Show je aquarium III!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:42

_Rianne_, hopelijk gaat het goed tussen jack en Katrientje straks!
En 1 blauwe garnaal die uitzonderlijk goed was in verstoppen dus. Moest wel lachen om je opmerking om de ruiten.

Die dwerkkogeltjes zijn ook echt schattig! Hebben wij ook nog serieus overwogen, een mooie grote groep in een wat ruimere bak (zijn echte groepsvissen). Maar uiteindelijk dus toch voor een grotere soort gegaan.

Ymediem, no problem! Je zou ook nog kunnen kijken naar een heel licht luchtpompje in combinatie met een sponsfilter trouwens. Dan heb je toch iets van filtratie, maar betrekkelijk weinig flow. Dat ga ik tzt waarschijnlijk doen in de (hopelijke…) kweekbakken. Al dan niet icm HMF matten (met als extra voordeel dat daar dan ook het verwarmingselement achter kan). Die plantenpakketten zijn ook wel ideaal trouwens! Kan alleen geen glaswol meer zien haha. Dat vond ik met in vitro toch echt wel véél makkelijker. Maar ja, dan heb je weer mini plantjes haha. De in vitro javavaren is nog amper gegroeid.. (is ook langzame groeier, maar duurt laaaaaang).

Zo leuk die baby’s! Je Cambarellus is ook leuk!

simpie94, dankje! Hoop heel erg dat ze het er goed in gaan doen! Hij voldoet in elk geval ruim aan de minimale eisen, al had ik graag nóg meer beplanting gehad, maar hopelijk groeit dat allemaal lekker door.

mariettek ah leuk in zo’n cube! Wat doe je erbij qua voer? Deze mix schijnt erg succesvol te zijn;

1/3 brown rice flour
1/3 kikkererwtenmeel
1/3 spirulinapoeder

1 theelepel van de mix mengen in 60ml demi water en goed mengen. Mix kan je in de koelkast bewaren en elke dag ongeveer 2ml op 75 liter cultuur voeren.

Een luchtsteentje/slangetje schijnt ook te helpen om de kweek enorm te versnellen, moet je er alleen wel voor zorgen dat de bubbels niet te klein zijn (dan worden ze er in gevangen). Hoeft ook niet veel of snel, gewoon een gestage stroom van luchtbubbels. En als je kweek eenmaal loopt is het heel belangrijk dat dagelijks in elk geval 20% oogst. En straks als het weer wat warmer wordt is het verstandig om er een hor (of panty) op te doen zodat er geen muggenlarven bij komen (die eten je watervlooien in rap tempo op).



Hier heel ongeduldig aan het wachten op het telefoontje dat we de kogeltjes op kunnen halen haha. Volgens mij verder alles klaar staan, moet alleen idealiter nog even twee extra stukken luchtslang meenemen voor het overdruppelen straks.

mariettek

Berichten: 1705
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:35

Ik kom zulke wisselende voedingsstoffen tegen, ook bloed (serieus), koemest, konijnenkeutels, vissenvoer en gist.

Nu krijgen ze iig water uit de grondpomp, met een beetje ijzer (nauwelijks merkbaar, maar zit er wel in). Verder groeien de algen goed, en dat is natuurlijk wat ze eten.

Zuurstof hebben ze volgens mij genoeg, ze zijn echt kleurloos, waar ze anders rood kleuren.

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:57

Ik heb ook honderden kleine beestjes in m'n filterloze bak, echt zo groot als een naaldenprik. Zijn dat water vlooien? Ik kon alleen mosseldiertjes vinden als kleine beestjes op internet, maar die zijn groter.

mariettek

Berichten: 1705
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:04

Hupsen ze met sprongetjes door het water?

