Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:33

Oshaa schreef:
We hebben een DNA uitslag (die toch wel iets verrassend is).

Het aandeel herder valt namelijk nogal mee (als we de test natuurlijk geloven).

[ [url=m/jwlCPM.png]Afbeelding[/url] ]

En supermutt is bij haar: Alaska-type husky, Labrador en Lhasa Apso

Uit haar health test is 1 aandachtspuntje gekomen. Haar standaardwaarden voor een enzym dat ze gebruiken om lever gezondheid te meten zijn mogelijk lager dan gemiddeld. Bij een bloedtest zou bij haar dan een verhoogde waarde eruit komen als een goede waarde, waardoor het mogelijk gemist wordt.
Ben toch blij dat we de Health test erbij hebben gedaan.

En ook meteen een broertje van haar gevonden. Ik had al contact met de eigenaar (beide lid van de resuce Fb groep), omdat zij al dacht dat ze related waren (was niet duidelijk vanuit de rescue). En ze heeft gelijk :). We hadden al een meeting gepland, dus dit is extra leuk.

Nu ga ik me maar eens verdiepen in deze rassen. Van de Eskimo dog en Elkhound weet ik (nog) niet zoveel :)

Wat gaaf! De Norwegian Elkhound kan ik me eigenlijk wel heel goed voorstellen! Wel grappig dat ze deze haarstructuur heeft terwijl haar DNA hoofdzakelijk medium/langharen zijn. :):) Ik ken twee Norwegian Elkhounds en die zijn beiden fantastisch. :D

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:41

Ik zit net beide rassen (norwegian elkhound en eskimo dog) op te zoeken.
Van de eerste zie ik wel waarom ik Akita noemde en wat ik bij haar ook terug zie. Ga me ook eens inlezen qua karakter, wie weet schikt dat beter :P

Warboel

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 21:24

Ik ben echt trots op mezelf dat ik die Elkhound foto als "misschien zit dit erin" naar je gestuurd had Oshaa 8-) 8-) Ik moet wel hard lachen om het Lhasa Apso deel haha! En de golden retriever had ik ook niet geraden. Lekker ding die Layla. <3 Leuk dat nu bevestigd is dat het d'r broer is! Benieuwd hoe ze op elkaar reageren!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 21:35

Wat leuk om zo te weten te komen!
Dat zou voor onze zwervers ook wel wat zijn!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 22:36

Oshaa schreef:
We hebben een DNA uitslag (die toch wel iets verrassend is).

Het aandeel herder valt namelijk nogal mee (als we de test natuurlijk geloven).

[ [url=m/jwlCPM.png]Afbeelding[/url] ]

En supermutt is bij haar: Alaska-type husky, Labrador en Lhasa Apso

Uit haar health test is 1 aandachtspuntje gekomen. Haar standaardwaarden voor een enzym dat ze gebruiken om lever gezondheid te meten zijn mogelijk lager dan gemiddeld. Bij een bloedtest zou bij haar dan een verhoogde waarde eruit komen als een goede waarde, waardoor het mogelijk gemist wordt.
Ben toch blij dat we de Health test erbij hebben gedaan.

En ook meteen een broertje van haar gevonden. Ik had al contact met de eigenaar (beide lid van de resuce Fb groep), omdat zij al dacht dat ze related waren (was niet duidelijk vanuit de rescue). En ze heeft gelijk :). We hadden al een meeting gepland, dus dit is extra leuk.

Nu ga ik me maar eens verdiepen in deze rassen. Van de Eskimo dog en Elkhound weet ik (nog) niet zoveel :)

Is dat die ALT? Toevallig?
Die hebben mijn staffies bijna allemaal ook.

Maar wel een hele leuke uitkomst!
Ik denk dat de rest wel passend is eigenlijk.
Hoe was de uitslag van haar broer??

