Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:53

Grote nesten zijn vrij normaal bij de Ridgeback. Gemiddelde nestgrootte zal rond de 10 pups liggen en nesten van 13/14/15 zijn geen uitzondering.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:39

Ik hoop het nooit mee te maken. _O-

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:43

Bijzonder hoe dat dan zo verschilt per ras.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:10

Hier geen planning om en puppy erbij te nemen. (of mijn hond moet ineens komen te overlijden al hoop ik dat ze zeker nog 4 jaar mee gaat... ze is nu 8)

maar ik ben gek op puppy foto's en wil dus graag wel mee kletsen en lezen. Ik heb nu een 8 jarige herder en hierna wil ik graag wat kleiners een tibetaanse spaniel.. ja iets totaal anders haha al liep ik laatst nog door het bos en dacht ik hmm een groter hond is ook wel fijn.. haha

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:59

imandra blaasontsteking zat ik ook aan te denken, al is het niet continue. Ga wel even uitzoeken hoe het hier zit met dierenartsen enzo :+ . We hebben hier heel veel dierenziekenhuis, maar of dat ook de reguliere is weet ik eigenlijk niet.

cursebreaker vannacht is ze van 20u tot 4u niet gegaan (om 4u gaf ze niks aan, maar mijn man maakte zich wat druk en heeft haar naar buiten gedaan). Ze was om 23.30 ook buiten geweest maar niet geplast. Ze heeft wel echt als een blok geslapen. Mijn man vertelde ook wel dat ze net ervoor heel veel had gedronken (ook iets dat ze vergeet - en dan ineens heel veel drinkt). Ik vermoed dat het een combinatie van oververmoeid en veel drinken is geweest, maar mocht het vandaag weer zo zijn gaan we even langs de DA :).

Leo ze is natuurlijk eigenlijk pas 5 dagen bezig met zindelijkheidstraining. Bij haar fosters is er volgens mij weinig aan gedaan en daarvoor op straat geleefd. Het was vooral het kort achter elkaar. Maar later vertelde mijn man dat ze veel had gedronken en tussendoor nog druk had gespeeld.

Zowiezo zijn het even pittige dagen. Ik heb 3 volle dagen cursus, dus mijn man is bij ze. Heb hem de basis dingen uitgelegd etc, maar dingen als mentale stimulatie doet hij niet echt. Het is vooral veel spelen en een beetje oefenen met aan de lijn (daar is hij goed in). Ik heb het idee dat ze behoorlijk slim is en dat alleen spelen haar vooral extreem druk maakt. Net voordat ik weg moest (half 6 's ochtends) even met haar getraind en dan ze is eigenlijk best gefocust en rustig. Morgen is de cursus voorbij en ga ik weer het ritme in huis bepalen :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:01

Het veel drinken verklaart dan idd alweer meer. En is idd wat je zegt, ze is er pas zo kort en heeft ook nog een geschiedenis. Tenzij het idd niet erger wordt zou k dan alweer minder snel naar de Da gaan nu ja. Dat oogt voor mijn idee nu dan idd meer alsof het gewoon echt verklaarbaar is en dat het dan weer bijtrekt, ben benieuwd :)

En leuk dat ze het trainen al zo goed oppakt! <3

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:08

Mijn a.s. pup is morgen 6 weken oud, gaat netjes pas met 9 weken weg (na oud en nieuw) en komt kattenbakzindelijk :-)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 22:03

Kattenbak zindelijk? :o
Hoe doen ze dat met de entingen? Of worden ze getiterd?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:58

Dat was ook het eerste wat ik dacht, kattenbak-zindelijk?
Maar je wil hem/haar pas bewust met 9 weken hebben of is dat vanuit de fokker?
Wat voor ras is het eigenlijk?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:35

Haha kattenbakzindelijk waren ze bij ons ook. Als het hetzelfde is, staat er een bak met korrels (bij ons was het zo'n wasmachine-uitlekbak met van die ronde [?] houtsnippers volgens mij) en dan weten de pups dat ze daar hun behoefte kunnen doen. Maar dat gaat niet 100% van de tijd goed en is nog lang niet 'echt' zindelijk, dus je zal alsnog aan de bak moeten :))

