Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:47

Oh wauw, Mégan is een beauty <3 ! En zoals ze op foto poseert, weet ze het ook :D .

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:01

Moesten er nog mensen graag hun vogeltje eens laten checken
https://www.facebook.com/VBDUKG
Er is momenteel een deel-en-win actie voor dierendag. De pagina bestaat nog niet zo lang, dus de winkans is nog redelijk hoog ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:51

Lukasje schreef:
Oh wauw, Mégan is een beauty <3 ! En zoals ze op foto poseert, weet ze het ook :D .

Dat weet ze idd supergoed! Het is echt een trotse dame <3
Ze heeft alleen altijd een kuifveer die heel erg naar voren steekt _O- Haar eigen antenne :')
Het zal wel weer een toverballen nest worden :D Uit deze combinatie zijn heel veel mutaties mogelijk.

2.5 jaar geleden hebben ze hun eerste nestje gehad en dat supergoed gedaan.
Alle vier de babies zonder problemen zelf groot gebracht <3 en ze waren alle 4 verschillend qua mutaties :D

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:47

Ik heb een vraag over mijn twee Catharina's. Hopelijk kunnen jullie me helpen!
Zo'n drie jaar geleden heb ik ze aangeschaft. Na een tijdje waren ze zo tam dat ze rond konden vliegen, op mjjn hoofd zaten, uit mijn hand durfden te eten. Alles leuk en aardig. Tot ze na ongeveer anderhalf jaar naar de dierenarts moesten om hun nagels te laten knippen. Vanaf dat moment was ik niet meer lief..
Het begint 's morgens met eten geven. Ik hoef niet met mijn hand in de kooi. Maar goed ook.. Ik wordt aangevallen! Schreeuwen, pikken, zelfs over me heen poepen. Als ze uit het hok kunnen, vliegt de brutaalste zelfs gewoon op me af om me aan te vallen.
De rest van de dag kan ik niet in de buurt van de kooi komen. Dan vliegt hij schreeuwend door het hok. Als ik alleen al naar ze kijk al soms. Ik ben stiekem bang voor ze. Wordt gewoon geterroriseerd in mijn eigen huis :+
Heb alles geprobeerd. Mijn hand stil houden als hij wil pikken, kan wachten tot ik een ons weeg. Boos praten, negeren, niks zeggen, fluiten. Proberen vertrouwen te winnen door groente uit mijn hand te geven door de tralies. Accepteren en weggaan, of juist wachten tot hij rustig wordt. Helpt niks!
Het zijn twee mannetjes, maar ze zitten minstens vijf keer per dag op elkaar. Wordt daar niet goed van eerlijk gezegd! En ze stinken enorm de laatste maanden.
Heb zelf het gevoel dat het territoriaal gedrag is. Ben op het punt om ze de deur te wijzen. Tegen mijn principes in, maar dit kan echt niet. Maar mijn grote angst is dat ze niet goed terecht komen. En in de winter in een volière stoppen, is niet handig.

De oppas doen ze overigens niks! Misschien wel als ze die beter kennen of als zij ook een keer in de kooi moet zijn, geen idee.

Lang verhaal geworden..
Hopelijk zitten hier kenners die weten wat ik hiermee kan doen?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:43

Oei nee, daarvoor heb ik te weinig ervaring om je tips te geven maar wat sneu voor je. Ik begrijp wel dat dit helemaal niet leuk meer is en denkt aan afstand doen.

Ik heb zelf catharina's, ook mannen, en hoop dat ze dan maar even lief blijven and nu _/-\o_ .

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:08

Lastig Amber als ze het alleen bij jou doen. En als je nou een masker op zet? :') Plantenspuit al geprobeerd? Uhmmm ... Heel hard zingen voor ze..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:38

Hoe oud zijn ze nu? Zouden ze broeds kunnen zijn?
Ik denk dat ze van de plantenspuit alleen maar banger worden.
Hoe kan het dat ze zo stinken? Vogels zelf gaan niet zomaar stinken want het zijn erg schone dieren. Douchen ze weleens en hoe vaak maak je de kooi schoon? Krijgen ze fruit?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:51

