Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:36

De minies zijn sinds gisteren 3 weken oud. Er komt een echte verentooi op en de vleugels groeien met de dag. Ik merk dat mama Toos graag bij de anderen is. Ze zitten nu naast elkaar, maar kunnen elkaar niet horen.
Ik wil alles samenvoegen, maar vind dat ook wel eng. Zeker voermomenten kan onrust veroorzaken. Afgelopen week is Toos niet buiten geweest, veel te nat voor de minies. Dan deed ik de staldeur open en kwamen ze allemaal buurten. Althans, de Dotjes kwamen echt kijken, net als de haan. Maar de Hampies kwamen vooral eten jatten.

Wanneer zetten jullie kuikens met kloek weer bij de anderen?

Amaris

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:20

Ik heb eigenlijk overal gelezen dat kloek met kuikens vrijwel meteen bij de andere kippen kan. En als de andere kippen wat te brutaal zijn dat de kloek dat zo opgelost heeft.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:41

Gaat dat ook op voor nieuwe kipjes? Ik wil er graag nog 2 hennetjes bij halen maar durf het nog niet goed aan met de kuikens. En Doortje moet natuurlijk de nieuwe hennen ook niet meteen vermoorden...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:44

Nee niet voor nieuwe kipjes. De kloek met kuikens kan in theorie, omdat de kloek al 'eigen' is en zij bewaakt weer de kuikens.

Nieuwe kipjes moeten echt even geintroduceerd worden.

Al moet ik eerlijk zeggen dat het me met de Pluizen 100% is meegevallen. Vrijdagavond met een hekje ertussen in de schuur gezet. Zaterdagochtend het hekje wat uitgebreid zodat ze ook buiten konden en een uur later heb ik het hekje maar gewoon weggehaald. Geen centje pijn.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:49

Ik ga de kippenboer maar vragen of hij de hennetjes niet een tijdje vast wil houden als ik ze vast betaal en wat "pension" geld neerleg. Moeke was zonder kuikens al een felle naar nieuwe hennen. Heb jij enig idee vanaf welke leeftijd van de kuikens het dan verstandig zou zijn?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:50

Nieuwe kuiken? Ook weer alleen van lezen maar overal wordt de leeftijd van 20 weken aangehouden. Al ga ik het met mijn kuikens eerder proberen. Om die 5 maanden gescheiden te houden is veel te lastig. Maarja... die ervaring kan ik je nog niet vertellen!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:57

Nieuwe jonge hennen (hij kon ze nu net sexen) bij deze kip met haar kuikens bedoel ik. Het is jammer dat de timing zo slecht was, ze begon net te broeden toen hij vertelde dat hij 1e week mei kon gaan sexen. Anders had ik de nieuwe al eerder opgehaald zodat ze gewend waren voor de eitjes uitkwamen. En anders moet ik maar zien wat hij van 't najaar nog heeft zitten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:00

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:03

Is ook een optie, ga eens even rondkijken. Dank.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:12

Dank, ik ga ze dan vanavond samenvoegen.
Dan heeft Toos ook de mogelijkheid om er even uit te gaan, en de kuikens veilig binnen te laten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:06

Toos hoefde ik niet te verhuizen, ze was zelf al van deur verwisseld. Alle kippen, incl haan en de minies, wonen nu in 1 stal. Mooi *\o/*

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:51

Oooh een kippetjes topic!
Ik krijg a.s. zaterdag een hen, kon geen nee zeggen om het diertje op te vangen dus vandaag heel snel een kippenhok geregeld :=
De bedoeling is dat ze als ik niet thuis ben in het hok + (nog te bouwen) ren blijven en als ik thuis ben los in de tuin.
En ze als in meervoud, uiteraard komt er minstens 1 andere hen bij, ik weet alleen nog niet welk soort :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:29

Pluis is broeds... en niet zomaar broeds... neenee.

Ze zit al in een bench en had een voersilo en een drinksilo. Ze ging op de voersilo zitten broeden. Exit voersilo.
Ze ging op de drinksilo zitten broeden. Exit drinksilo.

maarja... geen water is geen optie. Dus een bakje water neergezet. Ze ging OP het waterbakje zitten broeden. Exit waterbakje.