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:11

Over een paar uur is Layla een week bij ons! En wat doet ze het al goed :).
Ze kan af en toe wel een monstertje zijn, maar wel eentje die redelijk goed te begeleiden valt. Ook voor echt niks bang, tenminste in huis / tuin. Op straat vindt ze sommige dingen wel een beetje spannend, maar dat zal ook wel komen. Ze heeft natuurlijk van het weekend Santa al ontmoet, maar de grootste overwinning in haar eerste week is toch wel dit:

Afbeelding

Afbeelding

* Geluid zou ik uit houden. Je hoort mijn "ik heb het koud dus ik adem zwaar ademhaling nogal goed!*

Beer en zij spelen! En nog behoorlijk heftig ook (altijd al Beer zijn stijl geweest.). Soms met zoveel herrie (van Beer) dat ik bijna bang ben dat ze de dierenbescherming op ons af sturen :+

Het trainen gaat ook goed. We zijn bezig met het aanleren van een "boundary" - een plek waar ze op gaat en pas af "mag" komen als ze toelating krijgt. Het principe is een belangrijk onderdeel van de online hondentraining (van de Sexier than a Squirrel Challenge) die we losjes volgen.

Afbeelding

Eigenlijk had ze het al heel snel door en geeft het haar een rustpunt. Ze is erg druk / wild, maar op haar 'boundary" is er rust :). Wel alleen tijdens de training, daarbuiten gaat ze voor rust de bench in!

Kijk al echt ontzettend uit naar de Puppy Confidence class in januari!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 21:13

ohh wat is ze knap! en al grooooot

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:14

Oh Oshaa, ik vind haar echt ontzettend leuk! <3 Maar ook ik denk dat ze best eens een joekel kan worden hoor := Wel een prachtige joekel dan! Heel handig zo een plek instellen waar ze moet leren settelen! Veel plezier alvast met de Confidence class in januari!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:25

Ik vind d'r ook echt zoooo knap en leuk, omg kijk dat snoetje toch! Echt prachtig is ze. En super tof voor Beer dat het spelen zo leuk gaat en zij zijn stijl van spelen ook goed handelt.

Sexier than a squirrell zie ik idd veel goede en leuke dingen van langskomen vaker. Spreekt me ook enorm aan, wat je daar allemaal tegenkomt, leuk!

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:25

kiwiwitje schreef:
en al grooooot

Flux schreef:
Oh Oshaa, ik vind haar echt ontzettend leuk! <3 Maar ook ik denk dat ze best eens een joekel kan worden hoor := Wel een prachtige joekel dan! Heel handig zo een plek instellen waar ze moet leren settelen! Veel plezier alvast met de Confidence class in januari!

Afbeelding

Zeg dat vooral niet tegen mijn man :D :D :D
Maar hoezo denken jullie dat dan :+ O:)
Beer is natuurlijk wel een kleine middelmaat, dat vertekend ook (wishful thinking).
Groot en rank zou leuk zijn. Zou graag iets van agility met haar willen doen, maar als ze te groot / zwaar wordt lijkt me dat niet goed voor haar. We gaan het zien!

Edit:

cursebreaker schreef:
Ik vind d'r ook echt zoooo knap en leuk, omg kijk dat snoetje toch! Echt prachtig is ze. En super tof voor Beer dat het spelen zo leuk gaat en zij zijn stijl van spelen ook goed handelt.

Sexier than a squirrell zie ik idd veel goede en leuke dingen van langskomen vaker. Spreekt me ook enorm aan, wat je daar allemaal tegenkomt, leuk!

Ja het is echt heel fijn voor Beer. Niet veel honden kunnen deze stijl goed hebben. Vaak kan hij met wat kleinere jachthonden wel leuk spelen, maar de rest niet echt. Haar maakt het echt niet, al is dat ook niet altijd even handig. Er is een heuvel in de tuin en soms tuimelt ze daar echt vanaf...

