'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:48

oomens schreef:
Nikass schreef:
Als de kat van de buren op mijn erf loopt is het niet mijn verantwoordelijkheid of mijn honden hem opjagen en/of doodbijten. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar of hij zijn kat het risico wil laten lopen en op mijn erf laat komen.
Hoezo niet jouw verantwoordelijkheid?
Jouw eigendom beschadigt het eigendom van een ander. De plaats waar dat gebeurt (jouw tuin, die van een ander of de openbare ruimte) verandert daar niet per se wat aan.

Nou, wij hebben ongeveer een hectare grond om ons huis af gezet voor de honden, zodat ze op eigen terrein blijven. Hier lopen ze dan ook de hele dag. Als de kat van de buren dan zo dom is dichtbij te komen, denk ik niet dat hij dat hij het overleeft. En dat vind ik dan niet mijn schuld. Maar ik zal de buren hun bezit best willen vervangen hoor, dan heb ik weer aan mijn plicht voldaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:52

Eoweyn_x schreef:
Dus als ik het goed begrijp zou mijn Duitse herder ook aangelijnd en met een muilkorf moeten lopen aangezien hij ook al eens een kat gegrepen heeft in eigen tuin... Hij staat verder perfect onder appèl, negeert andere honden volkomen als ie losloopt, andermans kat heeft mij bijna 2 konijnen gekost, maar dat maakt natuurlijk niet uit.

Beetje krom hoor. Katten zijn ook huisdieren en horen niet overal op straat rond te bazuinen.

Nee want dat was in jou tuin, dat is een heel ander verhaal dan honden die los lopen en onderweg even wat katten of hondjes killen.
Dat hele 'maar dat maakt natuurlijk niet uit' gaat ook nergens over. Een kat hoort jou konijnen niet te slopen, honden hoeven op straat geen katten te slopen.

Eoweyn_x

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:10

Jij denkt er inderdaad zo over maar er werd ook iets anders gezegd en dat vind ik gewoon krom.

Al begrijp ik ook niet waarom de DH niet op de lijst staat. Toch ook een ras wat flinke schade aan kan richten in verkeerde handen en dat zie ik helaas vaak genoeg.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:16

Eoweyn_x schreef:
Al begrijp ik ook niet waarom de DH niet op de lijst staat.

Goede PR. Net als die honden met een stamboom papiertje.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:35

dees_daan schreef:
Volgens mij gaan jullie een beetje voorbij aan het feit dat het niet alleen om katten gaat en wat ik probeer te zeggen. Deze honden zijn geen HR honden volgens de lijst, hebben wel meerdere dieren doodgebeten maar nu pas word er actie ondernomen. Als dit staffords of bullen geweest waren was het dan een ander verhaal geweest? En dat is wat ik vanaf het begin af aan al zeg, die lijst gaat niet werken want het probleem gaat zich verschuiven naar andere rassen die wel mogen zonder al teveel 'gezeik'.
Dit is geen probleem omdat het katten zijn maar dierenfan haar honden mogen niet reageren als er iemand bedreigend op ze af komt. Dubbele standaards.. Als het een schaap, hondje, ree of kind geweest was dan was de pleuris uitgebroken maar een kat mag wel want die maakt vogeltjes dood. ja katten slopen ook dieren, ik heb ze zelf niet en als ik ze wel gehad had dan had ik ze in een ren gezet alleen al om het verkeer hier maar dit afdoen als ach jachtgedrag is grote onzin, eigenaar had dit moeten voorkomen en aangezien er nu wel druk op komt te staan zijn de honden straks de sjaak als hij niet meewerkt, dan heb je het top gedaan als eigenaar. +:)+

Ik weet niet of je op mij reageert maar dat is totaal niet wat ik zeg.
Dus mocht je willen dat ik reageer dan eerst goed lezen svp.

Oomens jazeker wel. Ik ga mijn honden niet in mijn eigen tuin vastleggen of niet in de tuin doen omdat een ander daar zonder mijn toestemming zijn katten of kippen (!) laat lopen. Ik laat ook niet mijn hond op een drukke weg lopen en geef dan de automobilist de schuld als hij hem dood rijdt. Mijn verantwoordelijkheid waar mijn hond loopt en dat geldt ook voor andermans katten of andere huisdieren waar ik niet om gevraagd heb.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-05-17 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:41

