Vanillia schreef:Ik lees op verschillende fora allemaal horrorverhalen over puberende ratten en hoop toch echt dat het bijten me bespaard blijft, beetje een kleine tandjes-trauma na m'n bijtende hamster

Hoe is dat bij jullie gegaan? Hebben jullie veel veranderingen gezien in de pubertijd of viel het wel mee?
Ik heb een paar typische pubers gehad, de rest viel reuze mee. Met typische pubers bedoel ik overigens niet meer dan wat drukker zijn en elkaar/de alpha klieren en uitdagen. Mij bijten hebben ze sowieso nooit gedaan, ik ben persoonlijk ook van mening dat je dan zelf iets verkeerd doet. Of dat hem zit in het basisvertrouwen of in een verkeerde handeling op een verkeerd moment is een tweede, maar ik heb echt nog nooit meegemaakt dat ratten 'zomaar' bijten, pubers of niet. In een stabiele groep wordt dat puberen ook de kop wel ingedrukt trouwens.
_Dribbel schreef:Heeft iemand hier ervaringen met ratten/katten?
Wij zijn van plan een poesje te nemen maar heb dus ook 6 rattenkids die elke avond bij me liggen op de bank.
Iemand die mij hier wat over kan vertellen?

Ik heb twee katten, de ratten waren er eerder. De katten zitten nooit bij de kooien, wel sluit ik ze op als de ratten loslopen of als ik kleintjes/bange ratten bij me draag. Gewoon voor de zekerheid, het jachtinstinct zit er toch in...
tokedri schreef:Misschien is het hier de goede plek om mijn vraag te stellen.
Mijn dochter heeft een paar jaar geleden twee ratjes gekregen, hartstikke leuk. Afgelopen koninginnedag is er een van ouderdom overleden en de ander was erg alleen.
We hebben toen twee jongere ratjes gekocht en erbij gezet. Was heel leuk. Helaas kreeg een van de jongen een gezwel en ging dood, een aantal weken geleden is de andere oude rat overleden waardoor ons mannetje van bijna 1 jaar nu alleen is. Heel sneu.
Eigenlijk wil ik geen ratten meer erbij maar ik wil wel dat Dumbo gelukkig is. Weet iemand een fijn plekje voor hem waar hij niet alleen is? HIj wordt in december 1 jaar, hij is tam, oranjeachtig,groot en lief.
Wij wonen in Zuid Holland in de buurt van Spijkenisse.
Wat goed dat je hem niet alleen wilt laten.
Als je geen particulier kan vinden is een goede opvang misschien een optie, daar komen ratten in ieder geval in een groepje of met een maatje te zitten en wordt er moeite gedaan voor een goed permanent huisje.