gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nienke555

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:29

Hier vanaf de eerste minuut al vrienden, nooit achter elkaar aan gezeten etc. (Was een trio-koppeling) :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:45

Eoweyn_x schreef:
Heeft het niet gewoon tijd nodig?
Het is hier nu ook rustig, de meeste tijd. Toch heeft Flip wat wondjes en Jillz jaagt nog wel. Ze eten samen, zitten ook samen. Het is ook wennen.

Bij jou toch ook wat wondjes? Hier tot nu toe enkel de ram een klein scheurtje in het oor.
Misschien ben ik ook gewoon te panisch hoor :+.
Ik durf het op zich wel aan af te wachten. Het grootste deel van de tijd is het gewoon rustig.
Ze liggen niet verliefd tegen elkaar aan om elkaar heel de dag te wassen, maar goed ze hebben elkaar al een keer voorzichtig gewassen en eten ook gebroederlijk samen. Dat zal ook wel wat zeggen denk ik...

Tarzan en Nienke, dat is wel lekker zeg zo'n vlotte koppeling!

Ik zal nog eens even gaan koekeloeren bij het stelletje. De nachten vind ik toch wel wat spannender, aangezien ze 's nachts op hun actiefst zijn. Even flink wat hooi op diverse plaatsen leggen nu en wat maisbladeren en wat kruiden. Hebben ze wat afleiding.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:00

Ja was ook nog m'n eerste koppeling en dan meteen zo goed gegaan!
Hier zijn ze wel echt verliefd haha waar Ollie is is Puk en andersom. Als Puk (voedster) ergens van schrikt rent ze snel naar Ollie toe en duikt zo ongeveer onder hem, echt geweldig om te zien!
Ze is wel echt een veelvraat, ik ben normaal mannetjes gewend maar die zijn niet zo fel op het eten.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:54

Mijn mannetje is juist heel fel haha

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:31

Tweede voerbak gehaald, stuk uit elkaar gezet na wat ruzie van Billy's kant (grommen en wegjagen), konden aardig stressvrij eten, zitten ze een kwartier later gezellig zo:

Afbeelding
Konijnen blijven rare beesten :')

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:57

Eske, ging het niet meer goed samen of alleen niet met eten?

Mijn konijnen zijn samengesmolten :')
Afbeelding

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:50

Het ging al minder, zeker sinds de castratie van Kyra. Billy jaagde haar eerst alleen weg als het eten kwam, vervolgens ook tijdens het eten waardoor ze enorm ging schrokken, heel voorzichtig dichterbij komen en vervolgens weer wegrennen. Dit is alleen met brok trouwens. Verder zijn ze beste vriendjes en zitten ze al 1,5-2 jaar samen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:44

Hallo allemaal, ik hoop dat ik hier mag aanhaken.
Ik heb sinds 4 weken nieuw werk (kinderopvang) en daar hadden ze 2 grote konijnen in dit hok:

Afbeelding

Beestjes konden geen kant op, ze konden niet lopen/rennen en ze waren niet lief voor de kinderen (goh..) Dus ik aangeboden om ze mee naar huis te nemen, ik heb ruimte zat. Ik ben echt een dierenmens en neem het liefst alles wat 'zielig' is in huis.. :o Ik vond het zo zielig dat ik ze 2 dagen later heb meegenomen maar ik heb eigenlijk totaal geen verstand van konijnen. Misschien was dat andere hok wel prima en zie ik ze vliegen.

Ik ben gek op cavia's maar is dat verschil heel groot qua behoeften?

Ik heb in een stal die ik overhad nu dit geknutseld :Y) :

Afbeelding

Het is een gedeelte van 1.55 bij 3 meter. De 2 cavia's zitten ernaast met een stuk van 1.45 bij 3 meter.
Is het voor de konijnen groot genoeg? Ze zijn best wel groot, ik heb ook geen idee
wat voor ras het is..? Misschien hebben jullie een idee?

Afbeelding

Oja, wat zijn de do's &dont's? Ze zijn nog niet echt te aaien, ze zijn een beetje schuw.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:00

Wat lief van je dat je ze hebt meegenomen en jij je er nu over ontfermt!

Ik vind dit wel een mooie ruimte!
Volgens mij zijn het een beetje middelmaat konijnen. Het ras zou ik echt niet durven zeggen...
Heb je enig idee wat de geslachten zijn en of als er een ram bij zit (of beide) die gecastreerd is/zijn?
De zwart witte zou wel eens een voedster kunnen zijn gezien de flinke wam.

Misschien zou je nog iets kunnen maken waar de konijnen echt helemaal in kunnen verstoppen.

Kijk trouwens wel uit met dat stenen muurtje! Want als er één of meerdere op een konijn vallen kan dat wel eens helemaal fout aflopen.
Ik denk dat ze er ook vrij makkelijk of en over kunnen springen. Hoe hoog is het muurtje?

Verder geen caviavoer geven, maar konijnenvoer en dan het liefste biks en geen gemengd voer. Dus een geperste brok waar alles in zit. Dit mag je beperkt geven. Ik denk dat een klein handje per konijn, per dag wel voldoende is.
Daarnaast onbeperkt hooi geven en zorgen dat ze altijd vers water hebben.
Ik zou wel uitkijken met groenten geven. Het kan zijn dat ze dat niet gewend zijn dus dat zou ik heel rustig opbouwen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:26

Aan de andere kant zitten mijn cavia's :')
Oh ik hoop niet dat ze er overheen springen.. Hoe hoog springen ze dan? :+
Hoe hoog is het.. Ja uh geen idee eigenlijk als ze op hun achterpootjes staan kunnen ze er niet
overheen kijken.

