Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 17:23

Gwenvd schreef:
Hahaha maar er is niet een ziekte ofzo die dit veroorzaakt


Oh nee hoor, in principe niet. Dat zou dan eerder met een verkoudheid gepaard gaan dat je hamster overmatig zijn neusje wast .. maar dan zou je ook een donker roze neus moeten zien en dergelijke. Dus nee, dat zou ik er niet achter zoeken :)

Gwenvd

Berichten: 1738
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:27

Dank je, dan doe ik dat ook niet

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:16

Lily is helaas overleden. Ik baal zo hard. Het leek zo de goede kant op te gaan. Pfff.

Nog even extra kudo's voor Denise, die me dag in, dag uit met advies en tips bijstond.

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 23:39

Iris82 schreef:
Lily is helaas overleden. Ik baal zo hard. Het leek zo de goede kant op te gaan. Pfff.

Nog even extra kudo's voor Denise, die me dag in, dag uit met advies en tips bijstond.


En met veel liefde gedaan! Ik had ook de hoop.. maar damn wat was het zuur om te lezen dat het toch klaar was :(
Nogmaals een dikke knuffel!

Jorex

Berichten: 10035
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 00:41

Heel veel sterkte Iris!

Hier scharrelt Mango gelukkig nog vrolijk rond, al wordt de bult naar mijn idee wel groter al.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:21

Iris82 schreef:
Lily is helaas overleden. Ik baal zo hard. Het leek zo de goede kant op te gaan. Pfff.

Nog even extra kudo's voor Denise, die me dag in, dag uit met advies en tips bijstond.


Wat ontzettend rot zeg, sterkte met het verlies :(:)

Gwenvd

Berichten: 1738
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:50

Ach wat sneu :( sterkte hoor! Nooit leuk.

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 00:17

Afbeelding

We hebben weer een hammie. Vanochtend vroeg de auto in om dit kleine ventje op te halen. <3

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 11:39

Wat leuk! <3 Waar komtie vandaan?

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 16:17

Van Saskia. Had m ook wel graag van een wat kleinere fokker gewild maar zit niet in hele gunstige regio. Sowieso sinds de nieuwe vakbekwaamheid heb ik het idee dat er veel minder fokkers en opvangen zijn in de hele knaagdierwereld.

Jorex

Berichten: 10035
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 16:31

Wat leuk Iris! Heeft ie al een naam?

Hier afgelopen donderdagavond even schrik dat Mango was overleden. Eten niet aangeraakt, waterbakje ook niet. Dus toen heb ik hem opgegraven en er kwam een zeer slaperig hoofd uit zijn hol. Sindsdien heb ik hem natuurlijk weer elke avond zien scharrelen. Zijn tumor is wel duidelijk gegroeid.
In januari:
Afbeelding

Afgelopen week
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jorex op 27-02-22 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 16:32

Aah oké. Nee die vakbekwaamheid heeft er niet zoveel mee te maken. De haat & nijd en corona speelt wel een grotere rol :) Ik liep ook vast omdat er geen enkele buitenlandse fokker naar Nederland kon komen. Twee jaar 'dicht' dat nekt je want je dieren zijn te oud om nog in te zetten. En als je dan ook nog Nederlandse fokkers hebt dit (om welke reden dan ook) besluiten geen dieren te delen, dan houd je echt op. Als kleinschalige fokker (en dat zijn de meeste) ben je dan gewoon klaar.
Ondanks dat, veel plezier van je uk :) Ik hoop dat het een positieve ervaring wordt!

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:08

Hoi!
Mag ik me hier melden?
Vandaag hebben we een klein vriendje voor mijn dochter gehaald (lees mama vindt dit ook heel leuk :D ). Ze wilde het al zo lang en had gespaard en papa eindelijk over weten te halen :+

Dus via mp een mooi hamsterterrarium kunnen scoren met een paar toebehoren en toen naar de plaatselijke dierenwinkel voor een klein vriendje.
De winkel koopt de hamsters in bij een fokker uit de buurt (dus geen groothandel) en ze zijn al handtam, scheelt wellicht een beetje :)
We hebben een Syrische man gekozen, omdat die net wat groter en handzamer zijn.
Zijn naam is Candy geworden, het is een kerst "baby" nu 9 weken oud.

Afijn. De bak staat gezellig in de woonkamer.

