gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:41

Ik zou er echt rekening mee houden dat hij er buiten valt bij zo'n klef koppel.. Merk ik hier nu ook.

Mijn DA vond honingzalf juist wel goed

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:57

Oke, mocht het niet gaan zet ik weer een stuk voor hem af, dan is het niet anders, maar proberen kan altijd!
Hoop dat Ollie hem weer accepteert, al hangt hij er als 3e konijn achter maakt niet uit, als hij maar bij ze in de ren zou kunnen zou al mooi zijn!

Het is echt zo'n schatje, als ik kom staat hij vaker aan de draad, pak ik hem op en ga ik knuffelen met hem dat vind hij helemaal geweldig, gaat hij tanden knarsen (zachtjes dus niet uit pijn ;) ), zo lief <3

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:27

Zo, mijn balloze vent heeft sinds vandaag een vriendin...

En ze zijn echt blij met elkaar.

De koppeling gebeurde in het grote hondenhok (3x4 meter) met veel afleiding.
Maar, meneer keek haar aan, en dook meteen.... jawel.... op het eten.

Zij heeft hem dus compleet afgesnuffeld, en hoewel ik niet bij het eten mag komen, mocht zij gewoon samen met hem de korreltjes op zitten eten.
Ze kreeg zelfs een lik op haar neus van hem.

Gut... Wat een stel.
Na een uur, samen lekker van dotje hooi naar dotje hooi te hebben gehupst, vonden wij het wel prima.
Mooi in het hok.

Ook daar hebben ze verschillende voerplekken. En 2 waterflessen voor de komende tijd.
Mag wel met een groot hok vind ik. Ren gaat nog niet onbeperkt open. Ze kent geen gras. Dus mag ze daar heel langzaam aan wennen.

T gaat boven verwachting!! :D

Hij is al 2 maanden geen kerol meer, dus nu vond ik het dat het goed tijd werd.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:05

Flip zit binnen.. Waar ie eigenlijk 2/2,5 kg hoort te wegen, met z'n haakjes 1,2 en toen langzaam aangekomen, is ie nu binnen 1-2 weken naar 900 gram gezakt. De onbeperkte luzerne en hooi, 100 gram biks, gedroogd fruit, doen allemaal niets. Zo'n 1,5 liter water per dag. Hoop van de week mijn eigen DA te kunnen spreken, maar zie het somber in.. Die van vandaag sprak over een evt (hersen)tumor maar ik wil liever uitgaan van de mening/diagnose van m'n eigen dierenarts.

Panacur krijgt hij ook nog, was tijdje terug al opgevoerd naar 3 ml per dag, maar dat doet helemaal niets...

Hij zit nu rustig in de 1.20 kooi bij mij op de kamer en is ontzettend aanhankelijk. Dat is zo niet hoe hij is of hoort te zijn..
Hij eet en drinkt, maar dat vind ik niet echt een graadmeter meer. Moest hem de afgelopen 3 dagen ook roepen als ik ging voeren.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:38

Wat heftig zeg, sterkte :(:)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:57

Eoweyn_x schreef:
Flip zit binnen.. Waar ie eigenlijk 2/2,5 kg hoort te wegen, met z'n haakjes 1,2 en toen langzaam aangekomen, is ie nu binnen 1-2 weken naar 900 gram gezakt. De onbeperkte luzerne en hooi, 100 gram biks, gedroogd fruit, doen allemaal niets. Zo'n 1,5 liter water per dag. Hoop van de week mijn eigen DA te kunnen spreken, maar zie het somber in.. Die van vandaag sprak over een evt (hersen)tumor maar ik wil liever uitgaan van de mening/diagnose van m'n eigen dierenarts.

Panacur krijgt hij ook nog, was tijdje terug al opgevoerd naar 3 ml per dag, maar dat doet helemaal niets...

Hij zit nu rustig in de 1.20 kooi bij mij op de kamer en is ontzettend aanhankelijk. Dat is zo niet hoe hij is of hoort te zijn..
Hij eet en drinkt, maar dat vind ik niet echt een graadmeter meer. Moest hem de afgelopen 3 dagen ook roepen als ik ging voeren.

