nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:59

Je hebt dan nu geen moer meer? Was het niet beter te wachten tot je vervanging had of begrijp ik je verkeerd?

Ik heb net (met wat moeite met kapotte hand) gekeken, er is gesloten broed in de aflegger *\o/* Dus dat is in orde. Ze hebben ook nog ruimte.
Het grote volk heeft al weer heel veel ramen vol honing en is begonnen met verzegelen. Dus misschien weer een oogst over een aantal weken? Wie weet! Zij zijn nog steeds wel groot, maar ik kan nu echt niet in de kast zelf kijken, ik kan nauwelijks tillen. Dus we doen het er maar even zo mee en hopen dat ze niet nog willen zwermen. Maar eigenlijk verwacht ik dat niet, ze hebben tot nu toe nooit aanstalten gemaakt.

Marcella

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:20

Heb 1 kast met f2 en 1 moerloos waarvan de broedkamer vol met honing zit.

Zou deze week krijgen er zijn alleen wat problemen met de koninginnen teelt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:16

Vanavond Q ophalen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 23:31

29 Mei een nieuwe witte koningin gehaald en in de kast gehangen die moerloos was. Vandaag even controleren of ze genoeg voer hebben, want had een kast met zeer weinig tot geen honing.

Kom ik een ongemerkte koningin tegen linkerkant van de kast met broed.

Kijk verder aan de rechterkant een groene koningin met broed. Echt waarom heb ik dit weer.

Voor nu lijkt het op een tweedeling in de kast. :?

Maar ze hebben genoeg voer de andere kast niet dus die heeft een pak suikerdeeg gekregen.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:48

Haha ik volg het allemaal niet zo goed Marcella, maar 2 koninginnen in 1 kast is meestal niet de bedoeling. Moeder en dochter willen nog wel eens een poosje naast elkaar in de kast verblijven, maar in dit geval lijkt het me een andere situatie. Als je 2 goed leggende koninginnen heb, zou ik het volk geloof ik splitsen. Alleen 1 van de 2 koninginnen eruit halen en verder niets mee doen zou heel zonde zijn. Je kunt ze ook laten zitten en dan zullen ze het op een bepaald moment wel uitvechten, maar ook dat is zonde van een goede koningin.

Verder staat de linde hier in bloei, maar werkt het weer totaal niet mee, zo balen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:55

Ja 2 leggende koninginnen in een kast.

Als de ene woensdag nog leeft gaat ze mee naar cursus. Iemand heeft een moerloos volk. En anders ga inderdaad splitsen, maar kan geen 3 kasten kwijt op mijn moestuin.

Zit wel te twijfelen of ik er een plaatje tussen gaat zetten.

En ook de vraag uit staan of witte merkje krijt was. Of permanent marker. Dan zou de ongemerkte koningin toch misschien die zijn die ik gekocht heb.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:26

Vreemd hoor, twee koninginnen in 1 volk die niet moeder en dochter zijn...

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:41

Is de linde normaal niet later? Ik ga de bomen hier ook eens inspecteren.
Het weer is waardeloos, de voorspellingen zijn telkens zo dat het mij te koud is om in de kast te kijken. En dan ineens komt toch de zon door en is het warm.
De bijen vliegen dus wel flink en het gaat daar allemaal gewoon door, ik frustreer me er nogal over.

Vorig jaar rond deze tijd was het al een tijdje warm en droog, toen was er nauwelijks dracht omdat er geen regen viel, maar dit is toch ook niks…

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:13

Nickeltje schreef:
Vreemd hoor, twee koninginnen in 1 volk die niet moeder en dochter zijn...

Je wilt niet weten wat ik dacht of zei. :=

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:52

De eerste lindes bloeien altijd tegen mijn verjaardag. Dat is komend weekend...

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:10

Hier staan de lindes al in bloei, nog niet volledig, maar het begin is er. Er zijn overigens ook verschillende soorten, die ook een iets verschillende bloeitijd hebben. We gaan het zien, we kunnen het toch niet anders maken.