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 03:19

MissYvette4u schreef:
Ik had ook t geluk dat ik iemand kende die zo'n karretje had staan, er nix mee deed en ik m mocht uitproberen. Er is zoooo veel karretjes keus en ze zijn ook nog s prijzig :oo
Hey maar als ie toch al bij Milly afkijkt, kan Milly niet t goede karretjesvoorbeeld geven? :roll:

Dat is mazzel! De keuze is wel moeilijk ja, eerst kunnen proberen is echt ideaal. Ik ken helaas niemand met een karretje, Milly heeft er geen :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 07:40

Die wagentjes zijn vaak ook een kwestie van droogtrainen, zonder wielen in huis, dan later met wielen, beetje bewegen enz. Dan hebben de meeste honden er geen probleem mee. Erin zetten en gaan met die banaan kan alleen bij puppen is mijn ervaring, die zijn niet zo snel onder de indruk.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 07:50

Klopt, het is echt opbouwen. Fitz vond er in zitten thuis prima, maar op straat rijden was toch heel spannend (hij wilde lopen / er uit en kon echt gaan keffen als hij iets zag).
Met heel veel belonen als hij rustig was heeft hij uiteindelijk geleerd dat het best oke was. Helpend was ook dat hij af en toe er uit mocht voor een minuutje snuffelen, wat steeds langer werd.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:32

Wat een toffe uitkomst oshaa

Sky heeft inderdaad giardia, dus beide honden aan de pillen. Verder gaat het goed. Sky reageert steeds minder op mensen of honden die we zien tijdens het wandelen. Afgelopen zondag vroeg naar een losloop gebied geweest en ze heeft heerlijk gespeeld met een 9 maanden oude hond.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:40

EmptyWords schreef:
Wat een toffe uitkomst oshaa

Sky heeft inderdaad giardia, dus beide honden aan de pillen. Verder gaat het goed. Sky reageert steeds minder op mensen of honden die we zien tijdens het wandelen. Afgelopen zondag vroeg naar een losloop gebied geweest en ze heeft heerlijk gespeeld met een 9 maanden oude hond.

Oh giardia is zo rot!!

Ik heb destijds dit opgevolgd
Citaat:
Parelridder schreef:
(...)
Ik heb een hardnekkige giardia infectie te bestrijden gehad bij een puppy en omdat ik me zo'n zorgen maakte hierover verschillende artsen geraadpleegd. Hieronder waren Maarten Kappen, Tannetje Koning en parasitoloog Wicher Holland (eigenaar Het Woud).
(...)

Wat ik leerde van de genoemde artsen, unaniem:
1) dien Panacur toe en doseer hoog (dus een hond van bijv. 5,2 kilo doseren voor 7,5 kilo in plaats van voor 5 kilo)
2) een kuur van minimaal 5 en maximaal 10 dagen geven (Tannetje gaf een mooi handvat t.a.v. de duur van de kuur: de diarree moet ca. 2 dagen voor het einde van de kuur over zijn, maar langer dan 10 dgn achtereen is niet zinvol dus als het dan nog niet helemaal oke is toch 5 dgn stoppen)
3) daarna 5 stopdagen (dus 5 dagen geen Panacur) Ik heb vóór ik dit leerde herhaaldelijk ervaren dat het onverstandig is om 10 stopdagen in te lassen
4) daarna herhaal je de kuur uit stap 2
5) als de diarree dan nog niet verholpen is of terug komt, een 3e kuur, na 5 stop-dagen.
6) was de patiënt vanaf de 3e dag van de behandeling om de dag met shampoo (ik heb haar dagelijks gewassen) ivm her-infectie, hiervoor is onbeschrijfelijk weinig nodig!!
7) was kleedjes/bedje van de hond op een temperatuur hóger dan 60 graden
8) de waterbak goed soppen, ivm her-infectie (het enige middel wat giardia doodt is chloor, zeep en dettol doen dat niet)
9) behandeling van klachtenvrije andere huisdieren is NIET zinvol. Sterker nog: onnodige inzet van wormbestrijdingsmiddel werkt resistentie in de hand (net als het te laag inzetten er van bij infectie)
Als ondanks deze behandeling (slechts 5 stopdagen, lang genoeg verstrekt, hoog genoeg gedoseerd) na een 3e kuur de giardia niet verholpen is, een dierenarts bezoeken.
Een combinatie met Metrazol is (pas) dan een afweging.

https://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=134899

En heb Max ook Phytonics Clear Intestine, l-glutamine en vitamine puur een hele poos gegeven.

