Als jullie een poes nemen, en die gaat bijvb zitten kloten voor de kooi is ze dat dan snel afgeleerd hoor.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_Dribbel schreef:Heeft iemand hier ervaringen met ratten/katten?
Wij zijn van plan een poesje te nemen maar heb dus ook 6 rattenkids die elke avond bij me liggen op de bank.
Iemand die mij hier wat over kan vertellen?
Vanillia schreef:Ik lees op verschillende fora allemaal horrorverhalen over puberende ratten en hoop toch echt dat het bijten me bespaard blijft, beetje een kleine tandjes-trauma na m'n bijtende hamsterHoe is dat bij jullie gegaan? Hebben jullie veel veranderingen gezien in de pubertijd of viel het wel mee?
_Dribbel schreef:Heeft iemand hier ervaringen met ratten/katten?
Wij zijn van plan een poesje te nemen maar heb dus ook 6 rattenkids die elke avond bij me liggen op de bank.
Iemand die mij hier wat over kan vertellen?
tokedri schreef:Misschien is het hier de goede plek om mijn vraag te stellen.
Mijn dochter heeft een paar jaar geleden twee ratjes gekregen, hartstikke leuk. Afgelopen koninginnedag is er een van ouderdom overleden en de ander was erg alleen.
We hebben toen twee jongere ratjes gekocht en erbij gezet. Was heel leuk. Helaas kreeg een van de jongen een gezwel en ging dood, een aantal weken geleden is de andere oude rat overleden waardoor ons mannetje van bijna 1 jaar nu alleen is. Heel sneu.
Eigenlijk wil ik geen ratten meer erbij maar ik wil wel dat Dumbo gelukkig is. Weet iemand een fijn plekje voor hem waar hij niet alleen is? HIj wordt in december 1 jaar, hij is tam, oranjeachtig,groot en lief.
Wij wonen in Zuid Holland in de buurt van Spijkenisse.
RedPassion schreef:Andere kamer of niet, ze ruiken en voelen absoluut de aanwezigheid van een kat (of ander roofdier).Het is meestal een kwestie van wennen. Ik krijg ook wel eens ratjes die er in eerste instantie bang voor zijn (en mijn katten staan gewoon voor de kooien te loeren
), maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ze bang bleven. Zelfs de (half)wildjes hebben er geen problemen mee, en daar zit het vluchtinstinct nog volop in.
Ik zou niet te krampachtig gaan doen met handen wassen etc., geef het gewoon wat tijd.Het wil ook wel helpen om ze de kattengeur met iets positiefs te laten associëren, dus juist gaan voeren als je net de kat hebt geaaid.
RedPassion schreef:Wat wil je er uiteindelijk mee? Als de poes over een tijdje ook op de rattenkamer mag komen zou ik zo snel mogelijk beginnen met ze aan elkaar te laten wennen, dus gewoon het poesje daar laten lopen (eerst onder toezicht). Hoe jonger de kat, hoe beter ze nog kan leren dat ze de ratjes gewoon met rust moet laten en als ze er mee opgroeit geeft het vast geen problemen.
Als de ratten nog heel bang zijn zou ik wachten met een kennismaking tot ze in ieder geval rustig reageren op de geur, dus eigenlijk weer in hun normale doen zijn. Anders loop je de kans dat ze door de kooi gaan rennen en vluchten als ze de kat daadwerkelijk zien en daar heeft niemand wat aan. Maar als ze redelijk neutraal reageren zou ik rustig de kat eens meenemen naar die kamer. Het kan namelijk ook zo zijn dat ze minder bang worden als ze ervaren hebben dat die kat er wel is, maar ze niks kan doen. Nu is het een eng monster voor ze die ze niet kunnen zien, maar die wel een bedreiging vormt en dat maakt ze angstig. Grote kans dat de angst minder wordt als ze de poes gezien hebben, maar het is wel even zoeken naar het juiste moment. En houd een plantenspuit in de aanslag om de kat te kunnen demotiveren als ze zou gaan uithalen of jagen op een rat.