Er is nog geen fatsoenlijke foto van Candy zelf, die verstopt zich nog even veilig ;)

Hier de villa :) (100 *50) een mooi begin denk ik zelf (er komt nog meer bodembedekking in. Ik had het iets te summier ingeschat)
En hij krijgt nog een groter rad, deze zat erbij maar is te klein...

Afbeelding

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:11

Dit is Candy
Afbeelding

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 09:40

Hee Corine, welkom bij de groep :) Volgens mij wilde jij ook net je bak in de Scape groep plaatsen? Daar stond echter 100x40 in je bericht en helaas is dat wel te klein voor een Syr. Je bak toont ook veel groter dus ik vroeg me al af of het wel klopte?

Als de bak 100x50x50 is dan is het absoluut een goed begin :) De inrichting heeft echt nog wel een boost nodig maar als je in de Scape groep zit moet dat wel goed komen. Controleer wel ook even je andere spullen. De zandbak is te klein voor een goudhamster en ook het hoekhuisje achterin lijkt de kleine maat. Misschien niet leuk om te horen maar uiteindelijk gaat het natuurlijk er om dat een hamstertje veilig en zonder kleerschuren overal in en door kan :D Het loopwiel geef je gelukkig zelf al aan.

Wanneer je met heel veel meer bodembedekking gaat werken kan je de plateaus ook meer 'beveiligen'. Al zou het zelfs interessanter zijn om ze er uit te snijden. Zeker straks met de grotere producten. Het aparte stukje zou ik overigens ook echt afraden in deze bak. Als je 5000cm2 hebt dien je die echt volledig te benutten zonder halverwege graafbelemmeringen, dat is echt zonde en ga je terug merken in het gedrag.
De wijnrank is wel tof!

Heel veel plezier met jullie uk, als je open staat voor de tips gaat dat helemaal goed komen *\o/*

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:06

Klopt. Ik heb de groep ook op fb gevonden en een foto geplaatst.

De bak lijkt mij ook groter.
Mijn man wilde eerst geen hamster, dus de bak is zo groot als in eerste instantie een scheiding moest voorkomen, haha.
Maar die riep gister gelijk dat er nog wel een halve meter bij moest, dus dat komt t.z.t. wel goed :D

Het huisje is de grote maat en hij past er ook ruim in, dus denk dat dat wel goed zit en anders krijgt hij een ander.

Oké, apart van het zandbakje, die hadden ze in de winkel ook staan en werd volop gebruikt.
Gelukkig moeten we toch een groter wiel, kunnen we deze altijd nog als zandbak gebruiken :+

Ja, er moet nog een hoop spul bij, maar dat komt goed, alles tegelijk is een beetje teveel van het goede.

Goed om te weten van dat aparte stuk, dit dat ik vaker te zien op filmpjes, maar is dus niet handig?
Of liever zonder afscheiding ertussen?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:08

Wat een schattige Syr zeg, en mooie bak!

Ik zou met een syr de hele onderbak volstorten met bodem, in een geheel. Zodat hij lange tunnels kan graven. En dan onder het hoge plateau genoeg bodem dat het max 10 cm van het plateau af is. Kan hij niet hard vallen. Ik zou op dat hoge plateau de zandbak doen en op dat andere plateau het rad inderdaad. En inderdaad een waterbakje ipv een flesje!

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:17

Inmiddels heeft hij een bakje water inderdaad. Flesje werkte sowieso niet handig. Dus keuze was snel gemaakt.

Ik weet nog niet of we het hoogste plateau laten zitten, dat beperkt de inrichting behoorlijk, het plateau aan de zijkant vind ik dan wel weer handig voor het looprad.

Afijn, een hoop wensen en te verbeteren, maar hij lijkt het vooralsnog alvast naar zijn zin te hebben.

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 10:28

Waarom meet je je bak dan niet even op, dan weet je zeker hoe groot hij is :P Syren hebben echt een goede ruimte nodig. 100x50x50 is het minimale advies maar zelf zou ik ze nooit kleiner dan 120x50x50 willen. Dat is ook de reden waarom ik geen Syr meer heb, lichamelijk is zo'n bak voor mij te groot.
Het verwijderen van de plateaus zou ik echt in overweging nemen want, zeker in een minimaal formaat ruimte voor een Syr, heb je iedere centimeter nodig om een optimale omgeving te bouwen. Daar komt alles bij kijken; graafruimte, beschutting en uitdaging. Je wilt het loopwiel dan niet ergens vast moeten zetten omdat het anders niet past.

