Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:00

Wij doen de doos in de schuur en nu met deze warmte kan ze daar echt niet blijven. Als ze de andere kippen ziet wordt ze helemaal gek.

In de doos maak ik meerdere luchtgaten/stroken zodat ze naar buiten kan kijken en voldoende lucht krijgt.

Ik wil der inderdaad dag en een nacht in weg zetten maar elke keer zetten me ouders haar terug, heel hinderlijk!

Ga straks nog een poging wagen en maar zeggen dat ik haar in gaten hou. Bedankt iedergeval!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:00

Daarom is een doos dus niet geschikt. En lekker gek laten worden van de rest, wordt vanzelf een keer moe en hoe meer ze naar de rest wilt hoe sneller ze uit de broedsmood is. Dusss ik zou zeggen: lekker marktplaatsshoppen naar een oude bench. 60 cm lang is precies goed.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:31

Ik laat mijn kippen gewoon hun gang gaan. Toos, de zijdehoen, haalde ik smorgens van het nest, zodat ze kon eten/drinken/stofbad nemen en poepen. De anderen gaan zelf wel van hun nest af met broedsheid.

Het is zo tegennatuurlijk om ze van het broeden af te helpen. Opsluiten in een klein hok, of een waterbak vind ik zielig.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:42

Nou,.. heb dit al eens verteld maar dan nog een keer ;).

Aan zijdehoenders is niets natuurlijks meer aan. Een kip in het wild in de natuur broed één of twee keer per jaar een nestje kuikens als het goed weer is.
Een zijdehoen is zo gefokt door de mens op het broeden dat ze wel meer dan 10 keer per jaar broeds wordt en zelfs als er 10 centimeter sneeuw ligt buiten broeden ze nog lekker door.

Op de kinderboerderij zijn momenteel 6 van de 10 hennen broeds en die zitten gezellig met zijn allen opgesloten in de buitenren zonder bodembedekking (natuurlijk wel met voer en water) als ze 3 hele dagen (dus ook 's nachts) niet op het nest hebben doorgebracht is het meestal al over.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:51

Ik vind 1 dag in een bench (meer ruimte dan in het legnest) niet opwegen tegen 3 weken broeds voor niks. 1 dagje bench en kip blij andere kiopen blij en ik blij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:59

Sommige kippen stoppen niet, dan moet je ze tegen zichzelf beschermen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:20

tamary schreef:
Sommige kippen stoppen niet, dan moet je ze tegen zichzelf beschermen.

De meesten doen het echt voor zichzelf. Broeden betekent niet leggen. En als er 1 broeds is, worden er meer broeds. Dus nog minder eieren.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:27

Amaris schreef:
Speedster is het hok erg donker vergeleken met buiten?
Ik heb een tijdklokje met lampje in de schuur staan, anders is de schuur te donker vergeleken met buiten en dan gaan ze niet naar binnen!

Het is inderdaad wel donker in het hok. Toen ik ze net had, heb ik ze ook moeten "leren" om het hok in te gaan door er een lampje in te hangen. Na een paar dagen was het goed en heb ik het lampje daarna nooit meer hoeven gebruiken. Misschien toch maar weer eens een paar dagen doen, eens kijken of dat wat uithaalt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:53

Amaris schreef:
Ik vind 1 dag in een bench (meer ruimte dan in het legnest) niet opwegen tegen 3 weken broeds voor niks. 1 dagje bench en kip blij andere kiopen blij en ik blij.

Maar als ze dan broeds af is, is ze dan niet veel sneller weer opnieuw broeds?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:57

Nee hoor. Als de hormonen gekalmeerd zijn is het goed. Binkie is alweer drie weken goed en Pluis is alweer een dikke week goed.

Ik krijg ze anders echt niet broedsaf. Kijk naar Pluis die ging zelfs op de silo zitten... En dan laten zitten met dit weer....zielig...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 22:01

Nee ik zou ze ook wel broeds af maken hoor, maar ik vraag me af of de tijd tussen 2 x broeds zijn dan niet kleiner wordt.

Kan ook zijn voordelen hebben natuurlijk, gewoon eendeneitjes eronder leggen, of ganzeneitjes, of brahma eitjes, of kwartel eitjes, of .... :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 22:09

Hahahaha! kuikens aaaall over the place!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 22:12

Ik heb de timer net tussen de automatische deuropener uit gehaald. Het lampje in het hok hielp niks, verschillende pogingen gedaan om haar in het hok te krijgen en vooral te houden, maar ze wilde niet. Toen ze er eindelijk in ging uit zichzelf en het deurtje dicht ging, sprong ze nog snel naar buiten. Grrrrr.....

