Haha altijd leuk om te zien gelukkige rennende konijnen!
Puk had een heel gangenstelsel gegraven .. Heb het maar weer dichtgegooid! Het nieuwe ren krijgt waarschijnlijk een beton bodem met aarde eroverheen, dan weet ik tenminste zeker dat ze niet weg kunnen komen!
xniieeenke
Geplaatst: 01-10-15 18:52
Is het normaal dat mijn konijn een soort onderkin heeft? DA zegt dat ze gezond is maar het zit haar soms aardig in de weg. - is voornamelijk vacht
morgen ga ik mijn 2 konijnen koppelen.... Spannend. Het is nu ruim 3 weken geleden dat mijn ram is gecastreerd. Hopelijk komen ze overeen. Ze zitten nu langs elkaar, alle 2 in een ren. Wat is het beste, samen zetten en meteen samen laten?
Samenzetten op neutraal terrein (terrein waar beide konijnen nog nooit geweest zijn)
Als het goed gaat, samen laten. Rijden, wat jagen, plukken haar, elkaar negeren, is allemaal normaal.
Gaan ze echter vechten zou ik ze uit elkaar halen.
Eske_B
Geplaatst: 02-10-15 15:51
Ik had een vraagje: mijn nachthok heeft 2 in en uitgangen voor de konijnen. Eentje zit al provosorisch dicht. Er is ook nog een raampje met gaas waar nu een jutezak voor hangt, ook niet ideaal. Er is ook nog een klein deurtje, welke nooit open gaat maar wel spleetjes heeft waardoor het een beetje open is.
Om het winterklaar en netter te maken, willen we een van de uitgangen en het raampje dicht maken met plexiglas. Maar blijft de ventilatie in het hok dan wel goed genoeg? Of kan het geen kwaad? Voor het idee, voor het raampje zit dus een jutezak (met ruimte, niet direct ertegen).
Eskegirl, ik heb zelf ook een deur met plexiglas in het hok gemaakt. Naast de ingang (opening van +/- 35x35=cm) zit er verder geen opening in het hok. Wel heb ik geen bodem in het hok. Het hok staat op de grond en ligt er op de tegels een dikke rubber stalmat waar ik het stro op doe. Daarbij is mijn hok 1.30 hoog op het hoogste punt (dak loopt af naar voren) dus de situatie is niet helemaal te vergelijken. Mij bevalt het in ieder geval erg goed.
Vandaag op controle geweest bij de DA. De wond vd voedster is helaas opengegaan, nadat wat hechtingen gesprongen waren. Maar die wond was aanzienlijk kleiner en oppervlakkiger dan de originele bijtwond. Er kwam geen pus uit en hij was goed aan het dichtgaan. Bij de ram zat de ontsteking er helaas nog steeds, al is de wond zelf oppervlakkiger.
Beide moet ik blijven behandelen met honingzalf op de wond, antibiotica en pijnstiller/ontstekingsremmer. Ik moest wel stoppen met spoelen nu van de dierenarts, aangezien de ram wat irritatie van de huid heeft die ook nat werd door het spoelen. Beide mooi op gewicht gebleven.
Eske, ik heb een verdiepinghok en maak in het bovenste gedeelte met gaas plexiglas zodat ze lekker warm kunnen zitten en denkelijk maak ik de zijkanten onder ook dicht zodat ze uit de wind kunnen zitten, verder alleen meer/veel stro in het hok en dan overleven ze t wel
Delphi, wat fijn dat de wond van de voedster minder groot is, wel minder dat ie open is gegaan! Succes nog met je ziekenboeg! .. Had je al nagedacht wat te doen met de konijnen?
Hier een ziekenboeg...vanmorgen wilde Poeh helemaal niet eten en zat er triest bij. Meteen binnen gehaald, temperatuur was 37,8, te laag dus. Uurtje later gelukkig 38,2. Carprofen en infacol erin, vermoed dat hij last heeft van teveel haar en daardoor gas. Hij is namelijk nogal in de rui. Vanmiddag nog niks beter dus toch maar dierenarts opgezocht. En ja hoor, darmen al stil! Gisteravond heeft hij nog gewoon gegeten, dat gaat zoooo vreselijk snel! Dus prikjes erin (darmstimulans en pijnstiller) en meteen dwangvoer gestart. Hij moet in het komende uur toch echt wat meer opknappen en wat gaan eten, anders moet ik straks nog een keer heen voor een roesje en verder onderzoek. Ga hem nu nog een keer dwangvoeren. Duimen jullie mee dat hij snel opknapt?