Het is echt wel een leuke methode! Al moet je even door hun stijl heen kijken (vooral de commercie). Op het moment is er 50% korting op een maand van hun Trainings Academy, dus dat heb ik mezelf cadeau gedaan. Heb nu 3 weken vrij, dus kan veel filmpjes kijken ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 02:17

kiwiwitje schreef:

Ja, ze zijn de grote puppyren in gegaan, meer ruimte, en er staat een bak in met kattebakgrit. Eerst houtkorrels, maar nu korrels op basis van papier. Alle 9 zijn nu al volledig zindelijk op die bak. En ja, uiteraard moeten we zelf aan de bak met gewoon zindelijk maken.
Zijn gisteren gechipped en eerste enting gaat er volgende week in.
Mijn 6 1/2 mnd oude dame heeft 3 entingen gehad, en is begin van de maand getiterd en boekje is getekend voor 3 jaar (behalve Weil).
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 16-12-22 02:21, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 02:20

fannetje schreef:
Dat was ook het eerste wat ik dacht, kattenbak-zindelijk?
Maar je wil hem/haar pas bewust met 9 weken hebben of is dat vanuit de fokker?
Wat voor ras is het eigenlijk?

Ze zijn geboren op 3 november, fokster wil het nest niet EN een nieuwe omgeving EN oud en nieuw aan doen, dus ze gaan rond 3 of 4 januari weg.
Mijn huidige dametje ging met 7 1/2 week weg en dat was best vroeg, zat in een onzekere fase. Met 9 weken zijn ze wat stabieler, zegt de fokster van de a.s. nieuwe pup.
Oh, en het is een Golden Retriever, net als onze Maggie van 6 mnd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 08:36

KootMiraDrum schreef:
kiwiwitje schreef:

Ja, ze zijn de grote puppyren in gegaan, meer ruimte, en er staat een bak in met kattebakgrit. Eerst houtkorrels, maar nu korrels op basis van papier. Alle 9 zijn nu al volledig zindelijk op die bak. En ja, uiteraard moeten we zelf aan de bak met gewoon zindelijk maken.
Zijn gisteren gechipped en eerste enting gaat er volgende week in.
Mijn 6 1/2 mnd oude dame heeft 3 entingen gehad, en is begin van de maand getiterd en boekje is getekend voor 3 jaar (behalve Weil).

Op 6,5 maand mogen ze niet afgetekend worden voor 3 jaar.. dat mag pas vanaf 1 jaar.
Maar op 9 weken krijgen ze normaliter een 2e vaccinatie. Hoe doen ze dat dan met verhuizen? Want een pup net gevaccineerd verhuizen of direct moeten vaccineren in de eerste dagen thuis heeft niet mijn voorkeur. Ook ivm ziek worden/niet fit zijn van een enting.
Als ze haar dus niet enten voordat ze verhuist (die 9 weken) dan zou ik dan direct beginnen met titeren. Voorkeur zeker dan vaccicheck.

Hier doen ze, mits ik hem gebruik ook altijd alles voordat ze weggaan op de indoor pet toilet. Maar kattenbak klonk een beetje gek haha

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:42

Ik heb ook wel het idee dat er een aantal dierenartsen maar wat doen wat betreft titerbepaling.
Als je zelf dat traject in gaat is een beetje wijsheid hierin zeker geen overbodige luxe.
Maar gelukkig hebben we dit topic!hoop van geleerd toen.

Gaupa was ook bij ons net voor oud en nieuw omdat moeders haar pups echt zat was.
En ging hier gewoon goed maar was wel benieuwd omdat je gewoon geen idee hebt hoe ze het zullen ervaren.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:53

Leuk dan meld ik mij hier ook weer.

