Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:18

@Dribbel, ik had zo'n 15 ratten volgens mij in huis toen we onze kat aanschaften. Daarna zijn er nog genoeg gekomen en uiteindelijk gegaan..maar ik zal mijn kat nooit vertrouwen met de ratjes. Dus als de ratjes los lopen, gaat de kat ff naar een andere kamer (of de ratjes lopen in een andere kamer, dan blijft ie in de woonkamer offcourse). Altijd als hij de ratjes ziet gaat hij gelijk in sluipmodus, dus ik neem geen risico. Echter als mijn mannen gewoon in de kooi zitten dan heeft hij dat niet. Dan kan hij gerust ff bij ze snuffelen en ze een koppie geven (terwijl hun dan de pootjes door de tralies doen en de kat proberen te pakken :') ).Maar met loslopen ben ik toch voorzichtig. Zekere voor het onzekere ;)

Als jullie een poes nemen, en die gaat bijvb zitten kloten voor de kooi is ze dat dan snel afgeleerd hoor. ;) Als de poes te dichtbij komt en de ratten willen het niet dan laten de ratten het wel weten :+ zo is mijn hond al 2 x gebeten en de kat ook... beide komen ook niet echt meer bij de kooi in de buurt trouwens :')

Saaarr

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:12

Haha leuk miranda :p
Ik heb geen kat maar als ik ereen heb geaaid en ik kom thuis en aai mijn ratjes, nou dan kan ik het meestal vergeten voor de hele avond, die zitten stokstijf stil en als t kan rennen ze naar de hangmat en komen er niet uit :p
Wel apart niet altijd reageren ze zo heftig. Of de een reageert zo en de ander niet haha

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:08

_Dribbel schreef:
Heeft iemand hier ervaringen met ratten/katten?
Wij zijn van plan een poesje te nemen maar heb dus ook 6 rattenkids die elke avond bij me liggen op de bank.

Iemand die mij hier wat over kan vertellen? :)

Hihihi ik heb 4/5 jaar gewacht met het aanschaffen van mijn ratten. Omdat de kat nog leefde (die wel al aardig op leeftijd was dat ze bij ons kwam wonen :P). Toen die doodging heb ik pas weer ratten genomen.
Ze heeft 2 hamsters opgegeten ooit, dus ik durfde het niet te gokken om ineens halve ratjes te vinden in huis. Hoe goed we ook de deuren en hokken dichthielden.

Dus de kat was dood en een paar weken later kon ik eindelijk rittens halen :D

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:14

Misschien is het hier de goede plek om mijn vraag te stellen.
Mijn dochter heeft een paar jaar geleden twee ratjes gekregen, hartstikke leuk. Afgelopen koninginnedag is er een van ouderdom overleden en de ander was erg alleen.
We hebben toen twee jongere ratjes gekocht en erbij gezet. Was heel leuk. Helaas kreeg een van de jongen een gezwel en ging dood, een aantal weken geleden is de andere oude rat overleden waardoor ons mannetje van bijna 1 jaar nu alleen is. Heel sneu.
Eigenlijk wil ik geen ratten meer erbij maar ik wil wel dat Dumbo gelukkig is. Weet iemand een fijn plekje voor hem waar hij niet alleen is? HIj wordt in december 1 jaar, hij is tam, oranjeachtig,groot en lief.
Wij wonen in Zuid Holland in de buurt van Spijkenisse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:09

Vanillia schreef:
Ik lees op verschillende fora allemaal horrorverhalen over puberende ratten en hoop toch echt dat het bijten me bespaard blijft, beetje een kleine tandjes-trauma na m'n bijtende hamster := Hoe is dat bij jullie gegaan? Hebben jullie veel veranderingen gezien in de pubertijd of viel het wel mee?

Ik heb een paar typische pubers gehad, de rest viel reuze mee. Met typische pubers bedoel ik overigens niet meer dan wat drukker zijn en elkaar/de alpha klieren en uitdagen. Mij bijten hebben ze sowieso nooit gedaan, ik ben persoonlijk ook van mening dat je dan zelf iets verkeerd doet. Of dat hem zit in het basisvertrouwen of in een verkeerde handeling op een verkeerd moment is een tweede, maar ik heb echt nog nooit meegemaakt dat ratten 'zomaar' bijten, pubers of niet. In een stabiele groep wordt dat puberen ook de kop wel ingedrukt trouwens.