Maar is het een verstopping of gas? Bij een verstopping is het ook erg belangrijk dat hij keutelt, anders kan het dwangvoer ook niet weg en kan het zelfs gevaarlijk zijn, omdat ie zo vol zit en het niet wegkan..
Zwerte
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 02-10-15 21:40
Nou inmiddels weer terug van de dierenarts. Hij verbeterde niet, dus even met een roesje gebit bekeken. 1 minihaakje, meer niet. Wat het dus echt is weten we nog steeds niet. Wel dat hij weer darmgeluiden heeft, die vanmiddag dus weg waren. Geen verstoppingen te voelen, buik is mooi soepel. Kortom: een groot raadsel... Dus blijven dwangvoeren en afwachten.... Oh en hij had gister nog doodnormale keutels, dus verstopping lijkt niet erg waarschijnlijk (met de rest van de symptomen erbij natuurlijk)
Vayo
Geplaatst: 03-10-15 18:16
He balen zwerte, ik zal duimen!!!
Tarzan, de ram ga ik bij een opvang ruilen voor een andere ram. Gelukkig 2 gevonden die daar aan mee wilde werken. Bij 2 andere moest ik namelijk afstandsgeld en ook nog eens adoptiekosten betalen.
Mijn enigste eis is dat het een groot konijn van formaat franse hangoor/vlaamse reus bijv. Gelukkig hadden beide opvangen genoeg keuze daarin, maar ik moet eerst wachten tot de wonden bij beide hersteld zijn.
Wilde konijnendonuts kopen, weet dat het niet heel gezond is maar voor dierendag eens per jaar moet het kunnen, zijn 3 dingetjes met doorsnede 3,5 cm of zo XD zijn toch konijnentaartjes in de vorm van broodjes geworden
Eske_B
Geplaatst: 04-10-15 10:36
Ik word soms echt gek van m'n konijnen... zijn sinds een tijdje opeens zindelijk in het hooi. Ik kan om de dag enorm veel weggooien. Ik heb serieus al een hele tijd geen nieuw stro en zaagsel meer hoeven kopen. Ik kan op m'n gemak 1x in de week de poepbak legen, ligt heel weinig in.
Ik heb vorige week woensdag een zak van 5kg hooi gekocht, nu al op! Voer niet meer dan normaal. Maar ze trekken heel veel op de grond en doen er vervolgens hun behoeftes op. Kan ik hier uberhaupt iets aan doen?
Ik heb konijnen biscuits gekocht bij de dierenwinkel gisteren maar mijn konijn wil ze niet eten. Weet iemand waardoor 't komt? Kan het zijn dat ze ze niet lekker vind, dat ze iets slechts ruikt of wat anders?
Mijn konijnen eten ook lang niet al het spul wat je in de dierenwinkel koopt. Ik voer liever dingen die ik buiten pluk of gedroogde kruiden, veel gezonder en veel konijnen vinden dit ook juist lekkerder.
Onzindelijk in het hooi, kan je dan niet gewoon een pluk hooi in de poepbak doen? Blijkbaar vinden ze dat lekkerder plassen... Ik heb hier ook wel eens geprobeerd om ze op een andere plek te laten poepen/plassen, maar dat altijd verloren... Beste oplossing is imo om je aan te passen aan wat ze willen...dus ander spul? Dan ander spul. Andere lokatie? Ok, daar de poepbak neerzetten dan.
Ziekenboeg gaat nog niet goed hier. Meneer heeft vannacht een wortel op en vanmorgen een paar blaadjes paardenbloemblad, maar verder wil hij echt niks. Keutelt gelukkig wel, heeft praatjes met voeren maar is verder te sloom en zielig. Ik ga hem vanmiddag in de zon in zn ren zetten, denk dat ie nu wel te eenzaam kan zijn. Dus even weer een middag met zn vriendin, misschien gaat hij dan wel weer eten. Wat zouden jullie doen? Vind het lastig nu. Eigenlijk moet hij warm binnen blijven, maar als dat te lang duurt kan hij niet weer naar buiten... Maar buiten kan ik hem niet goed in de gaten houden dus weet ik niet of hij nou eet en poept of niet... Ook is het dan een achtervolging om hem te pakken, nu pluk ik hem zo uit zn kooi.
Zwerte dat doen wij ook, in de zomer lekker distels en af en toe komt er wat gras mee, en zo nog wel wat dingen. Onze krijgt elke dag oneindig hooi, ze eet het en speelt er mee, en 2x per dag een beetje bix, en elke dag een beetje groen.