Eind 2023 of begin 2024 verwacht ik het 2e nestje van mijn teefje :)
Deze zomer 5 prachtige puppen gehad die allemaal een gouden mandje hebben gevonden. Van het volgende nestje willen wij een teefje aan gaan houden.

ik zal vooral mee gaan lezen :)
De prachtige puppen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En pap en mam van dit jaar. Volgend nest wordt een andere reu.
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 09:57

cinniz123 schreef:
Ik heb ook wel het idee dat er een aantal dierenartsen maar wat doen wat betreft titerbepaling.
Als je zelf dat traject in gaat is een beetje wijsheid hierin zeker geen overbodige luxe.
Maar gelukkig hebben we dit topic!hoop van geleerd toen.

Gaupa was ook bij ons net voor oud en nieuw omdat moeders haar pups echt zat was.
En ging hier gewoon goed maar was wel benieuwd omdat je gewoon geen idee hebt hoe ze het zullen ervaren.

Yes, afgelopen nest weer.. De titer, dmv Rapid, gaf een licht positief voor Parvo en de rest negatief. Vervolgens hebben ze, in 1 klap : DHP, WEIL, KH gezet.. Want ja licht positief betekend nog maar een beetje beschermd aldus de DA..
Bullshi.t. want zo werkt de Rapid niet. Enkele weken later was Parvo uiteraard niet aangeslagen. kon ie nog een keer gevaccineerd. Dat is bij een andere DA gedaan zonder Weil. Want volgens de DA konden ze alleen in combi met Weil vaccineren(altijd..) Gaheen. das net zo'n grote *** als een ''beetje positief'' in de Rapid.. Maarja mensen zijn wel weer lekker genaaid en dik op kosten gejaagd en zo heeft de titer geen ruk zin..
Toppunt, ze kregen zelfs te horen, toen ze de titer kwamen doen en niet gelijk(ondanks dat ze ivm uitvoeren van de test dagen moesten wachten..) de Weil EN kennelhoest opnieuw wilden zetten hun hondje niet beschermd was voor Weil en kennelhoest..
Die laatste zet je maar 1x.. geen 2.. dus dat slaat nergens op. En Weil is nooit een garantie op aanslaan. niet bij 1x vaccineren niet bij 100x vaccineren. en die eerste zat er inmiddels al in. Denk je een fijne betrouwbare DA te hebben. :r Ieder nest verbazen we ons weer over de DA's en Titeren.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:31

kiwiwitje schreef:
Op 6,5 maand mogen ze niet afgetekend worden voor 3 jaar.. dat mag pas vanaf 1 jaar. Maar op 9 weken krijgen ze normaliter een 2e vaccinatie. Hoe doen ze dat dan met verhuizen? Want een pup net gevaccineerd verhuizen of direct moeten vaccineren in de eerste dagen thuis heeft niet mijn voorkeur. Ook ivm ziek worden/niet fit zijn van een enting.
Als ze haar dus niet enten voordat ze verhuist (die 9 weken) dan zou ik dan direct beginnen met titeren. Voorkeur zeker dan vaccicheck.
Hier doen ze, mits ik hem gebruik ook altijd alles voordat ze weggaan op de indoor pet toilet. Maar kattenbak klonk een beetje gek haha

Oh, ja, het is toch een type kattenbakgrit, dus de bak waar het in ligt is dan voor mij de kattenbak ;-)
Dit is de uitslag van de vaccicheck:
02-12-2022
gewicht - 23.5 kg
notitie - VacciCheck Titerbepaling
Hepatitis: 4.5
Parvo: 5
Distemper: 4
Aanbevolen vaccinatie: Over 3 jaar cocktail enting of vaccicheck herhalen. Leptospirose enting jaarlijks.

V.w.b. enting pups, dan ga ik er van uit dat alle entingen een week opschuiven, dus 7, 10, 13 weken. Maar ik zal het nog extra navragen. Bedankt dat je er op wijst. <edit> wordt idd 7, 10 en 13 weken.