Ze zijn drie jaar nu. Broeds zou kunnen. Zijn mannetjes dat ook? Dan zijn ze het chronisch, want ze doen niet anders.
Plantenspuit vind ik zielig..
Ik geef ze weleens een douche. Soms vinden ze het lekker, maar meestal gaan ze heen en weer vliegen om niet nat te worden. Fruit krijgen ze ook. De kooi maak ik zo'n twee keer in de drie weken schoon. Ze stinken al binnen een week. Het doet me aan zuurkool denken. Het ene mannetje, de meest dominante, gaat op de bodem in de poep lopen schrapen met zijn snavel. (Is een bepaald tekort ergens aan mogelijk?) Dan ruik ik het vooral. De lucht komt echt van de poep. Het is sinds ze medicijnen hebben gehad, alweer een tijdje geleden. In die tijd is het gekomen, dus heb het altijd daar aan gelinkt.
Weet niet of territoriale vogels ook geur gebruiken oid? Of van stress?

Ze hebben een best grote kooi met speeltjes om te knagen en te klauteren, ruimte om wat heen en weer te vliegen.
Ik probeer ze het in alles naar de zin te maken, maar slaag er toch niet in om vriendjes te worden en snap echt niet hoe het kan. Had catharina's uitgekozen om hun rustige karakter, maar heb nog nooit zulke terrors meegemaakt!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:22

Ja, mannetjes kunnen zeker broeds worden en zijn dan vaak heel territoriaal.
Als ze zuur ruiken kan het zijn dat ze last van gisten hebben. Dat kan door fruit komen dat te lang in hun krop blijft zitten, maar ook via hun ontlasting naar buiten komt. Daar zou ik ze even op laten nakijken of ontlasting opsturen.
Drie jaar is wel een redelijk beruchte puberleeftijd ook. En zeker 2 mannen kunnen het bij elkaar versterken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:41

Nu bij de action, een planten... ding. Erg geschikt voor je vogeltjes! Een mooi plekkie voor op het bureau. Afbeelding

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:03

Cayenne schreef:
Ja, mannetjes kunnen zeker broeds worden en zijn dan vaak heel territoriaal.
Als ze zuur ruiken kan het zijn dat ze last van gisten hebben. Dat kan door fruit komen dat te lang in hun krop blijft zitten, maar ook via hun ontlasting naar buiten komt. Daar zou ik ze even op laten nakijken of ontlasting opsturen.
Drie jaar is wel een redelijk beruchte puberleeftijd ook. En zeker 2 mannen kunnen het bij elkaar versterken.

Thanks voor je info!
Hoe kan ik het beste met dat territoriale (puber)gedrag omgaan? En kan dat nog overgaan?
Ze doen het al ruim anderhalf jaar.

Wat moet ik doen als ze last hebben van gisten?
En is dat domme pech of een kwestie van teveel fruit?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:19

Lastig hoor.. snap dat het dan ook gewoon niet leuk meer is. Komen ze wel eens los? Heb je de kooiindeling wel is helemaal veranderd? Is het meer bang of meer agressie? Je zou dat idd niet zo snel hebben met Catharina parkieten. Ik hoop voor je dat het gewoon de puberteit is, heb gehoord dat vogels dan behoorlijk vervelend kunnen worden. :=

Dan heb jij nog geluk met die van jou Lukasje. := Gaat het nu al wat beter tussen die 2? En het 'monster' ?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:27

Vroeger deed ik ze vaak los, maar tegenwoordig niet meer. Ben mijn leven niet zeker dan :+ en voor de vogels ook alleen maar stress..
Kooi indeling is pas nog veranderd. :j
Ik denk beide, angst-agressie. En dat samen met puberteit en territoriaal gedrag ofzo? Niet aan te raden.. :=

Als we in een goede tijd van het jaar zaten, mochten ze zo een volière in bij iemand die goéd voor ze zorgt en ook zieke vogels oid in de gaten houdt.
Maar dat kan nu niet meer zeker?
O en als iemand hier het met ze wil proberen...

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:50

amber15 schreef:
Vroeger deed ik ze vaak los, maar tegenwoordig niet meer. Ben mijn leven niet zeker dan :+ en voor de vogels ook alleen maar stress..
Kooi indeling is pas nog veranderd. :j
Ik denk beide, angst-agressie. En dat samen met puberteit en territoriaal gedrag ofzo? Niet aan te raden.. :=

Als we in een goede tijd van het jaar zaten, mochten ze zo een volière in bij iemand die goéd voor ze zorgt en ook zieke vogels oid in de gaten houdt.
Maar dat kan nu niet meer zeker?
O en als iemand hier het met ze wil proberen...

