KausDank voor je reactie! Ik moet zeggen dat ik erg blij ben dat een aantal van jullie nog erop in zijn gegaan, want dat helpt me echt om mezelf ook niet blind te gaan staren op de situatie en het misschien ook niet erger te maken als het is. Ik heb nu wel een goed beeld ervan, zeker met andere reacties van jullie en instructrice erop, dus denk dat het idd wel goed komt. Normaal wordt Arya ook afgesnauwd als ze eens te druk is (al vind ik haar voor d’r leeftijd normaal vrij goed aanpassen. Ze weet meestal wel al snel met welke hond ze echt uit d’r plaat kan gaan en met welke hond het meer rennen en gezellig samen snuffelen is. Maar in dit geval zal ze te onzeker zijn geweest omdat die andere hond zelf ook totaal niet zeker was. Voor iedereen inderdaad een leermoment. De baasjes vonden het ook bij lange na niet zo erg als mij, want ze vonden het meer interessant om te zien hoe dat ging onderling en ze waren benieuwd hoe hun hond dan nu zou reageren. Ze waren er zeker van dat hun hond het wel echt zou laten weten als het teveel zou worden, maar met een herplaatser die 3 maanden bij ze is en onzeker is… Niet elke hond geeft dan iets aan en als ze het doen is het vaak uit het niets omdat het emmertje vol is gelopen en dan draait het wel op ruzie uit. Dan moeten ze idd uit elkaar gehaald worden. Omdat dit voor mij de eerste keer was dat Arya zo intens werd, wist ik ook niet of ik die wandeling nu echt moest afkappen of niet (mijn eigen gevoel zei eerst van wel, dus moet daar toch beter naar luisteren) dus hadden we het dan nog eens geprobeerd, met geen succes. Maar daar heb ik nu dan ook van geleerd ja. Toen erna andere honden erbij kwamen was ineens ook niks meer aan de hand en ging het met dat hondje ook meteen weer goed. Ik vind het juist fijn als honden grenzen aangeven, en dat we ook honden tegenkomen die geen interesse hebben, zodat Arya daar juist van kan leren dat ze niet zomaar met alles meent te moeten spelen haha. Ik probeer in ieder geval wel oplettend te blijven en in te grijpen. In dit geval was het voor beide honden inderdaad beter geweest om er idd al eerder mee te kappen, maar goed, daar hebben we nu van geleerd voor een volgende keer.
SimoonzelDat klinkt inderdaad wel heel erg bekend. In groepen, of gewoon al met 2 andere meer stabiele honden, is er echt niks aan het handje. Nu ik dit weet, moet ik gewoon even goed gaan opletten waar ik mee ga lopen. Als ik zo in het losloop gebied honden tegenkom, is eigenlijk ook nooit wat aan de hand. Dan gaat ze gewoon lekker rennen en spelen met honden, maar het gros van die honden zijn meestal wel ook zelfverzekerd en komen op ons af - dan is er bij Arya gewoon geen moment om zelf het idee te hebben dat ze er iets anders mee moet doen denk ik. De instructrice zei ook om idd zo’n situatie te vermijden voor nu en als we erin zitten, om d’r eruit te halen. Zoals ik het vertelde, gaf zij ook aan dat het uit onzekerheid komt en dat het belangrijk is voor d’r om nu goed voorbeeld te blijven krijgen. En wat tof dat je ziet dat er vooruitgang is qua spieropbouw. Het fietsen zal daar idd wel heel veel aan meedragen. En geen zin om te wachten op de lift dus hahaha. Als ik soms de verhalen lees van jou en ook Anna. Wat een heerlijke honden zijn het toch zeg!
Nicky91Dankje! En is inderdaad zo; het is ook eigenlijk niet te verwachten dat elke hond met elke andere hond heel goed klikt, ook al hebben ze interesse naar elkaar. Ik kom ook wel eens honden tegen die weer te intens voor Arya zijn en waar ze dan alleen van wegrent en niet zelf mee speelt, en dan loop ik ook weer snel door met d’r bv. Ik moet in ieder geval nu wel voorzichtiger zijn met mensen die ik via DoddgyDating ontmoet. Zoals ik al tegen Kaus zei. Het gros van de honden op de hei wat naar ons toe komt rennen zijn zelfverzekerde honden en daar neemt ze niet eens een seconde om te twijfelen. En voor de rest probeer ik zoveel mogelijk met nu voor ons bekende honden te lopen zodat ze gewoon kan blijven doorleren en ik ook. Ik weet nu wel dat ik met onzekere honden gewoon moet opletten en moet afkappen zodra ze dit gedrag gaat tonen, want het is ook voor haar alleen maar stress uiteindelijk. Zal idd wel goedkomen. Ik maak eerst een hoop paniek, maar het is fijn als ik dan even met mensen kan praten erover, dat helpt enorm.
