even uit te halen omdat Harrie Henk constant aan her uitdagen was zodra Henk in een huisje wilde liggen. Henk die bleef gewoon rustig maar Harrie die was echt aan het jagen en draken. Toen ik vanmorgen beneden kwam lagen ze naast elkaar te slapen. Dus huisjes er weer in en Harrie begon gelijk weer. Gelukkig beet Henk nu van zich af en was het redelijk snel klaar. Nu liggen ze beiden in een huisje te slapen. Hopen dat dat goed blijft gaan :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:22

Aparte beesten blijven het toch :D

@tazzey: hopelijk is het niets ernstigs en makkelijk te verhelpen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:37

Ze verzinnen soms ook de raarste dingen haha

Sterkte Tazzey