nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 6018
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:59

Je hebt dan nu geen moer meer? Was het niet beter te wachten tot je vervanging had of begrijp ik je verkeerd?

Ik heb net (met wat moeite met kapotte hand) gekeken, er is gesloten broed in de aflegger *\o/* Dus dat is in orde. Ze hebben ook nog ruimte.
Het grote volk heeft al weer heel veel ramen vol honing en is begonnen met verzegelen. Dus misschien weer een oogst over een aantal weken? Wie weet! Zij zijn nog steeds wel groot, maar ik kan nu echt niet in de kast zelf kijken, ik kan nauwelijks tillen. Dus we doen het er maar even zo mee en hopen dat ze niet nog willen zwermen. Maar eigenlijk verwacht ik dat niet, ze hebben tot nu toe nooit aanstalten gemaakt.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:20

Heb 1 kast met f2 en 1 moerloos waarvan de broedkamer vol met honing zit.

Zou deze week krijgen er zijn alleen wat problemen met de koninginnen teelt.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:16

Vanavond Q ophalen.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 23:31

29 Mei een nieuwe witte koningin gehaald en in de kast gehangen die moerloos was. Vandaag even controleren of ze genoeg voer hebben, want had een kast met zeer weinig tot geen honing.

Kom ik een ongemerkte koningin tegen linkerkant van de kast met broed.

Kijk verder aan de rechterkant een groene koningin met broed. Echt waarom heb ik dit weer.

Voor nu lijkt het op een tweedeling in de kast. :?

Maar ze hebben genoeg voer de andere kast niet dus die heeft een pak suikerdeeg gekregen.

Morpheus81
Berichten: 573
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:48

Haha ik volg het allemaal niet zo goed Marcella, maar 2 koninginnen in 1 kast is meestal niet de bedoeling. Moeder en dochter willen nog wel eens een poosje naast elkaar in de kast verblijven, maar in dit geval lijkt het me een andere situatie. Als je 2 goed leggende koninginnen heb, zou ik het volk geloof ik splitsen. Alleen 1 van de 2 koninginnen eruit halen en verder niets mee doen zou heel zonde zijn. Je kunt ze ook laten zitten en dan zullen ze het op een bepaald moment wel uitvechten, maar ook dat is zonde van een goede koningin.

Verder staat de linde hier in bloei, maar werkt het weer totaal niet mee, zo balen!

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:55

Ja 2 leggende koninginnen in een kast.

Als de ene woensdag nog leeft gaat ze mee naar cursus. Iemand heeft een moerloos volk. En anders ga inderdaad splitsen, maar kan geen 3 kasten kwijt op mijn moestuin.

Zit wel te twijfelen of ik er een plaatje tussen gaat zetten.

En ook de vraag uit staan of witte merkje krijt was. Of permanent marker. Dan zou de ongemerkte koningin toch misschien die zijn die ik gekocht heb.

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:26

Vreemd hoor, twee koninginnen in 1 volk die niet moeder en dochter zijn...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2152
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:41

Is de linde normaal niet later? Ik ga de bomen hier ook eens inspecteren.
Het weer is waardeloos, de voorspellingen zijn telkens zo dat het mij te koud is om in de kast te kijken. En dan ineens komt toch de zon door en is het warm.
De bijen vliegen dus wel flink en het gaat daar allemaal gewoon door, ik frustreer me er nogal over.

Vorig jaar rond deze tijd was het al een tijdje warm en droog, toen was er nauwelijks dracht omdat er geen regen viel, maar dit is toch ook niks…

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:13

Nickeltje schreef:
Vreemd hoor, twee koninginnen in 1 volk die niet moeder en dochter zijn...

Je wilt niet weten wat ik dacht of zei. :=

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:52

De eerste lindes bloeien altijd tegen mijn verjaardag. Dat is komend weekend...

Morpheus81
Berichten: 573
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:10

Hier staan de lindes al in bloei, nog niet volledig, maar het begin is er. Er zijn overigens ook verschillende soorten, die ook een iets verschillende bloeitijd hebben. We gaan het zien, we kunnen het toch niet anders maken.

Overigens Marcella zou ik er geen plaatje tussen zetten. Een halve kast is in no-time vol en dan krijg je zwermproblemen. 1 van de koninginnen aan iemand geven met een moerloos volk is sowieso een mooie oplossing. En zelfs de permanent marker weten ze er hier soms af te krijgen...duurt vaak wel langer dan een paar weken, maar is niet onmogelijk.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:16

Daarom dacht ik ook dat als het een krijtmarker is dan nog sneller eraf. Zeker ook omdat de jonge koningin ook leg en bevrucht gekocht dus zou kunnen.