Puppy Erbij 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 23:13

Of een Toppl of likmat. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 06:59

Of zo’n bal waar brokjes uit vallen als ze er mee rollen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 07:20

Ze hebben nu twee likmatten bij de action. Daar kan je dan wat pindakaas of kvv ofzo op smeren. Verder snuffelmatten, puzzels etc.

En ik laat ze doorgaan tot ze hun motivatie verliezen of tot de brokjes op zijn.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 07:54

Wij hebben zo'n Kong Wobbler, die vindt hij echt fantastisch. Ook hebben we een snuffelmat, een puzzel en gebruiken we een ballenbak. Soms maak ik een yoghurt ijsje in een leeg kalfshoefje, al is dat niet perse hersenwerk :).

---------------

Wij zijn al weer een paar weken terug uit Engeland. Enkele chaotische weken gehad maar nu weer wat rustiger hopelijk. Vorig weekend ook nog naar het Hesperduin (zo heet het denk ik, ligt bij Oss). Super leuk losloopgebied met een zeer geslaagde zwemvijver.

Heb ook alvast wat supplementen bij de Groene Os bestelt om te gaan geven in aanloop naar de vliegreis. Heb goed contact met ze gehad en we gaan het zien :). Ik ken de kruiden die erin zitten een beetje en ze staan idd wel bekend om de kalmerende werking. Alle beetje zullen hopelijk helpen!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 07:55

Ik heb een snuffelmat, 2 Toppl om in elkaar te draaien, een likmat en een bolvormige likmat die ik nu nog in zijn voerbak zet voor wat meer stabiliteit.
Hij vindt hersenspelletjes veel leuker dan gewoon zn eten opeten :') vooral de brokjes krijg ik er vanuit een bak amper in. Maar we gaan uiteindelijk over op KVV dus vooruit.

Hij is in de eerste week een kilo gegroeid. Gister naar de dierenarts en daar heeft hij iedereen ingepalmd. De auto is nog geen favoriet maar gaat steeds beter. Gister zijn we nog even met de auto gaan rijden om iets leuks te doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In huis gaat het ook super. Dinsdag hadden we even een mindere dag waarin hij echt geen rust wilde pakken voor zichzelf maar gister ging het weer top. Sinds zaterdag is hij op 1 ongelukje na schoon in huis en zijn nacht duurt nu al bijna 7 uur.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 07:56

Wij hebben zo'n Kong Wobbler, die vindt hij echt fantastisch. Ook hebben we een snuffelmat, een puzzel en gebruiken we een ballenbak. Soms maak ik een yoghurt ijsje in een leeg kalfshoefje, al is dat niet perse hersenwerk :).

---------------

Wij zijn al weer een paar weken terug uit Engeland. Enkele chaotische weken gehad maar nu weer wat rustiger hopelijk. Vorig weekend ook nog naar het Hesperduin (zo heet het denk ik, ligt bij Oss). Super leuk losloopgebied met een zeer geslaagde zwemvijver.

Heb ook alvast wat supplementen bij de Groene Os bestelt om te gaan geven in aanloop naar de vliegreis. Heb goed contact met ze gehad en we gaan het zien :). Ik ken de kruiden die erin zitten een beetje en ze staan idd wel bekend om de kalmerende werking. Alle beetjes zullen hopelijk helpen!

Afbeelding

Afbeelding

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:33

Qua honden spellen zou ik echt niet eerder als 3 maanden mee beginnen. Ik vind die van my intelligent dog heel fijn werken en kan je alle kanten mee op.

Nog 6 dagen en dan komt onze puppy eindelijk. Vorig weekend heeft ze een show gelopen bij de fokster en hele nette resultaten. Dit weekend gaat ze nog mee naar een show en als het even uitkomt ga ik daar ook kijken.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:39

Waarom niet eerder dan 3 maanden? :)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:46

Leo schreef:
Waarom niet eerder dan 3 maanden? :)

Jonge honden kunnen zich nog niet goed genoeg concentreren en overvraag je al snel. Ze krijgen zoveel nieuwe prikkels binnen en de kans dat hersenwerk frustratie werk wordt is heel groot.

Hersenwerk is bij mij ook niet iets wat ik ze geef en ermee achter laat. Het is echt een activiteit voor mens en dier samen. Mijn oudere honden wil ik nog wel eens combineren. Dan krijgen ze ieder een puzzel en zit ik tussen ze in om eventueel te helpen of in te grijpen als het frustrerend wordt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:50

Er zijn genoeg spelletjes die je met jonge honden en ook puppies kunt doen zonder te over vragen hoor. Is sowieso al individu afhankelijk.