Tja.. ze heeft de nacht zonder drinken en eten doorgebracht maar dat kan natuurlijk niet duren. Dus vanmorgen een kuikenwatersilo neergezet (smaller en hoger) en los graan in de bench gelegd.

Ik zag nog geen broedactiviteiten maar ben benieuwd als ik straks thuis kom of de kuikensilo nog overeind staat.... Wat een broedmuts!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:36

Heb je een foto ter illustratie?
Want als ik me een kip bovenop een voersilo voorstel krijg ik rare beelden voor ogen :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:12

ohgoody haha! neee... maar dat had ik eigenlijk moeten doen he!

Ik schiet dan weer gelijk in de stress want 'hoe dan te voeren, hoe dit nou weer op te lossen, wordt ze wel OOIT broedsaf ohmyohmy'

en later 'ohgoody hoe moet ik haar dán water geven als ze al op een porseleinenbakje gaat zitten en de drinksilo ook niet veilig is' 8)7

haha! maar de volgende keer is het eerste wat ik zal denken: foto!

(want eerlijk is eerlijk: het was ook geen gezicht) _O-

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:10

Voer op de grond,water in een drinkbakje wat je op hangt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:26

kohtje, ja dat is een goed idee, ik ga zo'n benchbakje fixen.

Had ik nog niet zelf bedacht, hoe dom is dat eigenlijk :')

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:21

Toosje en de minies <3

Afbeelding

Ze groeien als kool! Lopen heel schattig het trappetje op en af en liepen vandaag in t Paradijs, tussen de paarden.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:52

Aah wat lief! <3

Ik heb sinds gisteren 2 jonge Wyandottes, ze zijn zooooo grappig, 2 kleine clowntjes die al uitgebreid de omheining hebben gecheckt :=
Dinsdag komt er een leghen bij die er voor heeft gezorgd dat ik aan kippen ben begonnen, ben benieuwd hoe het met zn drietjes gaat :)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:35

Wat zijn de mini's leuk!! Ik had niet verwacht dat ik zo'n lol in kuikens en kippen zou krijgen maar mijn volgend hok wordt een stuk groter...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:59

Van de week krijg ik er twee Antwerpse baard krielen bij en twee Wyandotte.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:45

Wat een mooooooooooooooooooooie foto!!

Geweldig van die minipluiskipjes!

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:16

HALLOOOO!!!!
Ben ik weer, wat een bijleeswerk weer zeg!

Komt ie aan!!!

Antheman schreef:
Flosss, hoe lang duurt t voordat je eigen kweek hebt? Want straks kunnen ze gewoon de composthopen weer op, op zoek naar wormen. Geen meel-, maar wel regen of compostwormen.
Anderen ervaring met zelf meelwormen kweken?

Ik was ermee begonnen, en nét toen de eerste pop zou ontpoppen tot tor, gingen mijn kippen verhuizen :D
En einde kippen = einde project, dus alles in de vriezer gekiept. :+
Ik ben nu weer begonnen, maar heb daar écht het geduld niet voor hoor... Ik kan levende meelwormen hier bij de plaatselijke dierenwinkel kopen:
- 'Mag ik meelwormen?'
- 'Ja hoor!'
(verkoper duikt onder de toonbank en komt met een megabak volle krioelende beestjes weer bovenklimmen...)
- 'Hoeveel wilt u er'?
(heb voor de grap wel eens gezegd dat ik er 48 wilde, toen werd ik schaapachtig aangekeken _/-\o_ )

En dan neem ik een zak mee voor 3 euro.
Kunnen ze een maand mee vooruit. :Y)

AMARIS!
HEBBEN!!!!
Opsturen geen probleem!

Afbeelding

Wat een leuke dondertjes heb je zeg!
Kan me voorstellen dat je dit weekend totaal geen zon hebt gezien maar lekker boven op de kippenkamer met kipjes hebt zitten spelen!

Iets met 'mosterd na de maaltijd misschien, maar toch.. Ik zag dit voorbij komen:

Shanelle schreef:
Is het fair om 1 kuiken tussen 3 kippen te zetten?