Bah wat naar! Mijn voedster viel destijds ook enorm af van 4,4 kg naar 2,6 kg en dat voor een franse hangoor! Ze was vel over been.
Het bloed gaf een hoge ontstekingswaarde aan en het bleek buikvliesontsteking te zijn. Hebben ze al bloed afgenomen en eventueel een echo gemaakt?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 05:12

Wat erg eoweyn!
Wanneer kun je bij je eigen dierenarts terecht? Hopelijk is het geen hersentumor :(

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 07:01

Nee, daar was geen tijd voor, ik kwam even snel tussendoor.
Ik hoop deze week nog...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:02

Ik twijfel overigens tussen een tumor of nierfalen. Laatste verklaart het vele drinken.

Het is duidelijk dat er iets goed mis is, en ik ga ook niet meer aandokteren met hem. Dat is al genoeg gedaan. Als het nu einde verhaal is, is het klaar, dan heb ik er vrede mee

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:43

Net met de nijnen naar de DA geweest en mijn voedster achtergelaten. Afg. zaterdag ben ik naar de dienstdoende DA voor spoedgevallen geweest. In principe volgens de lijst van bunnybunch een konijnkundige DA.

Vandaag zag ik echter geen heil meer in hun advies van afwachten, wond spoelen en zelf laten genezen + AB en pijnstilling/ontstekingsremmer.
De wond leek nog groter, zo'n 2x5cm en door dat gat zag je spieren e.d. liggen.
Daarnaast gaf het verzorgen vd wond en medicatie zo'n stress.

Vandaag dus naar mijn normale DA, ook konijnkundig en een topper naar mijn idee. Hij gaf aan bij beide gekozen te hebben voor hechten ipv afwachten. Hij snapte dit besluit eigenlijk niet.

Stippel daar gelaten. Daarbij ging hij onder narcose de wond opfrissen en bijsnijden en hechten.
Bij de ram is de wond kleiner, maar helaas ontstoken. Om die reden hecht hij die wond niet. Hij is mee naar huis. Beide blijven op AB en pijnstilling/ontstekingsremmer. En hij schreef zalf voor ......... 3x raden wat!? Honingzalf .... de zalf die de spoedarts juist afraadde. Mijn DA stond hier zeer raar van te kijken en gaf aan dag dit juist DE zalf is in dit soort gevallen.

Nu dus afwachten op een telefoontje over Stippel ........

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:05

Hopelijk komt het goed Delphi!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:45

Ben benieuwd ja!!! Zit nog in spanning op een telefoontje te wachten!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:51

Zie dat er al aardig wat koppelingen goed geslaagd zijn hier, super!!

Wat ik me afvroeg, hoe weet je eigenlijk wat je konijn ongeveer moet wegen?
Ben laatst voor het enten bij de DA geweest.. en er zat aardig wat verschil in het gewicht van de konijnen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:59

Dat is erg afhankelijk van het ras/grootte van het konijn.

Net een tel. gehad Stippel zit weer recht overeind! Alles is goed gegaan en de wond is mooi dicht!!!!! Nu duimen dat het mooi dicht blijft tot over 10 dgn de hechtingen eruit mogen. Ik mag ze om 17:30 halen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:46

Wat een goed nieuws!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:32

Wat een rottig nieuws van de gewonden... Maar hou hoop, het kan ineens verbazingwekkend snel genezen! Ik had een keer een voedster met een dikke wond op haar schouder, grootte van een euromunt. Bij konijnen lijkt het snel heel erg omdat dat huidje zo verrekte dun is. Bij haar kon je dus ook de spieren zien zitten... Was echter een oude wond die ik door haar dikke vacht nooit had gezien en was gedeeltelijk al dicht met een korst. Ook geen infectie oid dus ik gewoon zo gelaten en dagelijks ff controleren. Na een paar weken was er niks meer te zien! Vond het echt bizar dat zo'n grote wond zo snel en zo goed kon herstellen.

Wat betreft wegen, ik kijk liever naar de conditie dan een gewicht op de weegschaal. Mijn Vagebond is met 2 kilo al dik, terwijl hangoor Poeh met 4 kilo broodmager was. Ik voel ze dus liever, teveel botjes voelen is te mager en geen bot voelen is te dik.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:00

Thanks Zwerte, da vond ze ook goed opgewicht maar verbaasde me over het verschil in gewicht.
De lichtste is 1,7 terwijl de zwaarste 2,6 was.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:08

