Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 13:55

Danique, hij is ook echt helemaal in de gloria met zijn eitjes <3
Zo leuk om te zien!

Dreamybol: Nog niet, maar als ik straks kan schouwen is het hopelijk wat duidelijker omdat de 2 oudste eitjes dan het verste in de ontwikkeling zijn.
Het eitje van Magic & Médora is bijna 12 uur ouder en soms kun je dat verschil goed opmerken wanneer je aan het schouwen bent.
Maar goed, dan moeten ze wel bevrucht zijn natuurlijk :+

Dreamybol

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:15

Wéér wat geleerd. Leuk hoor!

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:40

Cayenne ik ben zowel allergisch voor verenstof als voor de meeste bodembedekking. Stof zo wie zo is een probleem voor mij

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 20:11

Misschien reageer je niet op Corbo? Dat is het binnenste van een maiskorrel en ook heel fijn als bodembedekking. En het stoft niet.
Maar dat lijkt me heel lastig! Ik kan ook niet goed tegen stof, maar met veel stofzuigen en de valkparkieten buiten huis is het wel te doen!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:40

Wij hebben corbo gehad als bodembedekking voor de schildpad en voor muisjes. Dat is idd heel fijn en niet stoffig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:25

Ik heb het nu voor mijn twee groene dames (ook ergens van Cayenne opgepikt in het vogeltopic :)) ) en ik vind het heel fijn! :j

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:12

Oooh let ik even niet op, zijn er gewoon al eitjes <3

Gebeurt het wel eens dat de ouders de eitjes of jongen verstoten als je ze schouwt of in de hand neemt? Of zijn parkieten niet zo kritisch wat dat betreft?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 10:17

Nee, dat gebeurt gelukkig niet! Valkparkieten hebben een heel slecht reukvermogen en het maakt ze dus niet uit of je er aan zit, want ze verstoten het niet zo snel.
Nou scheelt het ook wanneer ze je goed kennen hoor. Ik ken wel kwekers die een verstoten nestje hadden omdat de vogels er nog niet zo lang waren en hun niet vertrouwden.
Dan ging die persoon dus in het nest kijken en durven de ouders er vervolgens niet meer in.
Maar ik heb het gelukkig nog nooit mee gemaakt! Het scheelt ook wel dat ik mijn vogels goed ken en dat ik de koppels die voor het eerst een nestje krijgen eerst rustig laat wennen aan het schouwen.

Ik heb gistermiddag stiekem al geprobeerd om te schouwen, maar toen zag ik nog geen leven -O-
Ik denk dat ik nog iets te vroeg was O:) Straks weer even proberen tijdens de nestcontrole!
Ik moet dan wel wachten tot Dainty niet meer op het nest zit, want die gaat niet van het nest af wanneer ik mijn hand er in steek en ik heb geen zin in ruzie met haar.
Dus dan wacht ik tot ze met Marabi wisselt, want dan hoef ik alleen maar aan te kloppen en hij gaat netjes aan de kant :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 12:54

Beide dames hebben vandaag keurig volgens schema hun derde eitje gelegd *zoekt omelet-smiley*
Dainty liet me heel even kijken zonder te mopperen. Bij haar ligt nog steeds een pleegeitje, vandaar dat je er op de foto vier ziet liggen.
Ik heb stiekem al geprobeerd om te schouwen, maar zie nog geen leven :o Daar is het ook nog wel vroeg voor.
Het is dus nog wel even spannend of de eitjes bevrucht zijn.

Terwijl ik in de kraamvoliere eivoer neer ging zetten, konden ze in de grote voliere zien dat hun buren eivoer kregen en werden ze lichtelijk hysterisch _O-
Collectief in het gaas hangen, roepen en allemaal doen alsof ze in verregaande staat van ontbinding zijn omdat ze zogenaamd dood gaan van de honger _O-
Volgens mij worden ze lichtelijk verwend :')

Dainty in het nest. Ik heb haar de hemel in geprezen omdat ze gewoon netjes aan de kant ging ipv te proberen om mijn vingers op te vreten :')
Afbeelding

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:07

Ooh ze leert het wel, maakt het voor jou wel een stuk makkelijker! Ze liggen mooi op schema!
Wat grappig dat die van jou zo gek zijn op eivoer. Als ik het in een los bakje neerzet moeten die grasparkieten van mij het echt niet, dus had het van de winter door het gewone voer gemengd. Wat voor eivoer geef jij?

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:42

Knappe vogels zijn het toch! Fijn dat ze het zo goed doen! :)

Remi doen we ook geen plezier met eivoer hoor... die haalt echt z'n snavel er voor op. Een klein stukje gekookt ei daarentegen...jammie!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:48

Ik volg weer mee Cayenne, stiekeme droom ook van mij om een nestje te doen met mijn valkjes. Ik heb twee mannen en een pop. man van 2016 en andere twee van 2019.

Hier zijn ze ook geen fan van eivoer, geprakt ei vinden ze ook niet geweldig. het bakje grit zijn ze hier wel helemaal fan van.

