gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:46

Hmm dan moet ik dat vanavond of morgen even doen, moet vandaag de hele dag werken helaas .. Ja vind het er zo raar uitzien, niet zo helder rood als toen hij te veel wortelen gegeten had ..
Hij is wel gelukkig een beetje bijgekomen en heb niet het idee dat hij ziek is .. Soms mochten ze echt kunnen praten!

Shettepret, dat klinkt echt geweldig! super zeg :D

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:50

Nee, dat is vaak het probleem bij konijnen. Die laten het pas merken als het te laat is. Wie weet als ik er met Flip eerder bij was geweest had er nog iets gered kunnen worden. Hij viel al eerder af maarja hij was ook net geholpen aan haakjes dus ik dacht dat ie gewoon even aan moest komen...

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:18

Ontzettend fijn Shettepret :)

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:17

Afbeelding

Bij deze een foto van mijn bijna tien jaar oude konijntje pluisje (normaal zit ze binnen maar met lekker weer zetten we d'r wel eens lekker in het gras)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 07:46

Oef, gisteren m'n geleende kooi teruggebracht naar de opvang.. Best moeilijk om daar weer met lege handen naar buiten te lopen! Al die lieve kopjes die je aankijken!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:05

Fluffy had net een helemaal ontstoken oog. Rood en er kwam pus uit. Meteen de dierenarts gebeld, die gaf aan om het oog met afgekoeld gekookt water te spoelen en maandag langs te komen zolang hij bleef eten. Meteen gedaan, en er kwam een hooispriet (met van die aren) uit zijn oog, ruim twee centimeter lang en helemaal niet te zien, dus zat echt achter zijn ooglid. Hopen dat het nu wat beter gaat.

Ik ben echt blij met mijn brave konijn die dit allemaal toelaat en die geen enkele keer geprobeerd heeft om zijn hoofd weg te trekken. <3

Toch is het voor een eventuele volgende keer dat er in het weekend iets aan de hand is wel handig om te weten of er dierenartsen bestaan die in het weekend spreekuur hebben. Onze vaste dierenarts was alleen op een mobiel noodnummer bereikbaar. Hebben jullie enig idee of dat soort dierenartsen bestaan?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:46

Als het goed is komt de DA die jij belt op dat noodnummer naar de praktijk (of naar je toe bij paarden/landbouwdieren) bij nood.
Zo ging dat wel bij mij toen ik belde voor mijn konijnen met grote wonden. De rekening is alleen niet mals. Ik kon 143,00 afrekenen voor het schoonmaken van de wonden, het beoordelen en de medicatie. Achteraf ben ik na 2 dagen naar mijn eigen DA gegaan en hij gaf aan dat de wonden gehecht hadden moeten worden. Weer zo'n 250,00 voor de opname, narcose, operatie en medicatie. Die 143,00 is dus eigenlijk weggegooid geld geweest.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:58

Verschilt ook per dierenarts denk ik. Toen Ilona gepakt was door de kat ben ik op zaterdag nog naar de DA gegaan omdat ze aan het niesen was en ik geen risico wilde nemen. Ze kreeg een AB injectie en ze hebben de wond nog even bekeken, €23. Maar ik kom dan ook altijd bij die praktijk.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:16

Als ik spoed heb is er altijd een nummer die ik kan bellen en een dierenarts die naar de praktijk komt (of zelfs al aanwezig is)

Toen ik buiten spreekuur met m'n oudje moest gaat was ik met AB, oogzalf en helemaal checken ook €83 kwijt :=
Maar ik kon daarna wel met een gerust hart slapen en dat is het mij wel waard!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:20

De hechtingen zijn er volgens mij al bijna uit.... Twee plekjes die wat open staan. Echt heel erg dicht ziet het er nog niet uit. Telkens ben ik bang dat het openscheurt en het weer een grote wond wordt.
Het is ondanks het spoelen, honingzalf, AB en ontstekingsremmer toch gaan ontsteken.
Het ziet er geel/groenig uit en er komt pus uit.

