'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:37

Diablo schreef:
fenijro_tani schreef:

Bullshit.
Het is vaak eerder de fout van de eigenaar van de hond die word gebeten. Want dat zijn vaak die irritante kleine kefhondjes die loslopen (ookal hoor je je hond aangelijnd te houden..) Want die vallen de grote honden aan.
En dan vind ik het logisch dat de honden terug bijten.
En tja een klein hondje is dan eenmaal kwetsbaarder, maar het blijft zijn (eigenaars) fout.
Want die had er voor moeten zorgen dat ze niet de grote hond uitdagen.
En dan kan ik nog zo leuk met mijn brave Argentijnse dog lopen aangelijnd en wel, maar als een poedersuiker haar probeert te bijten dan vind ik het logisch dat zij zich niet op haar kop laat zitten. En hier probeer ik niet mee te zeggen dat ze die hond dood moet bijten.
Maar als wij als mens worden aangevallen door een mens, waar wij overmacht over zouden hebben, zou ik het ook niet negeren en ik zou ook uithalen.

Hou toch op. Het is van de gekke dat een klein hondje blaffen moet bekopen met de dood. En dat is wat deze honden doen. Aanvallen om te doden.
En ik weet niet of je het nieuws gevolgd hebt, maar het zijn niet alleen kleine hondjes die verscheurd worden.
Of was het de schuld van de die arme labrador pup die laatst door een roedel klapkaken is verscheurd? Ja, letterlijk verscheurd. Komt vast omdat hij geblaft heeft, die domme pup.
Of die Rottweiler op leeftijd, die een laatste avond wandeling maakte. Het was letterlijk zijn laatste wandeling, want hij was de flat nog niet uit, of er kwam een Stafford aan geraasd en die heeft net zo lang toe geslagen totdat de Rottweiler dood was. Maar vast de eigen schuld.
Door eigenaren zoals jij ontstaan deze problemen en door eigenaren zoals jij worden er nu maatregelen genomen.

Lees jij wel goed wat er in mijn post gezet word?
Ik heb het over de loslopende honden die grote honden aanvallen.
En nee ik heb niet gezegt dat ik het rechtvaardig vind dat deze honden (dood)gebeten worden, maar wel dat ik het begrijp waarom het gebeurd.
Ik heb nooit wat gezegt over de dieren waar jij het over hebt, die puur alleen blaffen.
Maar de kleine honden die niet goed zijn opgevoed, verschrikkelijk dominant zijn en elke hond die ze tegenkomen uitdagen. En daar lopen er zat van. En dat is niet de hond zijn schuld, maar de baas.
Maar om dan de hond, die netjes aangelijnd zit gelijk als enige schuldige aan te wijzen is erg onbenullig, en zo zullen die gevallen altijd blijven gebeuren.
Omdat iedereen dan denkt, weer een valse grote hond. En niet een slecht opgevoed dier.

En mijn post was helemaal niet op jou gericht, dus om mij nu zo persoonlijk aan te vallen, en te zeggen dat ik mijn hond slecht opvoed daar zie ik compleet geen reden voor.
En om even te zeggen, mijn hond heeft nog nooit een andere hond gebeten. Valt nooit uit, en negeert honden die haar dreigend toelopen ook heel netjes, als ik haar laat merken dat ik dit can haar verwacht.
Dus houd voortaan alsjeblieft je vooroordelen voor je. En als je me niet gelooft mag je best langskomen om het te zien, en je te verontschuldigen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:46

StonedRomy schreef:
En kom op, killer hondjes bestaan. Agressie zit niet alleen in de grote honden en kleine honden zonder goede opvoeding zijn net zo gevaarlijk.

Die bestaan zeker. Net als dat er onder de mensen ook moordenaars bestaan. Maar over het algemeen zijn we dat niet, uitzonderingen daar gelaten.
Maar de stafford en pitbull zijn gefokt om soortgenoten te doden, daar kun je niet omheen. Het risico dat zij een andere hond doden (en daar hoeft niet eens een gevecht voor te zijn, ze gaan gewoon op hun doel af en slaan toe) is aanzienlijk groter dan de chihuahua die een soortgenoot verscheurt.

