'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:48

Nou mensen zeggen dan ga je niet op die stukken lopen nou mooi dan kan ik dus enkel nog door dorp en dat wil ik niet want mijn honden mogen de planten van mijn buren niet kapot piesen. Bij ons zijn alle mooie wandelplekken velden losloop gebied dus beetje moeilijk om ze te vermijden. En dan nog iets mijn honden laat ik ook wel eens los maar wil niet zeggen dat ik ze met vreemde honden moet laten. Gelukkig houd hier iedereen goed rekening met elkaar en staan de meeste honden goed onder appél

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:51

Kaitlyn schreef:
Ik zou het ook jammer als ze losloopgebieden gaan verbieden. Doe dan de hond liever een muilkorf om zodat hij wel los kan in die gebieden, hij kan daar zo van genieten!

Ik denk ook niet dat het verbod op losloopgebieden gaat oplossen.
De problemen komen vooral van aso's die het niet erg vinden den dat hun hond aan valt en mensen die ongeacht de riem de hond gewoon niet onder controle kunnen houden (en nog mensen die liever de ander de schuld geven van uitlokking (katten en kleine hondjes, staren etc)

Ik snap dat een muilkorf voor de hond ook niet prettig is. Echter zie ik nu niet echt een betere oplossing om andere mensen en dieren te beschermen.

Gister ook weer een soort van Stafford die agressief deed tegen mijn hond. Ik word er echt niet blij van om zulke keer op keer tegen te komen . Of het is al eens fout gegaan of het is wachten tot het fout gaat bij die hond...

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:53

sneeuwpop schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik zou het ook jammer als ze losloopgebieden gaan verbieden. Doe dan de hond liever een muilkorf om zodat hij wel los kan in die gebieden, hij kan daar zo van genieten!

De problemen komen vooral van aso's die het niet erg vinden den dat hun hond aan valt en mensen die ongeacht de riem de hond gewoon niet onder controle kunnen houden (en nog mensen die liever de ander de schuld geven van uitlokking (katten en kleine hondjes, staren etc)

Ik snap dat een muilkorf voor de hond ook niet prettig is. Echter zie ik nu niet echt een betere oplossing om andere mensen en dieren te beschermen.

Gister ook weer een soort van Stafford die agressief deed tegen mijn hond. Ik word er echt niet blij van om zulke keer op keer tegen te komen . Of het is al eens fout gegaan of het is wachten tot het fout gaat bij die hond...

Dat is zeker waar! Hier loopt iemand met een niet nader te noemen ras aan een 7 meter lijn en vindt het bijzonder grappig om in de woonwijk die hond net voor je te laten schieten. En dan weer net op tijd binnen te hengelen. Daar krijg je ook ongelukken van. Wat dat betreft snap ik nooit dat loslopen onder appel een probleem is maar een flexi lijn van 7 meter in de winkel ligt

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:55

keona schreef:
Nou mensen zeggen dan ga je niet op die stukken lopen nou mooi dan kan ik dus enkel nog door dorp en dat wil ik niet want mijn honden mogen de planten van mijn buren niet kapot piesen. Bij ons zijn alle mooie wandelplekken velden losloop gebied dus beetje moeilijk om ze te vermijden. En dan nog iets mijn honden laat ik ook wel eens los maar wil niet zeggen dat ik ze met vreemde honden moet laten. Gelukkig houd hier iedereen goed rekening met elkaar en staan de meeste honden goed onder appél

Dan heb jij pech idd waar je woont. Zou wel willen ruilen want hier is het precies andersom qua losloop en niet losloop.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:55

sneeuwpop schreef:
Kaitlyn schreef:

En dit soort mensen laten die honden (ook) JUIST buiten de losloopgebieden los. Dus het heeft ook geen zin .

En over het tweede dikgedrukte; zo'n hond moet je dus eigenlijk melden. In ieder geval bij de gemeente. Als ze er niet op gewezen worden kunnen ze er ook weinig aan doen tot het fout gaat.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:04

_Aurora_ schreef:
Ik woon in een woonwijk dus daar jagen de katten niet maar al die katten lopen wel door de wijk. En met name door mensen die helemaal geen dieren hebben wordt er veel geklaagd over kattenpoep en gejank. Maargoed dat is weer een heel andere discussie.

Ik heb de bordjes ook om ons terrein. Belachelijk dat het nodig is.

