Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:22

Zo! Even een tijdje dit topic niet gevolgd en er zijn gewoon zestig pagina’s bijgekomen! Zodirect alles even rustig doorlezen, maar voor nu wil ik jullie even vertellen dat mijn guppen eindelijk jonkies hebben gekregen! Er zwemmen vier kleintjes rond <3 Aan de temperatuur had ik niks gedaan, maar de planten zijn inmiddels een stuk groter, dus ik denk dat het gebrek aan schuilmogelijkheden het misschien toch was.

Wat me wel opvalt is dat de enige inmiddels volwassen mannelijke jonkies die eerder in deze bak geboren waren wel achter de meiden aan zitten, dus dat kan ook de oplossing van het probleem zijn haha. Hoe het ook zij ik ben blij! *\o/*

Nu eerst even gezellig bijlezen! :-)

Memuska

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:00

Oh proficiat Elsje! Leuk!!!

Hier dikke problemen!
Ik heb niks anders gedaan dan anders, en plots staat het nitraat omhoog! Maar alarmerend hoog (75 mg/l aldus de JBL pro scan test).
Op aanraden van een vriend die al jaren aquaria heeft (en die ik om middernacht toen ik het ontdekte nog kon bellen) meteen 50% vervangen.
Zaterdag ging nitraat naar 100 (HELP) dus opnieuw 20% vervangen, daarna terug 75.
's Avonds weer 20% vervangen en gisteren ook.
Toen ging het naar 40.
Vanochtend: terug 75.

Wat doe ik? Hoeveel mag ik nog vervangen?

En vooral, hoe komt dit plots? Ik heb niks anders gedaan, heb leidingwater getest en da's ok.

Pfffffffffff!!!!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:13

Aquariumwinkel zegt overigens nu stoppen met vervangen maar 't is dus nog altijd niet ok...

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:13

Heb je misschien teveel gevoerd? Filteren over actieve kool kan soms ook helpen.

Hier moet de bak eigenlijk waterwissel hebben maar ik ben geveld door corona en heb o.o energie dus ze moeten het nog een paar daagjes volhouden

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:15

Oh wat waardeloos zeg!! Wel fijn dat je leidingwater in elk geval wel in orde is, want anders werd het nog een stuk ingewikkelder.

Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar heb de situatie inmiddels wel een paar keer gelezen op dat AquaForum (al dan niet met nitriet en/of ammonia). Wat ik daar vaak lees is back-to-back waterwissels. Dus 75% wisselen en dan gelijk nog een keer 75% wisselen. Voor zover ik weet/heb gelezen kan ook echt gerust meerdere wissels doen. Je nuttige bacteriën zitten in je filter en in je bodem, niet/amper in het water zelf. Mensen die bijvoorbeeld te snel of veel te veel vis in 1x in hun aquarium doen krijgen daar ook vaak door mensen met veel ervaring aangeraden om bovenop de waarden te zitten en indien nodig (dus bij te hoog ammonia, nitriet of nitraat) 2x per dag flinke waterwissels te doen tot de waarden weer veilig zijn voor de vissen.

Daarnaast zou je als noodoplossing kunnen kijken naar Seachem Prime. Dit heb ik ook besteld omdat ik het ook wat spannend vind wat 6 kogelvissen in 1x gaan doen op de belasting van het filter. Dit bind ammonium, nitriet én nitraat. Link naar willekeurige webshop;
https://www.azaqua.nl/waterkwaliteit/prime

In noodgevallen mag je tot 5x de normale dosis gebruiken.
Zijn je andere waarden wel in orde? En ligt er niet ergens een dode slak of vis te rotten?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:26

Marisje76 schreef:
Heb je misschien teveel gevoerd? Filteren over actieve kool kan soms ook helpen.

Hier moet de bak eigenlijk waterwissel hebben maar ik ben geveld door corona en heb o.o energie dus ze moeten het nog een paar daagjes volhouden

Oh oliebol zeg! Beterschap!

