Wie heeft er een Welsh Corgi?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bonna

Re: Wie heeft er een Welsh Corgi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:52

Wat een mooie foto's van je mannen Nathalie!

Rea en ik hebben zaterdag onze eerste behendigheidsles gehad en het was echt super leuk <3

Zoals verwacht ging het de eerste 30 minuten voor geen meter omdat Rea veel te hoog in haar drift zat en dan alleen maar dingen doet en niet denkt.. Maar toen ze eenmaal door had dat ze hele lekkere koekjes kreeg als ze mn hand zou volgen ging het fantastisch.

Met pip doe ik ni een sport en spel cursus, die vooral in het teken van balanstraining staat. Hebben jullie dat wel eens met een corgi gedaan? Ik zit er over te denken om het volgend blok met rea erbij te gaan doen. Leren om bewust gecontroleerd te bewegen en daarbij haar hoofd te gebruiken ipv haar wil zal haar goed doen.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:51

Ik gebruik ook vaker balans en coördinatieoefeningen in mijn trainingen. Ik doe het ook vaker tijdens het wandelen, over boomstammen heenlopen, rustig op en af op takken etc. Ik gebruik ze ook als ik zelf les geef.
Ik wil in de toekomst de instructeursopleiding balans en coördinatie gaan doen, maar die is helaas vrij prijzig.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:53

Zou ik wat mogen vragen hier? Ben al langere tijd een meelezers en kan enorm genieten van jullie posts en verhalen.

Wij zijn aan het kijken voor een ander huis waarbij we straks een grote achtertuin hebben.
Ikzelf ben al ruime tijd gecharmeerd van het ras en mijn vriend vind ze ook leuk maar maakt zich alleen zorgen over de raskenmerken (veel energie, goede training nodig etc).
Hij is bang dat deze soort hond enorm veel aandacht/training/onderhoud vergt en ziet daar een beetje tegenop. Hij is niet opgegroeid met honden en heeft de laatste jaren vooral ervaring met ‘boerderij-honden’.

Ikzelf denk dat iedere hond goede training en aandacht nodig heeft en dat een Corgi prima in een 2-persoons volwassen ‘gezin’ kan passen.

Hoe is jullie ervaring met de Corgi, bv in huis, kan hij even alleen zijn of niet? Qua training, ‘hoeveel’ hebben ze nodig etc. etc.
Alvast bedankt :o

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:03

Of een corgi is een 2 persoons gezin past, is helemaal afhankelijk van wat je hem te bieden hebt.
Het zijn geen hondjes voor 3x per dag een rondje om de kerk en dan 40pw alleen thuis te zijn.
Als ze niet voldoende uitgedaagd worden gaan ze hun eigen taken verzinnen.
Mijn honden kunnen prima een aantal uur alleen zijn, maar ik zorg wel dat ik ze dan van tevoren minimaal een uur heb uitgelaten.
Mijn honden lopen 2-3u per dag, en in huis liggen ze gewoon lekker te slapen.
Dat is overigens wel iets wat ik vooral mijn oudste heb moeten leren. Die is het liefst de hele dag bezig.
Naast de wandelingen ga ik nog 2-3x per week naar de hondenschool voor obedience training. Daar worden ze geestelijk ook lekker moe van.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:37

Bedankt voor je reactie Ikke89. Helpt om een beeld te krijgen.
Wij werken beiden maar ik werk een deel van de dag vanuit huis en ben 1 dag vrij. Soms kan het zo zijn dat ik wel een dag voor mijn werk weg moet maar dan wil een kennis (met eigen honden, buitenaf) wel oppassen.
Naar de hondenschool gaan zal dan ook zeker gestart worden. In de weekenden zijn mijn vriend en ik vaak in het bos te vinden om lekker te wandelen. En ik ga dagelijks naar mijn paard en zou het hondje dan ook graag mee willen nemen.