Was enorm bang voor blijvende schade :o Maar hij heeft gelukkig nergens last van. Zolang hij niet teveel koeienvoer naar binnen snoept :+

Hij wordt ook steeds volwassener, mijn knappe vent :+:

Afbeelding

Afbeelding

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:07

Bo heeft 1,5 jaar geleden giardia gehad. Bleek iedere keer herbesmet te worden door de stalhond. Nadat hij is behandeld en ik Bo daar 5 maanden weg had gelaten ging het weer perfect.

Ben inderdaad alles aan het wassen en soppen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:12

Empty words vervelend dat ze last hebben geen giardia. Ligt het aan mij of komen klachten van giardia vaker voor? Ik lees er de laatste tijd zoveel over.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:35

EmptyWords schreef:
Bo heeft 1,5 jaar geleden giardia gehad. Bleek iedere keer herbesmet te worden door de stalhond. Nadat hij is behandeld en ik Bo daar 5 maanden weg had gelaten ging het weer perfect.

Ben inderdaad alles aan het wassen en soppen

Daarom is die weerstand omhoog krikken, ook zo belangrijk!

Ik heb destijds gekozen om de mechelaars niet te behandelen. Had toen ook net de pech dat Britt bmo kreeg en met spoed geopereerd moest worden.

Vond herstellen van operatie en giardia behandelen te heftig. En haar wassen, was ook niet te doen.

Dus maximaal ingezet om Max zijn weerstand goed te krijgen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:53

Bo eet gewoon ontlasting, dan kan ik omhoog krikken wat ik wil, maar ze eet de eitjes gewoon letterlijk op.
Nadat de andere hond giardia vrij was is het nooit meer een probleem geweest.

Nu lijkt Bo ook nog nergens last van te hebben. Ze eet ook bijna geen poepjes meer en die van sky zijn altijd opgeruimd, dus dat scheelt.

Maar aangezien Bo en sky tijdens het spelen compleet in elkaar bekken verdwijnen heb ik geen zin om in een circel terecht te komen, dus allebei aan de metrobactin.

Ondertussen hebben we ook een kat mer uitgezaaide longkanker, die zit boven en daar mogen de honden niet komen. Dus op dit moment niet de puf om heel veel extra te doen. Het is me de vorige keer ook gelukt om ervan af te komen. Zal nu ook wel goedkomen

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:16

KimD schreef:
Die wagentjes zijn vaak ook een kwestie van droogtrainen, zonder wielen in huis, dan later met wielen, beetje bewegen enz. Dan hebben de meeste honden er geen probleem mee. Erin zetten en gaan met die banaan kan alleen bij puppen is mijn ervaring, die zijn niet zo snel onder de indruk.

Dat is precies waarom ik twijfel om er nu (het nog niet nodig is) al naar te kijken, zodat hij er op tijd aan gewend is.

Oef Giardi.. Sterkte! Daar ben ik echt als de dood voor :(

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:59

Giardia is inderdaad hardnekkig.Zeker wanneer je in een druk honden gebied woont. Leuk en gezellig maar ook lastig. Ik doe de honden spullen met de stoomreiniger schoonmaken. Uiteraard was ik de beren en kussens ook wel maar tussendoor doen ik het ook met stoom. Net als de achterbank van de auto.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:06

Max is leuk <3

Oef Emptywords heel veel sterkte en succes met de zieke!

Wat een toffe uitkomst oshaa. Blijf het bijzonder vinden dat ze dit kunnen onderzoeken/achterhalen.

Gisteren eerste EG1 les gehad. Niet veel gedaan. Voornamelijk honden laten wennen. We lopen op kunstgras en dat vond ie toch wel erg lekker ruiken :=
Op het lopen na deed hij het goed. Lopen komt wel als de spanning minder word. Ik weet dat hij het kan ;)

Afbeelding

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:40

KimD schreef:
Wat gaaf! De Norwegian Elkhound kan ik me eigenlijk wel heel goed voorstellen! Wel grappig dat ze deze haarstructuur heeft terwijl haar DNA hoofdzakelijk medium/langharen zijn. :):) Ik ken twee Norwegian Elkhounds en die zijn beiden fantastisch. :D

Bij haar traits staat dat ze short or mid-length coat genen heeft. Dat lijkt te komen van de Norwegian Elkhound? Als ik naar 100% elkhounds kijk hebben die dat gen ook. Al is ze wel iets minder fluffy dan de foto's die ik op google vind :+ 1 ding wat wel niet klopt is dat ze de Agouti locus heeft, maar dat ze zeggen dat dit niet zichtbaar is omdat ze ook de dominant black locus heeft. Ze zou dus volgensh hun solid black of brown moeten zijn. Dit is niet zo - ze heeft een duidelijke agouti patroon, inclusief 2 kleurige haren. Of ik interperteer de uitslag verkeerd, dat kan natuurlijk ook.