V.w.b. d.a.'s en hun eigen interpretatie van titeren, maar ook van andere uit te voeren acties, is die van mij niet heel stabiel. Voorbeeld: toen we met 12 weken kwamen had ze het over maandelijks ontwormen tot 6 maanden, daarna 4x per jaar. Nu ineens had ze het over doorgaan met maandelijks ontwormen, omdat mijn huidige pup deels vlees (ingevroren, daarna ontdooid) krijgt.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 16-12-22 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:58

Ik ontworm helemaal niet ondanks volledig rauw dieet, tenzij nodig. Sommige dierenartsen zijn zo panisch met rauw voeren, is echt ongelooflijk :') De DA waar ik vroeger stage liep en heel veel geleerd heb en altijd heel goed vond, heeft me hierin ook echt teleurgesteld toen Arya pup was. Die hoorde dat ik over rauw voeren nadacht en werd helemaal gek, dat het levens gevaarlijk was en bla bla en ja dat was de eerste en enige keer dat ik bij hem met Arya ben gegaan. Erna gelijk een andere DA gezocht. Je moet nog steeds wel een beetje kijken wat je doet en wat je ze voert natuurlijk, maar ik snap niet dat ze nog ontkennen dat een hond anatomisch en fysiologisch gezien niet gemaakt is om gewoon rauw voer te eten/verteren en dat ze nog steeds vaak durven te beweren dat dit gevaarlijk en slecht is - met katten hetzelfde terwijl die bij uitstek echt carnivoor zijn.

Ik laat ontlasting onderzoeken elke 3 maanden en pas wanneer er echt een worm infectie zou zijn, ontworm ik. Wat tot nu toe nog niet is gebeurd ondanks dat ik volledig rauw vlees voer - ruim 2 jaar.

Wel heb ik na ons bezoek aan Frankrijk preventief ontwormd, al heeft dat niet perse veel nut maar goed, ivm een gevaarlijke hartworm die in Frankrijk actief is, maar was voor mij wel even een uitzondering en heb ik Milbemax gegeven.

Maar daar krijg ik ook altijd de kriebels van idd van die 'je moet elke maand of elke 2 maanden ontwormen' adviezen, want dat heeft echt 0 effect/nut bij de gemiddelde gezonde hond. Ik stop er liever zo min mogelijk in in dat lichaam, als het niet noodzakelijk is. Toen ze pup was wel gegeven overigens, maar erna alleen nog maar aan de hand van ontlasting onderzoek en die ene keer in Frankrijk dan. Voor een gezonde, volwassen hond is dat echt niet nodig als je ontlasting laat onderzoeken bv. en aan de hand daarvan geeft. Zelfde principe als titer bepaling eigenlijk: alleen enting erin zetten wanneer nodig.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:58

Mahdu heeft epilepsie die getriggerd wordt door oa ontvlooimiddelen, ook ontstaan erdoor (vlooienmiddelvergiftiging gehad).
Hem behandel ik helemaal nergens meer tegen, hij wordt elke zoveel jaar getiterd en alleen op maat geënt wanneer het nodig is met losse vaccinaties.
Heeft hij eens vlooien dan was ik hem met vlooienshampoo en wanneer ik twijfel gaat er een vlooienkam overheen.
En omdat hij aan Dívka's hals hangt tijdens het spelen draagt zij ook geen serestoband meer (er stonden tandafdrukken in dat uitstekende stukje band :x) en krijgt geen spot ons, wel geef ik haar een vlooienpil als ik eraan denk en wanneer ik vlooien spot wordt ze gewassen met vlooienshampoo.

Voorheen droegen ze allebei standaard een serestoband en gaf ik 2-3x per jaar een milbemax, ook omdat ik nog katten had en er altijd wel 1 bij zat met een vlooienallergie.
Nu dus geen katten meer en ivm de epilepsie zo min mogelijk parasietenbestrijding etc erin.
Bevalt vooralsnog prima. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 13:19

Ontworming krijgen pups hier tot 12 weken daarna niet meer tenzij ik iets vermoed.

Maar ik zou je hond van 6,5 jr voor de zekerheid op 1 jr titeren(of 1 jr na de laatste vaccinatie. ) :)

En je pup titeren vanaf t moment dat ze bij jou is. Met vaccicheck. Let op,
Als alle waardes(vooral parvo) hoog zijn, 4 weken later nogmaals titeren.