Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:46

Die techniek is mij bekend. Alleen is dat niet beschikbaar/haalbaar voor iemand die thuis 10 eitjes uitbroed.

Ik broed zelf behoorlijk veel eieren uit elk jaar en dit soort technieken is voor de industrie interessant. Echter niet voor de hobbyfokker.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:11

geen broederij in de buurt waar je je eitjes mee kan laten testen? nee heb je, ja kan je krijgen...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:36

speurneusc schreef:
geen broederij in de buurt waar
je je eitjes mee kan laten testen? nee heb je, ja kan je krijgen...

Geen bedrijf die daar aan zal beginnen. Het risico op insleep van ziektes is gigantisch.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:03

robert45 schreef:
Die techniek is mij bekend. Alleen is dat niet beschikbaar/haalbaar voor iemand die thuis 10 eitjes uitbroed.

Ik broed zelf behoorlijk veel eieren uit elk jaar en dit soort technieken is voor de industrie interessant. Echter niet voor de hobbyfokker.

Dat is dus niet correct.
Vanaf afgelopen najaar zijn er meerdere hobby fokkers die deze techniek thuis toepassen.
Zij willen komend jaar daar ook lezingen en les in geven dat dit haalbaar is voor hobby fokkers.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:28

Hoi Ylana, waar kan je het afgenomen bloed naar toe sturen. Ik neem aan dat het ook in een speciale envelop moet net zoals je paardenmest voor mestonderzoek.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:07

Dat kan verstuurd worden naar Bird genetics. Deze is wel wat duurder dan naar Spanje, maar aangezien de uitslag zsm terug moet zijn, is dit de beste.
https://www.birdgenetics.nl/

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:44

Wat ik lees op de website is dat je dan veren opstuurt.
Ik lees niks over afgenomen bloed uit het ei om het geslacht te bepalen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:59

Het kan onder andere met veren.
Het kan ook doormiddel van bloed of zelf de eierschalen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:04

Dat is ook mijn vraag. Je hebt eerder gezegd, je kunt het geslacht bepalen door bloed af te nemen dmv een klein gaatje prikken in het ei en het bloed op te sturen om het dna te laten bepalen.
Waar stuur ik dat afgenomen bloed naartoe ??

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:06

Naar bird genetics.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:20

Bedankt voor de info Ylana, ik heb het bedrijf net gebeld en de informatie gekregen.
Ik woon in Frankrijk, maar ook dat was geen probleem.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:30

Wij slachten de hanen dus voor ons is het sowieso niet interessant maar zou het risico ook niet willen nemen met gaatjes maken in het ei. En voor die prijzen kan je net zo goed jonge hennen kopen.

Hier vanavond maar eens proberen de eieren te schouwen. Zitten er nu bijna 2 weken in dus ben benieuwd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:26

Wij hebben inmiddels eitjes onder de hen. Erg benieuwd hoe dat gaat <3.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:41

Leuk San87, het is altijd zo’n leuk gezicht als je op een dag zo’n klein koppie door de veren van moeder ziet

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:53

fardoe schreef:
Leuk San87, het is altijd zo’n leuk gezicht als je op een dag zo’n klein koppie door de veren van moeder ziet

Dat is toch wel het allermooiste inderdaad. Dat je gepiep hoort en dan zo'n ieniemnienie hoofdje tevoorschijn ziet komen. <3

Hier nu twee kuikens in de broedmachine die aangepikt hebben door een adertje heen. Beide wel in leven gebleven, maar doe ik dan iets fout qua broeden? Maar één keer eerder gehad in al die eieren vorig jaar, en nu opeens twee in een lading. Hij stond sowieso te koud (had hem aangepast naar de thermometer die zei dat het te warm was maar klopt duidelijk niet, eieren kwamen te laat en te ver verspreid uit), misschien ontwikkeling niet ver genoeg afgemaakt?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:43

Ylana schreef:
Het kan onder andere met veren.
Het kan ook doormiddel van bloed of zelf de eierschalen.

Het is mij bekend dat bij vogels waar het onderscheid moeilijk te zien is je met DNA geslachtsbepaling kan doen. Dit dmv eieren,bloed, schalen.

Ik kan nergens iets vinden over de mogelijkheid om van een broedei een sample te nemen en dit te laten testen.

Een ei kan je niet even een gaatje in maken zonder kans op bacteriën. De industrie doet dit met laser.

Als ik de kosten zie van DNA bepaling is dit voor mensen met 10 kippeneieren niet te doen. Als je 75-100 euro mag betalen voor het bepalen van het geslacht.