Probeer mij van te voren zo goed mogelijk te informeren over wat een Corgi nodig heeft om voor mogelijke aanschaf in te schatten of wij dit kunnen bieden.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:04

Even de laptop er voor bij gepakt, typt wat makkelijker dan een telefoon _O-

Mijn ervaring is inderdaad ook dat dit geen honden zijn voor een druk werkend gezin (full time, en daardoor minder tijd voor de hond) wat een rustig schoothondje verwacht :j Klein in formaat, groot in karakter. Dat karakter is goed merkbaar is mijn ervaring.
Het zijn herdershonden, ze zijn enkel maar een centimetertje of 30 hoog. Dat is iets wat sommige mensen toch lijken te onderschatten. Zo liep ik laatst in het bos, en iemand was helemaal blij om een corgi te zien. ''Ze zijn zooooo schattig! <3 Met die korte pootjes, en dat fluffy vachtje zo!''
Tot ze hem zag rennen en ruig zag spelen, keek ze vreemd op. Het schattige was ineens verdwenen. Dat had ze niet verwacht. Toen ik haar vertelde dat dit feitelijk een herder op korte pootjes is, schrapte ze de corgi spontaan van haar wensen lijstje :') Ze had eigenlijk een klein schoothondje verwacht. Niet een ruige mini herder :')

Qua beweging vind ik dit inderdaad wel een ras waarbij dingen ondernemen een must is. Hier een echte werker in huis, met energie voor 10. Op een wekelijkse basis loop (minimaal 4x, waarvan 1 lange wandeling in het bos), fiets (om de dag 1 ronde), zwem (1x per week), en train ik (behendigheid deed ik 1x per week) met hem. Ik zie hem er van opbloeien, en hij kan na een activiteit ook heerlijk de rust in zakken. Lekker slapen, beetje spelen in huis met zijn speeltjes etc. Nu ik met een hernia heb gezeten, en daarbij de hond al ongeveer 4 weken stil ligt qua trainen, heb ik een piepende hond die eigenlijk gewoon vraagt om iets te doen. Hij mist het werken.
Eigenlijk is het qua training net als bij elk ander ras: regels stellen en consequent zijn daarin. Dat brengt hier in ieder geval rust :) Zodra hij dat niet heeft, gaat hij eigen regels stellen en dingen bedenken.

Alleen blijven kan, na opbouwen, hier inmiddels prima :D Ik laat hem van tevoren een goede wandeling maken, en zorg ervoor dat hij niet overprikkeld raakt. Dat heeft bij ons in de eerste maanden namelijk voor kapotte kozijnen, kattenluik en muur gezorgd. Hij heeft letterlijk in een hoek van de muur lopen bijten, en heeft de plamuurlaag bloot gelegd :P 6 uren alleen zijn is inmiddels geen probleem.

Vachtverzorging is volgens de lijstjes niet veel...maar ik moet zeggen, je moet wel van corgi-glitters houden hoor. Die van mij zit 2x per jaar in de rui. Van januari tot juni, en van juli tot december _O-
Wekelijks borstelen is hier echt een must, en dan blaas ik zijn vacht ook nog compleet uit met een waterblazer na zijn zwemles := Toen ik de muur begon af te spoelen, werd er al geroepen dat dat niet nodig was. Tot ze ineens complete zwarte plukken vacht van de muur af zag glijden :')

In het kort vind ik het gewoon heerlijke honden. Hier kan ik spreken over een jonge, energieke hond. Een echte clown, die dingen bedenkt om zichzelf mee te vermaken als hij dat nodig vind. Even dagelijks of om de dag een stofzuiger over de vloer, en wekelijks (hier het liefst 2x per week) even een borstelbeurt en dan is zijn vacht prima te onderhouden. Het is een werker zonder rem, die moet ik voor hem bepalen soms. Zodra alles in zijn leven lekker op de baan is, heb ik hier een stabiele hond in huis waar ik totaal geen problemen mee ondervind :D

Afbeelding

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:03

Onze corgi is heel onzeker en actief
Bij elk geluid slaat hij aan en bij vreemde mensen (mensen buiten ons gezin om) is hij heel fel..

