Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 11:43

corine1981 schreef:
Oké, met zo'n filosofie zul je mensen eerder afstoten dan overtuigen lijkt mij.
Zeker wanneer mensen open staan voor advies is dit niet perse de manier om ze ontvankelijker te maken voor veranderingen :x

Wij gaan in ieder geval proberen om het Candy zo leuk mogelijk te maken ;) binnen de huidige mogelijkheden :)

Oké, volgens mij besteed ik mijn ochtend al uitgebreid om je advies te geven dus jammer dat je zo reageert. Waarom moet een concept die opgebouwd is voor het verbeteren van het welzijn van de hamster, te kleine huisvestingen accepteren? Wanneer we jouw bak plaatsen, moeten we dat van iedereen doen en dat betekent ook bakken van 60cm voor een goudhamster.
De richtlijnen zijn openbaar dus men weet van te voren hoe en wat. Ik heb nergens iets lelijks tegen je gezegd, geef alleen netjes aan dat we vanuit HamsterScaping (mijn ontworpem concept, met een reden..) 5000cm2 aanhouden.

Lijkt me helemaal niet zo gek. Jammer. Ik wil namelijk alleen maar dat jij en je kind van jullie hamster kunnen genieten. En jullie hamster kan genieten als er aan zijn behoefte wordt voldaan.
Je zegt zelf dat je man er een halve meter bij zou willen, dus snap de felheid en "wannabee scapegroep" opmerking niet helemaal :(

De adviezen zijn er echt met een héle goede reden. Niet om jou of iemand te pesten...

Getypt op mobiel dus sorry voor fouten.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:59

Ik ben heel blij met je advies !

En daarnaast geef ik aan dat je mensen af kunt schrikken, dus wellicht kun je daar iets mee.
In die zin dus wannabee groep om mensen te supporten die het wel anders willen maar nog niet hebben, totdat het nog beter kan, want daar wil iemand naartoe dan toch?
Ze komen niet voor niets op hamsterscaping terecht.

Ik snap jouw beweegredenen dat het er niet in past om geen verkeerd voorbeeld te geven, dat had ik dan nog weer niet bedacht ;)

Zo zijn we nooit uitgeleerd.

Edit, zouden 2 bakken naast elkaar een optie en te koppelen zijn?

MarlindeRooz

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:47

Ik zou dat niet zo snel doen, dan kunnen ze geen lange tunnels graven. En dat is juist heel erg tof om te zien! Daarbij wordt er volgens de "regels" 100x50 als minimaal bodemoppervlakte in 1 deel gerekend.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 15:14

corine1981 schreef:
Ik ben heel blij met je advies !

En daarnaast geef ik aan dat je mensen af kunt schrikken, dus wellicht kun je daar iets mee.
In die zin dus wannabee groep om mensen te supporten die het wel anders willen maar nog niet hebben, totdat het nog beter kan, want daar wil iemand naartoe dan toch?
Ze komen niet voor niets op hamsterscaping terecht.

Ik snap jouw beweegredenen dat het er niet in past om geen verkeerd voorbeeld te geven, dat had ik dan nog weer niet bedacht ;)

Zo zijn we nooit uitgeleerd.

Edit, zouden 2 bakken naast elkaar een optie en te koppelen zijn?

Helaas bevind ik mij in een positie waarbij ik het nooit goed kan doen voor beide partijen. De richtlijnen zijn gebaseerd op ervaring en onderzoeken waaruit is gebleken dat negatief gedrag vanaf een bepaald formaat huisvesting afneemt/stopt. Wij willen in de groep dan ook juist het voorbeeld laten zien waarom zo'n 'grote' bak van belang is. Als we bakken 'toelaten' die onder ons advies zitten dan zal dat beeld nooit duidelijk overkomen. Het overgrote gedeelte die, om welke reden dan ook, een te kleine huisvesting heeft zal dit altijd ''goed praten''. Dat is niet erg, dat moet ieder voor zich weten - maar daarom trekken wij voor het plaatsen van huisvestingen de grens om niet onder de advies richtlijnen te gaan. Het gaat dan inderdaad om één niet onderbroken bodemoppervlakte van minimaal 5000cm2 (voor een Syr). Bij voorkeur 6000cm2. Dit is ook terug te lezen op de website.