Bepaald hersenwerk doen wij idd hier samen, want dat is met sommige dingen wel belangrijk en zeker met aanleren van bv puzzels enz, maar er zijn ook dingen die ze prima alleen kunnen of met minder begeleiding, om ze even bezig te houden.

Met puppies kun je bv prima beginnen met food enrichment - spelender en lerenderwijs eten - maar ook een snuffelmat bv of voer bal of ander voer speeltje etc.

Uiteraard altijd kijken dat je niet over vraagt en het gaat frustreren maar dat ligt aan het individu en wat hij/zij kan of niet kan en kijken waar ze eventueel meer hulp bij nodig hebben en niet perse aan de leeftijd. Maar uiteraard wel gewoon kijken naar je pup en aanpassen. De focus van een pup/jonge hond is natuurlijk wel korter vaak, maar daar kun je prima rekening mee houden. Ik denk zelf dat dit soort dingen doen met jonge honden juist een hoop druk van de ketel af haalt en ze meer rust geeft in the long run :)

Wij zijn iig al van pup af aan begonnen met snuffel werk, voer speeltjes etc en dat vond Arya fantastisch- niks mis mee :) als jonge hond gaan uitbreiden met meer hersenwerk en puzzels - die krijg je al vanaf erg low key niveaus ook. En nu als 2,5 jarige zijn er met nieuwe dingen ook nog wel eens frustratie momenten omdat ze dan te snel wil of het niet meteen snapt -dan heb ik t wel over echt puzzels bv- en dan doen we het vanaf het begin weer even meer samen enz.

Maar an zich, qua hersenwerk en (food) enrichment: Er is juist voor elke hond iets te vinden, vanaf Elke leeftijd :) en dat maakt het zo mooi en leuk! En zeker juist voor jonge honden kan dit een enorm mooie toevoeging zijn.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 05-05-22 11:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:56

Ik ben het helemaal met je eens dat hersenwerk nooit (te) frustrerend mag zijn, en dat het iets is om samen te doen. :j Dat geldt zowel voor pups als volwassen honden natuurlijk. Ik kende hersenwerken vanuit de paarden en ben dus inderdaad gewend het altijd samen te doen. Het is echt een activiteit.

Ik heb Fitz tot zoverre de snuffelmat een keer aangeboden met wat brokjes. Heel kort en samen. Ook een toppl met wat brokjes, een keer een simpele likmat met wat vlees en dan de bolle likmat voor zijn kvv vleesmaaltijd (niet aangedrukt) in zijn voerbak gezet. Die krijgt hij goed leeg, maar hij is wat langer bezig dan 20 seconden.
Ik zie geen frustratie, alle spelletjes zijn kort, en hij vindt het ontzettend leuk. Ik let er ook goed op dat het niet te moeilijk is (ver in de likmat gedrukt bijv.)
Ik ben al gestart omdat hij zijn brokjes in de bak niet at, maar met de bak ging slepen en smijten. Met een simpel hersenspelletje at hij zijn brokjes wel. Hij wordt er ook juist ontspannen van, het is een hondje dat graag bezig is.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:58

Uiteraard is het hond afhankelijk, er zijn genoeg honden geweest waar ik er pas na 1 jaar mee begon.

Wel blijft het zo dat 90% van de honden eigenaren niet weet wat frustratie is bij hun hond. Daarom adviseer ik er liever wat rustig mee te doen. Als je niet weet hoe je hersenwerk moet opbouwen, dan ga naar een hersenwerk cursus of les.

Met jonge honden begin ik al snel met een schrokbak ( ook een vorm van hersenwerk ). Snuffelmat krijgen ze zodra ze niet aan alles meer zomaar bijten.

Bak met brokjes krijgen ze een heel klein percentage van hun voer maar in, dat is iets wat bijna meteen al fout gaat bij eigenaren. De volledige portie voer gaat al snel in zo’n bal en dan liefst meteen het gaatje enorm klein maken.

De spellen van my intelligent dog begin ik meestal mee als ze 4-5 maanden oud zijn. Dit kan echter ook eerder als de hond minder van andere prikkels krijgt die dag. En spellen altijd heel rustig opbouwen als ze nieuwe onderdelen voor je hond hebben. Niet zomaar een hele puzzel vullen. Neerzetten en weg lopen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:27

Dan ga je inderdaad het idee van hersenwerken voorbij. Zowel met het weglopen als het hele portie er in stoppen. Maar als je er over nadenkt van tevoren en goed naar de hond blijft kijken, is het een prachtige aanvulling imo. :j

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:36

Ik gaf mijn hond als pup hersenwerk in de vorm van mee gaan naar allerlei plekken, oefenen met basisgedrag dat je erin wilt hebben en thuis vooral veel oefenen met rust. Daar zijn zulke kleine pups vaak al meer dan zat mee, die hebben nog helemaal niet zoveel ‘hersenwerk’ nodig voor mijn gevoel. Vooral lekker de tijd nemen om rustig aan elkaar te wennen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 13:31