In zijn algemeenheid kan ik voor de waterwissels echt enorm een opvoerpompje aanraden. Ik heb een JBL ProFlow u1100 gekocht, maar je hebt ook zat opties van andere merken. Wat slangen erbij, stekker in het stopcontact en gaaaan. Leeg pomp ik nu de gootsteen in. Voor vullen doen de meeste mensen emmer in de gootsteen water laten stromen op de juiste temperatuur en dan zo weer het aquarium inpompen. Hier durf ik dat met de oude leidingen niet aan en voor de puffers heb ik natuurlijk mix met osmosewater. Dus zelf heb ik dan watertonnen die ik min 24u van te voren vul zodat ze op kamertemperatuur komen ongeveer en pomp dat dan in de bakken. Werkt ideaal vind ik! En voor dat geld ga ik niet met emmertjes slepen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:29

Memuska schreef:
Aquariumwinkel zegt overigens nu stoppen met vervangen maar 't is dus nog altijd niet ok...

maar hoe zijn de vissen dan, wel allemaal goed en in orde.
ik zou het even afwachten, straks is je testset gewoon niet goed ofzo en is er niks aan de hand
je hebt geen dode planten, vergeten hoekjes met troep er in?
geloof dat dat ook hoog nitraat kan geven.
maar wacht even af

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:39

ellepel schreef:
Memuska schreef:

maar hoe zijn de vissen dan, wel allemaal goed en in orde.
ik zou het even afwachten, straks is je testset gewoon niet goed ofzo en is er niks aan de hand
je hebt geen dode planten, vergeten hoekjes met troep er in?
geloof dat dat ook hoog nitraat kan geven.
maar wacht even af

Die test is ook nog wel een goede om te ondervangen inderdaad. Zo'n proscan (en alle teststrips) kunnen echt enorme afwijkingen hebben. Met een druppeltest heb je veel nauwkeurigere resultaten. Zo'n druppeltest van Colombo is best te overzien. En je kan ook nog water bij je LFS laten testen met druppeltest doorgaans.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:40

Ik heb vrijdag nieuwe actieve kool in de filter gedaan en nieuwe korrels tegen silicaat en fosfaat (zit hier nogal veel in 't leidingwater), bleek verder geen rommel in de filter te zitten want daar was ik bang van.
Dode planten heb ik ook niet, alles is gewoon "netjes".

Vissen zijn ok, lijkt me. Ze zwemmen zoals anders en ik merk geen ander gedrag.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:54

Ik geef ze overigens nu tijdelijk wel minder eten ook. Ze lijken hongerig en plakken heel de tijd naast het raam (bureau zit naast aquarium). Ik voel mij bekeken...

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:13

Ik zou het ook heel even met rust laten. Mogelijk een onbalans, maar wie weet herstelt het zichzelf gewoon.

Hier heeft de L200 het de afgelopen dagen op zijn/haar heupen. Steeds als het licht uit is als een malle in het grind gaan graven.. kan elke dag opnieuw de planten terug zetten. Word er heel chagrijnig van. Nog een paar dagen van dit en hij/zij gaat op marktplaats.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:48

ik zag daar laatst ook wat van van actieve kool, dat zou teveel goede dingen uit je water halen.
lees dit even door,staat volgens mij wel goede info in.
https://www.aquainfo.nl/actieve-kool-aquarium/

simpie,wat vervelend.
is voor mij echt ook een reden om geen ancistrus of wat voor L nummer dan ook in de bakken te hebben.
ze maken er een ontieglijke zooi van en je ziet ze bijna nooit

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:37

Iemand tips voor een binnenfilter voor 60L die niet hard stroomt?
Heb nu gewoon de superfish erin maar die geeft best veel stroming ondanks dat hij op de laagste stand staat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:21

welke superfish heb je dan, de 100?
er is ook een 50.
of je kijkt naar een aquael pat mini?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:46

@Memuska: wat lastig! Ik zou inderdaad goed zoeken naar een eventuele dode vis (of indien huisgenoten even vragen of er niet lief wordt bijgevoerd).

@Ymediem: gaat er echt teveel water doorheen of is de stroming te sterk voor je vissen? Indien de stroming te sterk is zou je kunnen kijken of je de uitvoer anders kunt richten of watten bij de uitvoer kunt plaatsen om dat rustiger te krijgen.

@simpie94: ik vind die L nummers zo mooi eruitzien, maar dit soort verhalen zijn geen goede reclame :')

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:26

Het is een aqua-flow 200. Die kwam mee met het aquarium toen.
Heb nu een aqua-flow 100 besteld. Die heb ik ook in m'n 40L bak en die is veel minder sterk aan stroming :)
Volgende keer eerst kijken dan roepen :+

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:36

@mariettek, klopt. Ik neem ook nog meer zo’n grote l-nummer (>15 cm).
De kleintjes van rond de 10-12 cm nooit last van, maar die grote is gewoon soms net een bulldozer.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:33

Had tussendoor al even snel op Memuska gereageerd met de nitraat-problemen, maar ook nog even op de rest;

Melyoramel, haha zo lijkt zo’n watervlo echt huge! Leuke foto weer.

mariettek, leuk dat je de watervlooien ook aan het kweken bent. Gaat dus wel een beetje prima? Wil dat binnenkort ook eens gaan proberen al had ik al begrepen dat bij veel mensen de kogelvissen die ik krijg ze te klein vinden.

