Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:44

Koek showed his favorite sleeping position. Again...
Afbeelding

Volgens mij gaat die kerel zijn stok missen in het nieuwe terrarium! :') :D En check die pens! :') _O-

KingYasFenn

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:50

haha, geweldige foto! :D

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:55

Haha geweldig .

Rango wilde eerst geen plantaardig voedsel pakken tot ik banaan had , alsof hij nooit te eten kreeg zo lekker vond i het.
En vandaag een stukje appel , dat ging er toch ook wel in <3 liefde gaat door de maag :9

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:57

Onze zijn het gekst op levend voedsel hoor. Maar daarna toch appel. En witlof, dat willen ze ook wel eten. :j Proberen zoveel mogelijk te variëren.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:02

hoe meer jullie over die beestjes praten, hoe meer ik er eentje wil, haha :D

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:03

Krekels vind i geweldig om na te jagen ( ook erg grappig om te zien , soms gaat i er zelfs voor tijgeren )
Maar ik wil idd. Veel variëren en proberen .

Laat jij ze trouwens altijd lauwwarm of koud badderen ( optie 1 lijkt mij het meest logische maar wil het zeker weten)
Ook word i 2 x geneveld op een dag ( als ik het terra sproei , soms vaker i.v.m likken van douwdruppels)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:19

Altijd lauwwarm. Maar onze beesten haten water (weird!), dus het is altijd een strijd. Al van jongs af aan is het niks. Maar we doen het wel stug.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:22

Haha zal eens kijken wat rango vind .
Sproeien is hij geen fan van maar het moet toch gebeuren .

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:01

Ik heb mijn baardje nog nooit echt gebadderd eigenlijk. Hij eet overigens het liefst krekels en meelwormen, maar ook andijvie gaat er goed in, verder nog niet zoveel plantaardig voedsel geprobeert

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:21

Nou rango ging voor fakedood in bad , hopelijk wenst i er gouw aan .

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:25

Zijn jullie baardagamen niet in winterrust?

Polivy schreef:
@Nathalie:
Grappig die wateragamen. Mijn vriend vindt die ook gaaf. Worden die nu ook zo tam als baardagamen?

Die van ons zijn nog maar ergens tussen de 7/8 maanden oud maar ze zijn heel vriendelijk. Ik moet wel zeggen dat wij er niet mee 'tutten'. We halen ze er dus niet uit ofzo. Wij vinden het alleen belangrijk dat ze niet bang zijn voor handen (maar dat lukt al omdat de handen "binnenkomen" als het voertijd is ;) ) zodat we ze zo stressvrij mogelijk kunnen pakken als er eens iets zou zijn.
Ze hebben wel meer 'eisen' dan de baardagamen. Zo moeten ze een bak hebben met een hoge luchtvochtigheid (wij realiseren dat door een "riviertje" met stromend water dat in een bassin uitkomt), ze zwemmen en wassen zich graag en ze ontlasten altijd in het water (dus wij hebben een goed zuiveringssysteem/filter).
Ook heb je een hele hoge bak nodig met veel klimmogelijkheden want ook dat doen ze heel graag (en springen ook, ze springen zo van bovenin de bak in het water)

Toen wij ze kochten zijn wij schandalig verkeerd voorgelicht ("altijd bakje water is voldoende en paar keer per dag sproeien" en wij waren nog wel naar een speciaalzaak gegaan ;) . Misschien kunnen ze zo uiteindelijk ook wel 'overleven' maar dat moet je natuurlijk niet willen. Wij proberen zo goed mogelijk hun natuurlijke habitat na te bootsen)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:45

Mijn baardagaam is niet in winterrust nee. Tis nogal een kneusje dus ik weet niet of dat voor hem zo goed zou zijn.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:59

Hallo

Ik kom ook meepraten wij hebben ook eenn baardagaam genaamd rango haha en een luipaardgekko. Zal vanavond ff fotos posten.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:07

Nathalie, onze baardjes zijn in een semi-winterrust. Bert geeft het echt aan dat ie het wil. Al een poos. Dus die laten we zoveel mogelijk met rust en die eet ook al langer niet meer dan Koek. Koek heeft het minder. Is toch meer op ons gericht en vraagt nog heel regelmatig om aandacht (dat is vooral in het weekend, want doordeweeks slapen ze als wij thuis komen). En daar reageert Bert dan ook wel weer op met hevig knikken etc. Maar goed, ze zijn nog geen jaar oud, dus ze hoeven niet heb ik begrepen, maar hebben dus wel temp en branduren van de lamp omlaag gebracht omdat ze het zelf gewoon aangeven. (en ze dus ook gebadderd om de darmen leeg te maken en ze eten nu ook niet meer)

Vind het wel lastig, die winterrust, want je leest er op internet zoveel verschillende verhalen over! Ik kom daar gewoon niet wijs uit. Hoe doen jullie dat? Welke richtlijnen houden jullie aan? En hoe doen jullie het als ze weer uit de winterrust moeten?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:15

@Polivy - Ik vind het ook allemaal heel lastig. De dingen die je hoort/leest zijn heel vaak tegenstrijdig (zowel voor de baard- als de wateragaman trouwens).

