Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:11

XxLiEsJuHhxX schreef:
Edit: Hier zijn ze al.
de foto's in het mini aquarium ter uitleg. Toen we ze gingen ophalen had de oud eigenaar nog maar een bodempje water in het aquarium zitten (al het oude water weg gegooid) en lagen de maanvissen plat op de bodem en staken de vinnen van sommige andere boven het water uit. We hebben toen snel een emmertje gepakt wat we altijd in de auto hebben liggen voor met vissen (in de rivier). Ook die was natuurlijk heel erg krap. Gelukkig was het maar een korte rit terug naar huis maar eenmaal hier lagen de 2 haaitjes op hun rug van de stres enz. Dus toen snel mijn oude aquarium vol water gegooit en ze daar in gedaan in de tijd dat wij het joekel naar boven droegen en klaar maakte voor hun weer. De laatste foto was onze joekel van een grondvis. Ongelogen was hij een cm of 25 a 30. Hij lag de hele dag in zijn hoekje (op zijn rug ook vaak) en deed verder eigenlijk niks dan daar filteren en de plant waar hij in lag kapot maken.
[ [url=m/y13cbE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/b0mGoZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VMyaip.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ybIlyO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van die witte hadden we ook een bruin/zwarte variant maar die was wat kleiner en zagen we echt zo goed als nooit.

Door de manier van hoeveelheid water toen we ze gingen ophalen heeft trouwens onze witte maanvis een oog verloren :( Ze heeft wel nog ruim 1 jaar met 1 oog geleefd. Toen zij dood ging, Ging haar man (de zwarte) ook heel snel erna dood. Beide waren al erg oud en na het verlies van zijn dame kwijnde hij echt weg, was heel sneu om te zien :(

My god... zaten die vissen echt zo in dat aquarium :o

Ik heb gisteren dus water ververst, bodem gezogen en de nodige CO2 toegevoegd, de draadalg zo goed en kwaadschiks als het ging verwijderd. Het ziet er nu best okay uit!

Ik heb vroeger in mijn grote aquarium NOOIT algen gehad in al die jaren. Dus dit was wel even bedenken hoe ik dit ging oplossen.

Afbeelding
De hoeveelheid slakken is alleen ook wel echt een beetje een ding. Ik word er gek van.

En stiekem wil ik wil graag
Een kleine pleco, maar ze blijven niet klein :')

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:29

Peelie, ze zaten in dat kleintje voor max 40 min. de verkoper had gezegd de vissen vervoer klaar te maken. Wij namen aan dat, dat emmers betekende. Hij bedoelde 5 tot 10 cm water in het aquarium. Dat kon dus echt echt niet. Dus hebben we alle vissen hutje mutje in een vis emmertje gedaan die nog in de auto stond. Een emmertje waar je normaal kleine visjes die je vangt met een hengel in doet om ze daarna te gebruiken als aas voor grotere vissen. Dit is dus ook echt een klein emmertje maar ze konden echt niet in het aquarium blijven. Dus toen we thuis kwamen waren de haaitjes zo gestrest dat ze op hun rug lagen. Het aquarium moest toen nog geinstaleerd worden en dat gaat niet in 5 min met een 200 liter aquarium die een trap op moet. Voor de instalatie tijd hebben we de vissen verdeeld tussen dat kleine aquarium en het emmertje om ze iets ruimte te geven zodat ze niet allemaal dood waren voor het aquarium vol was.

Was dus ook echt, echt niet ideaal. het begin hebben we erg veel werk aan het aquarium gehad. Ten 1e natuurlijk doordat we 95% nieuw water moesten toevoegen, ten 2e omdat de vissen voor we ze in het kleine emmertje gedaan hebben beschadigingen opgelopen hebben aan de ultra lage waterstand waardoor ze een bacteriële infectie kregen. De filter die heel erg veel achterstallig onderhoud had en ga zo maar door. Het heeft ons al met al een goede maand gekost om het weer allemaal goed te krijgen.

Nu is de bak gelukkig wel echt heel erg makkelijk in het onderhoud. We kijken meer naar de vissen/water/waterkwaliteit strips/pomp sponzen voor water verversingen dan dat we standaard elke week water verversen.