Ik ken zelf zowel de Elkhound als de Eskimo dog niet echt goed. Al had ik wel al wat over de Elkhound gelezen, omdat ze er wel best wel op leek. Ben wel nieuwschierig - worden de Norwegian Elkhounds die je kent specifiek ergens voor "gebruikt"? (Kan even geen beter woord vinden dan gebruikt, maar hopelijk snap je wat ik bedoel ;) ).

StalMelyn schreef:
Ik zit net beide rassen (norwegian elkhound en eskimo dog) op te zoeken.
Van de eerste zie ik wel waarom ik Akita noemde en wat ik bij haar ook terug zie. Ga me ook eens inlezen qua karakter, wie weet schikt dat beter :P

Ja, snap de Akita ook wel! Bij zo een mix is het natuurlijk altijd lastig, want wat krijgen ze van welke kant mee.. Heb het idee dat bij haar de Alaska-type husky (wat bij haar onder supermutt staat) ook wel doorweegt. Als ik foto's vergelijk lijkt ze daar soms echt op - al is de Alaska-type husky ook een beetje een samenraapsel natuurlijk.
Denk dat we wel kunnen zeggen dat ze een "working breed" is (zeker als je de Eskimo dog beschrijven leest). Hier in Canada zijn ze erg van het verschil tussen "working breed" en "companion breed" goed duidelijk te maken. Denk omdat er hier toch wel veel working breeds rond wandelen en dat wel goed moet blijven gaan zeg maar. Wij gaan in iedergeval rustig opzoek wat voor haar de beste "job" gaat zijn! (want herken bijvoorbeeld wel het destructive chewing dat schijnbaar Eskimo dogs doen als ze zich vervelen, al kan dat ook gewoon puppy eigen zijn).

Citaat:
Ik ben echt trots op mezelf dat ik die Elkhound foto als "misschien zit dit erin" naar je gestuurd had Oshaa

Jaaa! Maar die leek ook echt enorm op haar! Al ben ik wel blij dat ze een iets kortere vacht lijkt te hebben. 1 langharige hond is wel genoeg ;).

Citaat:
Is dat die ALT? Toevallig?
Die hebben mijn staffies bijna allemaal ook.

Maar wel een hele leuke uitkomst!
Ik denk dat de rest wel passend is eigenlijk.
Hoe was de uitslag van haar broer??

Ja de ALT inderdaad! Heb jij hun base-line laten testen terwijl ze gezond zijn? Dat raadt Embark namelijk aan.

De uitslag van haar broer is wel iets anders, dus weet niet precies hoe dat zit. Iets meer Eskimo dog, minder elk hound. Ze hebben 52% overeenkomt, wat wordt gezien als het equivalent van "human siblings".

Hun family trees (al zegt embark ook dat het niet 100% accuraat is) zijn ook wel anders.

Bowen (de broer)

Afbeelding

En zo ziet hij eruit:

Afbeelding

En Layla

Afbeelding

Hoop wel dat het met haar zusje (die ook op het adoptie event was) goed gaat (en de andere siblings). Ik weet dat bijvoorbeeld haar zusje met first-time dog owners is meegegaan. Had het er ook met eigenaar van Bowen over - ze zijn beide echt super leuke honden, maar ook niet perse makkelijk ;). Hoop dus dat het met die andere goed komt! Het is natuurlijk een risico die je altijd hebt met rescue honden..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 19:31

Nou toevallig een van de honden al eens bloedonderzoek gedaan, daar stond de waarde gewoon in t middelste vakje dus gewoon binnen de waardes.
Ik weet dat t in staffies veel uit de test komt maar nog niemand gehoord die ook daadwerkelijk afwijkende leverwaardes had.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:39

@oshaa ze is seal. Er zijn genen die ervoor zorgen dat de A locus te zien is terwijl er ook dominant zwart aanwezig is. Het is nog niet precies duidelijk waardoor dit komt maar dat wordt dus seal genoemd.
Als ik het broertje zo zie gok ik dat ook hij KB is.