Nikass schreef:
dees_daan schreef:
Volgens mij gaan jullie een beetje voorbij aan het feit dat het niet alleen om katten gaat en wat ik probeer te zeggen. Deze honden zijn geen HR honden volgens de lijst, hebben wel meerdere dieren doodgebeten maar nu pas word er actie ondernomen. Als dit staffords of bullen geweest waren was het dan een ander verhaal geweest? En dat is wat ik vanaf het begin af aan al zeg, die lijst gaat niet werken want het probleem gaat zich verschuiven naar andere rassen die wel mogen zonder al teveel 'gezeik'.
Dit is geen probleem omdat het katten zijn maar dierenfan haar honden mogen niet reageren als er iemand bedreigend op ze af komt. Dubbele standaards.. Als het een schaap, hondje, ree of kind geweest was dan was de pleuris uitgebroken maar een kat mag wel want die maakt vogeltjes dood. ja katten slopen ook dieren, ik heb ze zelf niet en als ik ze wel gehad had dan had ik ze in een ren gezet alleen al om het verkeer hier maar dit afdoen als ach jachtgedrag is grote onzin, eigenaar had dit moeten voorkomen en aangezien er nu wel druk op komt te staan zijn de honden straks de sjaak als hij niet meewerkt, dan heb je het top gedaan als eigenaar. +:)+

Ik weet niet of je op mij reageert maar dat is totaal niet wat ik zeg.
Dus mocht je willen dat ik reageer dan eerst goed lezen svp.

Oomens jazeker wel. Ik ga mijn honden niet in mijn eigen tuin vastleggen of niet in de tuin doen omdat een ander daar zonder mijn toestemming zijn katten of kippen (!) laat lopen. Ik laat ook niet mijn hond op een drukke weg lopen en geef dan de automobilist de schuld als hij hem dood rijdt. Mijn verantwoordelijkheid waar mijn hond loopt en dat geldt ook voor andermans katten of andere huisdieren waar ik niet om gevraagd heb.

Ben het met je eens, zou wat zijn, dat omdat een ander het fatsoen niet heeft zn eigen katten bij te houden, jouw honden de tuin niet meer los in kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 23:03

Er bestaat ook nog zoiets als de waakhond die alles moet slopen dat zich onaangekondigd over zijn afgesloten privéterrein beweegt.

Draai de rollen eens om... Wat als het gros aan hondenbezitters hun hond iedere dag de deur uit zou zetten, door andermans tuinen zou laten struinen, pissen en poepen, volières en konijnenhokken terroriserend, grommend en uithalend naar de katten van de tuineigenaren, armleuningen van tuinmeubels afkauwend (de hondenvariant op nagels scherpen) en wie weet wel bij de baby in de kinderwagen in springend... Hoe kan een vreemde nou weten dat die hond niks kwaads in zijn zin heeft wanneer je hem benaderd in je tuin.

Ik vind het niet vreemd hoor dat veel honden het op katten hebben voorzien.
Ze vertonen namelijk in de ogen van de hond veel respectloos en provocerend gedrag.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 23:19

Anoniem schreef:
Er bestaat ook nog zoiets als de waakhond die alles moet slopen dat zich onaangekondigd over zijn afgesloten privéterrein beweegt.

En wat denk je dat er gebeurd als je waakhond op jouw "afgesloten privé"terrein een insluiper "sloopt", dwz ernstig of zelfs dodelijk verwondt?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 06:46

Anoniem schreef:

Als een waakhond dat doet is hij totaal ongeschikt als waakhond. Hij mag aanslaan, hij mag dreigen, maar daar houdt het op. Iemand grijpen alleen omdat hij het territorium doorkruist, is hoogst onwenselijk. Dat zou hooguit mogen gebeuren bij direct gevaar voor de baasjes, en ook dan liever alleen op commando.
Je zit er absoluut niet op te wachten dat een pakketbezorger wordt gezien als direct gevaar en ook niet dat het buurjongetje nooit meer terug komt als hij (heel stout!) ongevraagd zijn voetbal komt terughalen. Daarbij vallen de grenzen van zo'n territorium maar hoogst zelden precies samen met jouw omheining. Wat denk je dat er gebeurt als daar een gat in zit of er een poortje open staat, waardoor al die nare indringers waartegen al de hele dag geblaft wordt voorbijgangers nu eindelijk binnen kaakbereik komen?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:15

Inderdaad je kunt zeker een hoop gedrag er uit trainen maar bepaalde eigenschappen moet je gewoon ten alle tijden rekening mee houden. Word altijd misselijk van de roze brill dragers mijn hond is super sociaal kan met alle honden, als je dan vraagt hoe oud die is is die vaak nog niet eens de 1 jr gepasseerd. Ja toen kon mijne ook met alles en iedereen. Nu moet ik hem goed begeleiden, want de honden van ons Aussie wandelgroepje kan hij nu gewoon mee, wil niet zeggen dat ik hem er los tussen gooi. Maar hij gaat mooi mee aan de riem en de reu en teven zijn geen punt. Ik weet precies hoe hij is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:18

