gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:20

Zwerte schreef:
Konijnen zijn juist niet zo vatbaar voor wormen, deze wormensoort is eigenlijk de enige die dierenartsen nog wel eens tegenkomen. Wel is hun maagdarmstelsel vreselijk gevoelig en daar komen de problemen dus ook door.

4 konijnen kan prima, het liefst dan 1 gecastreerde man met 3 vrouwen. En een enkele hommeles is NIET normaal, een gezond konijnenkoppel (of groep) is stabiel. Tenzij er echt iets gebeurd natuurlijk, maar in principe is het stabiel.

Dat bedoelde k meer, datals ze het hebben het bij hun een hardere klap is dan voor bijv katten :o

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:15

Zwerte schreef:
Konijnen zijn juist niet zo vatbaar voor wormen, deze wormensoort is eigenlijk de enige die dierenartsen nog wel eens tegenkomen. Wel is hun maagdarmstelsel vreselijk gevoelig en daar komen de problemen dus ook door.

4 konijnen kan prima, het liefst dan 1 gecastreerde man met 3 vrouwen. En een enkele hommeles is NIET normaal, een gezond konijnenkoppel (of groep) is stabiel. Tenzij er echt iets gebeurd natuurlijk, maar in principe is het stabiel.

En hoe zit dit met kleine en grote konijnen "gemengd", is dat ook een optie of niet aan te raden?

Delphi wat fijn dat het de goede kant op gaat, hopen dat jij en je gezin er dan binnenkort eíndelijk van kunnen genieten!

Wat een naar gezicht dat konijn met dat kapotte oog!!

Verder nog wat troubles, het zit niet mee dames. :)

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:44

Beste combi's zijn juist gelijke geslachten. Bijv twee gecastr rammen en twee voedsters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:53

Mijn ouders hebben 3 voedsters. Dat gaat prima!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:58

Eoweyn_x schreef:
Beste combi's zijn juist gelijke geslachten. Bijv twee gecastr rammen en twee voedsters.

Serieus?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:41

Ja. Ik heb dat al meerdere keren gehad :) Vergis je niet in (ongeholpen) voedsters hoor...

Voedsters zijn hier altijd het probleem. Twee zusjes samen - uit elkaar moeten halen ivm vechten. Wilde een groep van 6 koppelen; voedsters vochten. Etc.

Kleine en grote konijnen kunnen prima samen. De karakters moeten klikken.
En ook hier weleens hommeles tijdens voertijd. Fiona bijt Rambo in zijn poten en dat eindigt weleens in een ruzietje ja.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:02

Ik heb hier ook wel hommeles met voeren. Grommen en jagen, maar de andere 23 uur en 45 minuten is het een gelukkig stabiel koppeltje :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:16

wacht even, moeten de voedsters in een gemengde groep nu wel of niet geholpen worden. de mannen dus in ieder geval wel

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 06:49

Rammen sowieso, voedsters moeten niet maar kan wel. Moet zeggen dat de castraties van de voedsters hier erg veel rust brachten

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:03

Ik heb griep... Waardeloos. Voel me ceht vreselijk beroerd..
Net mijn bed naar de bank gesleept.
En ja... op deze manier is ziek zijn niet zo erg natuurlijk!!

Afbeelding
Theo vind het nu al gezellig! <3

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:03

Ik dacht juist dat rammen onderling nog erger gaan knokken als er dames bij zijn?
Sowieso is alles castreren altijd aan te raden. Voedsters hebben een zeer grote kans op baarmoederkanker en de boel eruit slopen voorkomt dat natuurlijk. Komend voorjaar gaat mn halfwilde dametje ook om die reden onder het mes (en omdat die hormonen gewoon voor onrust zorgen af en toe).
Klein en groot gaan idd prima samen. Ik heb hier zo'n leuke combi! Pooh (die nu dus ziek is...) is een grote hangoor van 5-6 kilo en zn dametje Foetsie is een halfwilde van 2 kilo. Ze past bijna onder zn oor, daar zit ze ook graag als ze samen eten, vooral als het regent!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:22

Nee, zeker niet als ze langer gecastreerd zijn. Dat vechten komt door de hormonen en die zijn na castratie weg. Konijnenopvang Joy heeft oa een groep van 4 rammen.

Het belangrijkste zijn gewoon de karakters die moeten klikken.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:44

Heb gisteren weer wat eten voor het konijn achtergelaten. Hoop zo dat ik 'm snel te pakken krijg...

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:23

Dat wist ik niet Eoweyn! Ik dacht juist dat je rammen nooit bij elkaar moest zetten...