StonedRomy

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:49

Dat kan, weet niet veel van de Staffords, maar waarom dan alle andere honden op de lijst?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:51

Nikass schreef:
Diablo dat een klein hondje het soms met de dood moet bekopen is het gevolg van het feit dat men extreme formaten fokt. Waardoor een snauw van een Duitse dog teveel kan zijn voor een mini pincher bijvoorbeeld.
Liefst zie je mensen ook nog zelf een heel groot ras met een heel klein ras houden. Wat helemaal niet leuk is als zo'n reus op de rug van je teckel gaat staan. Maar ach het staat zo schattig hè 8)7
Zo zie je ook honden zich wel eens vergissen en de cihuahua al in de bek hebben voor ze zich realiseren dat het een konijn is :(:)

Je kan het ook omdraaien, omdat mensen zulke grote honden fokken. :D

Hondeneigenaren met flink uiteenlopende formaten moet elkaar buiten gewoon vermijden denk ik. Ik vermijd Dogachtige en alles wat op een Stafford en pitbull lijkt omdat ik weet dat dat niet klikt met mijn Sheltie en Collie kruising, de laatste is er zelfs bang voor. ze zijn te lomp voor die van mij of die van mij te fijngevoelig. Je bekijkt het natuurlijk nogal gemakkelijk vanuit je eigen standpunt. :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:53

fenijro_tani schreef:
En nee ik heb niet gezegt dat ik het rechtvaardig vind dat deze honden (dood)gebeten worden, maar wel dat ik het begrijp waarom het gebeurd.
Ik heb nooit wat gezegt over de dieren waar jij het over hebt, die puur alleen blaffen.
Maar de kleine honden die niet goed zijn opgevoed, verschrikkelijk dominant zijn en elke hond die ze tegenkomen uitdagen. En daar lopen er zat van. En dat is niet de hond zijn schuld, maar de baas.
Maar om dan de hond, die netjes aangelijnd zit gelijk als enige schuldige aan te wijzen is erg onbenullig, en zo zullen die gevallen altijd blijven gebeuren.
Omdat iedereen dan denkt, weer een valse grote hond. En niet een slecht opgevoed dier.

En mijn post was helemaal niet op jou gericht, dus om mij nu zo persoonlijk aan te vallen, en te zeggen dat ik mijn hond slecht opvoed daar zie ik compleet geen reden voor.
En om even te zeggen, mijn hond heeft nog nooit een andere hond gebeten. Valt nooit uit, en negeert honden die haar dreigend toelopen ook heel netjes, als ik haar laat merken dat ik dit can haar verwacht.
Dus houd voortaan alsjeblieft je vooroordelen voor je. En als je me niet gelooft mag je best langskomen om het te zien, en je te verontschuldigen.

Natuurlijk mogen loslopende honden geen andere honden lastig vallen/aanvallen, daar zijn we het allemaal wel over eens.
Maar dat hoeft niet met de dood betaald te worden en dat is vaak wel het geval. Volg je het nieuws? De meeste honden die door deze rassen zijn dood gebeten, liepen los door de buurt, waren ontsnapt uit de tuin of de eigenaar kon ze niet houden en liet de riem los.
Maar goed, als mijn loslopende hond bananen in haar oren heeft en een grote mond heeft tegen een andere hond, mag ze gerust gecorrigeerd worden. Dat is namelijk normaal hondengedrag.
Haar doden niet en ik snap echt niet dat je dan nog durft te zeggen dat het de schuld van de eigenaar van de dood gebeten hond is. Maar nogmaals, de meeste slachtoffers vallen doordat de aanvallende hond los loopt/los gebroken is, niet doordat een kleine keffer een te grote mond heeft.

Vooroordelen? Ik heb zelf 4 HR honden, dus nee, vooroordelen heb ik niet. Wel gezond verstand.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:57

StonedRomy schreef:
Dat kan, weet niet veel van de Staffords, maar waarom dan alle andere honden op de lijst?