Bij mijn ram blijft er ok pus uitkomen en ik zie 0,0 verbetering.
Ik ben het helemaal beu. Het is een grote puinhoop achter doordat ze binnen zitten. De medicatie is over een paar dagen op, maar voor mijn gevoel ben ik weinig verder gekomen.
Ja de opening van de wond van de voedster is aanzienlijk kleiner, maar hij is helaas wel gaan ontsteken.
Ik heb eigenlijk weinig zin om er nog veel meer geld aan uit te gaan geven -O- Het heeft klauwen met geld gekost en is continue wat. Ik heb er amper echt van kunnen genieten.
Ik wilde ze graag buiten. Maar ik zie de bui weer hangen dat ze deze winter wederom binnen zullen zitten.

Ik twijfel echt of ik er nog mee verder wil..... |( Het duurt eeuwen voor die wond van de ram dicht is denk ik. En dan de wond van de voedster nog.
Ik twijfel zelfs of ik haar nog laat koppelen. Wat als het weer fout gaat? Wat als ze weer zo'n wond oploopt?
Ik kijk het aan tot vrijdag, dan moet ik terug op controle.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:12

Als het echt zo heftig ontsteekt zou ik wel eerder teruggaan.. Of op z'n minst bellen. Een ontsteking is echt niet goed.

Neem gewoon rustig de tijd. Dat het nu fout is gegaan wil niet zeggen dat het bij eerdere koppelingen ook fout gaat. Niet vervelend bedoeld maar het was natuurlijk al een risico wat je nam, omdat je niet wist of de karakters zouden klikken..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:38

Eoweyn_x schreef:
Als het echt zo heftig ontsteekt zou ik wel eerder teruggaan.. Of op z'n minst bellen. Een ontsteking is echt niet goed.

Neem gewoon rustig de tijd. Dat het nu fout is gegaan wil niet zeggen dat het bij eerdere koppelingen ook fout gaat. Niet vervelend bedoeld maar het was natuurlijk al een risico wat je nam, omdat je niet wist of de karakters zouden klikken..

Op zich is het niet heftig aan het ontsteking. Het is meer dat ik bij de ram eigenlijk weinig verbetering zie in de genezing van de wond.
En bij de voedster is het een teleurstelling dat het toch is gaan ontsteken.
Ze eten goed en voelen zich happy. Ze zitten nog aan de medicatie dus ik wacht af tot vrijdag.

Tja een risico .... op zich is de kans dat het met een gecastreerde ram en een gecastreerde voedster goed gaat gewoon heel groot. Ik ken zoveel mensen waarbij het wel gewoon goed ging zonder problemen.
In het begin ging het gewoon ook heel goed. Ik denk als deze koppeling gebeurt was bij een opvang (stel dat de ram bijv. uit de opvang kwam) ze het bestempeld hadden als goede koppeling en ze ze als koppel meegegeven hadden!

De eerste ram die bij mijn voedster zat kwam ook uit de opvang en daar ging het super. Thuis ging het de eerste 2 maanden ook goed en daarna was het ineens foute boel.

Stel dat het weer gebeurt kost het me weer klauwen met geld. Dit gevecht heeft me gewoon €400,00 gekost!!!! Eerst naar de spoedDA en daarna toch de operatie.

Ik heb me voorgenomen dat dit echt de laatste keer is dat ik zoveel geld heb uitgegeven aan DA kosten. Heel sneu maar na ruim €1000,00 in een krap jaar en totaal geen plezier van de beestjes is de moed me in de schoenen gezakt.
Tussen alle incidenten zaten steeds slechts enkele weken dat het even normaal ging. Maar nu vrees ik dat ik voor het tweede jaar weer konijnen binnen heb zitten in een te kleine ruimte, terwijl ik buiten een mooie grote ren met hok heb gemaakt.
Ik heb echt zo'n spijt dat ik aan konijnen begonnen ben ... Ik zal vast wel enorme pech hebben gehad, maar ik ben er echt klaar mee. Ik merk dat ik er al dagen chagrijnig door ben.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:47

Goed, ik zou bang zijn dat het omslaat in een giga abces en dan ben je verder van huis, en dan kost het nog meer. Als het is gaan ontsteken ondanks de medicatie zou ik daar toch even over bellen. Wat voor medicatie krijgen ze?

Hoe oud was je ram toen je hem aan je voedster koppelde?
Het scheelt natuurlijk ook naar welke opvang je gaat. En de Franse hangoor voedsters van tegenwoordig zijn ook niet de makkelijkste meer. Kunnen behoorlijk felle tantes zijn en dan is het inderdaad even zoeken naar een geschikt maatje.

