Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieszje

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:09

Pff wat naar Melyoramel!
Ik hoop dat Bumblebee er snel bovenop komt :(:)

Leuk Captain!
Wat voor aquarium is het?

Kogelvisjes lijkt mij ook heel leuk om te hebben.
Als straks de vissen in het nieuwe aquarium zitten hou ik sowieso de aquatlantis nog (75 liter).
Misschien dat ik me er ooit weleens in ga verdiepen welke soort daar in zou kunnen <3

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:31

Captain schreef:
He wat vervelend. : Je kunt er ook zo weinig aan doen, dat vind ik wel het nadeel van vissen.. Je neemt ze niet zo makkelijk mee naar de dierenarts. En als je dat al doet zijn er maar weinig artsen die iets weten.

Wij gaan vanavond kijken bij een bak, en als we hem mooi vinden kunnen we hem eventueel zaterdag ophalen mocht die persoon zijn vissenbestand dan al kwijt zijn. Ben benieuwd! :) Wil wel heel graag weer kogeltjes, vond alleen met de figure-8 het zo jammer dat je die alleen moest houden.

MarliesR, welke soort zijn jouw kogeltjes?
Zo'n MBU vind ik ook mega vet maar die moet uiteindelijk in zo'n mega bak, dat vind ik nooit mooi.. Nog maar even verder onderzoeken..

Ja dat vind ik ook spannend, hoe weinig je kan, relatief, met een vis qua zorg...

Wat leuk dat jullie vanavond bij een bak gaan kijken! Wat voor iets is het en wat voor afmetingen?

De soort die ik heb is T. schoutedeni. De pea puffers (dwergkogels/ C. travancoricus) kunnen (moeten!) natuurlijk ook in een groep. En de amazone puffer (C. asellus) moet ook in een groep, maar die stellen wel weer wat meer eisen aan hun aquarium (veel stroming!) en zorg (hebben snel groeiende tanden).

Zo'n Fahaka of MBU vind ik ook echt prachtig, maar man wat een formaten aquarium heb je daar voor nodig inderdaad. En bijbehorende techniek qua onderhoud...

Lieszje schreef:
Kogelvisjes lijkt mij ook heel leuk om te hebben.
Als straks de vissen in het nieuwe aquarium zitten hou ik sowieso de aquatlantis nog (75 liter).
Misschien dat ik me er ooit weleens in ga verdiepen welke soort daar in zou kunnen

Leuk! Kan sowieso leuk groepje van 7 dwergpuffers in :D En een aantal solitaire soorten zou je er alleen in kunnen houden, maar is ook net wat je leuk vind natuurlijk.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:43

Je kan je ook zo aan een vis hechten, zeg. Mun vriend liet net een filmpje zien, deksel van bak omhoog, ligt ie op een blad vlak bik oppervlak, nog steeds zwaar ademend.

Normaal gesproken komt ie echt naar voren zwemmen zodra je de deksel al aanraakt :'( Echt niet de Bumblebee die ik ken, nu...

Moet nog 3 kwartier werken maar overweeg om nu al te gaan en quarantaine voor hem neer te zetten, en hem nog even zo comfortabel mogelijk te maken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:55

Het aquarium waar we voor gaan kijken is 140cm lang, hij gokte zo'n 430 liter. Ben heel benieuwd!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:56

Melyoramel schreef:
Moet nog 3 kwartier werken maar overweeg om nu al te gaan en quarantaine voor hem neer te zetten, en hem nog even zo comfortabel mogelijk te maken.

Ik weet niet of je bedoeld dat je verwacht dat hij gaat overlijden, je kunt hem ook zelf inslapen met wat kruidnagelolie. :(:)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:02

Gaaf Captain!

Dankjewel Marlies!
Het zal nog wel even duren maar ga alvast inlezen!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:30

Melyoramel schreef:
Je kan je ook zo aan een vis hechten, zeg. Mun vriend liet net een filmpje zien, deksel van bak omhoog, ligt ie op een blad vlak bik oppervlak, nog steeds zwaar ademend.

Normaal gesproken komt ie echt naar voren zwemmen zodra je de deksel al aanraakt :'( Echt niet de Bumblebee die ik ken, nu...

Beuh -O- Geen leuk nieuws. Hoe is het nu?
Als de schubben echt al duidelijk uitstaan kan je ze volgens mij niet meer redden en zou ik ook overwegen euthanasie te plegen.

Captain schreef:
Het aquarium waar we voor gaan kijken is 140cm lang, hij gokte zo'n 430 liter. Ben heel benieuwd!

Mooie maat! Gaaf, ben benieuwd!

Lieszje schreef:
Gaaf Captain!

Dankjewel Marlies!
Het zal nog wel even duren maar ga alvast inlezen!

Beste tip als je echt serieus overweegt voor kogelvissen te gaan, begin gisteren nog met slakken kweken :') Echt. Daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen :') .