We zijn hier mee aan het trainen maar hij is heel koppig en onze trainster zegt ook dat het in sommige dingen gerust 2 jaar kan duren voordat hij kan/wil veranderen..

Voor ons gezin (2 Kids, 1 jaar en 3 jaar) is hij super lief en aanhankelijk. Onze zoon en benno (hond) zijn onafscheidelijk. Maar in de periode van kraamtijd, visite en geboorte dochter was hij wel even de weg kwijt. Hij wist niet wat hij met al deze mensen aan moest, na een paar maanden accepteerde hij onze dochter pas.. (ik zeg altijd dat hij wat autistisch is en niet tegen veranderingen kan)

Wij hebben een grote tuin en gooien ongeveer 3x per dag een minimaal half uur met de bal.. Gaat hij 1x per dag mee 3 km fietsen en we wandelen soms ook grote stukken en altijd nog ff tussen door naar buiten..

In huis is hij soms ook nog heel actief maar dat komt ook door alle prikkels die hij krijgt en niet goed weet wat hij hier mee aanmoet, al wil hij tegenwoordig wel steeds meer en beter zijn rust pakken..

Savonds slaapt hij bijna altijd op de bank en is het een echte knuffel kont

Iets kapot vreten dat doet deze niet (meer) onze vorige corgi die heeft een heel gat in de muur gegeten terwijl die echt veel buiten en actief was. Maar dat was een echte koeien drijver (deed hij ook wel onze koeien, deze uit land halen vond hij geweldig!)

Onze corgi van nu is geen koeien drijver, die vind hij maar eng.
Maar hij wil wel graag achter auto's fietsers of wat hem ook maar snel voorbij komt, aan rennen..

Leuke lieve energieke honden
Die veel positieve aandacht en tijd nodig hebben en heel volhardend en slim zijn! Ze zijn ook heel hard voor hun zelf is mijn ervaring, als ze janken dan is er ook wel wat..

Afbeelding

Afbeelding

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:08

Mariska88 schreef:
Bij elk geluid slaat hij aan en bij vreemde mensen (mensen buiten ons gezin om) is hij heel fel..

We zijn hier mee aan het trainen maar hij is heel koppig en onze trainster zegt ook dat het in sommige dingen gerust 2 jaar kan duren voordat hij kan/wil veranderen..

Voor ons gezin (2 Kids, 1 jaar en 3 jaar) is hij super lief en aanhankelijk. Onze zoon en benno (hond) zijn onafscheidelijk. Maar in de periode van kraamtijd, visite en geboorte dochter was hij wel even de weg kwijt. Hij wist niet wat hij met al deze mensen aan moest, na een paar maanden accepteerde hij onze dochter pas.. (ik zeg altijd dat hij wat autistisch is en niet tegen veranderingen kan)

Wij hebben een grote tuin en gooien ongeveer 3x per dag een minimaal half uur met de bal.. Gaat hij 1x per dag mee 3 km fietsen en we wandelen soms ook grote stukken en altijd nog ff tussen door naar buiten..

In huis is hij soms ook nog heel actief maar dat komt ook door alle prikkels die hij krijgt en niet goed weet wat hij hier mee aanmoet, al wil hij tegenwoordig wel steeds meer en beter zijn rust pakken..

Iets kapot vreten dat doet deze niet (meer) onze vorige corgi die heeft een heel gat in de muur gegeten terwijl die echt veel buiten en actief was. Maar dat was een echte koeien drijver (deed hij ook wel onze koeien, deze uit land halen vond hij geweldig!)

Maar hij wil wel graag achter auto's fietsers of wat hem ook maar snel voorbij komt, aan rennen..

Die veel positieve aandacht en tijd nodig hebben en heel volhardend en slim zijn! Ze zijn ook heel hard voor hun zelf is mijn ervaring, als ze janken dan is er ook wel wat..