AnnaBedankt voor het delen ook van jouw ervaring. Ik herken dit dan idd ook van Arya en het lezen van jullie ervaringen helpen me echt heel goed nu. Wat fijn dat de halti tot nu toe al goed lijkt te helpen. Een prima oplossing toch voor jullie. Dat poep ritueel is wel een beetje hilarisch hihi. Echt grappig hoe ze zich zo’n ritueel eigen kunnen maken met bepaalde dingen haha. Zo had Rex hier een heel ritueel voordat hij ging eten. Dan ging hij eerst een speeltje opzoeken en dan als een blij ei op en neer door de woonkamer sjezen en dan werd dat speeltje in de voerbak gelegd, precies op een plek waar dat voor hem dan goed was en als dat niet goed was bleef hij schuiven ermee. En dan ging hij eten…
MellanieWat een droppie toch! Zo te horen weten jullie idd wat je in huis haalt en ik denk dat je er een leuke hond aan over gaat houden, die dan ook nog eens lekker imposant uit ziet aan je zij en op het erf en al van zichzelf uit wantrouwend kan zijn naar vreemden. Ik ben ook wat dat betreft wel blij met een Herder in huis, maar ook als ik ’s avonds over straat loop. Ik durf wel ervan uit te gaan dat Arya me wil beschermen als er echt een dreiging zou zijn - zo heeft ze onze zoon al eens eerder beschermt toen er een dreigende hond op hem afgerend kwam en toen was ze 4 maanden oud pas hihi.
kiwiNog een rondje Boellie babies > leuk!! En wat naar voor Djes zeg

Hoop dat ze zich snel beter voelt!
CupCakesIk heb inderdaad een DC tuig en ben er super tevreden over! Ik heb beide modellen getest. Toen ze jonger was, had ik de Comfort Walk Air en nu gebruiken we al een tijdje de Comfort Walk Pro. Voor jonkies zou ik de Air aanraden, want die blijft met trekken (wat die nog wel eens willen doen) net wat beter op de plek zitten. De Pro blijft zo ook goed op de plek zitten hoor, ook met rennen en spelen enz, maar als er flink druk op de lijn komt dan schuift het soms iets. Je kunt ze op 2 plekken verstellen en het Air type kun je schijnbaar ook los maken, zodat het niet over de kop aan hoeft (vertelde Yvet uit dit topic mij toen ze Arya’s Air tuigje is gaan gebruiken omdat die Arya toch te klein was) Ik deed en doe ze altijd over de kop aan om, maar bij de Air kan het dus ook gewoon door los en vastklikken om de nek. Ik vind het bij de Pro dan wel weer fijn dat er een extra haakje aan zit om een penning aan te hangen en er zit een handvat bovenop. Ik heb dan voor aan de ring een lampje hangen (die ring is eigenlijk niet daarvoor bedoeld, maar ach haha) Met een tuigje kom je wel hard aan’t oefenen op het ‘niet trekken aan de lijn’ gedeelte omdat ze dan nog weleens wat meer trekken als aan een halsband, maar dat weegt imo niet op tegen de nadelen van trekken aan een halsband en wat dat met de nek doet. Je hebt 10cm ruimte om te verstellen rondom borst en nek, dus daar kom je best even mee vooruit. En ze zijn even wat prijzig in aanschaf, maar ze zijn populair dus je kunt ze ook weer doorverkopen als je een maat groter moet. Ik ben dus wel erg te spreken over het DC spul! Er zijn nog hele goede vergelijkbare merken verder zoals Hurtta o.a. en Ruffwear. Heerlijke foto’s weer!!
VanAhh tof, nu maar vol ongeduld gaan afwachten, spannend.
---
Het waait goed vandaag. Hier om 10u een wandeling gepland op de Heide met iemand waar ik al eerder een paar x mee ben gaan wandelen (ze heeft een iets jongere dan Arya Stafford pup). Dus ben eens benieuwd of Arya 'm nog herkent want is wel alweer paar weekjes geleden. De vorige keer hebben die 2 ook weer super leuk gespeeld en relaxed meegelopen.