Zo'n dieet voer ik ook en allevier vinden ze veel dierenwinkelspul dus helemaal niet boeiend. Had laatst van die knaagsticks gehaald, heb ze weg gegooid... Ze hebben liever een tak van de appelboom! Gewoon neerleggen werkt nog wel eens, soms eten ze het uren later toch nog op.
Zwerte mijne vind knabbelstaafjes altijd heel leuk en alles ligt er ook altijd onder als we zo'n ding in haar hok maken haha XD Het biscuitje ligt er al in, heb hem even in 2 stukjes gesneden (allemaal kruimels uit gekomen) misschien kwam er dan wat van geur uit of zo, ik wandel zo wel even heen om te kijken of ze het op heeft.
Een halfwildje bij ons in de buurt.. Ga hem proberen te vangen.
Is geen myxo, dit oog is al een poosje zo. Hij wordt niet geaccepteerd door de groep en bij toenadering flink aangevallen. Denk dus dat het daardoor komt
Eske_B
Geplaatst: 04-10-15 18:35
Trosgierst aan een slinger... Kyra is niet de slimste
Vayo
Geplaatst: 04-10-15 19:28
Ajjj dat oog ziet er lelijk uit!
Zwerte, balen dat het nog niet helemaal goed gaat. Is het geen optie zijn vriendin dagelijks een paar uurtjes naar binnen te halen?
Hier lijken de wonden ineens heel goed te gaan genezen. Ik zie ineens in 2 dagen veel verschil. Zo weer medicatie en smeren met honingzalf en dan zal ik eens proberen foto's te maken. Ik hoop over een week of 2 te kunnen gaan kijken om mijn ram weg te brengen en een maatje voor mijn voedster te vinden.
Inmiddels zit zij weer zo'n 2 weken binnen volgens mij. Daar gaan nu vast nog 2 weken bij komen voor alles mooi genezen is. Het verblijf buiten heb ik leeggehaald (hooi + stro eruit) en schoongemaakt met water met daar in dettol. Kan ik er van uit gaan dat dit hok na +/- 4 weken weer neutraal terrein is, als ik ook nog wat schuif met de inrichting?
Zwerte
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 04-10-15 20:00
Oei wat een naar oog! of oogkas eigenlijk, volgens mij is er geen oog meer? Arm ding!
Mijn patientje eet nog niet echt, vannacht een worteltje. Maar ik weet nu wel wat hij heeft, want zn keutels vanmiddag zaten vol met kleine wormpjes! Ik heb altijd geleerd dat wormen vrijwel niet voorkomen bij konijnen en ze er zelden last van hebben als ze ze hebben. Nou, die 'wijsheid' is aan het veranderen blijkbaar, want het komt dus best wel eens voor, met klachten. Ik zag laatst al een berichtje van de opvang voorbij komen daarover, want ook zij merkt dat er best wel eens konijnen met last van wormen zijn. Even googlen leerde me dat dit pinwormen zijn en Poohs klachten kloppen precies. Deze wormpjes zitten vooral in de dikke en blinde darm en hebben bij grote hoeveelheden invloed op de darmmotiliteit. Dus zn darmen lagen niet stil omdat hij niet at, hij at niet meer omdat zn darmen stil lagen! Konijnen die dus af en toe zonder duidelijke reden hun darmen stil hebben liggen, blijken vaak deze wormen te hebben. Voor iedereen hier dus een goede les! Edit: ook zie je ze vaak niet in de keutels. Als je ze ziet is het vaak in de blindedarmkeutels en die eten ze normaal op. Bij hem was het nu wel zichtbaar, ik vermoed door alle darmstimulerende middelen en vandaag ook Cisaral, wat de maag stimuleert. Dus je ziet ze meestal ook niet! Morgen dierenarts bellen en behandelplan opstellen. De middelen heb ik nog in huis, ik geef hem straks alvast een dosis. En terwijl ik dit typ begint meneer hooi te knabbelen!!! Gaat helemaal goed komen dus!
Het oog zit voor zover ik kan zien verstopt achter de opgezette/verdikte oogleden. Andere oog is 100% in orde
Vayo
Geplaatst: 04-10-15 23:25
Jeej, ga ik net mijn voedster medicatie geven en zalven ..... is de wond gewoon 3/4 kleiner dan gisteren!!! Wat blijkt, de wond ontstaan toen de hechtingen sprongen was zéér oppervlakkig. Vandaag is de korst er afgevallen en ik zie een enorm stuk mooie lichtroze kale huid en een wondje van 1,5 x 1,5 waar een mooi korstje op zit. Ik dacht zelf dat er nog best een wond onder de korst zat en het nog een tijd zou duren voor het van binnenuit zou zijn genezen. Over 8 dagen moet ik weer terug op controle en dan is het volgens mij helemaal dicht en de laatste korst er ook af. Ik ben zoooo blij dat ik haar heb laten opereren. Ik geloof nooit dat die wond anders netjes was genezen.