Dat is omdat dit honden zijn met een bepaalde bouw en hoge bijtkracht, zodat áls het tot bijten komt, de schade aanzienlijk groter is als bij andere rassen.
Let wel, ik zeg niet dat ik daar mee eens ben, dat is de uitleg waarom andere rassen op die lijst staan. Cane Corso's (mijn ras) kunnen behoorlijk schade aanrichten, maar ze zijn niet gefokt om soortgenoten te doden. Vandaar dat ik denk dat ze niet op de lijst thuis horen.
Maar het zij zo, ik vind het ook niet erg, de goeden moeten altijd onder de kwaden lijden. Ik woon ook niet in Nederland, maar in Duitsland, dus ik val niet onder de maatregelen.
Maar in Duitsland moet iedere hondenbezitter een certificaat kunnen overleggen over goed houderschap van honden, dus hier was dat al langer zo.

Ik ben ook zeker niet tegen een cursus, maar ik denk dat het bij lange na niet voldoende is. Ik denk dat ook de stamboomhonden hier onder moeten vallen en de fok/import moet bij bepaalde rassen verboden worden, naar mijn idee. En aanlijn- en muilkorfplicht. In ieder geval voor bepaalde rassen, maar als het voor meerdere rassen zou gelden, zou ik daar ook mee kunnen leven. Dan kunnen we in ieder geval weer veilig de straat op zonder bang te hoeven zijn dat je hond wordt dood gebeten.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 19-05-17 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:58

Diablo schreef:
StonedRomy schreef:
En kom op, killer hondjes bestaan. Agressie zit niet alleen in de grote honden en kleine honden zonder goede opvoeding zijn net zo gevaarlijk.

Die bestaan zeker. Net als dat er onder de mensen ook moordenaars bestaan. Maar over het algemeen zijn we dat niet, uitzonderingen daar gelaten.
Maar de stafford en pitbull zijn gefokt om soortgenoten te doden, daar kun je niet omheen. Het risico dat zij een andere hond doden (en daar hoeft niet eens een gevecht voor te zijn, ze gaan gewoon op hun doel af en slaan toe) is aanzienlijk groter dan de chihuahua die een soortgenoot verscheurt.

Niet helemaal waar natuurlijk. Ze zijn niet gefokt om soortgenoten te doden. Ze zijn als eerste gefokt voor Hond/Stier gevechten. Ik ontken niet dat ze ook gebruikt zijn voor hond/hond gevechten. Maar vergeet daarin niet dat ze ook opgehitst werden. Iets wat met een ras als dit niet echt moeilijk is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:04

kiwiwitje schreef:
Niet helemaal waar natuurlijk. Ze zijn niet gefokt om soortgenoten te doden. Ze zijn als eerste gefokt voor Hond/Stier gevechten. Ik ontken niet dat ze ook gebruikt zijn voor hond/hond gevechten. Maar vergeet daarin niet dat ze ook opgehitst werden. Iets wat met een ras als dit niet echt moeilijk is.

Je spreekt jezelf tegen. Ze zijn gefokt voor hond/stiergevechten. Wat deden ze dan tijdens die gevechten?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:06

Diablo schreef:
kiwiwitje schreef:

Je spreekt jezelf tegen. Ze zijn gefokt voor hond/stiergevechten. Wat deden ze dan tijdens die gevechten?

Nee hoor ik spreek mijzelf niet tegen. Jij begrijpt mij verkeerd. Daar kan ik niets aan doen.
Hond/ stier gevechten.

dus om het nog wat duidelijker te maken voor je, hond/hond gevecht of hond/stiergevecht
bijtincidenten (zoals ergens hier in de laatste pagina's te lezen) Hond/hond hond/mens

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:09

kiwiwitje schreef:
Diablo schreef:

Dat is een ingewikkelde manier om te zeggen dat het eens bent met Diablo :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:10

Sclimpre; nee want dat ben ik niet.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:11

Diablo schreef:
StonedRomy schreef:

Dat is omdat dit honden zijn met een bepaalde bouw en hoge bijtkracht, zodat áls het tot bijten komt, de schade aanzienlijk groter is als bij andere rassen.
Let wel, ik zeg niet dat ik daar mee eens ben, dat is de uitleg waarom andere rassen op die lijst staan.

Dit is dus 1 van de redenen dat ik de lijst zo krom vind. Want met deze rede mis ik toch een aanzienlijk aantal rassen, waaronder de herders.

