Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaya_

Re: Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:22

Hier 15 feb wedstrijd. Dadelijk wel trainen in de hal.
Ik loop zelf nog vaak vast in mijn looplijn. Dat ik niet zie hoe ik beste kan lopen/wisselen.
Mede omdat Nero snel is en ik minder :+

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:55

@Jesdajinn Dat is gezellig om met een clubje daarheen te gaan!

Wij hebben pas weer vanaf april wat gepland staan

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:58

JJ, Leuk dat je daar weer heen gaat, ik had ook gewild, maar moet helaas dan de nachtdienst in, dus dat ga ik niet trekken.
Shaya, leuk de 15e, ik zit er tot op heden nog niet bij.
Karin, jij ook nog even geduld dus.

Ik had me voor verschillende wedstrijden ingeschreven, maar helaas pas op de border collie wedstrijd in maart ingeloot. Daarvoor nog de carnavalswedstrijd op 1 maart.
De 1e buiten wedstrijd ook al gepland, dat wordt die van Ermelo.
Afgelopen weekend nog workshop gehad in Zeewolde van Peter Assendorp, was weer super leuk. Pixy had mooie stukjes, maar was op het eind wel heel moe. Vandaag lekker gewandeld op de hei en in het bos,,wat was het heerlijk met dit weer.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:00

Oo jammer. Dat je dan ook niet gaat, maar snap wel. Hele dag op wedstrijd en dan nog nachtdienst is wel heftig.

Ik mag 2 maart mijn 1e (2) RvB wedstrijd doen. Ben echt heel benieuwd hoe dat gaat. Of het echt anders is als Dogsports of zoals aankomende zondag ik Laag Soeren. Zal vast niet veel verschil in zitten.

Klinkt leuk Fannetje! Ook lekker aan het plannen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:17

Ik zat even in de meeleesstand.

15 maart ben ik ingeloot voor laag soeren. Dat wordt onze 1e wedstrijd. Verder nog niks ingeschreven. Eerst maar kijken of sky dit trekt

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:18

Ik heb een team wedstrijd staan en een benefiet wedstrijd. Verder pas ergens in maart weer wat serieus. Helaas is de wedstrijd graad 3 die ik wilde lopen van een ochtend wedstrijd naar een dag wedstrijd gegaan en ik kan in de middag niet helaas.
Dus beetje rustig nu. Ook niet heel erg, we hebben nog heel veel te trainen en dat is ook leuk!

Komend weekend wel seminar met Lumoz! Kadootje voor zijn 10 maanden zijn. Hij mag bij Nathalie spelen. Dat vind ik wel echt heel leuk :)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:47

JJ, als het er maar één was geweest, had ik het misschien wel gedaan, maar moet er dan 4. Ach, is niet anders.

EW, dat is die van de border collie club toch? Dan ben ik er ook.

Machie, leuk workshop bij Nathalie, puppy-Puber kamp?

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:55

Ik loop voorlopig alleen in Duitsland. Korter bij en wil gewoon kilometers maken en niet te ver weg hoeven gaan rijden.
Het is en blijft hobby.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:43

Hier as zondag de laatste teamwedstrijd, ik gok niet dat we door gaan naar de finale. Run for Fun en in afwachting voor Ermelo of we ingeloot worden.

Heerlijk genoten van het mooie weer en lekker naar het strand geweest. Ook wel een lekker om niet vroeg eruit te moeten.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:28

Gelijk heb je Shaya. Duitsland moet ik nog even uitzoeken, maar dan wil ik ook wat vaker op kunstgras getraind hebben. Laatste keer heeft sky haat zooltjes kapot gelopen.
Nu is laag soeren een kleine 20 minuten weg, dus heel veel dichterbij is er niet.

Ja, de border collie club. Wie weet spreek ik je dan wel fannetje.

Soms is rust in de wedstrijdplanning wel prettig. Even zonder druk verder kunnen trainen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:32

fannetje schreef:
Machie, leuk workshop bij Nathalie, puppy-Puber kamp?

Dit is een seminar in de hal van Peter Spoorenberg. Een stukkie dichterbij voor mij (en nog vies ver weg hahaha) Hele dag alleen jonge honden en wij mogen lekker in de middag. Ben heel benieuwd wat Lumoz laat zien/wat hij mag doen/ wat hij kan!

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:46

Hier ook even wat minder actief in het topic.
WAC selectie zijn we net niet door de selectie gekomen. Jammer maar heb er vrede mee :) Lekker verder trainen en we gaan wel zien waar de toekomst ons brengt :o
Afgelopen weekend een seminar gehad van Susan Koldenhof. Super uitdagend en echt heel lekker getraind.
Wij gaan ook naar de BCCN wedstrijd in Laag Soeren.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:48

Die zijn super leuk van Nathalie, ik heb er met Pixy ook een aantal gedaan.

EW, ik zie net dat die van de border collie club op de 16e is ( ik schrok al,,want heb de 15e workshop van Nathalie %) ) Koudum is de 15e. Dus hopelijk zie ik je dan 16 maart ;)

Jammer mandje, gezellig dat we jullie dan ook zien.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 22:42

Vanavond weer lekker getraind!
Paaltjes gingen echt super! En de wip in het begin ook.. met de trainster die beloond doet ze het echt uit het boekje.. maar zodra ze dan alleen gaat stopt ze niet en klettert ze weer van die wip en is die weer eng.. blijft voor ons toch maar een moeilijk onderdeel.. gelukkig heeft ze er daarna wel weer zin in en gaan we in kleine stapjes weer vooruit en sluiten we het goed af..

