Je kan op mp vaak voor niet al te duur een 2e hands aquariumbak kopen. Met een beetje handigheid kun je hier zelf een deksel en een paar plateaus voor maken.
Oeska
Geplaatst: 26-06-14 17:34
Welkom!
Wij hebben een tijdje zo'n kooi met diepe bak gehad omdat ons gerbilarium vertraging op had gelopen. Ik raad het af: 1) ze knagen door het plastic heen. 2) je mag elke dag vegen want als ze graven, gooien ze alle bedding natuurlijk lekker door de tralies naarbuiten. Dit hou je bijna niet tegen, of je geeft ze echt een zielig bodempje waarin niet gegraven kan worden. 3) ik heb ze echt nooit in de tralies zien hangen (zoals muizen of hamsters wel heel graag doen) dus blijkbaar is dat niet zo leuk.
Dus ik raad een glazen bak aan
Ik had hier al een tijdje niet meer gereageerd, onze gerbiltjes zijn toch overleden. Vrij kort op elkaar. Het oudere vrouwtje was op het einde helemaal op, haar heupjes werkten bijna niet meer. Daarom hadden we besloten haar niet meer te koppelen en dat is achteraf ook goed geweest, ze heeft maar heel kort alleen gezeten.
Nu zijn er 2 jonge hypergerbiltjes! Scruffy (een zilveragouti Rex, door de rex vonden we hem erg scruffy) McFluffy (verlicht algerijn, omdat dat een Ierse haarkleur is moest er Mc voor en deze is wel gewoon fluffy want het is geen rex) Ze komen van Martijn af, erg grappig om hem een keer in het echt te zien na alle verhalen op Bokt.
Ik heb (nog) geen foto's want ik woon enkel in het weekend bij ze ivm lange woon-werkafstand (dus zit ik doordeweeks 'op kamers' voor mijn werk, vriendlief woont wel bij ze )
EllaBellaah
Geplaatst: 26-06-14 17:36
Een terrarium of gerbilarium is idd veel beter dan iets van plastic of tralies. Even een investering, of zelf aan het knutselen gaan en je hebt voor altijd een fijne bak!
Gerbils invriezen?! Las ik dat goed? He bah dat is ook naar zeg... het diertje moet niet lijden, maar invriezen vind ik ook wel erg cru.
Ik heb de dames even gewogen, de dikzak weegt 79 gram en degene met 'normaal' postuur 78 gram. Beide prima gewichten toch? Zal dan eens even eenmalig wat ontwormingsspul geven, kijken wat dat doet.
edit: ik heb foto's van de meiden gemaakt, zal ze zo even uploaden, dat lukt niet zo makkelijk via m'n telefoon. Ze hebben overigens een loopradje, maar het dikkertje loopt daar natuurlijk niet in, alleen de slanke qua eten nu elke dag een klein half eetlepeltje gerriegerbil. Voorheen kregen ze een halfje gerriegerbil en een halfje gerbilnature, maar nu dus alleen nog maar gerriegerbil. Qua snacks krijgen ze voorlopig niks, normaal gesproken elke dag zonnebloem pitjes en zo af en toe een streng trosgierst
Laatst bijgewerkt door EllaBellaah op 26-06-14 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik wil nu dus een 2e hands terrarium/aquarium aanschaffen en daar dan zelf plateus in maken, ik zit alleen te bedenken hoe ik dat precies wil doen.
Door de bovenstaande link dacht ik zelf om 1 of 2 plateaus te maken in de hoek. En dit dus vast te zetten met aquariumkit. Alleen zit ik te twijfelen of ik plexiglas xou gebruiken of echt glas. Plexi kan ik zelf zagen/bewerken en glas zou ik moeten laten doen.
Heeft 1 van jullie al eens zelf een terrarium gebouwd of er plateaus in gemaakt?
Wat leuk dat je 2 nieuwe gerbils hebt NoeskaMoos inderdaad wel jammer van je 2 oude gerbils maar ze hebben vast een fijn leven gehad bij je :3.
Als je even googled bij sommige gerbil webshops kun je kant en klare plateaus bestellen in verschillende maten. Die hoef je dan alleen zelf in te lijmen.
Elise_K
Geplaatst: 27-06-14 22:15
Fotospam:
Beestje hielp met studeren
Ik heb ook zo'n diepe bak me tralies gehad, opzich prima, behalve dat de bak naast m'n bed stond en al het zand en zaagsel dus in m'n bed belande. Ze gingen wel eens via de tralies een verdieping op en naar beneden maar ik vond t meevallen hoeveel ze het plastic sloopten, hooguit wat krasjes waar ze hebben gegraven.
