HALLOOOO!!!!
Ben ik weer, wat een bijleeswerk weer zeg!
Komt ie aan!!!
Antheman schreef:Flosss, hoe lang duurt t voordat je eigen kweek hebt? Want straks kunnen ze gewoon de composthopen weer op, op zoek naar wormen. Geen meel-, maar wel regen of compostwormen.
Anderen ervaring met zelf meelwormen kweken?
Ik was ermee begonnen, en nét toen de eerste pop zou ontpoppen tot tor, gingen mijn kippen verhuizen
En einde kippen = einde project, dus alles in de vriezer gekiept.
Ik ben nu weer begonnen, maar heb daar écht het geduld niet voor hoor... Ik kan levende meelwormen hier bij de plaatselijke dierenwinkel kopen:
- 'Mag ik meelwormen?'
- 'Ja hoor!'
(verkoper duikt onder de toonbank en komt met een megabak volle krioelende beestjes weer bovenklimmen...)
- 'Hoeveel wilt u er'?
(heb voor de grap wel eens gezegd dat ik er 48 wilde, toen werd ik schaapachtig aangekeken
)
En dan neem ik een zak mee voor 3 euro.
Kunnen ze een maand mee vooruit.
AMARIS!
HEBBEN!!!!
Opsturen geen probleem!

Wat een leuke dondertjes heb je zeg!
Kan me voorstellen dat je dit weekend totaal geen zon hebt gezien maar lekker boven op de kippenkamer met kipjes hebt zitten spelen!
Iets met 'mosterd na de maaltijd misschien, maar toch.. Ik zag dit voorbij komen:
Shanelle schreef:Is het fair om 1 kuiken tussen 3 kippen te zetten?
Zou ik niet doen... Ik heb toen twee kuikens van 6 weken bij een kip van zes maanden gezet (herinner je je Terror Tokkie nog?) en dat liep echt niet goed af. Wist niet hoe snel ik die weer uit elkaar moest trekken...
Tot bloedens toe pikken, in de hoek drijven, door het gaas willen duwen... zooo sneu!
Dblijham:

Wat een supergezellige, hoog knuffelgehalte foto!!!!
Ook van die morgen er een paar in een envelop deze kant opkomen
kohtje schreef:grrrr een dag voor het uitkomen is de hen van het nest gegaan!
Hoe is het afgelopen?
Amaris schreef:Kijkt er hier eigenlijk iemand mee op de kuukskescam?
Wilde ik doen, maar gaat niet meer, kan dat?
Ooohhh... nu ben ik zoooo nieuwsgierig!
Antheman schreef:Wanneer zetten jullie kuikens met kloek weer bij de anderen?
Ik woon in een dorp, waar met slopen van een huis in het centrum niemand rekening had gehouden met de kippen die in die tuin woonde. Gevolg: alle kippen ontsnapt, ondertussen vermeerderd en compleet verwildert. Dit is jaaaaaaaaaren gelegen gebeurt overigens.
Overal bij ons in het dorp zie je dus kippen, hanen, kuikens en noem maar op rondlopen.
De toeristen vinden het geweldig en voeren die beesten friet enzo
Maar wat me dus opvalt is dat kloeken met kuikens hier gewoon samen met andere kippen rondsjouwen, niet apart van elkaar. Dus in 'het semi-wild' gebeurt dat gewoon...
Amaris schreef:Pluis is broeds... en niet zomaar broeds... neenee.
Whahahaha!
Ik had al helemaal beeld bij je verhaal!!!!
Geweldig!
Hoe is het nu met haar???

