Het grote gerbiltopic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:30

Hmm ik heb geen weegschaal in huis, ben net verhuisd dus veel van zulke dingen heb ik nog niet := ik denk niet dat ze veel vacht heeft, want je ziet aan dr dat ze duidelijk veel meer moeite heeft met springen en ze is ook niet meer zo lenig, als je haar oppakt voel je ook een mega buikje. Daarnaast is ze ook niet meer zo actief, normaal was ze de hele dag in de weer, nu wordt ze alleen wakker om te eten en te drinken. Alsof ze een winterslaap gaat houden ofzo. Verder oogt ze wel gezond, vacht is goed, oogjes schoon en glanzend.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:43

Ik wil je niet bang maken maar mijn gerbil van het vorige koppel had een abces in zijn buik.. hierdoor had hij ook een hele bolle buik.
Misschien is het een optie om ze op 1 moment voer te geven en ze dan even te scheiden voor een half uurtje? En dan geef je de dikke beperk voer? Op is op een de ander krijgt dan wel voldoende. Als je snapt wat ik bedoel :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:49

En je kunt wel zien dat het allebei vrouwtjes zijn?

Edit: op Google staan wel foto's om geslachtsbepaling te doen, mocht je dat lastig vinden.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:53

Ik heb ze al een jaar samen zitten, lijkt me toch vreemd dat ze 'het' na een jaar pas proberen.

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 07:22

Hoi, wat leuk dat er een apart gerbil topic op bokt is! Ik zit er ook al een tijdje aan te denken om gerbils te gaan houden en ben nu toch serieus op zoek gegaan naar een kooi en toe behoren alleen zit ik met 1 dilemma nu ik aan het kijken ben voor pupjes. Ik zit met het dilemma op ik 2 vrouwtjes wil houden of 2 mannetjes. Ik kan namelijk niet echt vinden of er veel gedrags-verschil in zit dus dit maakt mij dat ik wat twijfel in mijn keuze. Wat adviseren jullie mij en waarom? (Reactie mag ook per pb)

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:04

Hee AcrylicMess,

Welkom hier. leuk dat je ook gerbils wil aanschaven en dan je al goed opzoek bent naar dingetjes die moet hebben. wel hoop ik dat je onder kooi een glazen bak verstaat :)

Zo als je zelf al zegt er is weinig te vinden over de verschillen van mannetjes en vrouwtje. dat komt omdat er ook weinig verschil is.

zorg wel inderdaad dat je er altijd 2 neemt en bij een fokker weg, niet uit de dieren winkel.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:46

Welkom!
Er zit inderdaad vrijwel geen verschil tussen een koppel mannetjes en een koppel vrouwtjes.
Goed dat je je ingelezen hebt! Er is een site en gerbil forum waar je nog heel veel informatie kan opdoen over de verzorging en huisvesting. Gerbils zijn erg makkelijke dieren, mits je wel voor de goede huisvesting en verzorging zorgt.
Je kan ook dit topic doorlezen, dan kom je nog heel veel foto's tegen van onze gerries :)

Ik heb mijn dames voorlopig op alleen gerrie gerbil gezet, ik lees overal dat daar weinig vet in zit vergeleken met andere voeders. Ze kregen altijd gerrie gerbil gemengd met gerbil nature, maar nu dus alleen gerrie gerbil. Ik kijk even aan of mijn tonnetje dan wat minder rond wordt en anders maar naar de DA. Ben alleen net verhuisd, dus moet even kijken of hier in de buurt een DA zit met verstand van gerries... zat trouwens te denken, kunnen gerbils een dikke buik krijgen als ze wormen hebben? Als paardeneen flinke worminfectie hebben kunnen zij wel een hele bolle buik krijgen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:16

Dat zal denk ik wel kunnen ik ontworm de mijne preventief om de maand op advies van martijn. Bij mij is snowy ook iets boller en groter dan sunny, maar denk dat hij gewoon harder groeid. Want hij is vanaf het begin al de grootste van de 2.

Acrylicmess welkom wat leuk dat je ook voor gerbils gaat ik heb mijne nu 3 maanden en vind ze egt leuk. Als ze wakker zijn kan ik wel de hele tijd naar ze kijken net tv.
Laatst bijgewerkt door Roosje01 op 26-06-14 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:17

Ik heb ook een flink verschil tussen mijn gerbils. Nibbit is wat kleiner, en slank. Ezarja kan er heel bol uitzien, vooral als ze zit te eten. Moet haar weer eens wegen...
Ze staan verder op onbeperkt voer, krijgen precies genoeg voor 1 week.

