Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:09

Betty is destijds als drie weken oud kuiken opgehaald en gelijk in de schuur gezet tussen de andere kuikens. En zij was inderdaad tammer dan de krieltjes die in de broedmachine uit het ei gekropen waren. Het ligt maar geheel aan de kip. Dat er zo'n verschil in 'groot' en 'kriel' zou zitten had ik niet verwacht.

Voor deze kuikens heb ik op zijn minst goede hoop haha. Die zullen nog net niet bij me op de bank tv komen kijken denk ik :')

kohtje

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:33

Shanelle ik zou er dan twee doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:43

kohtje schreef:
Het maakt echt niet uit hoor of je ze onder de lamp hebt of onder de hen,het wordt net zo tam.

Dan moet je toch minimaal een hen hebben die goed tam is?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:03

LIEF!! Amaris!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:10

anneliesdj schreef:
kohtje schreef:
Het maakt echt niet uit hoor of je ze onder de lamp hebt of onder de hen,het wordt net zo tam.

Dan moet je toch minimaal een hen hebben die goed tam is?

Nee hoor, de kuikens rennen echt naar mij toe als ik ga voeren en mijn hennen zijn bewust niet echt tam gemaakt.
Deze kuikens wil ik ook niet verder tam maken. Werd er een beetje moedeloos van dat als mijn kippen mijn stem hoorde ze gerust met 20 stuks mijn keuken in kwamen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:13

Oh. Ja. Keuken binnenlopen :')

Ik ben zo blij dat ze nu achter een net zitten.

Maar ik moet wel zeggen dat de tamheid van Bets wel mega makkelijk was, erg praktisch als je een kip zo kunt pakken.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:30

Wat een mooie kuikens zijn dat. Dat tamme en nieuwschierige vind ik juist zo leuk aan die kleintjes. Ik kan hier de ren bijna niet opendoen omdat ze met 6 tegelijk voor de drempel liggen om eten te scoren en te ontsnappen. Mama was totaal niet tam te krijgen en eet nu uit een heel klein bakje in mijn hand. Zij vind duidelijk dat ze niet voldoende heeft aan kuikenvoer. Is het gevaarlijk voor de ukjes als er ook gewoon kippenvoer staat? Ze probeerden vanavond wel om elk graantje en vlokreeftje dat mams liet vallen direct op te pikken.
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:57

kohtje schreef:
Nee hoor, de kuikens rennen echt naar mij toe als ik ga voeren en mijn hennen zijn bewust niet echt tam gemaakt.
Deze kuikens wil ik ook niet verder tam maken. Werd er een beetje moedeloos van dat als mijn kippen mijn stem hoorde ze gerust met 20 stuks mijn keuken in kwamen.

HAHAHA _O-
Mag ik ze hebben??? :))

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:49

Wat nog fijner er aan is dat ze dan vaak niet meer weten hoe ze de keuken uit moeten,eerst scheiten ze dan alles onder en "vliegen"dan op de kasten enz.
Dus als het moet kan ik ze pakken maar het is niet meer zo dat ze niet voor me opzij gaan als ik er door moet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:58

dblijham schreef:
Is het gevaarlijk voor de ukjes als er ook gewoon kippenvoer staat? Ze probeerden vanavond wel om elk graantje en vlokreeftje dat mams liet vallen direct op te pikken.
[ Afbeelding ]

Natuurlijk niet. In de natuur krijgen kuikens ook geen gemalen graan. Hier aten de minies na een weekje al met mams mee. :j Ze lieten het gemalen graan gewoon staan. ik geef een klein beetje en geef Toos een dubbele portie heel graan.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 06:40

Onze Betty gaat tegenwoordig altijd 'zitten' als ik mijn hand uit steek om d'r te aaien... Waarom doet ze dat?? Ik val haar echt niet lastig ofzo, ga gewoon een babbeltje doen want dat lijkt ze leuk te vinden :') en dan af en toe aai ik haar een beetje. De ene keer maakt ze dat ze dan weg is en de andere keer gaat ze zo zitten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 06:50

grrrr een dag voor het uitkomen is de hen van het nest gegaan!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:18

Dat is balen kohtje!! En een warmte lamp? Of werkt dat niet meer?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:22

Heb ik ze nu onder,je weet maar nooit. Weet natuurlijk niet of ze er een uurtje af was of al de hele nacht.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:08

Shanelle schreef:
Onze Betty gaat tegenwoordig altijd 'zitten' als ik mijn hand uit steek om d'r te aaien... Waarom doet ze dat?? Ik val haar echt niet lastig ofzo, ga gewoon een babbeltje doen want dat lijkt ze leuk te vinden :') en dan af en toe aai ik haar een beetje. De ene keer maakt ze dat ze dan weg is en de andere keer gaat ze zo zitten.