Heb je zelf een voorkeur voor een blijvertje?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 17:58

Hahaha, dat hoor ik vaker dat vogels geen eivoer eten.
Die van mij hadden precies hetzelfde euvel, tot ik dit eivoer ging voeren.
En ik heb er geen aandelen in, maar sinds ik dit voer vallen ze er letterlijk op aan. Ze hangen in het gaas wanneer ze me er vanaf een afstandje mee aan zien komen.
Het is heel grof van structuur en bevat oa rivierkreeftjes etc. Het is heel rijk aan eiwit en daar doen ze blijkbaar een moord voor. Ook andere mensen en kwekers die vogels hadden die geen eivoer aten, hebben geen problemen meer sinds ze dit voeren.

Hier zie je dat ze letterlijk in het gaas hangen wanneer ze weten dat ze het krijgen :+

Het merk is BravoMix voor Grote Parkieten en Papegaaien.
Vogelspeciaalzaak Geldof verkoopt het volgens mij als enige, want ze stellen het zelf ook samen.
Deze is het: https://www.webshopgeldof.nl/a-22805873 ... gaai-1-kg/

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:59

Hoe oud worden de vogeltjes eigenlijk? En tot wanneer leggen ze eitjes?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 18:03

Stitchlover: Nee, ik heb in principe qua kleur geen voorkeur!
Als het maar een man is en een kleintje van Magic & Médora, aangezien zij een vrije bloedlijn hebben.

Sanet: De gemiddelde leeftijd is 15 tot 20 jaar, maar er zijn ook valken die wel 35 jaar of ouder worden.
Het record is volgens mij 42 jaar!

Ze kunnen eitjes leggen tot het gewoon stopt, meestal tot een jaar of 15. Maar dat vind ik voor de dames echt te oud. Meestal neemt de vruchtbaarheid dan sowieso af.
Ik vind tot een jaar of 10 mooi voor de dames, mits ze uiteraard gezond en fit blijven. Aangezien de dames de eitjes leggen ga ik van hun uit. De mannen worden natuurlijk minder belast.
Mijn oudste vogel zal dit jaar 10 worden en dat is een man. De gemiddelde leeftijd in de voliere is nu ongeveer 5 a 6 jaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:04

Oh dat is nog best oud. Ik dacht dat het met een jaar of 7 wel klaar was.
Leuk leuk. Nu maar wachten tot die kleintjes geboren worden.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:35

Ooooh, ik vind die vogels met grijzen vlekken zo leuk. Ziet er zo niet standaard uit! Geen idee of dat ook niet zo is, hier in de dierenwinkel hebben ze een grote volière staan en daar zie ik nooit gevlekte valkparkieten inzitten in elk geval.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 18:49

Nee, ze kunnen best heel oud worden idd!

Dreamybol: Dat is bont idd :D Klopt, je ziet ze niet zo vaak bij dierenspeciaalzaken.
De meeste kwekers fokken kleurgericht en bont is dan vaak een doorn in het oog wanneer je de kleur zuiver wilt houden. Dat proberen ze dan ook vaak te vermijden.
Ik vind het juist mooi en het zijn vaak sterkere en grotere vogels! Plus dat ik die toverbalnesten juist leuk vind :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 20:11

Ik heb trouwens 24 vogels waarvan 1 koppel met vroegtijdig pensioen is. Daar kweek ik dus niet meer mee.
En dan nog 3 jonge vogels die (nog) geen partner hebben. Dat zijn 2 dames en 1 man. Vandaar dat ik er nog een man bij wil.
En de overige 19 hebben allemaal een partner en kweek ik in principe om het jaar mee wanneer ze gezond en fit zijn :j
Dat zijn dus 9 koppels (of nou ja, 8 koppels en 1 trio :+ ) :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:51

Cool, bont dus. Toch een link met paarden. _O-
Grappig dat bij vogels bont vaak een doorn in het oog is, bij paarden is het nu hip. Is dat bij vogels ook iets dat trend/tijdgevoelig is? Misschien ben je je tijd wel ver vooruit!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:07

Gaan ze dan niet tòch voor eitjes zorgen Cayenne ook al zijn ze met pensioen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 22:09

chanicha schreef:
Gaan ze dan niet tòch voor eitjes zorgen Cayenne ook al zijn ze met pensioen?

Nee, in de grote voliere gebeurt dat eigenlijk nooit (maar zeg nooit nooit natuurlijk).
Ik voer ze daar ook op een andere manier waardoor ze minder snel broeds worden.
Het zijn helaas gewoon geen goede ouders (en dan heb ik het vooral over de dame in kwestie). Daarom heb ik er voor gekozen om ze niet meer te laten broeden.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:24

Welk koppel is eigenlijk met pensioen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 22:24

Joy en Titan zijn met pensioen :j
Of nou ja, eigenlijk alleen Joy, maar daarmee automatisch Titan ook aangezien ze een koppel zijn :+
Wel jammer, want hij heeft echt zeldzaam lichte ogen en ik had graag geweten of hij dat door vererft.
Misschien ooit nog eens met een andere partner, maar daar ga ik hem niet toe dwingen want ik haal geen koppels uit elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:42

Nééééé, niet Titan. |( |( Ik vind zijn ogen inderdaad echt prachtig. <3