Sinds 2013 is HamsterScaping in de wereld en sinds 2016 op social media. Iedere dag groeit de groep bij en echt niet iedereen reageert of post, maar een ieder wordt aan het denken gezet. Ik denk dat de andere stijlen met veel hogere en strengere eisen meer afschrikt dan HamsterScaping. Bij sommige stijlen is 5000cm2 het minimum voor een dwerghamster ;)

HamsterScaping is helaas door veel winkels ook als commercieel iets opgepakt. Zij verkopen kant en klare bakken van bijvoorbeeld 60x30 cm, wat te klein is. Zij gebruiken het niet om het welzijn te verbeteren dus daar blijf ik mij hard voor maken. Dat is best een uitdaging omdat zovele er mee aan de haal gaan. Dus juist om dat duidelijke beeld vast te proberen houden hebben we duidelijke grenzen aangegeven. Niet om iemand weg te jagen, te beledigen of dergelijke, maar puur om aan te geven dat het echt van belang is.

Ik zou ook verder niet weten hoe ik het nog anders moet uitleggen, om heel eerlijk te zijn :)
Men wordt overigens niet buiten gesloten want los van het plaatsen in de groep zijn we altijd bereikbaar via de e-mail of de chat.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:00

Hoihoi!

Onze zoon heeft sinds een paar weken een hamster. Hebben wij vroeger ook gehad en dacht dat lukt gewoon weer #) (onze zoon maakt (te) veel mee waardoor hij niet meer alleen durfde te zijn. Nu is Hummer altijd bij hem boven! Geeft ons zoveel rust)

Tijdens mijn zoektocht naar spulletjes voor in de kooi kwam ik dit topic tegen en verschillende andere websites met info!

Vandaag hebben we daarom een nieuwe bak gehaald. Deze is 1,20 bij 46 cm *\o/*

De start is gemaakt, maar er moet nog veel gebeuren om het nieuwe verblijf optimaal te maken.

Ik lees hier graag mee voor tips en tricks! Er komt asap een nieuw loopwiel, en ook grotere huisjes zijn onderweg!
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 22:19

Wat leuk Merel, hartelijk welkom! Een mooie bak, wat voor soort hamstertje hebben jullie? :)

Ik zou, naast de dingen die al op je planning staan, ook spoedig voor meer beschutting zorgen bijvoorbeeld met kartonnen doosjes, wc rolletjes (als t om een dwerghamster gaat), misschien wat terracotta potjes. Een ruime bak is leuk, maar ook al snel onbeschut en dat is voor de hamster dan weer niet leuk, maar low budget is veel te vinden! :)

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 23:03

Oeps! Vergeten erbij te zetten! Hummer is volgens de winkel een goudhamster. Hij past nog makkelijk door een wc rolletje…. Maar ik ga snel meer bestellen

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog in zn oude kooitje

Hij zit sinds vanavond in zn nieuwe verblijf, heeft heel de boel al naar zn eigen zin ingericht :') en was nu aan het graven! Ik zag alleen zn billen nog buiten de bodembedekking uitsteken :evaw:

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 08:48

Och jeetje, Hummer is inderdaad een goudhamster maar die mag je niet door een wc-rolletje heen laten gaan hoor. Daar kunnen ze zichzelf en de binnenkant van hun wangzakken lelijk mee verwonden. Het loopwiel in je huidige kooi is ook echt veelste klein, maar dat heb je hopelijk al gelezen? Dat geldt ook voor het hoekhuisje waar hij op de foto uit komt. De buizen in jouw nieuwe bak zijn ook niet geschikt voor een goudhamster, maar voor een dwerghamster.

Je bak is gelukkig, door de 46cm, wel ruim genoeg voor een goudhamster en gaat net over de 5000cm2 heen. Dat scheelt weer! Veel beginners schaffen een 120x40 bak aan vanwege de 120cm en dan zit je dus nog onder de 5000cm2 en is je bak niet geschikt, dat is zo zonde. Beschutting is wel belangrijk, straks met kurktunnels en wijnranken :)

Let er dus met je aanschaf goed op dat je spullen groot genoeg zijn. Vooral bij Syren gebeurt het heel veel dat het over grote gedeelte te klein is aangeschaft en het geen wat dan groot is, is eigenlijk perongeluk aangeschaft. Het loopwiel dient bijvoorbeeld 28 tot 33 cm te zijn, maar aangezien je de website hebt gelezen moet dat vast goedkomen? ;) www.HamsterScaping.info geeft eerlijke informatie.