[ [url=m/YI7gmj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/G67nB2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow! 3x per dag een half uur met de bal gooien? Serieus?
Je weet dat dit echt niet goed is voor hun gewrichten? En dat je van ballen gooien echt adrenaline junkies krijgt? Zeker voor een hond met gedragsproblemen zou ik dat al helemaaaal niet doen. Je wilt eerder rust in het kopje. Ik vind het niet gek dat hij in huis dus niet rustig is.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:06

Ikke89 schreef:
Mariska88 schreef:

[ [url=m/YI7gmj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/G67nB2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow! 3x per dag een half uur met de bal gooien? Serieus?
Je weet dat dit echt niet goed is voor hun gewrichten? En dat je van ballen gooien echt adrenaline junkies krijgt? Zeker voor een hond met gedragsproblemen zou ik dat al helemaaaal niet doen. Je wilt eerder rust in het kopje. Ik vind het niet gek dat hij in huis dus niet rustig is.

Grappig dat je dit zegt want hij kan juist zijn energie hier in kwijt.. Hierna is hij vaak stukken rustigere het lijkt er eerder op dat hij hierdoor zijn prikkels van zich af kan rennen als ware in een vertrouwde omgeving..

En aangezien we een hele grote tuin hebben is het vooral veel rennen en geen korte stukjes met remmen en keren..

Onze honden trainster vond het voor hem ook prima.. Dus misschien iets te snel geoordeeld denk ik..

En aangezien hij vorderd in zijn gedrag lijkt me dit ook zeer raar dat, dit "probleem" gedrag veroorzaakt of slecht voor hem zou zijn..

En ik gooi geen half uur achter elkaar door hahaha
Ben ondertussen vaak gewoon in de tuin bezig en gooi dan zo nu en dan de bal.. Maar daardoor vaak wel een half uur lekker actief :)

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:19

Had er denk ik beter van kunnen maken
3 keer per dag een half uur spelen in de tuin :) :+

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:25

Citaat:
Grappig dat je dit zegt want hij kan juist zijn energie hier in kwijt.. Hierna is hij vaak stukken rustigere het lijkt er eerder op dat hij hierdoor zijn prikkels van zich af kan rennen als ware in een vertrouwde omgeving..

En aangezien we een hele grote tuin hebben is het vooral veel rennen en geen korte stukjes met remmen en keren..

Onze honden trainster vond het voor hem ook prima.. Dus misschien iets te snel geoordeeld denk ik..

En aangezien hij vorderd in zijn gedrag lijkt me dit ook zeer raar dat, dit "probleem" gedrag veroorzaakt of slecht voor hem zou zijn..

En ik gooi geen half uur achter elkaar door hahaha
Ben ondertussen vaak gewoon in de tuin bezig en gooi dan zo nu en dan de bal.. Maar daardoor vaak wel een half uur lekker actief :)

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Toen jij schreef 3x een half uur bal gooien, dacht ik dus echt dat je dat een half uur non-stop deed. Maar bij af en toe een bal gooien als je gewoon in de tuin bezig bent is dat ook zeker geen probleem.
Wat wel gewoon ook wetenschappelijk bewezen is, is dat bij het achter de bal aan rennen dat er een hoop adrenalines worden aangemaakt en door het regelmatig te herhalen, zakken die adrenalines niet. De hond is wel moe, k.o., zelfs, maar die adrenalines, dus stress, blijven in het lichaam achter en dat zorgt ervoor dat een hond overall veel gestresster blijft en dus overprikkeld raakt.
En ook de lichamelijke belasting maakt dat ik zelf zeker in combinatie met de bouw van de Corgi heel voorzichtig ben met het gooien van ballen.

http://www.hondsdomheid.nl/honden-ballen-en-stokken/#.WoxnvExFyP8

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:33

Bij ons thuis (melkvee bedrijf, veel wisselende mensen over de vloer) daar raakt hij helemaal van gestrest en over de zeik.. Hij gaat soms gewoon even verplicht in de bench om alles in rust te verwerken..
En dat idee heb ik juist niet van spelen met de bal.. Klaar = klaar
En kan dan daarna prima even dutten..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:55

Ik gooi sowieso nooit met een bal. Mijn fysio zei tegen me als je vroeg van je hond af wil... Gooi in de zomer wel maar alleen int water. Maar als het voor jou hond werkt prima toch?