Ik denk dat het een mannetje en een vrouwtje zijn... Waarom weet ik niet, ze zijn nog
een beetje schuw dus kan niet kijken. Ze kunnen geen baby's krijgen want ze zitten al een hele
tijd samen en nog geen baby bunnies :D (wat is een wam?)

Ik heb een zak voer mee van mn werk het zijn gewoon simpele konijnenkorrels zonder
toevoegingen met kleurtjes zeg maar. Ik heb ze vandaag een paar roosjes broccoli gegeven. Zal
dat wel rustig opbouwen. Mijn cavia's krijgen elke dag best wel wat groente.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:52

Een meter kunnen ze makkelijk springen hoor!

Een wam is een soort onderkin zeg maar :') Op de 2e foto is dat goed zichtbaar bij de zwart witte.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 23:05

Oepsie nou ik hoop dat ze morgenochtend nog in hun eigen hokje zitten :=

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 08:21

Lastig eske! Maar als ze buiten het voeren om zo samen zitten zou ik ook gewoon apart voeren en verder niks.. Konijnen he!

Apple, wat lief dat jij de konijnen mee hebt genomen! Ze zullen je dankbaar zijn!
Mooie ruimte hebben ze zeg.
Het muurtje zouden ze inderdaad overheen kunnen springen, konijnen zijn echt houdini's! :=
Verder zijn de meeste tips al gegeven, succes en veel plezier met je nieuwe aanwinst, konijnen zijn geweldig leuke dieren :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:36

Hoe gaat het met jullie nijnen? Hier zitten ze nog steeds samen, inmiddels dag 9. Ze hebben ups en downs gehad. Af en toe was er nog een moment dat ze echt met staarten omhoog achter elkaar aan gingen. Maar er komt langzamerhand steeds meer rust in de tent. Ik heb ze al slapend tegen elkaar aan betrapt. Ze eten samen en wassen elkaar ook soms al.
Ik heb wel nog een wondje op de rug van mijn voedster ontdekt, maar daar zit al een korstje op.
De vorige keer zaten ze onder de wonden en kapotte oren en tot nu toe is dat gelukkig absoluut niet het geval.

Op dit moment ligt mijn voedster onder het afdak te slapen en zit de ram er tegenaan zichzelf te wassen.
Ik heb dus besloten ze gewoon bij elkaar te laten en verder niets te ondernemen qua koppelvakantie o.i.d.
Misschien zijn ze nog niet helemaal dol op elkaar, maar ze lijken elkaar wel meer te accepteren en wie weet moet de echte liefde nog groeien. Ze zitten in ieder geval niet alleen en zoeken elkaar toch op merk ik. Fijn idee dat ze waarschijnlijk samen de winter in kunnen.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:03

Ik mag mijn konijnen over 2 weken gaan koppelen... Spannend.
Ze zitten nu langs elkaar met gaas ertussen. Ze liggen al langs elkaar tegen de gaas aan :).
Ik denk dat dat wel een goed teken is.
Ik geef ze nu al bewust eten langs elkaar, dan kunnen ze al een beetje ''samen eten''.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:32

Delphi, fijn dat het beter gaat.. Als ik jou was zou ik het ook gewoon aankijken, mocht het uiteindelijk toch niet goed gaan kun je nog altijd andere opties proberen. Ik hoop voor je dat hun liefde nog gaat groeien ;)

Dinkyomie spannend! Zal wel goed komen zo te horen!

Hier gaat het goed, m'n koppeltje is smoorverliefd op elkaar, echt zo leuk om die 2 te zien!

En m'n oudje is bijna weer de oude, alleen blijft hij helaas erg mager ondanks dat hij heel goed eet, is nooit een dikkerdje geweest maar nu is ie echt mager.

M'n oudje, 3 weken geleden en nu! :)
Afbeelding

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:49

Fijn dat het de goede kant op gaat!
Hier is de koppeling ook geslaagd :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:24

Goed nieuws allemaal :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:56

Hier gaat het ook beter :D. Kyra's vacht ziet er veel beter uit na 2,5 week lijnzaad voeren, bedankt nog voor die tip!

Eten gaat ook beter, jagen is minder geworden en inmiddels eten ze 20cm uit elkaar in plaats van ruim een meter. Hopelijk binnenkort weer uit 1 bak :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:24

Hier is de rui eigenlijk al klaar. Gelukkig! Wat een ellende was dat dit jaar.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:29

bij mij is de rui bijna klaar, alleen nog losse haren op de kont

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:57

Afbeelding

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:51

Ik denk dat mijn konijn undatable is.. ;( ;(
Hij is met 4 dames op date geweest en vloog ze allemaal in de haren. Thuis gaat hij dan wel weer naast de hond liggen tukken... Denkt hij misschien dat hij een hond is? -O-

Vandaag was ik hem even kwijt, ik moest naar het toilet en door de slaapkamer die kant op. De deur stond op een kiertje, terwijl ik die altijd dicht doe.
Lag meneer verdomme op het bed. Hij had 2 x geplast op bed en er lagen minimaal 200 keutels op bed..
Ik heb hem vriendelijk, doch dwingend van bed af gebonjourd.
Beddengoed wassen met dit weer....
Ik heb een heel stout konijn...... :') :') :')

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:52

Misschien toch nog wat andere voedsters proberen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:19

Waren die 4 dames ook allemaal andere types en karakters?
Moeilijk koppelbaar kan je wel zeggen als hij er 4 aanvalt, maar onmogelijk nog niet. Mijn Vagebond is dus alleen te koppelen aan zelfstandige dames die niet reageren op zn lelijke gedrag. Een onzeker konijn werkt niet, dominant al helemaaaaaal niet....sommigen zijn erg kieskeurig!