Ik lees inderdaad dat het één en ander onderweg is; super. Dan kan Hummer straks genieten en jullie zoon ook weer van Hummer! Fijn hoor zo'n maatje.

En als laatste tip: De hooibal moet er echt uit, deze is heel erg gevaarlijk voor hamsters.
Die eerste kooi .. dat zoiets nog verkocht wordt met een tralie 'bodem'...!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:29

De eerste kooi hebben we gekocht zonder inlezen, gewoon met als idee; we hebben dit eerder gedaan, komt goed! Maar omdat ik altijd overal over google ben ik dit ook gaan doen en is er asap een andere bak gekomen. Er is inmiddels een groot rad onderweg en een wijnrank, tunnel en grotere huisjes. Maar de bak was er sneller dan de spullen, dus ik vond het voor Hummer beter om hem al naar de grotere ruimte te verhuizen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 10:32

Groot gelijk heb je hoor, en we zijn allemaal ergens begonnen. Het siert je als kersverse eigenaar in ieder geval dat je verder bent gaan onderzoeken en er ook iets mee bent gaan doen. Voor hetzelfde geld had je hier pas aangeklopt als Hummer helemaal niet meer zo leuk was en jullie zoon wakker lag van het tralie geknaag snachts!

Maar ik had oprecht verwacht dat kooien met tralie 'bodem' niet meer verkocht werden. Ook met het oog op bumblefoot (of hoe heet het?) wat ze hier van kunnen krijgen. Ik heb 7 jaar in een speciaalzaak gewerkt en zag ze zelfs niet meer in onze catalogussen, dus het verbaasde me vooral!

Mocht je ooit nog iets specifieks zoeken, geef vooral een gil :) Ik heb een eigen webshop met vanzelfsprekend een persoonlijke service ;)

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:35

Superleuk! Gaat helemaal goedkomen

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 11:23

Daar heb ik alle vertrouwen in! :)

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 00:03

Inmiddels is er een nieuw huis binnen! Ik ben heel de dag niet thuis geweest dus heb nog niets kunnen aanpassen verder! Nu is hij zelf al begonnen met graven en verbouwen.

Mijn man heeft het huis er gewoon ingezet! Maar slapen doet hij het liefst in zn kokosnoot :O :Z Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:28

Afbeelding
Het lukt amper om een foto te maken door de weerspiegeling! Maar we zijn goed op weg denk ik zo

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:39

De kokosnoot zal naarmate je hamster groeit ook te klein worden qua opening, dus let daar wel even op. Verder snap ik dat je graag dingen in hoekjes zet, maar ook voor een goudhamster is het beter de huizen en het wiel van de kant af te halen en wat speelser neer te zetten zodat het meer beschut voelt voor de hamster en hij niet 1 grote open ruimte heeft middenin de bak. Fijn dat hij al lekker aan het verbouwen is! :D

Hier niet veel te melden, de oude man Mango leeft nog steeds. Hij gaat nu wel zichtbaar achteruit qua ouderdomsverschijnselen. Hij loopt wat langzamer, krijgt een hoog ruggetje, is wat minder dik en de tumor groeit ook nog steeds. En dat laatste helpt dan niet mee met het lopen. Daarnaast vindt hij het nu prima als ik hem aai en oppak uit zijn kooi, waar hij vroeger in de aanval ging dmv bijten. Nou ja we zien het wel, hij scharrelt voor nu nog lekker wat rond in zijn kooi en verbouwt ook af en toe nog wat aan zijn hol. Hij is inmiddels ook alweer bijna 2,5 jaar oud.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:19

Middenin ligt de wijnrank en komt er nog een tunnel. Het wiel krijgt verder nog een andere plek, maar pas als de tunnel erin ligt. Hummer is zelf nog volop aan het graven en verbouwen. Het is hier een begin ri optimaal

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 21:25

Hoi allemaal

Na ruim 10 jaar een trotse Tamme ratten eigenaar te zijn geweest is dat tijdperk helaas voor nu afgesloten nu mijn ene oude ratje overleden is en de ander verhuisd zodat hij niet alleen kwam te zitten. Helaas is het wel heel erg stil in huis en ben ik nu aan het overwegen om een dwerghamster te nemen!
Liefst 1 uit een opvang of pensioendiertje van een hamstery.