Haar toch weer binnen gezet, kon het standpunt "dan blijft ze maar buiten, vette pech" toch niet over mijn hart verkrijgen.

Kwam mijn vriend dus met de vraag of ze misschien van de wap is doordat in het weekend het hok pas om 7 uur open gaat. Dat ze zich dan toch opgesloten voelt. Klinkt eigenlijk niet zo heel vreemd, de timer zit er sinds een week of twee tussen, dus het zou best kunnen.

Dan maar weer ff wakker worden voor dag en dauw in het weekend en me daarna weer omdraaien. Hopelijk blijkt dit het te zijn, want dan ben ik tenminste de enige die er last van heeft :o.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:13

Weet je... ik heb heel veel nagedacht over het aanschaffen van kippen en de broedsheid ervan.
Ik wil dus niet dat ze broeds zijn, want dat leek me zo'n gedoe, dat broeds-af maken.

Tótdat ik dit antwoord las op de site levendehave.nl over broedse kippen:

Broeds zijn is een heel normale eigenschap van kippen. Wyandottes kunnen makkelijk broeds worden en zijn ook goede kloeken voor hun kuikens. Broeds zijn is geen trucje dat je ze wel even kan afleren. Het beste is om een broedse kip in haar waarde te laten. Dus laat haar rustig op haar legnest zitten en haal dagelijks de eieren onder haar weg. De ander kippen leggen namelijk vaak hun eieren
in het nest van de broedse kip. Ook kunt u deze kip 1 keer per dag op een rustige manier uit haar nest halen en gewoon bij de andere kippen neerzetten. Dus de broedse kip niet laten afkoelen of apart zetten en nog andere niet zo prettige manieren toepassen om haar broedsaf te krijgen. Het tast het welzijn van het dier aan en ze raakt van slag.
Natuurlijk kunt u broedeieren onder de kip leggen. Dan is de wyandotte helemaal in haar element gezien haar aanleg maar daarmee verander je haar aanleg niet om broeds te worden. Dan zou u een ander kippenras moeten nemen dat de reputatie heeft niet makkelijk broeds te worden.

Toen ik dát gelezen had, heb ik gewoon kippen aangeschaft die ik leuk vind: de (broedse) Wyandotte.
En ook 2 niet-broedse dames: Barnevelder en New Hampshire.

Ze zijn nu nog te jong om eieren te leggen, maar mocht het zover zijn dat ze broeds worden, dan ga ik bovenstaande doen.
Niet apart wegzetten, zeker niet in een bak water, ook niet in een bench (al heb ik die staan).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:07

mja... dat klinkt heel leuk van levendehave.nl maar ik geloof er niet zo in. Ik heb het geprobeerd hoor. Ik dacht ook: ik begin niet aan apart zetten. Maar na twee weken vond ik het wel genoeg.

Ik blijf erbij: 1 dagje in een bench weegt niet op tegen weken voor niks broeden. Het is een hele aanslag op zo'n hennetje. Ze eten en drinken nauwelijks (ook niet als je ze van het nest haalt want daar hebben ze dan de rust niet voor) en het kan zó lang duren aangezien er geen eitjes uitkomen en er dus ook geen 'nu is het klaar' signaal komt in de vorm van piepende kuikens. En vergeet niet: ook het van het nest plukken is telkens een stressmoment.

En zo onprettig is in de bench niet. Ze hebben er meer plek dan in een broednestje, of ze nou apart van de rest zitten in een broedsnest of in de bench maakt ook niet uit. Het enige is dat ze niet kunnen, is lekker gaan zitten om te gaan broeden maar dat is 's nachts ook niet zo erg want dan slapen ze toch. En als ze wakker worden is het meeste al voorbij.

Naahhh ik zet ze gewoon apart. Soms is ingrijpen voor het welzijn van het hennetje gewoon beter.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:19

En ik maar wachten tot er iets broeds wordt!
Ik heb twee Antwerpse baard krielen gekregen. Nog nooi zulke lieve tammen kippen gehad. Ze staan bij mijn voeten te wachten tot ik ze op pak en dan vallen ze in slaap tegen je aan. Wat een schatjes!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:33

kohtje schreef:
En ik maar wachten tot er iets broeds wordt!
Ik heb twee Antwerpse baard krielen gekregen. Nog nooi zulke lieve tammen kippen gehad. Ze staan bij mijn voeten te wachten tot ik ze op pak en dan vallen ze in slaap tegen je aan. Wat een schatjes!