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:37

Mijn vorige kogel at geen slakken. :') Garnalen was hij dol op, ook de ingevroren, maar slakken bliefde hij/zij niet. Die deden gewoon rustig hun ding. :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:56

Captain schreef:
Mijn vorige kogel at geen slakken. :') Garnalen was hij dol op, ook de ingevroren, maar slakken bliefde hij/zij niet. Die deden gewoon rustig hun ding. :')

Die 6 van mij zouden hem voor gek verklaren :')
Het zal sowieso ook vast wel wat verschillen met welke kogel je precies neemt. Maar als je er ook maar over twijfelt om een Schoutedeni te nemen, begin gisteren met slakken kweken :+

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:13

Thanks voor het medeleven iedereen!
Bumblebee zwemt iets meer, maar nog steeds veel hangen en een bolle buik. Reageert ook nog steeds niet als ik mijn vinger in het water steek, wat meestal het signaal voor voertijd is, en normaal gesproken heeft hij altijd honger. Maar nu dus niet.
Schubben steken niet uit, tot zover.
Afbeelding
Afbeelding

Kogelvisjes zijn ook heel leuk! Ik vind de pea puffers echt super schattig! De anderen ben ik niet bekend mee, maar de schoutedeni zien er echt super leuk uit <3

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:21

Ahhh Bumblebee <3 hopelijk knapt hij nog op

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:27

Ja die Pea puffers zijn ook echt über cute! Ik zie nog wel gebeuren dat die er ook nog een keer komen haha. Vind het met de schoutedeni's wel ontzettend leuk dat ze wat groter zijn en je alles dus wat meer kan zien. En ze zijn echt enorm interactief!

Ze herkennen me ook al echt :D Gisteren was er even iemand om wat slakken langs te brengen ( *\o/* ) en toen kwamen ze dus echt niet he :D Als ik naar het aquarium loop komen ze allemaal gelijk naar het glas om te bedelen :') :D

Kijk, mijn slakken kunnen kunstjes :+
Afbeelding

Heb ook meerdere eipakketen overgenomen en in de kap geplakt. Duim duim duim dat die allemaal goed gaan uitkomen (kostte genoeg..). Het wordt vaker gedaan, dus in theorie zou dat gewoon goed moeten gaan.
Afbeelding

Het kogeltje wat iets meer teruggetrokken is liet zich vandaag wat meer zien en melde zich ook gelijk voor eten!
Afbeelding

Het verschil in maat is wel een dingetje. Het is vrij duidelijk waarom de dikkere het meest dik zijn zullen we maar zeggen :+ . Deze is het ergst van allemaal. Wat een vreetzakje :D Had helaas ook als eerste door na de slakkenmaaltijd dat er nog een aantal slakken aan het wateroppervlakte waren blijven hangen. Dat duurde niet lang, zo aardig wat slakken achter elkaar weggewerkt :+ . Viel me mee dat ze daarna niet rollend door de bak ging. Nog geprobeerd haar ene beetje bij de rest weg te houden toen ik nog wat wormpjes probeerde in de kleinste drie te krijgen, maar dat was echt geen doen :+
Afbeelding

Hoop echt dat Bumblebee het gaat redden! Wel gunstig teken lijkt me dat hij iets meer zwemt nu. En sowieso al heul fijn dat de schubben niet uit staan! Hopelijk komt hij er goed doorheen!

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:54

Oh mooie Bumblebee.. Ik hoop heel erg dat hij het gaat redden!

En die kogels... die zijn toch zo leuk.. ik geniet van alle foto's!

Jack was afgelopen dagen ook niet lekker. Lag veel op de bodem, liet de slakken met rust, wilde niet eten.. Begon me langzaam een beetje zorgen te maken. Zelfs met waterwissel werd hij niet boos.
Inmiddels gaat het weer beter. hij maakt nog geen nesten, maar eet weer en komt ook weer kijken als ik langs de bak loop.

En: Ik stond gisteren voor de bak.. en zag zomaar nog 7!!! garnaaltjes! een Chrystal en een paar Golden bee en een paar van de blue fairies...
<3

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:01

Rianne. Nawee buikpijn van de garnalen??

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:27

Het zal me niks verbazen! Of spierpijn van zijn achterlijke gedrag tegen de slakken.. Of stil protest.

Vraagje. De alg-etende slakken.. eten die alleen algtabletjes / komkommer / courgette oid, of zijn de garnalen tabletjes / dille sticks ook lekker voor ze?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:04

_Rianne_ schreef:
Het zal me niks verbazen! Of spierpijn van zijn achterlijke gedrag tegen de slakken.. Of stil protest.

Vraagje. De alg-etende slakken.. eten die alleen algtabletjes / komkommer / courgette oid, of zijn de garnalen tabletjes / dille sticks ook lekker voor ze?

Die van mij eten ook mee op garnalen lolly's en sticks. Als ze er snel genoeg bij zijn, want de garnalen zijn ook vlug met dingen oppeuzelen.

