gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:27

Die van de voedster ziet er zo veel geweldiger uit! De breedte van de wond was de diameter. Dus in het rond was de wond net zo groot.
Het gekke was dat toen ik ze zag met deze wonden, ze gewoon heel gebroederlijk naast elkaar zaten te eten!

Tarzan, ik zou dan persoonlijk het fruit minimaliseren of zelfs schrappen i.v.m. de suikers en hiervoor meer groenten of wat kruiden in de plaats.
Wat voor brokken geef je? Wil je dat merk houden of eventueel overstappen? Want dan zou je kunnen kijken naar wat er in zit aan voedingsstoffen (suikers, vet en eiwit bijv.) en daar je keuze op welke brok op aan kunnen passen.
Maar je ram heeft die brokjes wel echt nodig zeg je. Is het mogelijk om hem apart te voeren van je voedster? Al kan ik begrijpen dat dat op de langere termijn een hoop gedoe is.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:32

Nee, nog niet kunnen gaan. Wil vandaag weer bellen.

Minder biks en fruit weglaten. Eventueel biks in een snackbal doen en de ram misschien apart voeren.

_Tarzan

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:41

Fruit krijgen ze alleen heel af en toe dus 1 keer in de 2 weken eens een (halve) appel maar zal deze dan helemaal weglaten, of alleen aan m'n ram geven.
M'n brok wil ik graag houden, is kwalitatief heel goed, nooit problemen mee gehad, m'n oudje heeft in 8 jaar tijd nooit last van diaree gehad of iets. Het is trouwens de Cuni Complete brok.

Tsja, ram apart voeren is wel lastig omdat ik ze s'morgens en s'avonds een beetje geef, s'morgens heb ik daar de tijd niet voor maar vind het sneu ze niks te geven omdat ze dan al op het eten staan te wachten :')
(Ze gaan dan heel mooi in het hok voor hun voerbakje zitten als ik in het schuurtje het voer pak, geweldig gezicht hahaha!)

Of, dat kan ik wel doen, s'morgens een snackbal geven of gewoon (minder) brokjes en s'avonds de ram apart zetten?

Ik wil niet dat m'n voedster zo'n enorme wam gaat krijgen want dat ziet echt niet uit haha! Ze voelt echt een stuk "spekkiger" aan dan de ram, een echt vrouwenprobleem dus haha! :D

Thnx voor jullie tips!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:47

Of gewoon een keer per dag tot ze afgevallen is. Het voer strooien geeft ook beweging.

Ik heb net de dierenarts telefonisch gesproken en aan de hand van de symptomen die ik beschreef denkt hij ook aan de nieren. In eerste instantie EC maar gezien de panacur niet aanslaat na 4 weken is het dat in principe niet. Straks even terugbellen voor een afspraak want hij wil Flip even zien. Hij is het wel met me eens dat we niet teveel moeten gaan dokteren. Grote kans dat Flip gewoon aan het aftakelen is en dan is het volgens hem alleen tijd rekken...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:50

Strooien vind ik vies nu het zo nat is, ze staan gewoon op de grond dus geen bestrating dus doe ik het liever in een bal ...

Klinkt dus niet zo positief helaas .. :( Wanneer ga je met hem langs?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:53

_Tarzan schreef:
Strooien vind ik vies nu het zo nat is, ze staan gewoon op de grond dus geen bestrating dus doe ik het liever in een bal ...

Klinkt dus niet zo positief helaas .. :( Wanneer ga je met hem langs?

Dat is waar ja. Even niet bij nagedacht.

Straks even aan m'n moeder vragen als ze terug is. Hoop zo snel mogelijk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:23

Ohhh dat is niet leuk Eoweyn. Hopelijk kun je snel terecht!

Hier net de voedster medicatie gegeven. Gelukkig hoefde ik haar niet te pakken en bleef ze rustig zitten. Ik wil haar niet hoeven pakken/tillen, want ik ben zo bang dat de hechtingen losschieten of uitscheuren.
De ram ook weer behandeld met medicatie en honingzalf.

Nu even shoppen op bunnybunch voor nieuwe kruiden en gedroogde groente en fruit, kokosvlokken en erwtenvlokken.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:42

Tja.. Heel eerlijk gezegd; die paar daagjes wachten maakt dan ook niet veel meer uit. Als zijn nieren echt naar de knoppen zijn is het een kwestie van tijd. Zolang hij geen pijn heeft, oke, maar zodra hij pijn heeft laat ik hem inslapen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:42

Het is toch ook om doodziek van te worden.. Waarom moet iets gelijk EC zijn?!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:46

BB? ..gewoon even wachten tot je bij de DA bent geweest ;)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:21

Nee, een kennis. Ja maar EC dit.. Ja maar EC dat.. Ja maar nierfalen hoort ook bij EC.. JA!!! Maar na 5 weken panacur plus dubbele dosis 2 weken lang mag dat toch wel aanslaan?
Tijd terug ook. Een van mijn konijnen lag ineens op apegapen. Jep. EC.
Vorig jaar een konijn overleden na een gasaanval. Jep, je raadt het al, EC.

Weten jullie het ook gelijk, als je konijn ziek is, het is altijd EC.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:40

Wat vervelend de konijnen in de lappenmand!