En dat van katten onder toezicht moeten sorry beetje vergezocht, dat eerst mensen maar eens hun honden onder controle krijgen want dat kunnen vele al niet

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:21

M
Laatst bijgewerkt door _Aurora_ op 23-05-17 07:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:22

keona schreef:
En dat van katten onder toezicht moeten sorry beetje vergezocht, dat eerst mensen maar eens hun honden onder controle krijgen want dat kunnen vele al niet

Waarom kan dat niet tegelijkertijd?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:27

_San87_ schreef:

Het is een lastig probleem, want ook ik heb katten tegen muizen in de stal.
Woon net buiten de bebouwde kom, maar zo zijn er meer.
Gif vind ik ook geen goede vervanger...

Een hond heb ik voor bewaking op ons terrein....

Huisdieren met een dubbele functie, want ik ben ook gek op ze.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:42

sneeuwpop schreef:
_San87_ schreef:

Het is een lastig probleem, want ook ik heb katten tegen muizen in de stal.
Woon net buiten de bebouwde kom, maar zo zijn er meer.
Gif vind ik ook geen goede vervanger...

Een hond heb ik voor bewaking op ons terrein....

Huisdieren met een dubbele functie, want ik ben ook gek op ze.

Ik neem aan dat de hond onder toezicht is? Want dat is, voor zover ik lees, het grootste probleem van de meeste users. Het gebrek aan toezicht, of het nu hond of kat is.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:59

oomens schreef:
Nikass schreef:
Als de kat van de buren op mijn erf loopt is het niet mijn verantwoordelijkheid of mijn honden hem opjagen en/of doodbijten. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar of hij zijn kat het risico wil laten lopen en op mijn erf laat komen.
Hoezo niet jouw verantwoordelijkheid?
Jouw eigendom beschadigt het eigendom van een ander. De plaats waar dat gebeurt (jouw tuin, die van een ander of de openbare ruimte) verandert daar niet per se wat aan.

De plaats verandert daar nu juist wel iets aan. Juridisch gezien is de eigenaar van de kat aansprakelijk omdat deze zich op prive terrein bevindt. Gebeurt het op straat in de openbare ruimte is het iets anders. Wil niet zeggen dat het niet verschrikkelijk is.

Maar als een honden eigenaar verantwoording neemt met een afgesloten tuin tegen indringers dan zou een katteneigenaar dat andersom ook kunnen doen met een afgesloten tuin voor de kat.

Iedereen moet zijn verantwoording leren nemen voor een huisdier dat hij neemt en zorgen dat de omgeving zo min mogelijk last heeft. Ik heb zelf ook geen gemakkelijke herder maar weet precies hoe hij is en zorg dat mijn buurt er geen last van heeft. Niet iedereen houdt van een hond.

Zo'n fb groep vind ik dan weer heel overdreven. Zag ook een petitie op fb om alle losloopgebieden te verbieden. Zo is het toch niet meer leuk om een hond te houden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:36

ik snap niet waarom het dan niet meer leuk is.je kunt zoveel doen met je hond en daar hoeft hij echt niet los voor te zijn.mijn honden vinden het ook echt geen punt om aan de lijn te zitten. snap niet dat mensen een hond ineens niet meer leuk vinden als hij nergens los mag,in belgie is die regel al enige tijd. ik vind dat goed idee is het ook gewoon duidelijk honden nergen los enkel die afgezette losloop weides want daar kan een ander gewoon omheen lopen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:39

Die facebookpagina is overdreven, heb er nog weinig zien gebeuren. Dus ik wacht af wat daar gepost gaat worden.
Losloop gebieden verbieden heeft gewoon geen zin. Heeft niks te maken met dat het niet leuk is, de mijne komen ook niet los van de lijn(behalve tuin en huis) en dat is niet omdat het SBTs zijn. Want geen enkele hond komt los bij mij. En ze komen niks te kort. Maar zolang er mensen zich niet houden aan een aanlijnplicht op alle plekken tenzij anders aangegeven, heeft het geen zin om een losloopgebied te verbieden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:51

keona schreef:
ik snap niet waarom het dan niet meer leuk is.je kunt zoveel doen met je hond en daar hoeft hij echt niet los voor te zijn.mijn honden vinden het ook echt geen punt om aan de lijn te zitten. snap niet dat mensen een hond ineens niet meer leuk vinden als hij nergens los mag,in belgie is die regel al enige tijd. ik vind dat goed idee is het ook gewoon duidelijk honden nergen los enkel die afgezette losloop weides want daar kan een ander gewoon omheen lopen