Dat deed Bettie hier ook altijd. Ze ziet jou dan als 'haan'. Ze gaat eigenlijk zitten om euh gedekt te worden. := Ze ziet je dus duidelijk als meerdere. :Y)

Kohtje! Noooohhhh! |(
Ik hoop zo dat het lukt met de warmtelamp! Is dat warm genoeg?

dblijham: ik ga vandaag parvo kuikenstart halen en daar zitten ook al vlokkreefjes in. Dat kan dus geen kwaad. Lijkt me juist goed voor ze.
Om kuikens echt puur op legvoer te zetten lijkt me weer niet zo goed.

Krijgen jouw kuikies dezelfde kleur als mams? Wat prachtig gezoomd!
Laatst bijgewerkt door Amaris op 13-05-14 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:10

Kijkt er hier eigenlijk iemand mee op de kuukskescam?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:11

Ohjee! := Wel sneu voor haar eigenlijk, hete doos...
Gaat het vanzelf weer over?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:16

nee. haha. Mijn bettie bleef dat houden. Is niet zielig hoor, is gewoon een soort van 'okee jij bent de baas'. Ik vond het wel handig. Ik aai een keer en stuur haar dan weg en dan is het ook weer gedaan.

Oh, trouwens.... nu is LievePluis weer broeds... :roll: net Binkie er vanaf is de volgende... heb nu de populaire legnesten afgesloten, maar er moest er eentje open blijven want Bibi legt nog. Heb het minst populaire nest op de grond open gelaten.

Vanacht heeft LievePluis noodgedwongen bij de rest op stok gezeten ('s avonds van nest gehaald en meteen afgesloten) en vanmorgen liep ze nog buiten.

De bench is nou net naar boven gesleept voor de kuikens...

Is zo'n groot lomp ding ga echt niet weer naar beneden slepen. Dus ik ga op mp maar een kleiner formaat scoren en die moet dan maar voor vast in de schuur blijven staan. De BroedsAfKooi. :Y)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:23

@kohtje, zit hier hevig te duimen voor je. Hoop echt dat het met de lamp nog lukt. Hoe lang zat ze al te broeden dat ze er nu ineens mee stopt?

Dank voor de reacties op mijn voervraag, dan ga ik beide soorten in het rennetje neerzetten. Ik heb overigens geen legvoer maar gemengd graan waar ik wat gedroogde meelwormen en vlokreeftjes extra doorheen mix.

@Amaris, wat is ze mooi he, en gewoon bij een hobbyfokker vandaan voor een paar euro. De kuikens gaan haar kleur vast niet krijgen want dat zijn dubbelgezoomde barnevelder krielen. Die zouden dus heel donker moeten worden. Ik had wel eitjes van haar zelf bewaard maar toen werd ze niet broeds en tegen dat die eieren weg waren zat ze ineens op het nest. Dan doe je het maar met wat je kunt kopen op dat moment.
Wil er nog wel een paar wyandottehennen bijhalen en die man heeft er momenteel ook weer die net gesext zijn maar ik denk dat de kuikens nog wel een beetje ouder moeten zijn voor dat ik er vreemde hennetjes bij kan zetten.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:32

Afbeelding

Nog even een foto van mams en koters die op de loer liggen voor het deurtje van de ren, ze willen zo graag naar buiten...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:46

oohhh ze is echt prachtig...

ga je alle kuukskes houden of zijn er ook voor de verkoop?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:29

Het zijn er 6 waarvan 1 haantje mag blijven en alle hennetjes. Uiteraard geen idee hoeveel van elk ik er nu heb. Voor eventuele verdere haantjes zoek ik wel een plekje, mag gratis.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:00

Zijn kuukskes kuikens???? Hier op zijn plat is kuukskes koekjes :') :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:06

koekjes is hier kukskes met de u van vullen.

en kuiken is inderdaad kuukskes

hihi grappig

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:51

loez schreef:
Zijn kuukskes kuikens???? Hier op zijn plat is kuukskes koekjes :') :D

Hier ook :D