Zou ik niet doen... Ik heb toen twee kuikens van 6 weken bij een kip van zes maanden gezet (herinner je je Terror Tokkie nog?) en dat liep echt niet goed af. Wist niet hoe snel ik die weer uit elkaar moest trekken...
Tot bloedens toe pikken, in de hoek drijven, door het gaas willen duwen... zooo sneu!

Dblijham:

Afbeelding

Wat een supergezellige, hoog knuffelgehalte foto!!!!
Ook van die morgen er een paar in een envelop deze kant opkomen <3

kohtje schreef:
grrrr een dag voor het uitkomen is de hen van het nest gegaan!

Hoe is het afgelopen?

Amaris schreef:
Kijkt er hier eigenlijk iemand mee op de kuukskescam?

Wilde ik doen, maar gaat niet meer, kan dat?
Ooohhh... nu ben ik zoooo nieuwsgierig!

Antheman schreef:
Wanneer zetten jullie kuikens met kloek weer bij de anderen?

Ik woon in een dorp, waar met slopen van een huis in het centrum niemand rekening had gehouden met de kippen die in die tuin woonde. Gevolg: alle kippen ontsnapt, ondertussen vermeerderd en compleet verwildert. Dit is jaaaaaaaaaren gelegen gebeurt overigens.
Overal bij ons in het dorp zie je dus kippen, hanen, kuikens en noem maar op rondlopen.
De toeristen vinden het geweldig en voeren die beesten friet enzo -O-

Maar wat me dus opvalt is dat kloeken met kuikens hier gewoon samen met andere kippen rondsjouwen, niet apart van elkaar. Dus in 'het semi-wild' gebeurt dat gewoon...

Amaris schreef:
Pluis is broeds... en niet zomaar broeds... neenee.

Whahahaha!
Ik had al helemaal beeld bij je verhaal!!!!
Geweldig!
Hoe is het nu met haar???

Afbeelding

Wat een héérlijke foto!
Heerlijk rondbanjeren, zoals het allemaal moet zijn.
Genieten gewoon!

Nou, ik ben zaterdagmorgen 2 dametjes voor erbij gaan halen!
Weer een uurtje ervoor in de auto gezeten (waarom verklaart iedereen me voor gek daarmee? Een kip kies je toch niet zomaar????? :D :o ) en daar aangekomen heb ik een New Hampshire KRIEL (KRIEL!KRIEL!KRIEL!) en een Barnevelder kriel meegenomen, beide van half februari, dus een 2 weken jonger dan de dames die ik al heb.

Ze hebben op de terugweg heerlijk zitten kleppen en keuvelen naast me op de voorstoel.

Thuis aangekomen de dames in het nachthok gezet en de bovenkant van de kattenreismand weggehaald waar ze in zaten.
Half uurtje later zat het stilleven nog steeds in dezelfde houding zoals ik ze had achtergelaten... Platgedrukt op de bodem, 2 angstige koppies, 4 kraaloogjes zo groot als schoteltjes. Doodstil zittend...

Met een beetje overredingskracht ze uit de mand ge'schud' en toen zaten ze in het nachthok.
Doodstil zittend... Uurtje later nog steeds hetzelfde..
Jaaaa.... dat kán niet hoor! Het was erg mooi weer zaterdagochtend, dan mag je van Floss niet binnenspelen!
Dus met een beetje boel heel veel overredingskracht de boel naar buiten geveegd (letterlijk :+ ).
Het zonnetje in...
Die ze in hun hele leventje nog niet hadden ervaren...
Dat was raar.... Je zag ze kijken, naar elkaar kijken, naar omhoog kijken... en toen PLAT!!!!
Hoe platter je lag in de zon, hoe beter!!!!!
Maar een stukje verder was ook zon! Nah!
Hup, daarnaartoe (he, verdomme... moeten we weer naar binnen rennen omdat er een enge merel overvliegt die we niet kennen en dus mega-eng is), en weer naar buiten. PLAT!
Ze waren van 11 weken ontbrekende zonnestralen aan het inhalen, en dat deden ze met zo'n overtuiging dat de zon er ieder moment mee op kon houden dat ze gewoon geen tijd hadden om te eten.