Dit is onze eerste winter met Bob en hij gaf het heel duidelijk zelf aan. Hij kroop weg in 1 van de "grotten", wilde niet meer eten en ging gewoon overdag ook de hele dag slapen. We hebben toen om de paar dagen de lampen een uur korter aangedaan, op een gegeven moment de UV helemaal uit en dan tot alles helemaal uit was (en zo is het nu dag en nacht tot we het over een anderhalve week weer gaan opbouwen).
De baardagaam van een vriendje van onze zoon geeft dan weer helemaal niets aan en is nog volkomen actief overdag en eet ook nog gewoon....

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:22

Ja precies, dat vind ik dus ook zo moeilijk. Voor ons is het ook de eerste keer. Alles is heel tegenstrijdig. De ene persoon zegt dat je ze tot een jaar niet in winterrust moet doen, terwijl de ander weer zegt dat ze zeker 2 of 3 jaar moeten zijn voordat je ze winterrust moet geven.
De ene zegt: zet ze in een bak op zolder waar het 10 graden is ofzo. De ander houdt ze gewoon in de bak alleen de temp goed omlaag en de brandduur van de lampen ook. Nu vind ik het in een bak in een koude kamer zetten echt helemaal niks, dus daar kies ik niet voor.
Maar de één zegt ook 6 uur brandtijd van de lamp max per dag. De ander weer 8. Weer een ander minder dan 6 uur.
Geloof dat wel dat de meerderheid het er mee eens is dat het zo'n 6 weken duurt. Maar zo lees ik ook weer dat als je de lampen weer gaat opbouwen en de temp dat je dan gewoon max voedsel moet geven omdat ze moeten aansterken. Terwijl anderen daar weer niet zo scheutig in zijn. Vind dat wel lastig.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:23

xSalina schreef:
Hallo

Ik kom ook meepraten wij hebben ook eenn baardagaam genaamd rango haha en een luipaardgekko. Zal vanavond ff fotos posten.

Welkom, wat leuk :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:45

Wij hebben er ook voor gekozen om hem niet in een ander bakje te doen. Hij slaapt gewoon in een grot in zijn eigen bak (op de slaapkamer van onze zoon) maar wel dus met alle lichten dag/nacht uit. Ik denk dat we er gewoon wat kleine sprinkhanen en wat andijvie in doen tegen de tijd dat de lichten weer op 6 uur per dag zitten, dan kan hij zelf kijken of hij wil eten of niet en hoeveel. Ik hoop en vertrouw er maar op dat hij weet wat het beste voor hem is, hij gaf dit tenslotte ook heel duidelijk aan :)

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:03

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:00

Wow Polivy, die baardjes van jullie hebben niets te klagen met zo'n handgemaakte villa. Erg gaaf geworden!
En het zijn ook zulke leuke broertjes! Rango is ook een knappert met die tekening op zijn koppie. Hij heeft trouwens wel een dikke buik op de foto zeg, heeft hij dat altijd?

Dit zijn trouwens de kleine spruiten (nog knap lastig om een goede foto te maken, want ze zijn zo snel en nog niet zo handtam natuurlijk):
Afbeelding
We dachten dat de ouders wel diep genoeg in winterrust waren om even ongemerkt al het zand te zeven en de boel weer even netjes te maken, maar nieuwbakken papa Jack was het er niet zo mee eens geloof ik. Hij werd wakker en kwam even laten zien hoe mans hij was in zijn territorium :D :
Afbeelding

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:22

Haha leuke foto! Mooi slanke man ook :j Dat kleine spul is zo leuk <3 (laat het mijn lief maar niet horen haha anders wil hij ook een vrouwtje en ook kleine donders)

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:57

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zo nu is het wel gelukt haha. Kon helaas niet mijn ander bericht meer editten.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:32

wel oppassen dat ze niet toch te warm zitten met winterrust he,
anders verbranden ze toch meer dan dat ze nodig hebben etc..
(want je huiskamer is vaak toch nog 22graden)

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:35

Bij mij is het niet te warm mijn huiswordt nog verwarmd met een gaskachel haha.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:41

KingYasFenn schreef:
wel oppassen dat ze niet toch te warm zitten met winterrust he,
anders verbranden ze toch meer dan dat ze nodig hebben etc..
(want je huiskamer is vaak toch nog 22graden)

Maar ja, wat is dus te warm bij winterrust?
Nu hebben wij een vrij koud hok hier in de winter, dat scheelt misschien.