Maar de lijn van binnen de bebouwde kom en daarbuiten is altijd een vage overgang! Zoveel woonwijken die aan de weilanden liggen.
Daarbij is de rat ook weer een probleem aan het worden. Gemeenten doen daar niks meer aan. Onze katten pakken ook jonge ratten...

Ik vind het vergelijk met honden en katten dus niet op gaan.

In een woonwijk zou ik wsl mijn kat ook wel op eigen terrein houden, maar vooral uit veiligheid dat hij niet dood gereden kan worden etc. (En ook voor eventuele buren die er niet op zitten te wachten, dat is dan een fijne bijkomstigheid - anders zou ik eerder eerst in overleg gaan. )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:06

sneeuwpop schreef:
Kaitlyn schreef:

Men mag van mij iedereen de schuld geven. Ik zie vaak ook een reden als mijn hond borstelt. Het gaat mis als men demkt dat het je ontslaat van je eigen verantwoordelijkheid.
Dat mijn hond geirriteerd raakt van een keffer met grootheidswaanzin geeft mijn hond niet het recht diezelfde keffer aan te vallen. Dus lijn ik haar aan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:12

kiwiwitje schreef:
En over het tweede dikgedrukte; zo'n hond moet je dus eigenlijk melden. In ieder geval bij de gemeente. Als ze er niet op gewezen worden kunnen ze er ook weinig aan doen tot het fout gaat.

Hij kan uit 3 omliggende gemeenten komen en zolang ik geen naam etc heb, kan niemand er wat mee.
Als hij een muilkorf om moet, dan weet ik dat mijn hond (en ik, die er indien nodig tussen moet springen) veilig zijn.
Dus zou voor mij wel de oplossing zijn.
Want controle op muilkorf is wel wat makkelijker - foto met telefoon is ook zo gemaakt.
Al vind ik het wel sneu voor de hond, want de hond zal er wel wel onzeker van worden met zo'n muilkorf...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:14

sneeuwpop schreef:
kiwiwitje schreef:

Hij kan uit 3 omliggende gemeenten komen en zolang ik geen naam etc heb, kan niemand er wat mee.
Als hij een muilkorf om moet, dan weet ik dat mijn hond (en ik, die er indien nodig tussen moet springen) veilig zijn.
Want controle op muilkorf is wel wat makkelijker - foto met telefoon is ook zo gemaakt.
Al vind ik het wel sneu voor de hond, want de hond zal er wel wel onzeker van worden met zo'n muilkorf...

Maar daar is wel achter te komen lijkt mij? Bijvoorbeeld, via een wijkagent. Als je bij de politie vraagt om contact met een wijkagent is daar prima achter te komen. Want dan kan hij bijvoorbeeld dmv foto's/filmpjes die je van de hond hebt/maakt opzoek naar de hond en daar kunnen ze zeker iets mee doen.

_Aurora_

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:18

Wij zijn laatst voor die hond aan de flexi lijn naar de wijkagent gedaan en daar wordt simpel gezegd dat dat echt geen prioriteit heeft en ze al een hoge werkdruk hebben. Ik denk dat niet dat een wijkagent gaat zoeken naar een adres van een hond adhv een foto.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:18

sneeuwpop schreef:
_Aurora_ schreef:
Ik woon in een woonwijk dus daar jagen de katten niet maar al die katten lopen wel door de wijk. En met name door mensen die helemaal geen dieren hebben wordt er veel geklaagd over kattenpoep en gejank. Maargoed dat is weer een heel andere discussie.

Ik heb de bordjes ook om ons terrein. Belachelijk dat het nodig is.

Maar de lijn van binnen de bebouwde kom en daarbuiten is altijd een vage overgang! Zoveel woonwijken die aan de weilanden liggen.
Daarbij is de rat ook weer een probleem aan het worden. Gemeenten doen daar niks meer aan. Onze katten pakken ook jonge ratten...

Ik vind het vergelijk met honden en katten dus niet op gaan.

In een woonwijk zou ik wsl mijn kat ook wel op eigen terrein houden, maar vooral uit veiligheid dat hij niet dood gereden kan worden etc. (En ook voor eventuele buren die er niet op zitten te wachten, dat is dan een fijne bijkomstigheid - anders zou ik eerder eerst in overleg gaan. )

Ja en dat zou top zijn als iedere katten eigenaar zo denkt!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:22

_Aurora_ schreef:
Wij zijn laatst voor die hond aan de flexi lijn naar de wijkagent gedaan en daar wordt simpel gezegd dat dat echt geen prioriteit heeft en ze al een hoge werkdruk hebben. Ik denk dat niet dat een wijkagent gaat zoeken naar een adres van een hond adhv een foto.