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:01

Stille meelezer komt even van onder haar steen: met onze bc op wandeling in een wei ofz altijd bal gegooid in zo’n stok waar je ver mee kan gooien. Was er helemaal zot van. Heeft nooit iets voorgehad en heeft 13 jaar lang heel gelukkig met zijn bal geleefd :)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:20

Ik denk ook niet dat er een pasklaar antwoord is.

Rea is super actief en heeft echt moeten leren nietsdoen. Kan een enorme dwingeland zijn en zonder taak verzint ze rustig haar eigen taak(meestal iets wat niet de bedoeling is) en ze houdt niet van vreemde mensen. Wij weten dat en hebben het onder controle, maar anders waren best een paar "oh koetie wat ren schattig schoothondje" mensen nu best dat vingers kwijt geweest. Daarentegen is ze naar ons toe mega lief en aanvankelijk. Heeft ze een enorme drive om voor je te werken, pikt ze alles super snel op en vindt ze alles leuk(behalve wachten en geduld hebben :p)

Toch zijn ook niet alle corgis hetzelfde. Al haar nestgenootjes(5 reuen) zijn brave goedzakken met een zeer gematigd temperament. Rea compenseert een beetje geloof ik :p

Wij werken wel allebei 40 uur per week, maar lopen ook 3 uur per dag met de honden, ze gaat 2x per week naar hondenschool(gehoorzaamheid en behendigheid) en in de weekenden hebben we altijd een 'hondendag'. Dat kunnen we best een weekendje wat minderen, maar langer dan dat en ze gaan fe kamerplanten uitgraven, het appartement bewaken tegen de postbode, de buren en al het andere (welkome) bezoek, of ze maakt mot met een van onze andere teven.

Als jullie energie en tijd willen steken in een herder op korte pootjes, dan komt het echt goed, maar verwacht niet een lief klein schoothondje

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:13

Wat ik trouwens wel met beide corgi's had was dat de "gewone" hondenschool geen succes was.

Onze eerste hond was zo geïnteresseerd in de omgeving en spelen, andere honden en veel aan het woord. Ik kon wel een frikadel voor zijn neus houden maar nee daar had hij dan gewoon geen tijd voor.
Zijn concentratie bij mij was er wel, maar zeer korte stukjes

Onze hond van nu, klapt gewoon dicht van alle prikkels. Maar in een klein groepje met ver gevorderde honden ging het beter...

Dus zoek wel zorgvuldig je honden school uit

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:15

Ik denk dat de reacties hierboven goed verwoorden hoe het is om een corgi te hebben. En ik sluit mij dan ook aan bij de dames hierboven.

De beweging en uitdaging is echt iets waar wij ons op verkeken hebben, maar waar we ondertussen redelijk pro in zijn. Als onze Lilly te weinig beweging of uitdaging krijgt is ze niet te handelen in huis. Krijgt ze wel genoeg beweging en uitdaging dan is ze een echte knuffelkont binnenshuis. Wij wandelen veel, spelen met haar, doen denk spelletjes, zorgen dat ze ook met andere honden kan spelen en trainen de gehoorzaamheid. Tegen de zomer wil ik graag behendigheid met haar gaan doen, maar op het moment vind ik het stiekem wel even fijn om een break te hebben van de hondenschool.