Mensen kunnen er ook voor kiezen om geen route door een losloopgebied te nemen. Mijn herder kan wel echt genieten van de doggydates waar hij los mag, ik zou het voor hem vooral heel jammer vinden als dat niet meer kan.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:53

keona schreef:

Ik train genoeg met mijn hond maar mn hond wil ook wel even rennen en gek doen. En nee wij hebben hier speelweides maar daar zitten juist continue vaste groepen en dat vind ik nou vragen om roedel problemen. Wij hebben hier een enorme polder en niemand is elkaar tot last. Er zonde als dat niet meer zou kunnen.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:54

En in belgie is het hetzelfde als nederland. Heb je ook hele gebieden met borden voor een losloopgebied.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:31

_San87_ schreef:
Ik neem aan dat de hond onder toezicht is? Want dat is, voor zover ik lees, het grootste probleem van de meeste users. Het gebrek aan toezicht, of het nu hond of kat is.

De hond natuurlijk wel, maar de kat niet. Die moet jagen in de stal en in het land.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:36

Ik zou het ook jammer als ze losloopgebieden gaan verbieden. Doe dan de hond liever een muilkorf om zodat hij wel los kan in die gebieden, hij kan daar zo van genieten!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:42

_Aurora_ schreef:
De plaats verandert daar nu juist wel iets aan. Juridisch gezien is de eigenaar van de kat aansprakelijk omdat deze zich op prive terrein bevindt. Gebeurt het op straat in de openbare ruimte is het iets anders. Wil niet zeggen dat het niet verschrikkelijk is.

Maar als een honden eigenaar verantwoording neemt met een afgesloten tuin tegen indringers dan zou een katteneigenaar dat andersom ook kunnen doen met een afgesloten tuin voor de kat..

Weet je dat echt zeker van die lijstje, want ik betwijfel dat!
Als het gaat om mensen, dan mag de hond ook geen inbreker bijten met uitzondering van bepaalde waarschuwing bordjes.
Met paarden ook, wanneer de bijrijder er zelf op gaat zitten.
Ook met jassen op een kapstok ongeacht of er bordjes bij staan dat het op eigen risico is, dan nog is het bedrijf verantwoordelijk voor de jas....

En zoals ik al schreef is het afsluiten van je terrein voor je kat onmogelijk wanneer deze ook op het weiland moet jagen op muizen.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:47

sneeuwpop schreef:
_Aurora_ schreef:

Maar als een honden eigenaar verantwoording neemt met een afgesloten tuin tegen indringers dan zou een katteneigenaar dat andersom ook kunnen doen met een afgesloten tuin voor de kat..

Weet je dat echt zeker van die lijstje, want ik betwijfel dat!
Als het gaat om mensen, dan mag de hond ook geen inbreker bijten met uitzondering van bepaalde waarschuwing bordjes.
Met paarden ook, wanneer de bijrijder er zelf op gaat zitten.
Ook met jassen op een kapstok ongeacht of er bordjes bij staan dat het op eigen risico is, dan nog is het bedrijf verantwoordelijk voor de jas....

En zoals ik al schreef is het afsluiten van je terrein voor je kat onmogelijk wanneer deze ook op het weiland moet jagen op muizen.

Ja dat weet ik zeker. Is veel jurisprudentie over. Net zo goed als dat een kat wordt doodgereden. Dan is de automobilist ook niet aansprakelijk. In mijn tuin heb ik ook overal waarschuwingsborden hangen. Deze zijn verplicht incl wetsartikel en dat beschermt wel voor een deel tegen een inbreker.

Een jas bij een bedrijf is iets anders dan een hond op eigen terrein. Het gaat er vooral om dat er duidelijk staat aangeven dat het verboden toegang is en er een hond waakt. Wanneer je dan over een schutting gaat dan is het wel je eigen risico. Heb het toen door een jurist laten uitzoeken nadat iemand zn hond kwijt was door een inbreker.

De kat is ook een paar keer bij de rijdende rechter geweest en was echt de aansprakelijkheid van de eigenaar.

Ik woon in een woonwijk dus daar jagen de katten niet maar al die katten lopen wel door de wijk. En met name door mensen die helemaal geen dieren hebben wordt er veel geklaagd over kattenpoep en gejank. Maargoed dat is weer een heel andere discussie.
Laatst bijgewerkt door _Aurora_ op 23-05-17 09:49, in het totaal 2 keer bewerkt