De wond van de ram ziet er ook al beter uit. Dat herstel gaat wat langzamer, maar er zit echt vooruitgang in. De honingzalf, AB en pijnstilling/ontstekingsremmer moet nu het werk doen. De huid rondom de wond werd wat rood, maar dat bleek een reactie te zijn op het spoelen. Ik smeer dat nu 1x per dag dun in met honingzalf en die huid ziet er nu netjes roze uit.
Niieeeenke, die van mij worden gek van gedroogde paardenbloemblad en kokosvlokken en van hun dagelijkse gedroogde cranberry.
Ik voer ze onbeperkt hooi en 2x daags (bij 1 maal worden ze iets te mager) een handje biks. Daarnaast krijgen ze dagelijks een selectie van gedroogd spul. Sommige uit een bakje, sommige meng ik door het hooi heen. Na een week stop ik met die kruiden en krijgen ze een totaal andere selectie. Zo geef ik van gedroogde kruiden; brandnetel, paardenbloemblad, berkblad, hazelaarblad, frambozenblad, echinea en aardbeienblad. En als snoepjes heb ik gedroogde papayablokjes en ananasblokjes, kokosvlokken, gedroogde bananenschijfjes, cranberries en zonnebloempitten.
Echt van die snoepbakjes met vulling, 'koekjes' e.d. lusten ze bij mij ook niet graag.
Ik doe het zelfde, maar mijn konijn krijgt elke dag wortel / witlof / brood / distels en dan 2 daarvan zegmaar, elke dag een keuzemenu XD lekker variatie we willen nog nieuwe dingen opbouwen zodat ze nog meer variatie krijgt.
Hallo konijnen liefhebbers! Ik heb een vraagje. Ik heb 2 konijnen (een rex en een Vlaamse reus). Hoe erg is het als je die een dag niet voert? Maar de dag er voor wel extra voer neerlegt? Ik ga in het weekend wel eens een dag weg. Iemand anders zorgt er dan voor maar vergeet regelmatig te voeren... Vandaar mijn vraag, ben op zoek naar een andere oplossing.
Inderdaad, zolang altijd beschikking hebben over hooi en vers water kan het geen kwaad als je ze eens een dagje geen biks voert omdat je die dag weg bent. Biks is in principe bijvoer en hooi het hoofdvoer. Ik zou me daar dus geen zorgen om maken hoor!
even jullie mening vragen. ik heb een 8 jarige ongecastreerde man. volgens bijna bijna 9 jaar. altijd alleen met kippen gezeten. nu zou ik een jong mannetje ook weer kunnen krijgen. nu nog bij de moeder. maar zou dat kunnen of is dit een garantie voor problemen. het oudje durf ik niet te castreren ivm zijn leeftijd
Eoweyn_x
Geplaatst: 05-10-15 15:39
Nee. Twee ongeholpen rammen is gegarandeerd oorlog.
Castratie kan tegenwoordig ook onder plaatselijke verdoving,ook bij een 8 jarig rammetje. Maar als hij gezond is zal ie een evt narcose ook goed overleven.
Beste kans van slagen heb je met een gecastreerde ram en voedster. 2 mannen gaan bijna altijd fout, 2 vrouwen toch ook wel regelmatig. Terwijl een combi juist bijna altijd goed gaat.
Ik kom net weer terug van de dierenarts. Pooh even laten checken en keutels afgegeven voor onderzoek. Ik moet hem nu 2 weken lang elke dag ontworming geven. Jammergenoeg waren zn darmen weer wat stiller dan vrijdag en is hij wat afgevallen. Ondanks dwangvoer en medicijnen.... Dus maar weer een prikje erin en dwangvoer opschroeven. Rotwormen!
Zwerte wormen zijn heel vervelend, zelf heeft onze kat het altijd en die word al heel mager, maar konijnen zijn denk ik nog gevoeliger omdat ze kleiner zijn / ook geen vlees oid aankunnen? Knuf van mij voor je konijn, of zo XD
PBA_
Geplaatst: 05-10-15 16:27
en als je 4 nijntjes wilt? 2 om 2 neem ik aan maar vliegen de mannen of de vrouwen elkaar niet in de haren? vroeger 3 dames gehad en dat ging goed op een enkele keer hommeles na dan.
Konijnen zijn juist niet zo vatbaar voor wormen, deze wormensoort is eigenlijk de enige die dierenartsen nog wel eens tegenkomen. Wel is hun maagdarmstelsel vreselijk gevoelig en daar komen de problemen dus ook door.
4 konijnen kan prima, het liefst dan 1 gecastreerde man met 3 vrouwen. En een enkele hommeles is NIET normaal, een gezond konijnenkoppel (of groep) is stabiel. Tenzij er echt iets gebeurd natuurlijk, maar in principe is het stabiel.