Hier krijgen ze in t nest al eens een snuffelmat met wat lekkers.
Pups die er aan toe zijn gaan er zelf mee aan de slag en andere laten zo’n ding helemaal met rust en komen liever knuffelen of gaan spelen. Voor mij dikke prima.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:18

noox schreef:
Ik gaf mijn hond als pup hersenwerk in de vorm van mee gaan naar allerlei plekken, oefenen met basisgedrag dat je erin wilt hebben en thuis vooral veel oefenen met rust. Daar zijn zulke kleine pups vaak al meer dan zat mee, die hebben nog helemaal niet zoveel ‘hersenwerk’ nodig voor mijn gevoel. Vooral lekker de tijd nemen om rustig aan elkaar te wennen

Precies dit ja. Hersenwerk is fantastisch, maar een pup heeft vaak al heel veel indrukken in de normale wereld.

Ik ben verder echt heel groot fan van hersenwerk, begrijp me niet verkeerd. Heb ook een opleiding gevolgd om hersenwerk les te mogen geven, maar ik zie het bij heel veel combinaties mis gaan.

Mensen willen hoe dan ook al te snel te veel met hun pup ‘ want nu is alles nog makkelijk en leuk en schattig.’

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:20

Bedankt voor alle reacties op het hersenwerk, ik zal het heel rustig gaan opbouwen en erbij blijven inderdaad.
Ohhh morgen komt ie, ik kan nu al niet wachten *\o/*

@ Leo en Oshaa, leuke foto's!!

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:37

xMathilde schreef:
Over een tijdje kan ik hopelijk lekker meepraten met jullie, over 6 weekjes mogen wij onze Welsh Corgi Cardigan pupje ophalen. *\o/*

oh vertel!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:12

Mathilde wat leuk, een Corgi! Vertel meer! Mijn zus wil heel graag een Cardigan maar heeft zich nog niet helemaal ingelezen. Komt ie bij een fokker weg? :D

Qua hersenwerk heb ik nu alleen nog een toppl op de planning en verder nog niks. Ze zal meegaan naar de dagopvang en dat is echt intensief zat voor zo'n jong dier. Ik pas de activiteiten aan als ze dit aangeeft. Wel goed dat de waarschuwing voor overstimulatie/frustratie wordt gegeven. Dat kom ik ook maar al te vaak tegen bij de opvangdieren en is echt een valkuil.

Verder hebben we hier de ren al opgezet (terwijl we nog 16 dagen moeten wachten :+ ). Helemaal leuk. Onze kat heeft hem nu toegeëigend en proeft de mandjes en kleedjes even voor :') *D

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:24

Je kunt nooit te vroeg zijn met voorbereidingen toch flux?

Ik heb hier ook de hondenkamer helemaal af gemaakt, alle benches staan al op. Even met een van de volwassen honden bench training aan het herhalen zodat hij straks het goede voorbeeld kan geven aan Rinoka.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:38

Precies, dachten wij ook!

De pups zijn vandaag getitert en hebben alle 7 een perfecte score zoals ik hoorde *\o/*

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 20:03

@ flux: dat is onderdeel van de voorpret toch?! :)) kan niet wachten tot ik daar ook mee kan beginnen O:)
@ mathilde: een corgi, leuk!! <3 Die 6 weken zijn vast voorbij voor je er erg in hebt!

De fokker waar wij op de wachtlijst staan, heeft 2 teven laten dekken. Met de ene hadden ze al 2 eerdere pogingen gedaan, maar die werd niet drachtig. Dus toen die loops werd, toch nog een laatste poging gewaagd en kreeg deze week bericht dat die drachtig is! De 2e teef is 2 weken later gedekt, dus dat is nog even afwachten. Voor die laatste combi heb ik me vorig jaar op de lijst laten zetten, dus nu maar hopen dat die ook opneemt!

Wel spannend zo, bij onze huidige hond waren de pups volgens mij al geboren of konden elk moment geboren worden, dus daar hoefden we ons helemaal geen zorgen te maken of de dekking wel geslaagd zou zijn :+

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:24

De kids hebben elkaar ontmoet gisteren :P ging prima, Ot vond er niet zoveel van. Blij mee :+:

Afbeelding
Afbeelding

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:30

Ohh gelukkig maar!! Wat kun je daar druk mee zijn hè,als het maar goed gaat....

Hier is Bobbie ook gearriveerd!!! En gelukkig gaat het met de katten ook goed! (Tot nu toe)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu moe :z
Afbeelding

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:52

Ach wat een dropje <3