Nu wil ik graag een natuurlijke kooi gaan geven en zo doende kwam ik uit bij hamsterscapen!
Ik had een mooi aquarium op hornbach en marktplaats gezien van 80 x 35 x 40 maar van een hamstery kreeg ik te horen dat dit te klein is door de 35cm diepte. Namelijk 2800cm2 en niet 3200cm2.
Dus de zoektocht gaat nu verder naar een goede bak.
Ik zag op jou site denise idd ook 1 staan maar liefst zoek ik in eerste instantie een iets meer budget optie :)

Ergens trekt een 100cm bak mij ook wel.. Maar ik wil hem op een kast zetten die 80cm breed (ikea malm kast) is en ik weet niet of het verstandig is als het aan beide kanten een stuk over hangt.
Ik heb ook wel een salontafel waar die op kan maar dan staat die best laag en die tafel heeft een glasplaat. Ik weet niet hoe dat met gewicht gaat.

Dan ook een vraagje over de hamsters zelf.
Ik zie verschillende soorten hamsters. Russissche, campbellie, hybride, roborovski en chineesjes.
Mijn 1e voorkeur gaat denk ik uit naar een russische of een campbellie.
Welke zijn het meest geschikt voor beginnende hamster eigenaren?
Ik hoef er niet perse 1 die van knuffelen houd. Belangrijkste voor mij is dat ze te hanteren zijn zodat ik ze kan controleren en oppakken voor schoonmaken. En liefst niet te snel bijten.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 21:37

Welkom Eloya, wat leuk dat je bent gaan kijken voor een hamstertje :) Wel even heel wat anders dan ratjes hoor! Hoe je het ook went of keert zijn ratten toch vaak meer naar hun soortgenoten en eigenaar en een hamster scharrelt lekker rond maar is niet perse met zijn eigenaar bezig; of in ieder geval dat is niet het uitgangspunt .. ga je dat niet missen?

Ik wordt er soms zo moe van dat het één nog niet eens geaccepteerd is en dat er mensen/organisaties/geef het een naam, het alweer verklaren als onzin. Een ruimte van 2800cm2 is helemaal niet te klein en voldoet prima aan de minimale adviesmaat voor een dwerghamster. Toen HamsterScaping ontstond was er weinig anders mogelijk, die tijd is nu wel verandert maar goed dat wilt niet zeggen dat het maar gelijk uit den boze is. Honderden HamsterScapers die vanaf het begin al mee doen en gewoon 2800cm2 hebben, niets mis mee.
Maarja, 80x40 is inderdaad net even wat lekkerder. En 4000cm2 is ook net wat lekkerder. 8000cm2 ook :')

Op een glasplaat zou ik niet durven zonder goede aquapad er onder. Iets uitsteken is overigens geen ramp. Dat zou 10cm aan iedere kant zijn, valt reuze mee toch?

Een Russische Dwerghamster is in mijn ogen het meest geschikt. Voor een Syrische hamster (welke ik niet perse mega leuk vind als start-hamster, maar dat ben ik) heb je geen ruimte als ik het zo begrijp, dus die valt af.
Campbellie is leuk maar een koppel heb je meer ervaring nodig. In hun ééntje vind persoonlijk niet direct een optie en dat geldt net zo goed voor de roborovski. Chinees is ook wel grappig maar kunnen vliegensvlug zijn en zijn smal en klein.
Een hybride is een kruising tussen een rus x campbelli en eigenlijk alles wat je niet raszuiver bij een zuivere hobbyfokker koopt met het kunnen inzien van een stamboom; is hybride :P

Bijten kan altijd. Het zijn prooidieren en de bellie(kant) is meer aanvalsgericht. Maar het kan altijd gebeuren. Ongeacht of je een super tamme hamster hebt, het kan altijd eens voorkomen :) Valt gelukkig reuze mee haha.