Ik had ook een pleco in mijn kleine bak. Hij groeide gewoon een stuk minder snel. Toen ik samen ging wonen met mijn vriend gingen we al snel over op een maatje groter waardoor prada de pleco wat meer ruimte had. Daarna kreeg ze de 200L mega bak. Helaas is ze van de zomer overleden. Ze was toen 9 jaar. Nu hebben we er 2, maar ben minder blij met ze. Ze doen hun werk goed maar ik vond het type van prada mooier dan de 2 die we nu hebben.

We hebben nu 2 bristlenose pleco's. Een normale kleur en 1 albino. De albino was maar heel klein toen we hem kregen. De bruine was al wat groter. Nu de albino wat ouder is, zien we dat ook hij een man is net als de ander. Ik hoop dat dit op de lange termijn geen problemen gaat geven.

Peelie, Wat een leuk aquarium! Slakken heb ik ook een hekel aan. Zo gauw ik er een zie vis ik hem er meteen uit. en indien nodig gebruik ik een slakken serum ofzo om ze uit te roeien O:) Geen slakken in ons aquarium. Genoeg garnalen, en vissen die dat werk ook graag doen.

Melyoramel

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:34

Ik vind slakken juist leuk :D Maar dan wel de slakken die ik er zelf in zet, niet die nare meelifters, hahaha.

Mooie Neritina slakken, die zich ook niet voort kunnen planten :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:56

Mja. Deze komen uit een mosbal die ik in het begin in het aquarium had... het is echt een explosie aan rode slakken. Gek wordt ik er van...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:01

kun je er geen helena in doen om ze te bestrijden?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:13

Dag vijf

Afbeelding

Sorry ik maak elke dag een foto om de vooruitgang vast te leggen haha.

Edit: het lijkt alsof rood groen plantje zijn blaadjes iets omhoog staan weer.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:50

Afbeelding
Afbeelding
Hier het zelfde plantje komt goed gewoon op tijd weer snoeien
En een foto van mijn bak zo als hij nu is incl losgeslagen plant( gaat vanavond weer vast)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:28

Oh wauw is dat dezelfde? Mooie bak! :D

Maar nu ook al snoeien of nu gewoon heen laten doen? En tot hoever? En dan per stengel afknippen?
Ik ben een leek in planten jongens.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:30

Het duurt ook even tot al je planten submersed zijn. Ik had in het begin ook continu planten die afsterfden.. :o

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:33

J0anieke schreef:
Het duurt ook even tot al je planten submersed zijn. Ik had in het begin ook continu planten die afsterfden.. :o

Je bedoelt totdat ze mooi bloeien?
Ik ben al blij dat er tot nu toe niets is afgestorven... Zitten toch al vijf dagen in de bak.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:36

Ja en nee. De meeste planten die je koopt in de winkel worden emers gekweekt (boven water). Als jij ze vervolgens in je aquarium zet (submerse) moeten ze wennen aan de nieuwe situatie. Vaak sterft de plant dan deels af (en in het ergste geval helemaal) en groeit dan later mooier terug. Bij sommige is het ook aan te raden om alle stengels en bladeren af te knippen en enkel de wortels te planten. Cryptocoryne is daar een voorbeeld van.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:37

J0anieke schreef:
Ja en nee. De meeste planten die je koopt in de winkel worden emers gekweekt (boven water). Als jij ze vervolgens in je aquarium zet (submerse) moeten ze wennen aan de nieuwe situatie. Vaak sterft de plant dan deels af (en in het ergste geval helemaal) en groeit dan later mooier terug. Bij sommige is het ook aan te raden om alle stengels en bladeren af te knippen en enkel de wortels te planten. Cryptocoryne is daar een voorbeeld van.

Ah op die manier. Oftewel, ik moet het tijd geven en ze goed bijhouden.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:00

:j
Je kan ze in ieder geval helpen door dode delen weg te knippen. Zou er verder niet te veel aan zitten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:15

J0anieke schreef:
:j
Je kan ze in ieder geval helpen door dode delen weg te knippen. Zou er verder niet te veel aan zitten.