Maar volgens mij ligt her er ook aan hoe ze staan:

Afbeelding
Afbeelding

Etend lijken ze een stuk dikker dan gewoon staand...
Afbeelding
Afbeelding

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:43

toch is het wel overduidelijk te zien als een gerbil zwanger is.
als je ze dan van de zijkant bekijkt zie je dat de buik net als bij een vrouw uit steekt net of er een knikker in zit en als je haar oppakt voelt het zelfs alsof er een knikker in zit :)
hoe het verder komt dat ze te dik zijn uh? misschien is het een luie gerbil of houd ie van eten? misschien helpt een loopradje wel als je dat niet hebt en niet elke dag zonnebloempitjes, maar verder heb ik eigenlijk geen idee!
ps eskegirl je oranje achtige gerbil is super leuk!
ik spam even
Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:46

Wat worden ze al leuk <3

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:48

Wat zou ik erg graag eentje willen <3

De gerbil van m'n oom (6 jaar!), heeft een tumor gekregen. Hoop voor de gerbil dat het snel zijn einde wordt. Als hij veel last krijgt, gaat mijn oom hem proberen humaan dood te maken. Ik zou hem in laten slapen, maar ik ben zijn baasje niet...

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:25

ah wat sneu zeg! als ze zo moeten lijden zou ik ze ook in laten slapen en vooral op zon leeftijd hoe sneu het ook is

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:26

Ja idd welzijn van het beestje gaat voor.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:26

Klopt, zou ik ook doen, maar ik beslis er niet over. Anders gaat hij hem invriezen denk, niet geweldig, maar beter dan verdrinken oid.

Maar goed, daar ga ik niet over.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:29

Invriezen? Draai dan gewoon zijn nek om bespaard zon beest hoop lijden en is het in 1 keer klaar. Als je hem geen spuitje wil geven.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:30

Vind ik dus ook...maar ja. Hoop voor de gerrie dat het snel gaat.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:04

Roosje01 schreef:
Dat zal denk ik wel kunnen ik ontworm de mijne preventief om de maand op advies van martijn.

Prefentief ontwormen wordt bij paarden door veel va afgeraden. in verband met immuniteit van de wormen op het middel. zal dat bij gerbils niet net zo werken?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:10

Ik heb een tijdje geleden ook ontworming gekocht, maar toch besloten het niet te gebruiken.

AcrylicMess: Volgens mij zit er inderdaad geen verschil tussen mannen en vrouwen. Ook niet qua geur, zoals bij ratten wel het geval is. Leuk dat je gerbils wilt gaan nemen, wat voor 'kooi' had je in gedachten?
Eskegirl: Wat sneu zeg, die tumor. Ik snap ook niet zo goed wat mensen humaan vinden aan dieren invriezen. Lijkt me niet bepaald een prettige dood..
Stalmilagro: Wat een schatjes!

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:29

Ik was aan het kijken voor een kooi met zon speciale diepe bak eronder zodat ze lekker kunnen graven maar ook een beetje rond kunnen dartelen zeg maar :p. Of een terarium, mij leek de eerste optie zelf beter omdat ze dan evt nog een beetje kunnen klimmen of dergelijke?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:40

De meesten hier hebben een terrarium, die je bij gerbilwebshops kunt kopen met plateaus en zo in kunt richten. Het belangrijkse voor gerbils is niet dat ze kunnen klimmen, maar dat ze kunnen graven en knagen. Het is dus van belang dat je een behoorlijke laag bodembedekking in je terrarium doet, minstens 20 cm.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:42

dankje karlijn! en acrylicmess waarom niet gewoon een aquarium/terrarium? :) kan je ook speelgoed in zetten zoals huisjes, bruggetjes enzo :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:46

Idd. En zo'n bak die jij bedoelt is volgens mij meestal van plastic toch? Daar knaagt een beetje gerbil zo doorheen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:44

Ik zou gaan voor een aquarium, nog idealer is eentje met plateaus. Als die gerbil van mijn oom overleden is, neem ik zijn kooi over. De mijne komt dan misschien beschikbaar. Hij is qua maat net genoeg. Dus als je interesse hebt (weet niet wanneer hij beschikbaar komt dus :=)

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:02

Het heeft niet perse haast ik ben een beetje rustig aan het rond kijken voor een kooi/terrarium etc en dan rustig voor 2 leuke gerbils :D.