_Dribbel schreef:
Heeft iemand hier ervaringen met ratten/katten?
Wij zijn van plan een poesje te nemen maar heb dus ook 6 rattenkids die elke avond bij me liggen op de bank.

Iemand die mij hier wat over kan vertellen? :)

Ik heb twee katten, de ratten waren er eerder. De katten zitten nooit bij de kooien, wel sluit ik ze op als de ratten loslopen of als ik kleintjes/bange ratten bij me draag. Gewoon voor de zekerheid, het jachtinstinct zit er toch in...

tokedri schreef:
Misschien is het hier de goede plek om mijn vraag te stellen.
Mijn dochter heeft een paar jaar geleden twee ratjes gekregen, hartstikke leuk. Afgelopen koninginnedag is er een van ouderdom overleden en de ander was erg alleen.
We hebben toen twee jongere ratjes gekocht en erbij gezet. Was heel leuk. Helaas kreeg een van de jongen een gezwel en ging dood, een aantal weken geleden is de andere oude rat overleden waardoor ons mannetje van bijna 1 jaar nu alleen is. Heel sneu.
Eigenlijk wil ik geen ratten meer erbij maar ik wil wel dat Dumbo gelukkig is. Weet iemand een fijn plekje voor hem waar hij niet alleen is? HIj wordt in december 1 jaar, hij is tam, oranjeachtig,groot en lief.
Wij wonen in Zuid Holland in de buurt van Spijkenisse.

Wat goed dat je hem niet alleen wilt laten. :) Als je geen particulier kan vinden is een goede opvang misschien een optie, daar komen ratten in ieder geval in een groepje of met een maatje te zitten en wordt er moeite gedaan voor een goed permanent huisje.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:46

Thanks voor jullie reacties!

De kitten is inmiddels in huis en ik zal ook geen enkel risico nemen wat betreft mijn ratten.
:)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:14

Zo eindelijk kan ik jullie onze ratten + kooi showen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In de kooi komen nog meer spulletjes in hoor ;) Komt nog hangmatje(s) in, klimtouw en meer.
We halen ook heel veel van een vogel afdeling weg, kun je hele leuke dingen vinden :)
Er liggen knaagdingetjes in de kooi :)

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:18

Ik had twee kleine zusjes waarvan de laatste (die tot mijn verbazing 4 jaar is geworden!) pas geleden is overleden helaas...
Hier een foto van Sam die pasgeleden is overleden.

Ik kon ze beide los door m'n tuin laten lopen en dan kwamen ze alsnog naar me toe om te schuilen voor 'enge' dingen in de tuin haha. Ze intimideerde zelfs mijn hond! (Labrador)

Afbeelding

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:05

Ik hoop dat iemand mij tips kan geven! Sinds vrijdag hebben we dus een kitten in huis. Maar sinds die tijd zijn mijn ratten dus echt heel schichtig. Van mijn vrouwen ben ik dat wel gewend maar mijn mannen zijn echt de rust zelve. Mijn ratten staan in een aparte kamer, waar de poes niet bij komt. Zullen ze het ruiken aan mijn handen? Ik baal echt heel erg.. Zal vanavond eens proberen om eerst mijn handen te wassen voordat ik ze eruit haal. Hebben jullie eventueel nog tips?

@ selente: Wat gaaf dat je de mogelijkheid hebt om ze door de tuin te laten lopen! Balen dat ze overleden is. |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:19

Andere kamer of niet, ze ruiken en voelen absoluut de aanwezigheid van een kat (of ander roofdier). :j Het is meestal een kwestie van wennen. Ik krijg ook wel eens ratjes die er in eerste instantie bang voor zijn (en mijn katten staan gewoon voor de kooien te loeren :+ ), maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ze bang bleven. Zelfs de (half)wildjes hebben er geen problemen mee, en daar zit het vluchtinstinct nog volop in.

Ik zou niet te krampachtig gaan doen met handen wassen etc., geef het gewoon wat tijd. :) Het wil ook wel helpen om ze de kattengeur met iets positiefs te laten associëren, dus juist gaan voeren als je net de kat hebt geaaid.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:28

@ _Dribbel
Haha nouja de mogelijkheid.. Ze konden echt wel een uitweg vinden indien ze dat zo graag zouden willen ondanks dat mijn tuin volledig omringd is door muren.. Maar ze deden het beide gewoonweg niet! Ik ging op het gras zitten en dan kwamen ze altijd wel weer een keer heel hard terug gerend. :=

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:01

RedPassion schreef:
Andere kamer of niet, ze ruiken en voelen absoluut de aanwezigheid van een kat (of ander roofdier). :j Het is meestal een kwestie van wennen. Ik krijg ook wel eens ratjes die er in eerste instantie bang voor zijn (en mijn katten staan gewoon voor de kooien te loeren :+ ), maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ze bang bleven. Zelfs de (half)wildjes hebben er geen problemen mee, en daar zit het vluchtinstinct nog volop in.