Anders gaat er energie naar dode delen en dat is zonde idd
En dan vanaf waar afknippen? Vanaf waar het rot is of stukje verder. Ja sorry ik heb geen groene vingers

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:22

Je hebt nu al 3 pagina's over je planten volgepraat. :+

Wacht het gewoon rustig af en maak je niet zo druk, er gebeurt niks ergs als je plantje scheef staat.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:27

Nou sorry dat alles nieuw voor mij is :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:36

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:40

ellepel schreef:
die rode is toch een althernanthera?
die willen bij mij nooit.
heb wel lobelia cardinalis, die groeit wel en word best lang.

zertab:
https://planted-box.com/aquariumplanten-snoeien/

Bij mij wil de althernanthera ook niet zo goed. Heb wel levende stekjes, maar het ziet er maar zielig uit. Terwijl ik co2 gas toevoeg en plantenvoeding met ijzer. :')

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:43

Euh hier de ferro pol 24 en de ferry die 7 dagen werk en idd co2 systeem

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:02

ellepel schreef:
die rode is toch een althernanthera?
die willen bij mij nooit.
heb wel lobelia cardinalis, die groeit wel en word best lang.

zertab:
https://planted-box.com/aquariumplanten-snoeien/

Thanks! Maar de onderkant afknippen en de bovenkant opnieuw plaatsen... Dat durf ik echt niet aan hoor... :o
Want zo te zien heb ik - op de voorgrond planten na - alleen stengel planten

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:48

Ik heb dat plantje ook! En ik heb hem inmiddels achterin gezet zodat ik hem even niet zie. Doe je ding, en val mij niet meer lastig.. Ik werd er ook gestoord van. Dramading.

Jack heeft inmiddels een prachtig schuimnest gemaakt en is het goed aan het verdedigen.. Maar niet te beroerd om toch meteen te komen kijken als ik langsloop. "Eten?"

Komende week komen er nog wat garnaaltjes bij.

Misschien een stomme vraag, maar ik las dat je zelf watervlooien kan kweken. En dat die algen eten.
Denk ik nou te simpel als ik denk aan permanent een zooitje watervlooien in m'n aqua te doen? Of gaat meneer zich dan dood eten?

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:33

Leuk, een topic voor aquariums! Ik heb er al een aantal maanden geen meer staan, dus ik geniet lekker mee van jullie foto's en verhalen. :)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:30

Zertab schreef:
Thanks! Maar de onderkant afknippen en de bovenkant opnieuw plaatsen... Dat durf ik echt niet aan hoor... :o
Want zo te zien heb ik - op de voorgrond planten na - alleen stengel planten

Dat is eigenlijk de enige manier om de meeste aquarium planten te snoeien en opnieuw te plaatsen.
Op enkele planten na.

Ik heb de Alternanthera reinicki en roseafolia er ook in staan. Beide doen het, maar nog niet zo mooi als het zou kunnen. Ze groeien erg langzaam overigens. Ze zijn weinig veeleisend maar houden wel van een beetje nitraat. Dus niet 'te schoon' zijn op je aquarium.
Overigens is licht ook heel belangrijk voor deze plant, dus heb je ene diepe(re) bak dan zullen ze al snel moeite hebben met groeien.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:32

ellepel schreef:
kun je er geen helena in doen om ze te bestrijden?

Dat werkt wel maar dan heb je daar straks een explosie van. -O-
Er bestaan wel slakkenvallen, google maar eens. Dat schijnt goed te werken.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:43

Zertab, 
Japonica garnalen! Leuk! Die zijn lekker actief. Verder geen (klein) visje? Ze kweken zelf niet voort en Japonica zijn sterk maar met uitval heb je snel weer een leeg aquarium. Mag ik vragen waarom specifiek Japonica? Waterwissel bij problemen is altijd de eerste stap, dat is een goed advies hier. Dat hoor je inderdaad wel eens anders, meteen naar de winkel voor de chemische middeltjes..

XxLiEsJuHhxX, werkelijk...hoe hebben die vissen dat overleefd, ongelooflijk hoe mensen niks om hun vissen lijken te geven. Verdrietig dit. Wat een stress zullen de dieren gehad hebben.
Maar de ‘haai’visjes die je daar hebt, die hebben een heel groot aquarium nodig. Of heb je deze niet meer? Het was mij niet helemaal duidelijk. Er worden heel veel zilverhaaitjes verkocht in dierenwinkels vooor kleine gezelschapsaquaria. Terwijl deze vissen erg groot worden en minimaal 200cm aquarium nodig hebben. 
 Ik heb ze niet eens zwemmen, vind dat wij de ruimte niet hebben met 255cm.

En de pleco’s, zo heten ze officieel niet. Ik denk dat je de borstelneus Ancistrus bedoeld? Pleco’s oftewelijk de Plecostomus is namelijk een hele andere soort (grote!) vis, maar deze benamingen worden vaak door elkaar gehaald. Ik vind de albino wel heel erg leuk, die zie je niet zo veel!