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:29

Ze zijn er *\o/* *\o/* *\o/* <3 <3 <3

En oooh wat zijn ze gaaf!! Ik had al hele hoge verwachtingen, maar ze zijn echt nog zoveel leuker <3 <3 <3

Al tijdens het overwennen hebben de eersten gegeten en ik geloof dat ze inmiddels allemaal gegeten hebben :D Het aquarium is vakkundig ontdaan van de slakken die ik er al in had gedaan haha. En wat regenworm hebben ze ook al gegeten. Ze zoeken elkaar mooi af en toe wat op en verder verkennen ze de boel heel uitgebreid. Elk hoekje en gaatje wordt bekeken :D :D Heb nog geen hele goede foto's maar toch leuk om even wat te delen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47564
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:37

wat leuk, hoeveel heb je er?

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:41

Jaaa leuk!!! <3
De Chinese danio zijn opgehaald, nog even wachten tot de houten plaat geleverd wordt en dan kan ik verder met de shallow en uiteindelijk de bak voor de puffers. :D

@MarietteK ze hupsen wel een beetje, maar meer van die korte kleine schiet bewegingen

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:53

ellepel schreef:
wat leuk, hoeveel heb je er?

Het is een groepje van 6 :D


J0anieke schreef:
Jaaa leuk!!! <3
De Chinese danio zijn opgehaald, nog even wachten tot de houten plaat geleverd wordt en dan kan ik verder met de shallow en uiteindelijk de bak voor de puffers. :D


Ah mooi dat je er iemand voor hebt gevonden! En leuk dat je straks ook met de bak voor puffers bezig kan :D
Ze hadden ook Pea puffers waar wij ze vandaag gehaald hebben. Zei al tegen mijn man dat ik nog wel zie gebeuren dat ik de huidige garnalen bak op termijn ook ombouw voor een groepje peas :')

mariettek

Berichten: 1705
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:02

MarliesR schreef:
Ze zijn er *\o/* *\o/* *\o/* <3 <3 <3

En oooh wat zijn ze gaaf!! Ik had al hele hoge verwachtingen, maar ze zijn echt nog zoveel leuker <3 <3 <3

Al tijdens het overwennen hebben de eersten gegeten en ik geloof dat ze inmiddels allemaal gegeten hebben :D Het aquarium is vakkundig ontdaan van de slakken die ik er al in had gedaan haha. En wat regenworm hebben ze ook al gegeten. Ze zoeken elkaar mooi af en toe wat op en verder verkennen ze de boel heel uitgebreid. Elk hoekje en gaatje wordt bekeken :D :D Heb nog geen hele goede foto's maar toch leuk om even wat te delen!

[ [url=m/xl4XlU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CG6V6l.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xP9ipa.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Z5v62P.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Bgb3pj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leuke visjes!


J0anieke schreef:
Jaaa leuk!!! <3
De Chinese danio zijn opgehaald, nog even wachten tot de houten plaat geleverd wordt en dan kan ik verder met de shallow en uiteindelijk de bak voor de puffers. :D

@MarietteK ze hupsen wel een beetje, maar meer van die korte kleine schiet bewegingen


Dan zouden het idd watervlooien kunnen zijn. Die schieten echt met hulpjes door het water.

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:23

Wat het ook is, het is wel ideaal voor de visjes. De volwassen eten ze niet, maar mochten ze kleintjes krijgen heb die genoeg te eten.. :')

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 00:10

Och kijk nou.. die Kogelvisjes.. ik kan daar uren naar kijken. <3

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 08:04

_Rianne_ schreef:
Och kijk nou.. die Kogelvisjes.. ik kan daar uren naar kijken. <3


Ik heb gisteren ook de hele avond voor de bak gezeten tot het licht uit ging <3 Ze zijn zo interessant en leuk om naar te kijken!

Het is nog wat lastig te zien met het licht nog uit, maar lijkt er op dat ze allemaal goed de nacht door zijn gekomen.