Los van het feit dat je het niet perse zoekt, om te knuffelen ben je bij een hamster toch al niet aan het juiste adres. Die zijn veel meer happy in een goed ingerichte bak en wellicht af en toe even op schoot, maar thats it. Want op schoot is ook een grote open ruimte en kan best spannend zijn.

Goh, ik heb best veel getypt, sorry :D Ik hoop dat je er iets aan hebt :)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 22:00

Hier heb ik zeker wat aan.
De reden dat ik voor een hamstertje wil gaan is juist omdat dat meer kijkdiertjes zijn en minder eigenaar gericht. Ja ik ga het zeker missen maar door mijn onregelmatige drukke werk kon ik de ratten niet meer de onverdeelde aandacht geven die ze eigenlijk toch nodig waren en daar voelde ik mij dan schuldig over. Dus wil ik bewust switchen naar meer een kijkdiertje. Waar ik van kan genieten dat die door zijn kooi heen grabbelt en wel tegen kan kletsen alsnog :P hoeft die niet bewust te luisteren.

Ja een rusje trekt mij ook wel het meest. Af en toe eens bijten is niet erg, ben met ratten ook best wat gewend geweest. Maarja liever natuurlijk niet :P

Nee mij voorkeur ligt ook aan hem plaatsen op de Malm kast.
wel fijn om te horen dat opzich 80 x 35 of 80 x 40 niet véel te klein is. Want denk dat ik het ook wel mooier vind om hem passend op de kast te hebben.

Nu nog de twijfel, aquarium of terrarium.
De schuifdeurtjes aan de voorkant lijken mij wel fijn met het schoonmaken en inrichten. Maar qua ventilatie, gaat het dan niet meer ruiken omdat het dicht zit?
En een aqua is weer open aan de bovenkant maar moet ik bijna op een trapje gaan staan om hem in te richten maar kan je qua hoogte weer meer kanten op.

Had ook een bouwer een berichtje gestuurd voor een 80x50x50 terrarium. Met de deurtjes op 20 a 25cm hoogte en die kon die wel maken voor opzich best een schappelijke prijs.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 22:06

Fijn dat je er iets aan hebt en leuk om te lezen hoe wel overwogen je er mee aan de slag bent :) Dat is een heel goed begin!

80x35 is 2800cm2, de afmeting waar HamsterScaping ook mee ontstaan is. Vandaar ook mijn irritatie naar dat 'gezeur' dat het ineens te klein is. Het is helemaal niet te klein maar groter is uiteraard leuker en in sommige gevallen beter. 80x40 is 3200cm2. Als je in Duitsland gaat kijken is 100x50 weer de adviesmaat voor een dwerghamster, dus ach het is nooit goed.

Persoonlijk blijf ik fan van een aquarium. Of een terrarium met deksel. De deurtjes zijn inderdaad een uitdaging maar het is echt wel mogelijk. Zorg wel bij een terra voor een zeer groot ventilatie rooster. In principe zijn poepjes geurloos en urine ruikt over het algemeen alleen als er iets aan de hand is.

Je bent lekker bezig, klinkt als een mooie optie! 20cm hoogte voor deurtjes met 50cm hoogte bak is voldoende hoor! :) Zou niet hoger gaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:43

Storm had zn gekke 15 minuten op de bank en had daarna zin om even voor model te spelen. <3

Afbeelding

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 23:31

Wat een knapperd!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 17:56

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 18:27

Ik kan niets beloven, een bak kan wel flink zwaar worden :) Maar 25kilo.. mwah.

Een 80x40x40 kan men ingericht in zn eentje tillen (mijn oud collega deed dat) en poosje terug is hij hier door moeder en kind opgehaald die hem samen tilde.

Denk dus dat 25kg wel oke is.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:46

Ik heb de ikea kallax (vier vakken), die schijnt ook 25 kg te kunnen dragen lees ik nu :') Daar heb ik al minimaal 5 jaar een ingericht 100x50x50 aquarium op staan en dat staat als een huis.