Het zijn dingen die kunnen gebeuren. De reden waarom ik altijd mijn konijnen bij een opvang haal en kijk of het klikt. Dat het omslaat kan altijd. Het komt een beetje over alsof je niet meer naar een opvang zou willen omdat het één keer iets fout ging. En alsof dat aan de opvangram lag.

Ik begrijp je heel goed hoor maarja.. Dat zijn de risico's van konijnen houden. Ook als ze alleen zitten kunnen ze ziek worden enzo. Mijn konijnen hebben me ook al veel gekost in totaal maar dat heb ik voor ze over. Flip in laten slapen kostte ook al 50 euro. Is ook zuur. En ik heb dit jaar 5 konijnen verloren. Dan ben ik er ook wel klaar mee.

Ik hoop dat het snel beter gaat.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:08

Delphi, begrijpelijk dat je er nu doorheen zit en er helemaal klaar mee bent op dit moment! Je hebt ook echt pech gehad..

Helaas is het houden van dieren nu eenmaal duur, ik kwam terug van vakantie en heb toen ook in 1 week tijd flink wat geld bij m'n DA gelaten maar m'n beestjes zijn er nog en dat is wat voor mij telt!
(Neemt niet weg dat ik het echt heel zuur voor je vind!)

Misschien als ik je zo hoor moet je de overweging maken, ga ik door dwz de voedster zodra ze opgeknapt is aan een andere ram koppelen, of kies ik ervoor afstand te doen van beide konijnen.

Nogmaals, ik heb echt met je te doen, zie dit ook aub niet als kritiek, ik probeer alleen maar te helpen.

Ik heb ook de konijnen los van elkaar gekozen en mag blij zijn dat m'n koppeling zo goed gelukt is! Was dit niet het geval kon ik altijd terug naar de opvang om het op te lossen op wat voor manier dan ook!

Veel succes ermee!
(Ik zou trouwens geen zalf smeren op een etterende wond, dan kan de viezigheid er niet uit)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:16

Eoweyn_x schreef:
Goed, ik zou bang zijn dat het omslaat in een giga abces en dan ben je verder van huis, en dan kost het nog meer. Als het is gaan ontsteken ondanks de medicatie zou ik daar toch even over bellen. Wat voor medicatie krijgen ze?

Hoe oud was je ram toen je hem aan je voedster koppelde?
Het scheelt natuurlijk ook naar welke opvang je gaat. En de Franse hangoor voedsters van tegenwoordig zijn ook niet de makkelijkste meer. Kunnen behoorlijk felle tantes zijn en dan is het inderdaad even zoeken naar een geschikt maatje.

Het zijn dingen die kunnen gebeuren. De reden waarom ik altijd mijn konijnen bij een opvang haal en kijk of het klikt. Dat het omslaat kan altijd. Het komt een beetje over alsof je niet meer naar een opvang zou willen omdat het één keer iets fout ging. En alsof dat aan de opvangram lag.

Ik begrijp je heel goed hoor maarja.. Dat zijn de risico's van konijnen houden. Ook als ze alleen zitten kunnen ze ziek worden enzo. Mijn konijnen hebben me ook al veel gekost in totaal maar dat heb ik voor ze over. Flip in laten slapen kostte ook al 50 euro. Is ook zuur. En ik heb dit jaar 5 konijnen verloren. Dan ben ik er ook wel klaar mee.

Ik hoop dat het snel beter gaat.

Ze krijgen Enrofloxoral en Carprofen Drops en hibiscrub als spoelmiddel en honingzalf. Tja vandaag of morgen bellen ga ik echt niet doen, het heeft me nu geld genoeg gekost. Het is niet erger geworden, het is meer dat ik zelf veel meer van het herstel had verwacht. Ik had gehoopt dat de wond van de voedster snel dicht zou zijn, maar er komt een klein beetje vuil uit en de hechtingen zijn wat losgesprongen. Bij de ram is het gewoon hetzelfde gebleven.
Ik kijk maandag wel even, maar ze zijn er verder totaal niet ziek van.

De voedster was juist niet het probleem, dat was de ram. Hij was 7,5 maand toen ik hem koppelde aan mijn voedster van 15 maanden.