Had alleen via marktplaats nog voor best wel een bedragje nog 200 gram voerslakken bij besteld die maandag of uiterlijk dinsdag verstuurd zouden worden, maar niks nog en reageert ook nergens meer op. Dat is wel wat jammerlijk. Gelukkig lijken ze de aardwormen ook goed te eten (toch handig, zo'n eigen mestbult :D ). En heb nog wat meelwormen meegenomen en uit de diepvries mosselen (uiteindelijk niet het meest geschikte voer, maar 1 van het stel is dat al gewend, dus heb paar meegekregen). Slakkenkweek gaat wel goed, maar voor je er zoveel hebt/kweekt dat je daar stabiel 6 puffers van kan voeren... :') . En de hele groep appelslakken is echt ernstig te groot voor ze :') Aantal ervan worden vandaag door andere mensen opgehaald.

Heb ook nog vibrabites, kennen jullie dat? Wel grappig, is droogvoer, maar hebben ze in de vorm van bloedwormen gemaakt en "bewegen" ook als je ze los laat in het water haha. Hoop dat ze die ook willen eten.

ellepel

Berichten: 47564
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:06

de eerste dagen zijn ook vaak wat spannend met de visjes. :j
dat voer ken ik niet, ik heb alleen gedroogde muggenlarves en diepvries.
moet ook even weer nieuw diepvriesvoer halen want het is bijna op.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:16

Dat heb ik wel gehoord over vibra bites ja :D

Ze zijn echt heel leuk, de kogelvisjes! <3

Hier moet ik gaan opletten dat ik niet teveel voer :o Ik vond de brigittae en ook de darios wat mager, dus goed gevoerd. Nu blijkt een van de darios een dermate goede jager te zijn dat ie een beetje bol wordt :') Maar het zijn ook zulke kleine visjes, lastig om voer goed te verdelen dat iedereen genoeg heeft, en niemand teveel. Na 1 artemia zouden ze al vol moeten zitten, maar als een van de darios er dan twee achter elkaar naar binnen werkt en de andere dario nog niet eens gezien heeft dat er eten was...

Wat dat betreft is Bumblebee voeren een stuk makkelijker :+

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:41

Net klein beetje van die vibrabites in het water gedaan, maar ze zijn wel wat kleiner dan ik had verwacht haha. Ze keken er niet eens naar :+

Aantal hebben weer wat regenwormen gegeten. Ook nog een meelworm geprobeerd, maar die bewoog denk ik niet genoeg om nu hun interesse te wekken. Had ook een mossel ontdooid die ik vanuit de winkel mee had gekregen, maar die ene die het gewend zou moeten zijn keek er niet naar om. Een andere nam een hapje en spoog hem gelijk weer uit :') . Ok noted, ook geen succes haha.

Hoop echt heul erg dat marktplaatsverkoper van die grote hoeveelheid slakken nog weer gaat reageren, want kan die slakjes duidelijk goed gebruiken voor ze -O- En ook niet weinig voor betaald ook.

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:53

Wat een leuke kogeltjes! <3 Ik heb ook jaren een kogeltje gehad, die van mij zat op brakwater. Die van jou zijn zoetwater? Ik wist overigens helemaal niet dat je ze ook in een groep kon houden. Dacht dat dat alleen met dwergkogeltjes ging.

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:08

Captain schreef:
Wat een leuke kogeltjes! <3 Ik heb ook jaren een kogeltje gehad, die van mij zat op brakwater. Die van jou zijn zoetwater? Ik wist overigens helemaal niet dat je ze ook in een groep kon houden. Dacht dat dat alleen met dwergkogeltjes ging.


Deze zijn inderdaad zoetwater! Deze soort kan of alleen of in een groep van minimaal 6. Als ze niet zo duur waren had ik waarschijnlijk net wat meer boven het minimum gedaan, maar nu zullen ze het met z'n zesjes moeten doen.

Je hebt overigens ook nog de Colomesus asellus (SAP / Brazilian Puffer), dat is echt een scholenvis. Beetje zelfde maat. Maar qua verzorging komen die nog weer een stuk nauwer. Hun tanden groeien dermate snel dat de voeding echt nauw komt of je zit met vaak tanden moeten knippen. En hebben graag veel stroming. En ze zijn in gevangenschap eigenlijk niet te kweken omdat ze eerst een soort planktonstadium doorlopen.