Dat een dierenwinkel iets gebruikt is helaas geen toezegging dat het ook (op langer termijn) veilig is voor je hamster. Het zandbakje wat je nu hebt is geschikt voor een dwerghamster. Je hamstertje gaat natuurlijk behoorlijk groeien, daar heb je hem immers voor gekocht, dus wat nu 'oké' lijkt te zijn kan straks veel te klein zijn. Dat wil je voorkomen want ze kunnen zichzelf echt lelijk beschadigen zonder dat wij dit door hebben.
Het loopwiel kan je straks inderdaad als zandbak gebruiken, dat scheelt weer.

Bij HamsterScaping werken we met ladders om verdiepingen te creëren en dus ook uitdaging in je bak. Deze komen niet op de bodem van je bak te staan en zullen dus nooit ruimte belemmeren. Je kan best wel eens een top laag met iets anders bestrooien maar uiteindelijk gaat het eerst om de natuurlijke behoeften zoals voldoende graafruimte (hennepvezel x zaagsel x cotton) en daarna kan je wat gaan uitproberen. Maar als je bak 5000cm2 is moet ie echt gewoon eerst 100% benut worden op de behoeften van je hamstertje. :)

Op www.HamsterScaping.Info vind je eigenlijk alle basis informatie. Via deze website kom je ook op het officiële YouTube kanaal met juiste voorbeelden :)

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:48

De bak is 100×40 (ach gos en dan te bedenken hoe ik ze vroeger hield) dus dan officieel te klein...
Dat zal vandaag niet veranderen, maar dan hebben we iets voor op het wensenlijstje (op de kast past makkelijk meer :) )
Ondertussen maar zorgen dat hij zo goed mogelijk uit de voeten kan.

Ik heb expres een Syr genomen voor de kleine meid, ze zijn wat groter en dus minder kans op ongelukjes.
Overigens ga ik er vanuit dat ik straks de hoofdverzorger ben natuurlijk :x zo gaat dat nu eenmaal met kinderen.
Al is het leuker dan vroeger met de scaping!

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 10:50

Ja vroeger is niet meer met nu te vergelijken. Zonde dat de bak 100x40 is, een voordeel is wel dat er voor dwerghamsters veel vraag naar is. Maar helaas kan je hem daarom niet in de groep plaatsen, we moeten ergens een grens trekken.

Ik ben zelf niet zo'n fan van Syren, zeker niet voor (jonge) kinderen maar daar zal iedereen een eigen mening over hebben :D Ik hecht meer waarde aan de actievere dwerghamsters, die je overdag ook nog wel eens ziet haha.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:07

Oké, met zo'n filosofie zul je mensen eerder afstoten dan overtuigen lijkt mij.
Zeker wanneer mensen open staan voor advies is dit niet perse de manier om ze ontvankelijker te maken voor veranderingen :x

Wij gaan in ieder geval proberen om het Candy zo leuk mogelijk te maken ;) binnen de huidige mogelijkheden :)
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 01-03-22 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:19

Ik geloof dat die filosofie er is omdat veel mensen inspiratie halen uit de groep. Als iemand een mini traliehok plaatst met 3 houten bruggetjes er in. Dan is dat geen goed voorbeeld. Daarom zijn er richtlijnen opgesteld zodat er een harde grens getrokken kan worden en zodat er een goed voorbeeld gesteld kan worden.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:26

Dat snap ik op zich wel.

Dan maar een wannabee scaping groep oprichten dus _O-

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:29

Ja er zijn genoeg andere groepen! en je kan natuurlijk meelezen.

Wel raad ik aan wel spoedig een grotere bak te halen. In een 120x50 bak gaat je hamster zoooo veel blijer zijn. Wanneer ze niet blij zijn krijg je gedrag dat je niet wil zoals; knagen aan je bak, ijsberen, gefrustreerd zijn en dus ook bijten. En er alles aan doen te ontsnappen is ook een hele nare. Als een hamster dat gedrag eenmaal geleerd heeft weet ik uit ervaring dat je het bijna niet meer weg krijgt.

Edit; ik ga dus verhuizen naar een groot huis eind deze maand.

Mijn hamster zit nu op 100x40x50 (dwergje). Maar mijn kast is 150x40 dus ik wil uiteindelijk zelf een bak maken van dat formaat. Maar eerst maar die kast zwart verven, op pootjes zetten en verhuizen. :P