Het hele voorstel is zo vaag en niemand lijkt nu echt te weten wat de regels in gaan houden, hoe dit alles gecontroleerd gaat worden en hoe de lijst precies tot stand gekomen is (behalve de amerikaanse bronnen, is er niets te vinden).
Eerst maar eens zien wat er uiteindelijk van komt en of datgene ook echt gaat leiden tot minder bijtincidenten.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:33

Diablo schreef:
fenijro_tani schreef:

Natuurlijk mogen loslopende honden geen andere honden lastig vallen/aanvallen, daar zijn we het allemaal wel over eens.
Maar dat hoeft niet met de dood betaald te worden en dat is vaak wel het geval. Volg je het nieuws? De meeste honden die door deze rassen zijn dood gebeten, liepen los door de buurt, waren ontsnapt uit de tuin of de eigenaar kon ze niet houden en liet de riem los.
Maar goed, als mijn loslopende hond bananen in haar oren heeft en een grote mond heeft tegen een andere hond, mag ze gerust gecorrigeerd worden. Dat is namelijk normaal hondengedrag.
Haar doden niet en ik snap echt niet dat je dan nog durft te zeggen dat het de schuld van de eigenaar van de dood gebeten hond is. Maar nogmaals, de meeste slachtoffers vallen doordat de aanvallende hond los loopt/los gebroken is, niet doordat een kleine keffer een te grote mond heeft.

Vooroordelen? Ik heb zelf 4 HR honden, dus nee, vooroordelen heb ik niet. Wel gezond verstand.

Ik heb zelf ook nooit gezegt dat ik vind dat zo'n dier de dood verdient. Ik heb inderdaad gezegt dat ik het de schuld van de eigenaar is, maar ik heb een specifieke gebeurtenis genoemd, en ik heb het niet gehad over ontsnapte dieren oid. Gezond verstand heb ik ook hoor, ik heb alleen niet dezelfde mening als jou.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:38

nikilover schreef:
DatBenIkNou schreef:
Maar dan nog, net als scrimpre schrijft, hoe erg kan zo'n aanval dan alsnog zijn?

Qua fysieke schade zal het misschien mee vallen, maar de mentale schade zal niet heel veel onderdoen aan een aanval andersom denk ik zo.

Oh kom op zeg, mijn hond haalt daar gewoon haar neus voor op hoor.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:34

fenijro_tani schreef:
Diablo schreef:

Hou toch op. Het is van de gekke dat een klein hondje blaffen moet bekopen met de dood. En dat is wat deze honden doen. Aanvallen om te doden.
En ik weet niet of je het nieuws gevolgd hebt, maar het zijn niet alleen kleine hondjes die verscheurd worden.
Of was het de schuld van de die arme labrador pup die laatst door een roedel klapkaken is verscheurd? Ja, letterlijk verscheurd. Komt vast omdat hij geblaft heeft, die domme pup.
Of die Rottweiler op leeftijd, die een laatste avond wandeling maakte. Het was letterlijk zijn laatste wandeling, want hij was de flat nog niet uit, of er kwam een Stafford aan geraasd en die heeft net zo lang toe geslagen totdat de Rottweiler dood was. Maar vast de eigen schuld.
Door eigenaren zoals jij ontstaan deze problemen en door eigenaren zoals jij worden er nu maatregelen genomen.

Ik kan niks met een reactie naar mij toe die begint met Bullshit, snap de reactie van Diablo wel omdat het bij mij precies zo over kwam.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:25

Maar het punt is gewoon dat mijn NIET HR hond, uitgedaagd kan worden zonder dat er schade of dood uit voort komt. Die zal snauwen, grommen en desnoods van zich afbijten als dat noodzakelijk is, maar dat laatste slechts om de andere weg te jagen, meer niet. Je kan dus niet simpel zeggen: dat komt omdat ze uitgedaagd werden.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:32

DatBenIkNou schreef:
Maar het punt is gewoon dat mijn NIET HR hond, uitgedaagd kan worden zonder dat er schade of dood uit voort komt. Die zal snauwen, grommen en desnoods van zich afbijten als dat noodzakelijk is, maar dat laatste slechts om de andere weg te jagen, meer niet. Je kan dus niet simpel zeggen: dat komt omdat ze uitgedaagd werden.