Wat een héérlijke foto!
Heerlijk rondbanjeren, zoals het allemaal moet zijn.
Genieten gewoon!
Nou, ik ben zaterdagmorgen 2 dametjes voor erbij gaan halen!
Weer een uurtje ervoor in de auto gezeten (waarom verklaart iedereen me voor gek daarmee? Een kip kies je toch niet zomaar?????
) en daar aangekomen heb ik een New Hampshire KRIEL (KRIEL!KRIEL!KRIEL!) en een Barnevelder kriel meegenomen, beide van half februari, dus een 2 weken jonger dan de dames die ik al heb.
Ze hebben op de terugweg heerlijk zitten kleppen en keuvelen naast me op de voorstoel.
Thuis aangekomen de dames in het nachthok gezet en de bovenkant van de kattenreismand weggehaald waar ze in zaten.
Half uurtje later zat het stilleven nog steeds in dezelfde houding zoals ik ze had achtergelaten... Platgedrukt op de bodem, 2 angstige koppies, 4 kraaloogjes zo groot als schoteltjes. Doodstil zittend...
Met een beetje overredingskracht ze uit de mand ge'schud' en toen zaten ze in het nachthok.
Doodstil zittend... Uurtje later nog steeds hetzelfde..
Jaaaa.... dat kán niet hoor! Het was erg mooi weer zaterdagochtend, dan mag je van Floss niet binnenspelen!
Dus met een beetje boel heel veel overredingskracht de boel naar buiten geveegd (letterlijk
).
Het zonnetje in...
Die ze in hun hele leventje nog niet hadden ervaren...
Dat was raar.... Je zag ze kijken, naar elkaar kijken, naar omhoog kijken... en toen PLAT!!!!
Hoe platter je lag in de zon, hoe beter!!!!!
Maar een stukje verder was ook zon! Nah!
Hup, daarnaartoe (he, verdomme... moeten we weer naar binnen rennen omdat er een enge merel overvliegt die we niet kennen en dus mega-eng is), en weer naar buiten. PLAT!
Ze waren van 11 weken ontbrekende zonnestralen aan het inhalen, en dat deden ze met zo'n overtuiging dat de zon er ieder moment mee op kon houden dat ze gewoon geen tijd hadden om te eten.
Want eten: GRAS! LEKKER!
Nog nooooooooit gegeten! (eigenlijk schandalig....)
Dus liggend, met de vleugels gestrekt in de zon, als half aangeschoten wild, grassprieten eten. En véél. Want wie weet, is het morgen wel op!
De dames hebben dus lekker de hele dag water gepoept van het vele groenvoer
De 'oudere dames' hebben de hele dag in de tuin gelopen, en willen een happie graan. Dat staat in de ren. Daar waar twee indringers plat liggen te zonnebaden.
En tóen kregen ze elkaar in het oog....
Pat (de patrijskleur, al inwonende hier) die heeft sinds een week of twee de baard in de keel, dus dat zachte piepen is soms een echte stoere TOK (en dan verbaasd achter zich kijken: wie maakt dat geluid??????)
Nou, die meid maakt een lawaai!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De buren twee huzienblokken verder konden het nog horen!
Ze was duidelijk niet gecharmeerd van de nieuwelingen!
Haar verhaal was duidelijk: OPZOUTEN.
En dat deden de nieuwelingen meteen braaf. De Barnevelder (Barnie?) ging het hok in en de New Hampshire (Hampie?) schoot er achteraan. Die hangt echt wel aan Barnie en is in paniek als Barnie uit de buurt is.
En zo hebben ze elkaar zaterdag en zondag ontweken.
De nieuwe durfden niet verder dan de ren (die aan 3 kanten open staat) en de oude liepen lekker in de tuin, kwamen een slokje drinken halen of een happie graan en dan was er even een confrontatie, maar gingen weer terug de tuin in en dan was er weer rust.
Vandaag (werkdag) heb ik de ren afgesloten van de tuin.
Met vieren moeten ze het vandaag doen met 40 m2 vol gras, struiken, schuilplekken...
Even geen kippen in de vijver vandaag!
(want zaterdag lag Binkie erin nadat ze een merel wegjoeg, en zondag lag Barnie erin toen ze door Pat werd weggejaagd -> heel eng die Pat -> dus uit de ren -> en 2 meter verder PLONS in de vijver! Beide kwamen er zelf uitgeklommen (begroeide zijkanten) en beide doen dit noooooooooit meer! (klopt af) )
Oh ja, Hampie is scheel
Pikt naar een korrel/beetjes/iets en raakt het nooit, zit er steevast steeds een paar milimeter vandaan...
Eens kijken of dat bijtrekt.
Gelukkig kan ze met haar bek altijd in de granenbak duiken, heeft ze altijd wel wat te pakken, en valt ze niet om van de honger.