Dan ligt jouw ervaring helaas anders dan hier. Maar misschien de gemeente eens aanspreken dan. En juist doen. Want op het moment dat het wel fout gaat kun je genoeg dingen aantonen dat jullie hebben geprobeerd te melden. En dat hun nalatig geweest zijn. Leren ze wel van hoor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:24

Ik heb even het topic afgelopen dagen gemist hier. Maar wil wel inhaken op losloop en kliklijn.

Als dat meldpunt er komt ben ik op de plek waar ik nu woon denk ik binnen twee weken de l u l. Kan ik op wachten dat mijn honden en vooral mijn witte herder gemeld wordt. Ja beest is aan de lijn soms fel uit angst. Is heel slecht ziend en vindt kinderen eng. Als die opeens vlak langs hem voorbij schieten achter een struik en rakelings langsrennen of hem opeens willen aaien dan. Terwijl zo ongeveer iedereen inmiddels wel weet dat hij het doodeng vindt. Inclusief de kinderen trouwens, maar ja er zitten een paar exemplaren bij die het erg grappig vinden te provoceren. Erg onhandig in een kinderrijke buurt. En ja men weet zeker dat hij vals is.

Ik zorg er onder alle omstandigheden voor dat hij niet bij ze kan komen. Heb ogen van voor en van achter en zorg ervoor dat hij voldoende lostijd heeft zodat de stoom eraf is. Te weinig los is nog allerter op dingen. Daarom zitten ze nu ook al ruim drie weken inpension ivm mijn gipspootje. Kan hem geen lostijd geven nu dus te link in een woonwijk. Gelukkig op kosten van verzekering van tegenpartij dat wel.

Ik heb een acht meter looplijn zelfs waardoor hij op aanlijnplekken als het rustig genoeg is toch heen en weer kan rennen. Maar bij mensen of honden gaat de lijn kort en geblokkeerd. In losloopgebieden gaat hij los waar het rustig genoeg is. Dat heeft hij ook echt nodig. Heel hard zinloos heen en weer rennen, ravotten met elkaar. Dat is zelfs aan een 8 meter lijn niet te doen. Zou dus echt balen als die verdwijnen. Denk ook dat je dan juist op veel meer plekken losse honden gaan tegenkomen. Kleine dame komt even vast als we andere honden tegenkomen zods zij de boel niet gaat lopen oprellen. Dan gaat het nu na jaren trainen erg goed. Nu kan ik kiezen tenminste of losloop gebied of juist niet. Al moet ik voor een fatsoenlijk losloop gebied een eind met de auto.

Wel heb ik voor beiden muilkorven die ook regelmatig omgaan. Ter bescherming van de honden zodat mensen ze niet meer zo maar aanhalen. Met muilkorf zijn ze eng, zonder wil iedereen aan ze gaan plukken want ze zijn zo mooi en leuk wit. :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:04

Je moet tegenwoordig met een zogenaamde HR hond gewoon je eigen losloopgebied hebben maar dan nog zullen er waarschijnlijk wel mensen zijn die denken dat ze je op je eigen grond aan banden kunnen leggen :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:47

Idd zou triest zijn als ze niet meer los kunnen. Heb dus o.a. 2 husky's. Hun komen nooit los maar zitten aan 8 en 10 meter lijn. In de winter flink sporten dan alles oke. In de zomer enkel wandelen. Dat vinden ze zeker leuk en dan geinen en gekken ze veel. Echter als ze in omheind gebied los mogen zijn ze 100x gekker!! Dan geen riem die om en in bomen en bossen vast komt te zitten. Dan ook geen einde riem en enkel rondjes crossen maar hele stukken rennen.
Helaas moeten we er daar voor naar Belgie want in NL in de buurt geen omheond gebied van formaat waar ze laag kunnen vliegen.

Helaas hun jacht gedrag te groot om elders los te laten.