Bee is niet meer |( ;( Gisteravond was hij in de kokosnoot gaan liggen, iets wat ik hem nog nooit heb zien doen, en een uur later was hij al niet meer in leven. Was wel van slag gisteren, maar het gaat nu weer.

De rest van de vissen en de garnalen in de bak doen het gewoon goed, maar die houd ik wel in de gaten de komende week.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:57

:(:)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:02

Ah bagger -O-
Wat spijtig zeg. Verstandig om de rest ook even extra goed in de gaten te houden inderdaad.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:13

Hé wat zonde! :(:)

Aquarium gisteren is 'm niet geworden helaas. Was echt wel mega qua hoogte maar had een achterwand die er niet uit kon, en wij willen juist er doorheen kunnen kijken omdat we hem als afscheiding gebruiken tussen het woongedeelte en het eetgedeelte. Techniek was wel echt bizar, twee grote filters, hij had het helemaal aangesloten met waterslangen en geregeld met WiFi enzo. :')

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:02

Goedemorgen,
Zouden jullie eens met mij mee willen kijken?
Ik heb dus een l-nummer in de bak maar weet niet welke :Y)
Het is dus of de L129 of de L340.

Dit is de betreffende vis. Laatste foto scheelt 2 jaar met de eerste twee foto’s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zonde van Bumblebee.. zeker als je je zo aan een beestje hecht.

Jammer dat de achtwand niet los kon en daardoor het aquarium niet geschikt was. Klinkt wel mooi die techniek die er in zat.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:21

Melyoramel schreef:
Bee is niet meer |( ;( Gisteravond was hij in de kokosnoot gaan liggen, iets wat ik hem nog nooit heb zien doen, en een uur later was hij al niet meer in leven. Was wel van slag gisteren, maar het gaat nu weer.

De rest van de vissen en de garnalen in de bak doen het gewoon goed, maar die houd ik wel in de gaten de komende week.

Sterkte! Y;(

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:22

Gebaseerd op google foto's denk ik de L340!
Fijner streepjespatroon dan de L129.

Wat een leukerd! Max. grootte zou maar 8-10cm moeten zijn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:48

@donnar Heel mooi ingericht zeg, tof!

@MarliesR wat een ontzettend leuke vissen zeg die kogeltjes! Die oogjes ook, net zwemmende gezichtjes :). En haha, die slakken, gewoon nog nog meer entertainment in je bak. Succes met je eitjes!

@Melyaromel neee :( ook al is het een "maar" een vis, het is toch echt heel sneu...

@Rianne fijn dat het wat beter lijkt te gaan met Jack! Welke garnaaltjes zitten er in je bak nu?

Ik ben ook weer blij, de Helialux zit erop! Het is wel wennen, de kleuren reflecteren op de achterwand en de drijfplantjes waardoor het best een disco effect krijgt. Maar het kunnen instellen van een schema en het verloop van de kleuren vind ik echt súpermooi. Ook is het heel fijn dat je precies kan instellen hoe hard ie moet shinen - ik heb het grootste gedeelte van de dag 'm niet vol aanstaan. Mijn planten zijn er blij mee en assimileren mooi aan het einde van de dag nu.

Ik heb de klont plant in het midden nu eindelijk weggehaald, die staat nu rechtsachter en de rode plant in het midden ook weer gekortwiekt vanaf de onderkant (eigenlijk waren alle stekjes kaal van onder met veel lelijke luchtwortels). Ik zit nog te twijfelen om de crypto linksvoor te vergangen door een mooi frisgroen plantje, bijvoorbeeld de Micranthemum umbrosum (https://www.aquaplantsonline.nl/planten ... rosum.html.) Jullie nog ideeen?

Ook visbestand, is het nog uit te breiden? Heb nu 12 blauwoogjes, 3 honinggoerami en 8 corydoras panda 0- 80cm / 125 liter.

Afbeelding
Inrichting nu

Afbeelding
"Nacht". Hij staat snachts gewoon helemaal uit maar als de rest al langzaam maar zeker uitstaat staat blauw nog wat langer aan. Supernerdy, maar superleuk. De blauwoogjes zie je heel mooi oplichten met dit licht. Schema instellen is leuk en erg makkelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:50

gourami moet bovenin toch?
waar zitten die blauwoogjes dan.
meest is 1 soort boven, 1 midden en 1 onder.
ik zou alleen de blauwoogjes uitbreiden denk ik als die van een grotere groep houden?

heb hier in 1 bak een fantoomzalm die een gezwelletje bij de staart heeft zitten.
maar even afwachten hoe dat verder groeit.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:03

Melyoramel schreef:
_Rianne_ schreef:

Die van mij eten ook mee op garnalen lolly's en sticks. Als ze er snel genoeg bij zijn, want de garnalen zijn ook vlug met dingen oppeuzelen.

Aaaah nee... Sterkte. Dikke knuffel.