Aaaawwwhhhh <3

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:00

Ik heb ook makkelijk praten, nog geen broedse dames in huis gehad :+
De tijd zal het leren, zeg maar :D

kohtje schreef:
Ze staan bij mijn voeten te wachten tot ik ze op pak en dan vallen ze in slaap tegen je aan. Wat een schatjes!

Jeetje wat lief! Hoe oud zijn ze?
Dat is wel een foto waard hoor!!!

Hier ook even snel een paar foto's.
Met baggertelefoon gemaakt, maar toch:

De twee dames toen ik ze ophaalde met de kattenreismand.
Grote, angstige oogjes...
Zie je ook hoe bleek ze zijn (is vooral aan de kammetjes te zien...) Nooit een zonnestraaltje op gevallen...
Afbeelding

De eerste kennismaking met de ZON *\%/*
Zo hebben ze twee dagen gelegen 8)7
Afbeelding

En deze is gisteren gemaakt... Ze mogen nog steeds niet bij de twee 'oudst-inwonende' in de buurt komen, deze afstand is de minimale afstand.
De 'oudst-inwonende' zitten op stok.
Afbeelding

Afbeelding

Schele Hampie is wel een geval apart hoor...
Ik denk dat haar snavel wat te lang is, misschien pikt ze daardoor niet goed naar het Doel.
Daarnaast zit ze, als ze zenuwachtig is, aan de veren te plukken van Barnie.
Niet om kaal te plukken, ze trekt niet, het is net of ze vuiltjes er vanaf pikt terwijl er geen vuiltjes opzitten...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:17

waaw Floss die heeft inderdaad een lange snavel! Dat komt misschien goed als ze hem vaak genoeg afgeveegd heeft. Volgens mij slijten snavels daar nogal van. Mooi om te zien, die twee oudgedienden op stok en het voetvolk op veilige afstand... mooie verzameling bij elkaar joh! Leuk!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:18

Ik denk dat die van mij toch wel een jaartje oud zijn. De Wyandotte die ik er bij kreeg zijn denk ik een maand of 4.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:28

Hier een betere foto van de snavel van Hampie, in de reismand...

Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:38

Kan me voorstellen dat ze daar niet heel accuraat mee kan pikken.

Maar kan me ook voorstellen dat een paar weken op verharde ondergrond (jij hebt ook bestrating toch waar ze op lopen?) het heel erg kan bijtrekken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 00:15

Hallo,

ik ben al een hele poos aan het lezen. Over een poosje is het ook zover en komen er ongeveer 5 wyandottes kriel bij mij. Ze krijgen van mjj een grote uitloop waar volgend jaar ook 2 geitjes komen. Nu moeten we alleen nog een hok maken. Er komt een ren bij voor evt ophok plicht etc of om ze vast in de ren te laten voor ze op stok gaan. Tegen de tijd dat het donker wordt kan ik de boel niet afsluiten voor evt vossen. Komt mogelijk een tijdschakelklok bij de ingang van de ren. Maar dat bekijk ik nog. De vraag is met name op dit moment hoeveel ruimtd heb ik minimaal nodig voor deze kippen in het nachtverblijf, en hoeveel nestkasten. 2 of 3. Hebben jullie nog tips voordat we er aan beginnen. Een mestschuif is fijn lees ik. Hoe hoog moeten de stokken zitten. En verder weet ik het even niet meer, komt wel. Krijg er in ieder geval veel zin in. De kuikens zijn nu 5 weken maar weet nog niet wat hen of haan is. We krijgen de kuikens van mijn burvrouw op de dierenweide.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 00:18

Wat leuk dat je er ook bij komt.
Hoe groot is de weide die je hebt?
Wil je de geiten en kippen in hetzelfde hok houden?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:44

De geiten en kippen krijgen elk en apart hok. De weide wat ik voor hun heb gerserveerd zal om en nabij de 300m2 zijn. Maar omdat dit niet bij mijn huis is en ik jonge kinderen heb, en mijn man niet in de avond weg is moeten de kippen al weer redelijk optijd hun ren in om niet als vossenvoer te eindigen in de nachten. De rest van de dag zijn ze dus los.