Overigens Marcella zou ik er geen plaatje tussen zetten. Een halve kast is in no-time vol en dan krijg je zwermproblemen. 1 van de koninginnen aan iemand geven met een moerloos volk is sowieso een mooie oplossing. En zelfs de permanent marker weten ze er hier soms af te krijgen...duurt vaak wel langer dan een paar weken, maar is niet onmogelijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:16

Daarom dacht ik ook dat als het een krijtmarker is dan nog sneller eraf. Zeker ook omdat de jonge koningin ook leg en bevrucht gekocht dus zou kunnen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:59

Ik heb vandaag 15 ramen geoogst *\o/*
Het grote volk had beide HK's vol. Ik heb er nog een paar laten zitten omdat ik even niet meer dan 15 kwijt kon :D Ga zo slingeren en dan nog even de ramen terughangen voor het donker wordt. Het volk is echt enorm, heeft de ruimte ook nodig van de ramen. En alles staat hier in bloei aan lindes en nog meer, dus ze zijn ook echt veel aan het halen. Kunnen ze het tenminste nog kwijt.
Kleine volk heeft een extra BK gekregen een tijdje terug, zit nu op twee BK's. Ze gebruiken de bovenste BK vooral voor honing zag ik, ze hebben ook genoeg voedsel op het moment. Dus gaat echt super dit jaar *\o/*

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 22:43

Note to self: niet de ramen op dezelfde dag terughangen. Ze waren erg chagrijnig en natuurlijk met dat het al donker werd waren ze ook allemaal thuis... ze hebben me toch 2x door het pak heen kunnen steken.
Bloed, zweet en tranen deze hobby :')

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 23:07

Wauw!! Mooie oogst!!
Wij gaan morgen eindelijk weer een controle doen. Ben heel benieuwd wat voor voorraad we aan gaan treffen...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 23:16

Ik ben ook benieuwd! Mijn volk kan nu weer de raten vullen, ben benieuwd of er nog wat in komt of dat dit het was. Ben al erg tevreden :D
Ze waren al aan het bouwen in de bovenste kamer, hingen hele klosjes bijen aan de dekplaat...

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 07:51

Oef Century, balen van de steken! Zo’n verhaal heb ik vorig jaar ook gehoord, ‘even snel de ramen terughangen’ eindigde ook met meerdere steken.
Maar de oogst is super!

Ik heb gisteren ook geslingerd, net als Century 15 ramen uit het ene volk kunnen halen. En ook net zo, het is een enorm volk (zonder zwermneiging lijkt het, ik sta er elke keer van te kijken) dus ik heb ook eind vd middag de HK teruggezet omdat ze de ruimte nodig hebben. Hier gelukkig zonder steken :)

Ik had ook nog een HK staan van vorige zomer, die had ik wel afgenomen maar steeds geen zin of tijd gehad om te slingeren. Er was maar 1 raam wat erg versuikerd was, de rest was nog goed oogstbaar en nog een goede emmer vol.

Maar goed ook, want de voorraad was op. Mijn zoontje van 7 is begonnen als wederverkoper van mijn honing en heeft al klanten op de wachtlijst staan. :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:44

Oeh nu wordt ik erg nieuwsgierig bij mijn bijen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 12:14

Wij hebben in ons grootste volk 15- 20 ramen tjokvol honing, maar ze zijn nog hard aan het verzegelen dus we wachten nog een week.
Dit grootste volk had wel ook doppen aangezet dus daar hebben we de derde broedaflegger van gemaakt en een derde honing kamer gegeven. Volgende week zien of ze opnieuw doppen aanzetten.

Een tweede volk heeft ook honing over, maar was ook nog aan het verzegelen.

Verder heb ik in april een belachelijk vroege zwerm gehad op een dag van 11 graden en regen. Dat volkje is vriendelijk, heeft een fraaie koningin en ook brias maar ze groeien maar langzaam...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 12:48

Indy_Mouse_9 schreef:
Oef Century, balen van de steken! Zo’n verhaal heb ik vorig jaar ook gehoord, ‘even snel de ramen terughangen’ eindigde ook met meerdere steken.
Maar de oogst is super!