Ook met trainster klapt hij gewoon dus weet niet zo goed waar dat verschil nou in zit

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 23:09

Dit was nadat het weer even verkeerd ging, zo lijkt het heel wat hihi

Om nog even het verschil aan te geven wat er gebeurd daarvoor.. (sta altijd open voor tips enz)

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:50

Karin wat fijn dat de paaltjes goed gingen en de wip met trainster ernaast ook.
Misschien vindt ze toch de extra ondersteuning en beloning fijn die ze dan krijgt na de wip van de trainster.
Ik weet niet of het handig is om een target achter (of zo 1 die je aan de wip kan bevestigen), zodat ze leert dat ze daar ook zonder trainster iets lekkers kan verdienen bij een target?

Ik heb ook nog een vraagje over vooruit werken. Feya blijft toch een soort van dichtbij, past zich altijd een soort van aan aan mij, maar aangezien ik zelf niet heel hard kan rennen gaat ze tijdens de training toch een stuk langzamer dan ze werkelijk is. Staat er iemand aan het einde met beloning (of een target) dan kan ze veel harder, maar zo niet dan past ze zich toch weer aan aan mijn snelheid. Hoe leren (motiveren) jullie honden die niet vanuit zichzelf hun snelheid gebruiken toch wat meer vooruit/sneller te werken

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:23

Ik leer ze vooruit werken naar hun speel/koek. Net wat ze het leukste vinden. En ik maak toestellen belangrijk door 1 toestel op steeds meer afstand zelf te laten nemen en daarna heel uitgebreid te belonen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:32

Karin, krijgt ze een stop en dan een release? Want dat heb ik met Pixy wel gedaan, zodat ze niet zomaar eraf springen. Ik heb daar in het begin een target-schijfje voor gebruikt.

Idd vooruit werken heb ik ook met speel aangeleerd en dan steeds minder ver mee, zodat de afstand groter wordt.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:50

Ik leer ze inderdaad ook vooruit werken naar een speel. Maar begin ook al vrij vroeg met hoopers zodat ze zelf lijnen zoeken en afmaken, ook als ik niet mee hobbel.

@Karin ik vind trouwens dat de wip echt heel erg wiebelt en terug klapt. Ik zou eens kijken/overleggen met de trainster of je die niet beter vast kan zetten met tunnelzakken of haken zodat die minder terug klapt. Goede kans dat ze dat ook als spannend ervaart gezien ze er af springt net voordat hij klapt.
Verder zou ik werken aan het waarde toevoegen aan het blijven staan op het einde. Bij mij mogen ze pas van het raakvlak af als ik ze release. Dus veel uitbundiger belonen en zeer veel voertjes geven wanneer ze netjes op het vlak blijft. Verder werk ik zelf met een target die ik op het einde van de wip plaats. Ik heb kleine honden dus ik wil dat ze op het einde van de wip gaan liggen en dan krijgen ze dus voer op hun target.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:58

Ik heb met Jaxx ook gehooperd voor die tijd. Eigenlijk niet de bedoeling maar Jinn was toendertijd geblesseerd en voor de fun Jaxx mee genomen maar die vond het zo super leuk dat ik het maar vaker ben gaan doen en denk wel dat dat zeker heeft geholpen met het vooruit sturen wat hij kan.

De wip heb ik gewoon heel langzaam aangeleerd. Eerst een plank op een rolletje zodat er beweging in komt en dan steeds hoger en dan de 1e keer de wip op de laagste stand en zo hoger. Jaxx is er nooit bang voor geweest. UIteraard eerst lang geholpen met het kantelen en dan steeds meer zelf laten doen. Jaxx moet ook blijven staan tot mn release.

Simba (als die ooit nog agility gaat doen) vind het wip iets spannender maar toen ik daar op wilde oefenen brak die natuurlijk zn poot dus heb het nooit af kunnen maken.

Wij konden gisteren ook weer trainen en hebben sinds deze week ook een nieuwe banen op de hondenschool. Met een muur. Die moest ik natuurlijk meteen gebruiken. Niet dat hij die niet springt maar is gewoon leuk wat anders.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:48

Bedankt voor de tips op de wip
Gekke is dat ze de klap dus totaal niet eng vindt als de trainster daar staat en dan klapt hij net zo hard, want wordt niet tegengehouden verder.
Ga even kijken of ik zelf kan oefenen met iets van een target oid inderdaad zodat ze wat meer weet daar te stoppen. Release commando geef ik wel altijd.

Morgen beginnen ook de trainingen bij de KC weer dus trainen we weer 2x per week

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:25

Misschien voelt ze zich gewoon veiliger als er iemand bij staat omdat ze denkt dat die haar wel opvangen zou of zou ondersteunen indien het mis gaat?

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:52

Ja dat denk ik ook inderdaad.. we gaan er nog verder mee aan de slag.. zijn al heel ver in vergelijking waar we vandaan kwamen

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:55

Komt vast goed met wat geduld Karin, steeds een stapje verder.

Van eten wordt ze het meest enthousiast, alleen het lastige is dat ze zonder hulp misschien met een target om de sprong heen loopt gelijk naar het eten dus toch maar zo’n dispensor voor brokjes.
Het gaat ook vooral om de sprongen en vooruit dus dat zou ik eventueel ergens op een openbaar grasveld wel kunnen oefenen.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:22

Gister een lekker rondje gelopen, hadden weer training op de KC