Bouw kan ook flink verschillend zijn, ook als het op het eerste gezicht lijkt dat ze hetzelfde type zijn. Ik had twee hangoren die aardig gelijk leken. Toch verschilden ze flink in gewicht, scheelde minimaal een halve kilo, terwijl ze dan beide een mooie conditie hadden. Toevallig heb ik beide schedeltjes in mn vitrinekast staan en daaraan zie je het verschil duidelijker dan toen ze leefden. Je zag wel dat die voedster iets grover was, maar de schedel is dus echt een slag groter. Viel helemaal niet zo op!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:11

Klopt, dat was ook met Ilona's wond. Binnen 2/3 weken helemaal weg

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:48

Helaas heb ik geen foto meer gemaakt vd wond, maat deze was zeker 4 euromunten groot. Mooi om de genezing te zien Eoweyn! Maar de wond van Stippel was wel heel veel groter. Na het indrogen van de wondranden werd de wond nog groter. Gisteren was hij zo'n 2x5 en vanochtens zelfs zo'n 5x5 cm. Mijn DA die bekend staat als goede konijnkundige DA vond de wond te groot om zelf te laten sluiten. Dat zou maanden duren.

De wond van mijn ram is een ruime euromunt groot en die is waarschijnlijk wel sneller dicht. Die is niet gehecht.
De gehechte wond van Stippel ziet er keurig uit!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:58

Delphi schreef:
Helaas heb ik geen foto meer gemaakt vd wond, maat deze was zeker 4 euromunten groot. Mooi om de genezing te zien Eoweyn! Maar de wond van Stippel was wel heel veel groter. Na het indrogen van de wondranden werd de wond nog groter. Gisteren was hij zo'n 2x5 en vanochtens zelfs zo'n 5x5 cm. Mijn DA die bekend staat als goede konijnkundige DA vond de wond te groot om zelf te laten sluiten. Dat zou maanden duren.

De wond van mijn ram is een ruime euromunt groot en die is waarschijnlijk wel sneller dicht. Die is niet gehecht.
De gehechte wond van Stippel ziet er keurig uit!

Dan was die inderdaad giga.. Die van Ilona zat echt over de hele hals. Maar dat is ook maar een 1,5 kg konijntje natuurlijk.
Hoop dat het snel geneest?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:31

Mijn voedster is weer lekker thuis op haar plekje. Heb er lekker een fles met warm water bijgelegd om tegenaan te liggen en een lekker pluche mandje.
Ze heeft al weer lekker gegeten en ook gedronken.

Net beide weer medicijnen gegeven en de wond van de ram verzorgt. De wond van de voedster ziet er goed uit. Wel 1 of 2 hechtingen geknapt lijkt het, maar dat was ook wel te verwachten gezien de diameter van de wond en het gebied waar de wond zit (veel beweging).
Ik heb haar wond nog niet behandeld met de honingzalf, omdat ik bang bent dat ze er veel aan gaat zitten. Als de wond over wat dagen wat beter lijkt te sluiten, wil ik dit wel gaan doen.

Hier de foto's van de gehechte wond van de voedster:
Afbeelding

Afbeelding

En de wond van de ram. De wond is helaas ontstoken, maar het wit/gele wat je ziet is geen pus maar dat is van de zalf.

Afbeelding

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:04

Wat een lelijke wonden Delphi! Hopelijk knappen ze snel op allebei, echt vervelend dat het gebeurd is nadat het leek alsof het goed ging!

Eoweyn, rot zeg, ben je al naar je eigen dierenarts kunnen gaan?
Begrijpelijk dat je niet meer gaat aandokteren met hem, dat had ik ook met m'n oudje, als die niet meer te redden was had ik hem ook meteen een spuitje laten zetten (gelukkig is hij helemaal opgeknapt!)

maralyn, fijn dat je koppeling geslaagd is!

Maaaarije, geen idee hoe je dat meet hoe zwaar ze zouden moeten zijn.
Ik weeg ze eigenlijk nooit maar voel dat m'n oudje te mager is, m'n rammetje goed is en m'n voedster te dik is.

Jullie nog tips om de voedster te kunnen laten afvallen?
Ze krijgen s'morgens en s'avonds een handje brok wat ze ook meteen opeten, daarnaast onbeperkt hooi wat ze ook goed eten en af en toe wat lekkers (groente, fruit)
Het probleem is namelijk dat ze samen met de ram eet en die de brokjes wel echt nodig heeft!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:22

wat een nare wonden zijn dat, heel veel beterschap voor allebei!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:22

Veel beterschap! Wat naar allemaal :(