En mijn hr hond kan gebeten worden en doet niets buiten borstelen en grommen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:37

En dat is toch waar het om moet draaien? Dat met de 'juiste' gefokt gaat worden en de eigenaar zich bewust is van wat hij aan de lijn heeft?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:41

StonedRomy schreef:
DatBenIkNou schreef:

En mijn hr hond kan gebeten worden en doet niets buiten borstelen en grommen.

Wat voor hond heb je dan?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:45

Maar dat geld ook voor een Jack Russel of een golden retriever, toch?

Niks verplichten voor een bepaalde groep, maar gewoon fatsoenlijk nadenken. Broodfok tegengaan en fatsoenlijke trainers beschikbaar stellen. Verder kinderen weer de basis meegeven en weer nee durven zeggen tegen bepaald gedrag van burgers. Meer wetten en regels gaat niet helpen. Nu zal mijn hond altijd de schuld hebben van bepaalde dingen terwijl ze dus gewoon echt heel erg netjes opgevoed is, netter dan de gemiddelde niet hr hond.

Mijn hr hond is overigens een akita, dus een ras wat makkelijk wordt aangevallen door andere honden. Daarom is het ook belangrijk om in de puppy tijd ze te laten wennen aan Japanners en honden van een bepaald formaat... De liefste huishond komt soms nog aanvallend op mijn hond afrennen. Daarom heeft die van mij op de losloop weide altijd een muilkorf aan en blijft ze aan de korte lijn. Ik kan ingrijpen en mijn hond krijgt niet de schuld van een gevecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:52

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:59

Wat ik bij de chihuahua's zo zielig vind is dat ze zo ver zijn doorgefokt dat ze de hele dag gedragen moeten worden en niet meer naar buiten kunnen zonder hun regenlaarsjes en jasje. Lijkt mij toch zo zwaar als je je hondje zo ziet leiden en om hem toch nog wat plezier en frisse lucht te gunnen ga je hem dan uiteraard dragen of koop je een kinderwagentje voor hem.

Maar ik ken ook hele gave chi's trouwens. Die nog mee gaan met jachttrainingen en die echt uren door de modder rennen. Maar die eigenaar heeft eens de dierenbescherming aan haar deur gehad ivm teveel klachten over dierenmishandeling :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:11

Die van mij gaan ook gewoon mee naar het bos, lopen zo die 2 uur achter elkaar mee en vorig jaar zijn we met de 4 naar Schiermonnikoog geweest. Zonder jas en regenlaarsjes overigens, maar mijn korthaar is wel zo'n trut dat ze zonder jas weigert mee te lopen als het volgens haar te koud is.
Afbeelding

De dierenbescherming mag langskomen, t is ook wel zielig natuurlijk, dat verplichte lopen door de bagger als je gemaakt bent om gedragen te worden.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:17

Jasje is helemaal prima als je hond het koud heeft, mijn shiba loopt ook met een jasje in de winter. Daarom idd al de regenlaarsjes erbij gezet omdat het dan even duidelijk gaat om de mode jasjes en niet de functionele jassen die correct gebruikt worden.

Maar ik gok dat als jouw chi met 4 poten op de grond staat niet zomaar een andere hond gaat uitdagen omdat ze hun energie niet kwijt kunnen en ze mentaal niet uitgedaagd worden? Want over die chi's en andere kleine hondjes hebben we het nu. Tuurlijk kan het eens voorkomen dat ze niet luisteren en dan zouden ze niet meteen dood gebeten moeten worden, maar als je hond het structureel doet uit verveling en door gebrek aan opvoeding dan hou hem aan de lijn en ga eens naar een training.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:22

dees_daan schreef:
Misschien dat ze nog gaan overwegen om ook de chihuahua's op de lijst te plaatsen..

http://nieuwspaal.nl/dit-soort-monsters ... -inslapen/

Haha, ja, het zijn gewoon kleine terroristen.
Maar ook die van mij worden gewoon als hond behandeld hoor, gaan gewoon mee op wandeling zonder dragen. Nouja, soms even, want dan is mevrouw moe. Oké, ik geef het toe, ze is mijn prinsesje <3 .

Afbeelding

Afbeelding