Hier gaat het goed met het stel. Inmiddels hebben ze hun prikje gehad. :)
Het valt me wel op dat ze niet echt actief zijn, ze zitten vooral binnen en zijn vrij schuchter. Nu zijn ze 's nachts natuurlijk actiever, maar toch. Ook speeltjes kijken ze eigenlijk niet echt naar om.
Moet ik toch voor wat meer afwisseling zorgen of is het gewoon de aard van het beestje(s)? :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:28

Haha wat een schattige pluisjes!
Hier zijn ze ook niet zo actief, overdag liggen ze alleen maar in hun hok te slapen, snachts zijn ze wel heel actief!

Zou mij er vooral geen zorgen om maken, zolang ze de ruimte hebben om zelf te kiezen is het toch goed :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:04

M'n maatje, m'n zorgennijntje... Flippie, sullige goedzak. Ik heb altijd al geweten dat je nooit oud zou worden, gezien alle mankementen en je strippenkaart bij de dierenarts. Je hebt altijd alles prima overleefd, helaas waren het dit keer je nieren die je echt de das omdeden.

Nu ben je weer bij je grote vriend Gibson...

We zullen je missen. Rust zacht vriendje

Afbeelding

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:15

Heel, heel erg veel sterkte Eoweyn :(:)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:22

Ahhhh wat een mooi beestje! Heb je hem in laten slapen? Heel veel sterkte!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:23

Dankjewel.

Ja. De enige opties waren tabletten die zijn tijd alleen maar zouden rekken. Geen opties dus... Hij was snel weg gelukkig. Maar er was dan ook niets van hem over.. Alleen vel, vacht en bot.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:25

Ach wat sneu... Heel veel sterkte!

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:33

Veel sterkte ermee!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:34

Oh eoweyn wat erg, sterkte ermee!
Je hebt het beste voor hem gedaan!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:58

Dat hoop ik.. Ga hem zo vreselijk missen

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:41

Heel veel sterkte Eoweyn! Y;(

wat leuk dat er nog meer mensen zijn met pluiskonijnen :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:41

Eoweyn, hoe gaat het nu met je? Y;(
Hoe oud is Flip eigenlijk geworden?

Ik had nog een vraagje, m'n oudje heeft steeds bloed (denk het sproeien van z'n urine) in z'n ren liggen ... moet ik mij zorgen maken ? :=
Op internet vind ik alleen maar dingen dat rode urine normaal blijkt te zijn .... Het is een beetje slijmerig lijkt wel?
Ik kan trouwens niks vinden aan hem zelf, geen wondjes, geen bloed in z'n mondje en ook geen bloed aan z'n pieletje :P

Mochten jullie zeggen toch even langs de DA dan ga ik vanavond wel even langs maar wil hem geen onnodige stress bezorgen.

Edit: Gisteren zo'n voerbal gehaald .. M'n konijnen snappen 't niet 8)7 :+

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:35

Ik zou even schone urine opvangen en dat dan langsbrengen. Slijmerig is niet echt goed.
Een schone reismand, daarin zetten tot ie heeft geplast en dat opzuigen met een schoon spuitje.

Mwah. Ik heb vooral veel afleiding en dat is wel fijn. Mis hem echter ontzettend al was het de beste keuze voor hemzelf. Dat ie zo snel weg was geeft ook troost. want hij was echt op...
Flip was in augustus 4 geworden. Nog erg jong dus.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:40

Ongelofelijk maar waar...

Jullie herinneren je vast Theo en zijn olifantstanden nog wel.
Afgelopen keer toen ik wilde bellen om ze weer te laten slijpen vond ik een tandje op zijn vaste stoel. Bekkie checken en ja.. afgebroken, geen rare dingen gevonden dus in de gaten gehouden. Andere tandje (onderkant) was nog mooi op lengte dus nog even gelaten. Toen ik besloot dat het tijd werd dat die eraf ging en even zijn bekkie nog checkte was die tot mijn verbazing ook afgbroken. Tandje helaas nergens gevonden. Weer geen rare dingen dus maar weer laten zitten en iedere week gekeken of alles nog goed ging.
Geen rare dingen opgemerkt.

Twee weken terug nog eens gekeken en dacht, die gaan weer scheef staan dus even over twee weken weer checken en wellicht naar de da.
Tandje kwam niet door (normaal zag je die dan uitsteken als je hem aankeek) en net weer een check gedaan.

Tot mijn stomme verbazing zag ik dat zijn tanden kaarsrecht boven elkaar staan. Niks scheef, mooie normale lengte...
Meneer knaagt zich suf, eet veel hooi, is veel vrolijker en zit er super goed uit.

Ik ben er nog stil van..
2 a 3 maanden terug postte ik dat zijn rechter tandjes weer recht boven elkaar stonden en het leek of het allemaal recht aan het trekken was. Da vond dat ook vreemd maar zag toch echt dat dat gebeurde...
Verder gezocht en gedacht maar ja, olifantstanden gaan niet over... Kan niet...
En toch is het gebeurd. Theo heeft weer een super mooi bekkie met tanden!!!
Moest dit echt even met jullie delen. Vooral omdat het zo 'onmogelijk' is..

Uiteraard blijf ik het in de gaten houden maar tot nu toe zijn da, ik en vooral Theo heel heel erg blij!!