Het wordt van het weekend wel weer 20 graden ofzo.. Maar weet niet hoelang ze daaraan moeten wennen. :=

En als je ze is op een andere plek zet?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:58

Vrees dat het 's nachts te koud is..
Andere plek heb ik ook geprobeerd :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:04

Goh, ik geef mijn catharina’s ook best veel fruit hoor. Hun natuurlijk rantsoen bestaat uit 50% fruit/groenten/kruiden. Dus ligt het daaraan?

@ Cayenne: krijg je dit gedrag dan automatisch wanneer je 2 of meerdere mannetjes houdt zonder pop?
Ik zou dit ook erg jammer vinden hoor wanneer mijn schatjes zo in gedrag zouden veranderen.

@ Meliaforever: ja oef, het monstertje is veranderd in een engeltje O:) . Nu ja, dat is overdreven maar hij komt toch elke morgen uit mijn hand eten. Van zodra ik aan het deurtje kom, komt hij aanvliegen :) .

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:08

Ahh fijn hoor dat het verbeterd is. :j Wil wel foto's zien hoor. :D

Hier krijgen ze nooit fruit idd voor het gisten. Alleen groente en kruiden. :D

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:13

Lukasje schreef:
@ Cayenne: krijg je dit gedrag dan automatisch wanneer je 2 of meerdere mannetjes houdt zonder pop?
Ik zou dit ook erg jammer vinden hoor wanneer mijn schatjes zo in gedrag zouden veranderen.

Hoe oud zijn ze?
Denk dat dit wel extreem is hoor. Hier zijn ze amper een jaar lief geweest.
Heb het ook nog nooit gehoord/meegemaakt en destijds is me door een catharina-kenner verteld dat twee mannetjes samen prima kan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:51

amber15 schreef:
Lukasje schreef:

Hoe oud zijn ze?
Denk dat dit wel extreem is hoor. Hier zijn ze amper een jaar lief geweest.
Heb het ook nog nooit gehoord/meegemaakt en destijds is me door een catharina-kenner verteld dat twee mannetjes samen prima kan.

Het oudste mannetje is 1 jaar en 4 maanden. Zijn partner is helaas overleden mid augustus. Het nieuwe jonge mannetje is 3 maanden.
Ik heb ook voor catharina’s gekozen omdat ze zo vredelievend zouden zijn.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:01

Super leuk! Wij hebben de gezondheidscheck gewonnen. Kunnen we de hele beestenbende meenemen naar Utrecht. :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:39

ilaan schreef:
Super leuk! Wij hebben de gezondheidscheck gewonnen. Kunnen we de hele beestenbende meenemen naar Utrecht. :D

Tof! Zou ik ook wel blij mee zijn!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:01

Leuk Ilaan! Gefeliciteerd!

Amber, Ik zou ontlasting opsturen naar een vogelarts :j Kost niet zoveel en dan weet je meer.
Gisten komen vaak door overrijp fruit.
Ik zou ze nu niet meer naar buiten doen. Het is 's nachts al best koud en dan is de overgang te groot.

Lukasje: 2 mannen kunnen slecht hun seksuele drift kwijt zonder popje en dan kunnen ze uit frustratie best lastig worden.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:30

Cayenne, welke adviseer jij?
Heb het destijds ook eens gedaan en was zo'n 75euro voor één vogel kwijt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:51

Oke, ik besterf het hier :') Op 3Fm heb je in de middag Mark+Ramon die samen radio maken. Maar een van de twee is ziek en vervangen door een papegaai in verband met dierendag. Super grappig, maar 1 ding waar ik wel meezit:

Er wordt verteld dat de papegaai danst op de muziek: hij draait met zijn nek/kop. Ik ken dit zelf bij andere dieren als stereotiep gedrag tijdens stress volle situaties. Maar ik ben geen kenner van papegaaien. Wie weet of dit van de stress komt of dat het toch dans moves zijn?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:12

amber15 schreef:
Cayenne, welke adviseer jij?
Heb het destijds ook eens gedaan en was zo'n 75euro voor één vogel kwijt.

75 euro voor een vogel? :wow: Hoe dan?
Ik zou naar Hedwig van der Horst van Vogelpraktijk de Horst in Riel sturen.
Dan betaal je ongeveer 16 euro geloof ik (staat op haar site).