Ik zou niet te krampachtig gaan doen met handen wassen etc., geef het gewoon wat tijd. :) Het wil ook wel helpen om ze de kattengeur met iets positiefs te laten associëren, dus juist gaan voeren als je net de kat hebt geaaid.

Super bedankt voor je reactie. Daar kan ik wat mee! Ben blij om te horen dat dat meestal wel wegtrekt.
Was nogal bang dat dit zo zou blijven.

Ik durf mijn poesje niet bij de kooi te laten. Zou je dit wel aanraden om toch te doen? Zodat onze poes er ook een beetje aan went? Hoe pak je zoiets het beste aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:08

Wat wil je er uiteindelijk mee? Als de poes over een tijdje ook op de rattenkamer mag komen zou ik zo snel mogelijk beginnen met ze aan elkaar te laten wennen, dus gewoon het poesje daar laten lopen (eerst onder toezicht). Hoe jonger de kat, hoe beter ze nog kan leren dat ze de ratjes gewoon met rust moet laten en als ze er mee opgroeit geeft het vast geen problemen.

Als de ratten nog heel bang zijn zou ik wachten met een kennismaking tot ze in ieder geval rustig reageren op de geur, dus eigenlijk weer in hun normale doen zijn. Anders loop je de kans dat ze door de kooi gaan rennen en vluchten als ze de kat daadwerkelijk zien en daar heeft niemand wat aan. Maar als ze redelijk neutraal reageren zou ik rustig de kat eens meenemen naar die kamer. Het kan namelijk ook zo zijn dat ze minder bang worden als ze ervaren hebben dat die kat er wel is, maar ze niks kan doen. Nu is het een eng monster voor ze die ze niet kunnen zien, maar die wel een bedreiging vormt en dat maakt ze angstig. Grote kans dat de angst minder wordt als ze de poes gezien hebben, maar het is wel even zoeken naar het juiste moment. En houd een plantenspuit in de aanslag om de kat te kunnen demotiveren als ze zou gaan uithalen of jagen op een rat. ;)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:19

Hallo allemaal!

Ik wil samen met mijn vriend heel graag binnenkort een ratje (of twee) aanschaffen. Met kerst krijgen we het hok van mijn ouders, dus dat is al geregeld. Kunnen jullie ons vertellen waar wij een ratje vandaan kunnen halen? We willen geen ratje uit de dierenwinkel (vanwege niet weten wat voor erfelijke aandoeningen ze hebben), maar een opvang is wel goed. Kunnen jullie ons helpen? :)

Edit: nog een vraagje.. Hoe groot moet de kooi voor een ratje minimaal zijn? Ik wil sowieso een grotere dan het minimum. Heeft iemand nog een goede tip misschien? Prijs maakt niks uit :)

Nog een edit; ik heb een beetje rondgekeken en deze kooi lijkt mij geweldig (Savic Royal Suite 95 Dubbel) :
Afbeelding
Echter is deze kooi te hoog voor bij ons en ook heel groot voor één of twee ratjes. Weten jullie of deze kooi ook in een iets kleiner formaat is? Of weten jullie een soortgelijke kooi met ook zo'n uitwerpselenbakje? Dat is namelijk wel érg gemakkelijk!
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 04-12-12 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:51

Kijk maar eens naar die foto van mij van de ratjes + hok.
Zo'n hok vinden ze heerlijk. Dit omdat ze dan lekker kunnen klimmen.
Sowieso moet je altijd minimaal 2 aanschaffen, anders kunnen ze vereenzamen en dus daaraan overlijden

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 02:01

@lauramc: als ik jou was zou ik eens gaan rondlezen op www.ratten.nl Hier staat alle info over hoe je tamme ratjes moet houden, ook maten van kooien staan hierop aangegeven.

Die kooi van je plaatje, de RS, die heb ik ook gehad! Geweldige kooi, heerlijk om schoon te maken dmv die grote deuren.