Ikzelf ben er niet echt fan van, beter investeren in een fijnere kooi voor beide...
Maar het is geen dierenmishandeling.
Albion
Geplaatst: 27-06-14 23:55
Ik ben ook geen fan van traliekooien voor gerbils. Als ik m'n bak schoonmaak zet ik ze altijd in de oude hamster ren, zo'n hekje weet je wel en na even rondrennen gaan ze ook dus aan die tralies knagen. Dat vind ik gewoon vervelend. Akelig geluid, niet goed voor de tanden en neus plus ze knagen dan het verflaagje eraf, tja daar heb ik ook geen vertrouwen in
Om even m'n bak schoon te maken, ja, mogen ze even in de tralie ren maar verder zou ik het echt niet willen
Ik heb vroeger ook dwerg hamster gehad, ook altijd traliekooien en ook zij knaagden veel aan de tralies. Voel me soort van schuldig als ik eraan terug denk, de onwetendheid maarja, gelukkig weet ik nu beter, lees me in over m'n dieren en krijgen m'n beestjes het allerbeste
Ik dacht omdat er bij stond dat die kooien speciaal voor gerbils waren dat het wel zou kunnen maar heb het daarom ook even aan jullie gevraagd en las niet veel later dat het beter is om zr in het terrarium te houden.
Nu ga ik dinsdag een (2e hands) terrarium speciaal voor gerbils/knaagdiertjes op halen . Ik zal straks wel even een foto posten want ik gebruik nu mijn gsm.
Zijn er mensen die met mij willen delen hoe hun verblijf voor de gerbils eruit ziet :3?
Wat al onze bakkeb gemeen hebben is dat ze veeeeel bodembedekking bevatten! Dit kan zaagsel, minihemp, chipsi of wat dan ook zijn. Vaak wordt dit gemengd met hooi, supasoft of een ander materiaal. Dit zorgt er voor dat de gerbils mooie gangen kunnen graven die ook blijven staan. Verder gebruiken ze een deel voor het maken van het nestje. Die van mij hebben zaagsel gemengd met supasoft (erg fijn en zacht stro, normaal stro wordt eigenlijk nooit gebruikt), dat spul zoeken ze sprietje voor sprietje bij elkaar en gebruiken het voor hun nestje. Daarnaast krijgen eigenlijj alle gerbils regelmatig wat wc papier wat ook in hun nestje wordt gebruikt. Doosjes kunnen ze ook goed gebruiken, die worden volledig versnipperd of gebruikt als versteviging van de gangen. Dit kunnen wc rollen zijn, doosjes van cup a soop zijn hier ook geliefd, doosjes waar koeken in hebben gezeten etc. Als je nog wat wilweteb horen we het wel
Over de bodem bedekking en dergelijke had ik me al aardig in gelezen, zag op dr foto's nog wel wat verschil er in maar dacht toch het meeste zaagsel te zien.
Zaagsel is eigenlijk te stoffig, gerbils hebben hele gevoelige luchtwegen en het is onderzocht dat ze tumoren kunnen ontwikkelen door zaagsel. Ik gebruik zelf cotton comfort met supasoft en hooi.
Hmm, mij is juist verteld (ook door fokker) dat dat een fabeltje is. Mijne hebben iig nooit tumorren gehad. Bij m'n oom wel, die staan alleen op Cotton. Raar.
leuk dat je een terrarium gaat ophalen! hier zitten ze op een laag hennepvezel stofvrij en krijgen elke dag een hand hooi waardoor de bodemlaag nog dikker word aangezien ze hooi helemaal fijn malen haha
Ik had zaagsel maar dat was voor mijzelf te stoffig heb stofmijt allergie. Dus nu zitten ze op hennepvezel met hooi. Ook krijgen ze regelmatig een wc rol en een tissue.
O dat is voor mij dan misschien ook beter ik kan ook wat slecht tegen stofmijt. Thanks voor de tip
_Karlijn
Geplaatst: 28-06-14 17:29
EskeGirl schreef:
Hmm, mij is juist verteld (ook door fokker) dat dat een fabeltje is. Mijne hebben iig nooit tumorren gehad. Bij m'n oom wel, die staan alleen op Cotton. Raar.
Ik weet het ook niet, heb het van internet uiteindelijk was ik toch van zaagsel afgestapt omdat mijn hele kamer een groot stofnest werd, dat is met CC veel minder.
Die links had ik donderdag/vrijdag ook gevonden en bekeken ja nadat jullie me hadden aanbevolen om voor een gerbilarium/terrarium te gaan. Er staat dus wel op die site dat het een fabeltje is dat zaagsel te stoffig is dus dan kan ik altijd nog overwegen om zaagsel te nemen.