De andere lopen wel heel veel los. Ze genieten dan veel meer en zijn veel vermoeider na afloop dan aangelijnd. Enkel de puber loopt nu best veel aan lange rollijn omdat hij momenteel erg aan het proberen is of hij toch niet iets meer mag en kan dan dat wenselijk is. Dus veel trainen aan lange lijn
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 23-05-17 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:50

sneeuwpop schreef:
kiwiwitje schreef:

Waarom is een muilkorf voor een hond zielig, en een hoofdstel voor een paard niet?
Een goede muilkorf, (geen snuitje) is voor een hond even wennen, (oefen met hondensnoepjes en het gaat als een speer) maar een hond verandert echt niet van karakter en wordt niet onzeker, in tegendeel, meestal gaan mensen minder gespannen om met honden die gemuilkorfd zijn, wat voor de hond juist prettig is. Er zijn K9 eenheden waar men de honden zelfs leert aanvallen met muilkorf om. De honden doen dat zonder enige onzekerheid.

In sommige streken was het vroeger zelfs verplicht om, als er bijvoorbeeld rabiës geconstateerd was, alle honden te muilkorven... Nooit hoorde je klagen over onzekerheid bij de honden of dat het zielig was, iedereen begreep dat veiligheid voorop ging.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:54

Een goede muilkorf idd een metalen of plasticen korf die ruim om de bek zit. Is niks mis mee, kunnen ze gewoon mee hijgen, drinken enz. De herder heeft een metalen korf met gevoerd leren kopstuk. De kruising russl/whippet heeft een plastic korfje voor haar puntneus. En de engelse bulldog die regelmatig meegaat heeft een platte speciaal voor kortsnuitige dieren. Zelfs hij kan daar gewoon mee hijgen. Korfje wordt bij hem gebruikt alleen als hij erg kortaf is in een ruimte met die twee van mij. Drie wat explosieve honden waarvan een stijfkoppige intacte reu (niet mijn keuze maar ja niet mijn hond :+ ) is beter preventief voorkomen dat ze elkaar kunnen verwonden. Ook vanwege de eigenaar van de bulldog. Die is er heel bang voor,

Maar ik heb met deze hond van de week de eerste opmerking over de lijst al gehad. Deze is dadelijk verboden he? Nee ten eerste is het een rashond met papieren ten tweede is het een engelse bulldog die staan niet op de lijst. Nou doet deze mensen echt niks tenzij uit onnozelheid. Je zou je eens moeten bewegen. :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:00

Mijn jongste loopt nu soms ook met gentle leader. Niets zielig niets wennen. Hij bleef maar trekken wat ik ook probeerde in het bos. Oplossing was heel vlot. Gentle leader om en relax.... geen medelijden mee en ook niet nodig. Hij deed ook niets moeilijk.
Probeerde nog paar x maar kon niet trekken en werd vlot rustig. Dat gelijk beloond en klaar.
Sommige dingen moet je geen aandacht aan besteden maar gewoon normaal vinden. Des te eerder is het ook normaal.

Overigens muilkorven als het moet dan moet het en zou ik het doen. Het zou mij echter geen rust geven. De hond kan zich niet meer verdedigen maar dit wel proberen. Dan krijg je gevechten met mogelijk zeer nare afloop!!!

En die k9 gemuilkorfde honden die men traint dat gaat vaak niet om een herder he. Maar om bijv. De kaukaas.... 80 kg hond die je met noodgang ondersteboven springt ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:22

De discussie krijgt wel weer een aparte wending. Omdat we niet direct een oplossing hebben voor de ernstige bijtincidenten van bepaalde typen honden gaan we nu alle honden verbieden om los te lopen en doen we ze voor de zekerheid ook maar allemaal een muilkorf om >;)

Ik ben het eens met één van de reacties voor mij: het mag wel leuk blijven om een huisdier te hebben ;)
Zeker moet er wat gedaan worden om de bijtincidenten te verminderen maar laten we geen politiestaat gaan creëren waarin iedere potentiële crimineel (hond of mens?) aan de ketting gaat en we voortdurend om ons heen kijken of we nog iemand kunnen verklikken.

De wetenschap heeft allang aangetoond dat het houden van huisdieren ervoor zorgt dat mensen gezonder zijn en minder stress hebben en -jawel- zelfs socialer opgroeien.
Laten we de positieve kanten van het houden van honden en katten niet uit het oog verliezen en vooral genieten van onze dieren.

Natuurlijk moet dan nog steeds iets aan de bijtincidenten worden gedaan. Daarvoor moet echter eerst een constructief idee bedacht worden. Nog meer verboden en ontmoedigingsbeleid gaat zeer waarschijnlijk niet helpen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:28

Helemaal mee eens Nikas.