Ik laat het helemaal nergens blijken dat ik niet meer naar een opvang zou gaan. Ik geef alleen aan dat het er in eerste instantie goed uit zag. Dat als dit een ram uit de opvang was, ze het stel waarschijnlijk meegegeven hadden omdat alles er goed uitzag. Dan was het ook fout gelopen.

Het komt op mij juist over dat ik compleet onverantwoordelijk bezig was door ze zelf te koppelen en ze niet elkaar uit te laten zoeken. En dat het bij konijnenopvangen altijd helemaal goed gaat.
Ik wil juist aangeven dat ik gewoon pech had. Dat het bij zoveel mensen goed gaat als ze zelf koppelen. En dat het bij de opvang bijna altijd goed gaat, maar dat ook dat wel eens fout loopt.

Ik snap jou wel, maar ik wel hier wel een gezin te onderhouden en andere vaste lasten ;) Inslapen al €50,00, valt toch een beetje in het niet bij €400,00 in 2 dagen tijd voor 2 verwondingen.
Natuurlijk kost het geld en is dat het risico, maar had jij zonder buikpijn €1000,00 in nog geen vol jaar op kunnen hoesten voor 2 konijnen? Dit bedrag is gewoon buiten alle proporties.
Punt is ook dat er in de toekomst natuurlijk nog meer medische kosten bij zullen komen.
Ik kan het wel betalen, maar het is gewoon zuur en helemaal aangezien er continue iets is en ik nog niet genoten heb van vrolijke konijnen buiten die gelukkig met elkaar zijn.

Ik moet hoe moeilijk ook een grens trekken. Nu is het €1000,00. Wat als er weer €1000,00 bij komt? De konijnen zijn voor mijn dochters en zij hebben er alleen maar verdriet en zorgen van.
Ik sta er nu zo in dat ik geen hele grote medische kosten meer aan ze ga maken, helemaal niet als ik niet zeker weet dat ze er snel en volledig van opknappen. Dan ga ik ze helaas een spuitje laten geven.

Ik wil inderdaad met de voedster verder, zij is hier het langst. De ram wil ik best afstaan, maar het voelt niet fijn om dat te doen met een flinke wond.
Maar stel dat er iemand is die hem met alle liefde op zou willen vangen en verder wilt verplegen en medische zorg wilt geven, vind ik het helemaal prima.

EDIT sorry als ik bot of aanvallend overkom. Dat is niet de bedoeling. Ik zit gewoon voor de zoveelste keer met mijn handen in het haar wat betreft de beestjes. Ik wil gewoon graag eens dat het goed en normaal gaat. Ik zit er gewoon een beetje doorheen |(
Natuurlijk wil ik niets liever dan de ram een goed huisje geven en de voedster opnieuw koppelen. Maar het lijkt gewoon of het ons niet gegund is.....

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:59

Konijnen laten pas zien dat ze ziek zijn als het al te laat is.. Daar zou ik niet op wachten.

Wie weet even bellen voor een andere soort AB. Als iets ontsteekt wordt het vaak alleen maar erger.

Maar hoe weet je nou dat de ram het probleem was deze keer? Als het eerder ook al fout ging met je voedster en een andere ram zou ik het juist bij haar zoeken..

Logisch dat je erdoor heen zit. Ken dat gevoel maar al te goed. In Flip zat ook minstens zoveel geld. Tja, en toch ging ik steeds weer. Wat het ook kostte. Laat ze aub geen spuitje geven maar breng ze dan desnoods naar de opvang.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:03

Hoe gaat het nu Delphi?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:26

Jeetje wat een ziekenboeg :(:)

Eoweyn wat een rotnieuws :(:)

Net op het nieuws dat winkels als praxis stoppen met de verkoop van knaagdieren, echt super goed nieuws!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:39

verkocht de praxis knaagdieren? :o?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:43

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:16

Delphi, hoe is het nu met je ziekenboeg?

Mooi nieuws, al wist ik niet dat praxis ook al dieren verkocht.. Weer minder diertjes die in de opvang belanden :)

Ik heb een vraagje aan jullie, konijnen mogen takken van de hazelaar en ik heb deze voor ze meegenomen, maar mogen ze ook de bladeren?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:18

Ja, dat mogen ze :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:43

Oke super dankje! Kon het nergens vinden

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:29

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:54

Ja eigenlijk wel (heb er nu maar 1 en 3 konijnen..) maar je woont te ver weg!