Ik ben benieuwd waar ik informatie kan vinden over thuistechnieken om het geslacht te bepalen in het broeden. Wellicht kan je mij helpen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:04

Ik ken het gaatje maken in de schaal en een adertje aanprikken om bloed te trekken, dan moet het ei wel al bebroed zijn. Maar thuis testen ken ik niet, volgens mij is dat ook niet mogelijk en heb je daar een lab voor nodig.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:00

Robert45 en San87 , Ylana heeft het antwoord op jullie vragen al gegeven, zie mijn vraag en haar antwoord.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:10

fardoe schreef:
Robert45 en San87 , Ylana heeft het antwoord op jullie vragen al gegeven, zie mijn vraag en haar antwoord.

Robert vroeg naar thuistechnieken. Die zijn er niet, t moet altijd naar een lab.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:30

Al een tijd lees ik dit topic mee, en eindelijk is het bijna zo ver dat wij ook een poging gaan doen. :D

Nog eventjes afwachten of we de eitjes bij vrienden in de machine doen (zij verwachten ongeveer tegleijk eitjes dus dan kunnen ze mooi allemaal samen) of we lenen hun 2e machine en doen het hier thuis.

Ik vind het echt onwijs spannend en misschien de 1e weken nadat ze uit gekomen zijn (als ze uitkomen) nog wel het meest spannend!

Wij gaan trouwens voor groothoender zilver dubbelgezoomde barnevelders :D <3

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:43

Ook daar heeft Ylana antwoord op gegeven.

Leuk Liesjuh, heb je eieren kunnen vinden hier in Frankrijk.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:23

fardoe schreef:

Nee ik laat ze uit belgie komen.

De eieren hier in Frankrijk zijn vaag en vaak van de gewone dubbelgezoomd en niet silver of gemixt of kriel of gewoon geen foto's te krijgen van de ouder dieren.

Dus ben in nl op MP gaan kijken. kippen of kuikens worden dan extra lastig met vervoer en veel was kriel of een haan die niet mooi was. Toen via marktplaats deze man gevonden in belgie en zijn haan is mooi rastipisch enz dus nu eventjes bedenken of ik er 6 laat komen die bij vrienden in de machine kunnen maar misschien wel lastig is omdat je dan 2 verschillende leveringen hebt en misschien niet alles op tijd komt enzo. Of dat ik er 10 neem en die dan in hun andere machine gaan die ik dan van hun leen.

Vind het wel spannend want met "maar" eitjes is het risico natuurlijk groter dan je met maar 1 kip achter blijft dan wanneer je er 10 hebt. De haantjes die teveel zijn die eruit komen zal ik denk ik hier eerst aanbieden voor de verkoop en anders gaan ze de vriezer in.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:34

Zo heb ik ooit broedeieren meegenomen uit Nederland van de Australorp. Van de 12 eieren waren er maar 4 uitgekomen en die waren allen zo zwak dat ze binnen een week dood waren. Doen we dus niet meer. Geen idee waar het misging maar dan maar geen raskippen. Wij fokken zelf wel en ruilen/kopen om het jaar een haan voor vers bloed.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:40

fardoe schreef:

Voorlopig is ze alleen aangekomen met DNA geslachtsbepaling wat in een lab moet gebeuren en vreselijk kostbaar is. Alleen voor kostbare vogels waarvan het geslacht vrijwel niet te herkennen is in uiterlijk is dit rendabel. Overigens heeft het voor reeds geboren kippenkuikens weinig zin om die dure techniek te gebruiken. Als je 3 weken wacht kan je de hanen er vaak zo uitpikken.

We hadden het echter over een techniek waarmee een klein gaatje gemaakt word in een ei en daarmee het geslacht bepaald word. In de industrie passen ze dit nu op kleine schaal toe. Deze techniek is voor zover mij bekend niet toepasbaar voor mensen die 10 kuikens uitbroeden.

Mocht dit wel zo zijn dan hoor ik het graag.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:44

lizy29 schreef:
Zo heb ik ooit broedeieren meegenomen uit Nederland van de Australorp. Van de 12 eieren waren er maar 4 uitgekomen en die waren allen zo zwak dat ze binnen een week dood waren. Doen we dus niet meer. Geen idee waar het misging maar dan maar geen raskippen. Wij fokken zelf wel en ruilen/kopen om het jaar een haan voor vers bloed.

Heftig! Ik denk dat ik dan wel zowieso beter voor 10 stuks kan gaan. De vrienden waar ik de machine van leen doen het vaker van nl over laten komen. Dat gaat ook helaas niet altijd goed.