Corgi's zijn fantastisch leuke honden, maar je moet wel het juiste type ervoor zijn. Ik weet overigens niet hoe Pems zijn in hun behoeftes, karakter e.d.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:15

Ik verwacht zeker geen lief klein schoothondje bij een Corgi :D qua ras had ik mij al wel verdiept, maar juist persoonlijke verhalen van eigenaren en hun ervaringen zeggen mij vaak meer dan de ras-pagina’s op internet :o

Denk dat het bij het bezoeken van een nest ook belangrijk is om goed te kijken naar de karakters van de pups of is dat bij jullie honden ook nog erg veranderd? Dus bv een hele drukke/vooroplopende pup die nu rustig is of andersom??

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:13

Hi Sandra,

Ik weet niet of het al genoemd is maar waar je ook rekening mee zou kunnen houden (en waar ik me op verkeken heb) is dat Corgi's verharen van 1 januari t/m 31 december. Niet altijd even heftig maar toch :-). En het blaffen. Onze Corgi heeft overal commentaar bij, vooral als ze enthousiast is.

Ik vond het erg lastig om het karakter van de hond als pup al goed in te schatten. Ik heb haar daar niet echt op uit gezocht, misschien ook omdat wij de eerste keer gingen kijken toen ze 4 weken waren. Dan is een karakter nog niet heel sterk aanwezig. Toen we weer gingen kijken met 6 weken dacht ik wel even: oef! ze is wel pittig. Maar uiteindelijk heb ik haar niet als heel pittig ervaren.

Ik heb overigens een Corgi Pembroke teefje van nu 5 jaar en het is mijn beste keus ooit geweest. Ons once in a lifetime hondje. Mocht je iets specifieks willen weten, stel gerust je vraag!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:22

Bij mij valt het verhaten juist wel mee. Rea is 2x per jaar goed in de rui voor een week of drie en daarna alleen maar een enkele haar. Iknkam enbvorstel haar dan ook helemaal niet. In de rui gaat ze een keer onder douche en that's it.
Het blaffen is wel echt een dingetje. Zenkan nu redelijk goed stil zijn, maar heeft het liefst overal commentaar op.

Ik denk met een hondenschool dat het vooral ook aan je instructeur ligt. Ik heb iig nooit problemen gehad op een 'gewone' hondenschool en weet eigenlijk ook niet goed wat ik mij moet voorstellen bij gewoon en niet gewoon.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:13

Als het goed is, kijkt vooral ook de fokker mee naar welk karakter van welk hondje het best bij jullie zal passen.
Clooneys karakter is echt wel precies zoals hij als pup bij de fokker ook was. Er toendertijd ook een puppytest gedaan en ook die uitkomsten passen nog altijd bij Clooney.
Toen we voor Harley gingen kijken, hadden twijfels tussen 2 pups. Allebei kalme hondjes als we daar waren, maar op filmpjes van de fokker bleek 1 van de 2 echt een felle donder te zijn en hebben we bewust niet voor dat pupje gekozen, omdat dat qua karakter het minst goed met Clooney zou matchen(dat is ook echt een opgewonden standje).

Ik train ook bij een "gewone" hondenschool. Met allebei en ik geef zelf ook les en heb 2 cardi's in mijn groep en ook die kunnen zonder problemen meetrainen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:39

Het verharen is hier ook enorm! En blaffen kun je vanaf het begin corrigeren.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:12

We leven dit komende uur in een haat-liefde verhouding. Hij houd niet zo van borstelen :') dit is na een kwartiertje borstelen, om nog maar te zwijgen wat er op mijzelf zat _O-
Afbeelding

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:13

Ik borstel nooit dan stimuleer je het verharen alleen maar. Hij gaat als de rui heel erg is mee naar de trimsalon wassen en droog blazen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:32

Als ik hier niet borstel is het nog erger :')
Dan is de bank wit in plaats van grijs, en hebben we tumbleweed in de vorm van zwarte plukken _O-

Te vaak borstelen stimuleert het, maar wekelijks borstelen is hier gewoon onderhoud om ervoor te zorgen dat we niet tweemaal daags willen stofzuigen :+
In de zomer zal het gelukkig weer wat meevallen, maar in deze periode is het echt een ramp :')