Want eten: GRAS! LEKKER!
Nog nooooooooit gegeten! (eigenlijk schandalig....)
Dus liggend, met de vleugels gestrekt in de zon, als half aangeschoten wild, grassprieten eten. En véél. Want wie weet, is het morgen wel op!

De dames hebben dus lekker de hele dag water gepoept van het vele groenvoer :D

De 'oudere dames' hebben de hele dag in de tuin gelopen, en willen een happie graan. Dat staat in de ren. Daar waar twee indringers plat liggen te zonnebaden.
En tóen kregen ze elkaar in het oog....

Pat (de patrijskleur, al inwonende hier) die heeft sinds een week of twee de baard in de keel, dus dat zachte piepen is soms een echte stoere TOK (en dan verbaasd achter zich kijken: wie maakt dat geluid??????)
Nou, die meid maakt een lawaai!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De buren twee huzienblokken verder konden het nog horen!
Ze was duidelijk niet gecharmeerd van de nieuwelingen!
Haar verhaal was duidelijk: OPZOUTEN.

En dat deden de nieuwelingen meteen braaf. De Barnevelder (Barnie?) ging het hok in en de New Hampshire (Hampie?) schoot er achteraan. Die hangt echt wel aan Barnie en is in paniek als Barnie uit de buurt is.

En zo hebben ze elkaar zaterdag en zondag ontweken.
De nieuwe durfden niet verder dan de ren (die aan 3 kanten open staat) en de oude liepen lekker in de tuin, kwamen een slokje drinken halen of een happie graan en dan was er even een confrontatie, maar gingen weer terug de tuin in en dan was er weer rust.

Vandaag (werkdag) heb ik de ren afgesloten van de tuin.
Met vieren moeten ze het vandaag doen met 40 m2 vol gras, struiken, schuilplekken...
Even geen kippen in de vijver vandaag! :D
(want zaterdag lag Binkie erin nadat ze een merel wegjoeg, en zondag lag Barnie erin toen ze door Pat werd weggejaagd -> heel eng die Pat -> dus uit de ren -> en 2 meter verder PLONS in de vijver! Beide kwamen er zelf uitgeklommen (begroeide zijkanten) en beide doen dit noooooooooit meer! (klopt af) )

Oh ja, Hampie is scheel :+
Pikt naar een korrel/beetjes/iets en raakt het nooit, zit er steevast steeds een paar milimeter vandaan...
Eens kijken of dat bijtrekt.
Gelukkig kan ze met haar bek altijd in de granenbak duiken, heeft ze altijd wel wat te pakken, en valt ze niet om van de honger. *\o/*

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:18

FLOSS!!! Whaaahahahaha!
Heb echt lachend je verhaal zitten lezen en dat wilt wat zeggen want ben al vanaf vrijdag stiksjagrijnig :oo

Geweldig! Hampie en Barnie vind ik wel okeeje namen eigenlijk +:)+

Hier een nieuwe kipcampoging:

http://84.30.20.23/index_framed.htm
naam: kipcam
ww: kuiken

ze zijn al heeeeel wat groter dan het bergje dons in mijn hand hierboven!
Kunnen bijna de bench in denk ik.

Mijn grote new hampshires hadden dat toen ook. Die waren een maand of 3 toen ik ze kreeg. Ook nooit lucht, zon ed gezien. Atijd in een (wel grote en lichte) schuur gezeten. Die vonden alleen al het concept 'stoeptegel' reuze spannend. "Kan ik daar echt mijn voetjes op zetten?"

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:47

Wij blijven met 2 broedse mutsen zitten. Lastig hoor. Wel grappig om te zien dat ze dan heel territoriaal gaan lopen doen tegenover de vogels die een graantje willen komen meepikken. :=

Betty blijft lastig doen. We sluiten nu 's avonds laat het schuifdeurtje van het nachthok al toe en ik open het pas als ik naar mijn werk ga. Op die manier wekt ze de buren dan toch op een 'normaal' uur ipv tussen 5 en 6. Pff...