Elsje123, leuk dat je kleintjes hebt! Ik vind die guppies best leuk, en qua waterwensen zouden ze best bij de slakkenkweek kunnen straks, maar dat levendbarende houdt mij toch tegen. Zit je straks met een enorm overschot aan guppies haha.

Memuska, hoe gaat het nu?

Ymediem, je had inmiddels een filter begreep ik, maar anders kon ik ook nog de mini pat aanraden, die heb ik nu in drie bakken draaien en bevalt best goed (vooral met HMF Konkav in de garnalenbak).

--

Wij gaan morgen de kogelvissen halen **\O/** :wow:
Zo leuk, en zó spannend :D :D (heb al gedroomd dat ik ze liet vallen bij het overzetten in het aquarium :') ). Zojuist nogmaals alle waterwaarden voor de zekerheid gecontroleerd en alles goed/zoals verwacht/gepland gelukkig! :D . Ook nog 50% waterwissel gedaan om optimaal te beginnen. Voor de allerzekerheid nog Seachem Prime toegevoegd (wss overvoorzichtig, maar affin :+ ). De Inkbird draait ook goed. En de twee nieuwe verwarmingselementen (2x 300 Watt van Eheim Jager) doen het een stuk stabieler dan de twee die ik toen met spoed voor de tijdelijke discussen had geregeld, dus ook blij met die upgrade.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:18

spannend *\o/*

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:59

Even een ego post...
Jack heeft nieuwe vrienden... nou ja... hij denkt er zelf wat anders over.
Dit is Katrientje... katrientje couldn’t care less...
maar meneer blaaskaak slooft zich nogal uit.

We hebben ook nog 1 blauwe garnaal gevonden... maar dat hebben we hem nog niet verteld...

En ja. Jack z’n ramen zijn net zo smerig als die van mij... dat schept een band.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:13

MarliesR dankjewel voor de aanrader. Ga hem wel even onder de loep nemen :)
Wat super leuk dat je kogelvissen krijgt, lijken me zulke leuke vissen.

Heb nu zelf zo'n plantenpakket gekocht bij aquaplantsonline.nl speciaal voor 60L ben heel benieuwd ernaar :)

Hier de eerste baby weer gespot! Zijn zo super klein joh :+
Afbeelding

En mijn Cambarellus diminutus (gekocht bij een fokker) is een beetje aan het verkleuren...
Afbeelding

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:35

Gaaf Kogelvissen. Mooie bak ook!

Super mooie foto’s van Jack.
Maar hij reageert dus op de appel slakken?

Ben ook benieuwd naar het plantenpakket Ymediem. Zag het toevallig gisteren ook voorbij komen op die site.

Hier is de L200 volgens mij weer rustig. Tenminste vannacht niet gegraven. Dus maar een paar nieuwe planten besteld ter vervanging van de gesneuvelden.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:47

simpie94 schreef:
Gaaf Kogelvissen. Mooie bak ook!

Super mooie foto’s van Jack.
Maar hij reageert dus op de appel slakken?

Ben ook benieuwd naar het plantenpakket Ymediem. Zag het toevallig gisteren ook voorbij komen op die site.

Hier is de L200 volgens mij weer rustig. Tenminste vannacht niet gegraven. Dus maar een paar nieuwe planten besteld ter vervanging van de gesneuvelden.

Waar reageert Jack niet op? :\
Alles en iedereen moet dood. Ik ook, als ik hem geen eten geef.
Het is een... even kijken: Neritina alg etende slak.. en ze heeft nog 3 vriendinnetjes mee gebracht ook...

Ooh kogelvisjes..
Ik zag ze vanmiddag in de winkel ( pets place ) gezien.. dan begint het toch weer te kriebelen... ( heb er vroeger 1 gehad, een dwergje.. zo leuk ) maar nee.. ik hou het maar bij Jack en katrientje + vriendinnetjes ( of vriendjes )

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:27

@MarliesR: Hier gaat het kweken tot nu toe goed, in de bak zitten echt honderden ini-mini watervlooitjes, maar ze willen nog niet echt groter worden.

Mijn watervlooien bak:

Afbeelding

De mini stipjes op deze foto zijn echt allemaal mini springertjes:

Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:12

keitof! altijd zo leuk