Ik heb gisteren ook geslingerd, net als Century 15 ramen uit het ene volk kunnen halen. En ook net zo, het is een enorm volk (zonder zwermneiging lijkt het, ik sta er elke keer van te kijken) dus ik heb ook eind vd middag de HK teruggezet omdat ze de ruimte nodig hebben. Hier gelukkig zonder steken :)

Ik had ook nog een HK staan van vorige zomer, die had ik wel afgenomen maar steeds geen zin of tijd gehad om te slingeren. Er was maar 1 raam wat erg versuikerd was, de rest was nog goed oogstbaar en nog een goede emmer vol.

Maar goed ook, want de voorraad was op. Mijn zoontje van 7 is begonnen als wederverkoper van mijn honing en heeft al klanten op de wachtlijst staan. :')

Ik ben ook mild-allergisch, dus heb nu twee enorme, rode, pijnlijke plekken. Heel fijn :(
Het zag ook letterlijk zwart van de bijen, dus het was ook lastig om de ramen terug te hangen. 's Avonds in de bijen werken is dus echt niet handig. Ook al hadden ze de ruimte nodig, ik had denk ik beter een dagje kunnen wachten. Voor de volgende keer.
Hier was alles verzegeld trouwens :)
Grappig dat jij ook zo'n groot volk zonder zwermneiging hebt! Ik snap er ook niets van.
Hier zijn ook al collega's geïnteresseerd in mijn honing haha.

14.3kg was het!

Dus over een week ook een grote oogst waarschijnlijk, Nickeltje?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 00:28

Nou even gespiekd, maar 1 volk begon nog maar net met vullen honing kamer. Ze zijn bij beide kasten wel volop aan het uitbouwen van ramen in de honing kamer.

Heb wel 1 volk waarvan 6/7 ramen vol met broed. En de rest is honing verzegeld en stuifmeel.

Is het trouwens ook normaal dat ze stuifmeel opslaan in de honing kamer.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 08:24

Dat zie ik dit jaar meer dan andere jaren.
Misschien omdat met het slechte weer van de afgelopen tijd er wel wat stuifmeel te oogsten was een erg weinig nectar?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:11

Ze hebben stuifmeel genoeg in ieder geval.

Gok dat de nectar verregend is.

Maar dacht met de cursus begrepen te hebben dat er nu ook een broed stop zou zijn. Kijk de kast met nieuwe koningin die begin net, maar de andere kast heeft ook nog ramen vol met broed zitten en had ook doppen dus zwerm neiging.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:18

Ik hoorde laatst dat door het slechte weer de haalbijen minder uit hebben kunnen vliegen, waardoor de kasten veel meer bezet zijn dan anders, en er daarom (opnieuw) zwermneiging kan ontstaan.

Broedstop in deze periode heb ik nooit zo bewust gemerkt?

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 08:50

Een broedstop in deze periode heb ik alleen 1x meegemaakt toen het vreselijk droog en heet was. Anders niet inderdaad.

De linde is hier helaas klaar. Volgende week maar eens kijken of er iets te oogsten valt. Ik heb al gezien dat het enorm verschilt per volk, terwijl de volken zelf vergelijkbaar qua sterkte zijn. Maar het ene volk heeft amper iets en de andere heeft meerdere HK's heel zwaar. Het is voor mij over het geheel gezien in ieder geval een tegenvallend jaar qua honing. De volken zelf doen het wel heel goed gelukkig. Straks weer kiezen welke ik ga houden en welke naar een ander baasje zullen gaan.

Ik heb gisteren een Kaukasische koningin aangekocht en in een schudzwerm geplaatst. Ben benieuwd of dat iets gaat worden. Leuk om eens iets anders te proberen. Verder hebben we alleen Buckfast.