Ik denk dat een overheidsspotje op de tv nog best efficiënt zou kunnen werken. En dan gewoon voor ieder ras. Want de gemiddelde Nederlander heeft echt geen gezond verstand als het op omgang met dieren aankomt.

Net nog. In de zomer heb ik het raam altijd wel open in de auto. Duikt er een hand naar binnen om mijn hond te aaien. Wat was ik blij dat het mijn akita in de auto zat en niet mijn reu. Dan kan ik wel het raam dicht houden, maar dat mag weer niet van de dierenbescherming.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:34

StonedRomy schreef:
Helemaal mee eens Nikas.

Ik denk dat een overheidsspotje op de tv nog best efficiënt zou kunnen werken. En dan gewoon voor ieder ras. Want de gemiddelde Nederlander heeft echt geen gezond verstand als het op omgang met dieren aankomt.

Net nog. In de zomer heb ik het raam altijd wel open in de auto. Duikt er een hand naar binnen om mijn hond te aaien. Wat was ik blij dat het mijn akita in de auto zat en niet mijn reu. Dan kan ik wel het raam dicht houden, maar dat mag weer niet van de dierenbescherming.

Terwijl je aan je rijden bent :oo?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:38

Nee, we stonden voor een stoplicht stil. En ik snap dat ik andere mensen niet hoor lastig te vallen met mijn hobby ( honden ) maar andere mensen brengen mij ook in gevaar met hun hobby. ( Candy crush spelen tijdens het auto rijden bijvoorbeeld ).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:46

StonedRomy schreef:
Nee, we stonden voor een stoplicht stil. En ik snap dat ik andere mensen niet hoor lastig te vallen met mijn hobby ( honden ) maar andere mensen brengen mij ook in gevaar met hun hobby. ( Candy crush spelen tijdens het auto rijden bijvoorbeeld ).

Ja, dat valt voor mij onder rijden, maar crisis de brutaliteit :oo!!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:48

_San87_ schreef:
StonedRomy schreef:

Ja, dat valt voor mij onder rijden, maar crisis de brutaliteit :oo!!

Dat is wel heel brutaal.. en uh bijzonder.. Jeetje.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:02

Ik kwam nu net ook weer wat tegen...

Zo'n speed gebruik type gast met een Franse bulldog en een klein Chicuhahua achtig hondje liepen voor me terwijl ik mijn hond uitliet (allemaal aangelijnd) en opeens hoor ik geschreeuw van een man die passeert met twee kleine Yorkshire terriërs. Eentje aangelijnd en eentje los. De man was in paniek en daardoor luisterde het hondje juist niet en raakte ook in paniek en stak de weg over. De man met de Franse bull zei bijna trots tegen mij; "ja mijn hond bijt". Ik antwoordde daarop met; "als jouw hond bijt moet je hem muilkorven". En toen begon hij natuurlijk meteen te ragen; "Ben je wel helemaal goed wijs? Ik heb hem toch aangelijnd? Blah blah blah" en toen wilde ik hem vertellen dat mijn hond dus al eens aangelijnd is aangevallen door een aangelijnde andere hond (dit lukte niet de eerste keer want meneer brulde maar door mij heen) dus ik zei; wil je horen wat ik tegen je wil zeggen of niet? En toen kon ik het hem vertellen. Maar hij bleef voet bij stuk houden dat aanlijnen voldoende was. Ik zag zijn riem en die hing van ellende half uit elkaar. Ik zei; "En wat als je riem knapt dan? Die ziet er ook niet meer al te best uit". Dat was dan pech gehad vond meneer. Daarop zei ik dat ik hem egoïstisch vond. Nou ja daar eindigde het zo ongeveer mee. Ik hoorde hem nog wat na tieren en vloeken maar ik ben doorgelopen en had gezegd waarvan ik vond wat ik moest zeggen.

Niet leuk dit soort situaties. Nou ben ik voor mijn hond niet bang voor zo'n Franse bull maar ik kan me voorstellen dat mensen met kleine hondjes niet blij met hem zijn! Natuurlijk had die ene man zijn kleine hondje ook gewoon moeten aanlijnen maar ik weet niet precies wat er gebeurd was van tevoren.

Ik zou mijn hond ten alle tijden muilkorven als ik wist dat hij andere honden zou aanvallen. Ook aangelijnd.