Die echte dikke poolhonden vachten zoals dat van de elkhound is in mijn ervaring snel verdwenen zodra er wat anders door zit. Beide is gewoon korthaar trouwens

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 03:02

kiwiwitje schreef:
Nou toevallig een van de honden al eens bloedonderzoek gedaan, daar stond de waarde gewoon in t middelste vakje dus gewoon binnen de waardes.
Ik weet dat t in staffies veel uit de test komt maar nog niemand gehoord die ook daadwerkelijk afwijkende leverwaardes had.

Is dat bij de Amerikaanse ook zo? Ik kan me geen afwijkingen heugen uit de gen test, die moet ik later eens opzoeken. Maar wij hadden laatst afwijkende leverwaarden..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 08:10

_Christina schreef:
kiwiwitje schreef:

Is dat bij de Amerikaanse ook zo? Ik kan me geen afwijkingen heugen uit de gen test, die moet ik later eens opzoeken. Maar wij hadden laatst afwijkende leverwaarden..

Geen idee

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:11

Gisteravond even lekker met de honden naar het veld van de club geweest. Konden ze mooi even raven voordat we alle agilityspullen weer konden opruimen.
Alle spullen bij een manege opgehaald en weer bij de club neergezet.

Vandaag gelijk weer bezig met nieuwe snacks. Even lekker rustig kauwen Afbeelding

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:31

Super interessant Oshaa! De Elkhound zie ik er inderdaad ook wel in terug. Moest heerlijk lachen om de Lhasa Apso *D Ver weg maar toch haha. Ze is een prachtige hond hoor!

Dagahra ik vind jouw hond echt super stoer worden! Wat een volwassenheid straalt hij opeens uit zeg <3

Giardia hoor ik ook meer en meer. Maar vind het niet vreemd met al die first-time eigenaren die een coronahondje hebben en de poep nooit opruimen. Hier in Kollum is het echt nog heel goed te doen en gelukkig veel verantwoordelijke eigenaren maar bij mijn moeder in het dorp is het bijvoorbeeld echt drama zoveel poep dat er (overal) ligt. Daar kan een hond nog giardia oplopen als het getild wordt so to speak := Bizar

Oh lekkere snacks voor ze EmpthyWords. Vesper is een pro kluiver. Maar weinig snacks waar ze echt even zoet mee is :+

kiwiwitje, een paar pagina's terug sprak je over supplementen die je gebruikte bij/na loopsheid. Ik kan niet goed vinden over welke supplementen je het hebt? Zou je me de producten kunnen linken misschien?

Monnikspeper kan ik niet zo vinden, wel wat op basis van maar is dat ook wat jij geeft?

Puur Utero is deze neem ik aan: https://www.dierapotheker.nl/Puur-Utero ... sqr=Uterus

Thanks alvast! Hier begint het van achteren wat te groeien dus ik vermoed dat het niet lang meer gaat duren. Vrijdag vertrekken we naar Ameland voor het weekend, yay :+

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:55

Shaya_ schreef:
Max is leuk <3

Oef Emptywords heel veel sterkte en succes met de zieke!

Wat een toffe uitkomst oshaa. Blijf het bijzonder vinden dat ze dit kunnen onderzoeken/achterhalen.

Gisteren eerste EG1 les gehad. Niet veel gedaan. Voornamelijk honden laten wennen. We lopen op kunstgras en dat vond ie toch wel erg lekker ruiken :=
Op het lopen na deed hij het goed. Lopen komt wel als de spanning minder word. Ik weet dat hij het kan ;)

[ [url=m/B4PJ5f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh dat komt vanzelf wel idd! Hier heb ik met Max alleen puppy, jonge honden en basis gehoorzaamheid gedaan. Is niet echt ons ding :')

Als goed is beginnen we binnenkort met behendigheid. Maar we vermaken ons prima op de boerderij :) in mei gaan de koeien weer naar buiten, dus dan is er werk genoeg voor hem te doen.

En dankje Flux! Hij wordt idd snel volwassen nu <3 en steeds knuffeliger! Ligt steeds vaker op schoot en elke avond moeten we hem welterusten wensen en kusje op zijn neus geven. Anders blaft ie ons uit bed _O-