Weer wat geleerd :D

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:44

Ongecastreerde rammen niet nee. Maar ik heb hier toch ook verteld van mijn koppeling met 2 exrammen en een voedster? Waarvan de rammen ook 2 weken samen zaten?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:45

Eoweyn_x schreef:
Ongecastreerde rammen niet nee. Maar ik heb hier toch ook verteld van mijn koppeling met 2 exrammen en een voedster? Waarvan de rammen ook 2 weken samen zaten?

:j

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:26

Wie had dit ooit verwacht? Rambo kwam hier een paar maanden geleden wonen als chagrijnig defensief konijn die niet bang was om eens flink in je handen te gaan hangen. Aanraken was uit den boze. En zie hem nu!

View My Video

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:54

sorry dat ik hier zo binnenval, ik lees ook mee. mijn konijn eet de laatste dagen bijna niet van zijn hooi, hij eet wel zijn korreltjes en snoepjes, hij drinkt voldoende. wat kan het probleem zijn of hoe laat ik hem weer eten? :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:55

Damned schreef:
sorry dat ik hier zo binnenval, ik lees ook mee. mijn konijn eet de laatste dagen bijna niet van zijn hooi, hij eet wel zijn korreltjes en snoepjes, hij drinkt voldoende. wat kan het probleem zijn of hoe laat ik hem weer eten? :)

ander hooi proberen? kruidenhooi ofzo. De mijne eten alleen heidehooi. de rest raken ze niet aan :')

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:39

Eet ie normaal wel hooi? Heb je ander hooi gegeven?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:44

Normaal gezien eet hij het dus wel, hij heeft al 1,5 zak van ditzelfde hooi gegeten dus het lijkt me een beetje raar dat hij het nu niet meer zou lusten? Voor de rest ziet hij er dus ook niet ziek uit ofzo, smorgens is hij nog steeds heel enthousiast wanneer ik met zijn korreltjes afkom, dus het is niet alsof hij sloom of ziek eruit ziet...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:58

Ik zou even kijken wat ie doet als je iets minder snoepjes (wat voor snoepjes?) en biks geeft. Hooi is wel heel belangrijk. Verder geen gekke dingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:43

*Verwijderd*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-18 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:45

Over dat eerste, Especial, geen idee sorry.
Maar, mijn konijn is niet ingeënt (wel in het begin die ze nodig is) maar niet een jaarlijks iets, en ze is gezond :P
Mijn konijn zit wel binnen, gaat ook goed, maar zorg wel dat het niet te warm word in je huis (niet boven de 26 graden ongeveer), en zorg ook dat je konijn er soms uit mag omdat binnen hokjes niet zo groot zijn vaak.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:22

Especial schreef:
Ik val hier even binnen, is mij gister een jonge ram aangeboden en ik twijfel om hem mee te nemen.
Hij heeft net het nest verlaten, zijn twee zusjes zijn al verkocht. Heb wel ervaring met knaagdieren maar nog nooit een konijn gehad.
Als ik hem rond de 3 maanden castereer kan ik hem dan koppelen met een voedster? En hoe oud moet die dan zijn?
Is het dan het beste ze beide te castereren en wat zijn de kosten?
Las ook iets over een jaarlijkse inenting. En tot slot, zijn ze binnen te houden? Wil ze dan in de zomer wel in een ren hebben op het gras, heb plek voor een ren van 2,5 m breed en 70 m lang dus daar kan ik er wel 30 op kwijt :')

Als de ballen ingedaald zijn kan hij gecastreerd worden. Na 2 weken kun je hem koppelen aan een voedster. Ik zou naar de opvang gaan, dan weet je zeker dat je de beste match hebt. Leeftijd maakt weinig uit, de karakters moeten klikken.

Ik ben voor voedsters castreren, ivm hormonaal gedrag en baarmoederproblemen, maar het moet niet.
Inenten zou ik wel doen. Ze hebben een veel grotere overlevingskans áls ze myxo of vhs krijgen.

Konijnen zijn binnen te houden, maar dat verschilt per konijn. Ik heb er 2 die ik als kant en klaar binnenkoppel geadopteerd heb, maar de andere 4 slopende bouwvakkers wil ik echt niet binnen hebben.
Bijv bij de opvang kun je ook specifiek om een voedster vragen die binnen kan wonen.

Af en toe uit het hok is niet genoeg, zowel binnen als buiten niet. Konijnen zijn actieve dieren die 24/7 de ruimte nodig hebben. Per klein konijn 2m2, voor 2 dus meer.

Realiseer je wel dat als je de konijnen buiten wilt hebben je ze nu wel buiten moet laten ivm de wintervacht. Anders kunnen ze pas in het voorjaar weer naar buiten.