Nog een tip: Zoiezo 2 ratten nemen (en haal ze alsjeblieft niet uit de dierenwinkel - hiermee steun je broodfok, kijk eens bij opvangen of rattery's) een rat moet altijd een soortgenootje hebben. één ratje alleen is echt not done.

Ff snel een paar leuke kooien namen: Ferplast Jenny, Ferplast Furat, Ferplast XL (Dit zijn 3 bekende kooien en alle drie groot zat voor 2 tamme ratjes :j )

Ohja, op deze site staan de kooien wel + heel veel leuke andere rattenspulletjes (bodembedekking, goed voer etc). > www.fretten.nl

Mocht je na het lezen van ratten.nl nog vragen hebben kan je je wel eens op dat forum aanmelden (ratten.nl/forum) hier zitten veel rattenliefhebbers/mensen met rattery/rattenopvangs en hier kunnen ze je zeker verder helpen :j

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 02:02

Zie nu pas dat je al schreef ze niet uit een dierenwinkel te willen halen +:)+ (tis al laat he :P )

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 02:03

Ohh en hou marktplaats in de gaten! Hier haal je vaak goede kooien weg voor kleinere prijsjes, is zeker even het rondzoeken waard ;)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:07

RedPassion schreef:
Wat wil je er uiteindelijk mee? Als de poes over een tijdje ook op de rattenkamer mag komen zou ik zo snel mogelijk beginnen met ze aan elkaar te laten wennen, dus gewoon het poesje daar laten lopen (eerst onder toezicht). Hoe jonger de kat, hoe beter ze nog kan leren dat ze de ratjes gewoon met rust moet laten en als ze er mee opgroeit geeft het vast geen problemen.

Als de ratten nog heel bang zijn zou ik wachten met een kennismaking tot ze in ieder geval rustig reageren op de geur, dus eigenlijk weer in hun normale doen zijn. Anders loop je de kans dat ze door de kooi gaan rennen en vluchten als ze de kat daadwerkelijk zien en daar heeft niemand wat aan. Maar als ze redelijk neutraal reageren zou ik rustig de kat eens meenemen naar die kamer. Het kan namelijk ook zo zijn dat ze minder bang worden als ze ervaren hebben dat die kat er wel is, maar ze niks kan doen. Nu is het een eng monster voor ze die ze niet kunnen zien, maar die wel een bedreiging vormt en dat maakt ze angstig. Grote kans dat de angst minder wordt als ze de poes gezien hebben, maar het is wel even zoeken naar het juiste moment. En houd een plantenspuit in de aanslag om de kat te kunnen demotiveren als ze zou gaan uithalen of jagen op een rat. ;)

Super bedankt voor je reactie. Ik heb onze poes er gister avond even bij gelaten. Zodra ik haar vastpak en ervoor houd wilt ze gelijk weg. Maar als ik haar laat is ze wel heel nieuwgierig en helemaal gefocust op de ratten. Maar ben zo bang dat ze er 1 grijpt.
Ik ga het vanavond weer even proberen en hou de plantenspuit in de aanslag. :)

Nogmaals bedankt voor je tips!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:01

Zou ik misschien een reactie op mijn foto's mogen?
Dit omdat ik in het begin nog wat commentaar kreeg over hok en dat we de ratjes bij een dierenwinkel weg hadden..
Mijn vriend is erg benieuwd wat jullie van het hok vinden en natuurlijk van de ratjes?

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:31

die tralies op de eerste foto waar ze op tralies moeten lopen is not done en voor de rest zou ik persoonlijk geen houten kast gebruiken invb kangen urine wat erin trekte.
Maar die houten kast is wel lekker groot.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:37

xDaantjxx Ziet er goed uit toch? Geeft het niet heel veel rommel in huis zo? Wat heb je erin als bodembedekker?

Wel erg leuk en groot zat toch :)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:35

Daarom wou ik ook een ander hok liesjecyros. Houten kast is gewoon goed bewerkt waardoor het er niet intrekt. Mijn vriend heeft erg veel verstand van hout en al dat soort dingen.
We hebben nu nog houtsnippers erin, maar we zijn aan het kijken naar ander soort bodem bedekking.
Ja geeft wel rommel, maar valt wel mee, meeste valt naar beneden onderste verdieping.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:53

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:55

Wat soort spul is het precies? Vergelijkend met houtsnippers?