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:51

Kijk, alle 6 in de video <3 <3
Kwam praktisch langs de Jumper vandaag dus even gestopt voor een zakje watervlooien (ik vermoed te klein, maar hey, wil het toch proberen) en een zakje rode muggenlarven. Die laatste vandaag gegeven (de watervlooien ga ik nog wat groter proberen te kweken in een potje met voer :+ ) en die gingen er goed in!

Wel heel fijn ook dat ik ze nu zeker weten alle 6 heb zien eten


Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:37

Heel leuk, de puffers zo! Vind het ook altijd spannend of ze genoeg eten de eerste periode.

Weet je wat ik ook leuk vind? Als je speciaal voor je visjes een grot maakt, en ze maken er nog gebruik van ook!

Een silhouet-foto :D
Afbeelding

simpie94

Berichten: 838
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 01:05

Echt super mooi MarliesR. Heerlijk eigenzinnige beesten.

Melyoramel, leuk dat effect in de foto.

Helaas is hier de L200 weer aan het graven geslagen. Ik durf niet eens mijn nieuwe plantjes te planten.. grote kans dat hij/zij dit weekend op marktplaats staat.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 07:11

Ik heb zo'n keramiek halve boomstam als grot-basis gebruikt, tegen de achterwand aan, en verder eigenlijk ingegraven.
Maar er komt dus licht vanaf de achterwand naar binnen :D

Ik denk dat ik nooit een ancistrus/pleco ga nemen :')

ellepel

Berichten: 47564
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:03

heb je een man of vrouw?
ik heb op het werk er een gele ancistrus zitten maar die heeft nog nooit gegraven gelukkig.
dus het kan wel goed gaan :j

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:12

wauw MarliesR, mooie inrichting ook, zijn rustige vissen precies <3

zalige foto Melyoramel

ik heb een ancistrus vrouwtje die ook niet graaft, je zal een pittig karaktertje zitten hebben Simpie94

Met mijn Betta, Louis gaat alles heel goed, ben echt blij met mijn keuze. Hij is erg tam ook, waterwissel, plantjes planten...nergens stress van :D

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:56

Melyoramel schreef:
Heel leuk, de puffers zo! Vind het ook altijd spannend of ze genoeg eten de eerste periode.

Weet je wat ik ook leuk vind? Als je speciaal voor je visjes een grot maakt, en ze maken er nog gebruik van ook!

Een silhouet-foto :D
[ [url=m/eRZjOJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ahh kijk dat is echt leuk :D :D


simpie94 schreef:
Helaas is hier de L200 weer aan het graven geslagen. Ik durf niet eens mijn nieuwe plantjes te planten.. grote kans dat hij/zij dit weekend op marktplaats staat.


Balen dat het niet helemaal gaat zoals je wil. Dan is een andere plek voor hem/haar zoeken misschien wel beter ja. En anders allicht de inrichting van je bak nog eens onder de loop nemen? Allicht dat je daar nog iets mee kan?
mindful schreef:
wauw MarliesR, mooie inrichting ook, zijn rustige vissen precies

zalige foto Melyoramel

ik heb een ancistrus vrouwtje die ook niet graaft, je zal een pittig karaktertje zitten hebben Simpie94

Met mijn Betta, Louis gaat alles heel goed, ben echt blij met mijn keuze. Hij is erg tam ook, waterwissel, plantjes planten...nergens stress van


Ja over het algemeen wel redelijk rustig lekker aan het verkennen. Al zijn ze wel fel op hun voer haha. En ze beginnen elkaar nu wat meer af te tasten/rangorde te bepalen. Heel interessant om te zien!

Fijn dat het met de Betta alles goed gaat!

simpie94

Berichten: 838
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:15

Ik weet niet of het een man of vrouw is.
Heb deze al zeker 4 jaar en heeft ooit eerder zo’n periode gehad. Was alleen toen een stuk kleiner dus minder gevolgen voor de bak :o

Heb ook nog twee kleine l nummers en daar ook totaal geen graaf problemen mee