Ik kijk normaal wel, maar nooit zo naar details. Heb het nest goed bekeken en het lijkt wel alsof ze van modder balletjes maken, dus echt hebben gebouwd met stenen. ( hadden ze ons ook even kunnen helpen bij de aanbouw :p )
Ik kan er verder niet in of op kijken, dus is afwachten.
Sybelle
Geplaatst: 05-06-20 20:11
superpony schreef:
Maar geen kids nog. Denk echt jonkies met eerste nest. Is ook nog niet vies eronder of er omheen??
Als ze nog te jong zijn om het zelf uit het nest te werken brengen de ouders het ook wel weg. Heen met eten, terug met wat er daarna uitkomt.
Ik heb trouwens dozen met wat hooi onder de nesten hangen. Zodra het grut uitgevlogen is trek ik ze er af en gooi het weg. Vorig jaar had ik van die plastic tubs maar dit jaar kreeg ik ineens een ingeving. Die manden schoonmaken is geen lolletje.
superpony
Geplaatst: 06-06-20 01:43
pmarena schreef:
Tof joh, je hebt kinders!!!!
Oke, voortaan heb jij altijd gelijk gewoon.
Ik zag een staartje en ze zit erop dus.........Mannetje komt wel steeds op plankje er schuin tegenover zitten. Als dat tenminste de rolverdeling is bij ze.....
Ahhhhh, en jij hebt betere zwaluwen Die maken wel gebruik van het plankje en hebben een veel mooier huisje gebouwd. Wij hebben echt beginners.........hahaha
Maar we mogen niet klagen, Eerste voorjaar hier, de inloop stal stond er nog niet en alles heeft voor ons een tijd dicht gezeten.
Hoorden en zagen in najaar ook amper wat bij ons. Wel bij buren en in het bos. Maar als we nu kijken hoeveel vogeltjes er zijn.
Kaatastrof
Geplaatst: 06-06-20 16:45
Jaaren terug hebben we een nestje die ze eerst op een heel vervelende plek gemaakt hadden zachtjes verplaatst en op dat plankje gezet. Sindsdien maken ze er met veel plezier gebruik van!
pmarena
Geplaatst: 06-06-20 16:51
Achgos, die moeten nog even groeien die pluiskoppen Ziet er over een week waarschijnlijk al een stuk minder pluizig uit. Ik blijf me daar over verbazen dat ze ik dacht in maar 3 weken van ei naar vliegrijp gaan....
Eerste nest wordt altijd door pa en ma gevoerd, tweede vaak ook en als je in een bijzonder goed jaar hebt, wordt het derde nest grootgebracht door pa, ma en kinders van het eerste nest Hier zijn de eerste nestjes uitgevlogen en hebben we een aantal nieuwe nestjes. Ik denk aan de kleur te zien dat ze niet vies zijn van het gebruiken van koeienpoep of modder gemaakt met koeienplas.. Zo vies bruin
Volgens mij hoorde ik een hoop gekwetter toen we bezig waren. Maar als we in de buurt komen, wat toch weleens moet, zijn ze weg. Of alleen de moeder zit er wel op meestal, want zie een staartje uitsteken en wat bewegen.
ik heb ook regelmatig 3 zwaluwen in de stal, heb ik dan een polygamisch stel ofzo !? maar op druk gekwetter als ik op stal kom na, weinig activiteit. Ze zitten volgens mij nog te broeden
SillyB
Geplaatst: 15-06-20 21:38
SillyB schreef:
ik heb ook regelmatig 3 zwaluwen in de stal, heb ik dan een polygamisch stel ofzo !? maar op druk gekwetter als ik op stal kom na, weinig activiteit. Ze zitten volgens mij nog te broeden
Correctie, broeden is nu wel klaar. Herrieschoppers gearriveerd
Als ze zoveel heen en weer vliegen doen ze dat volgens mij over het algemeen niet om te broeden, maar om te voeren Deze kinders zijn al ouder dan een week denk ik
Hier is 5 meestal wel het standaard aantal in het nestje. Soms 6 (dan is het echt wel vreselijk krapjes) en soms 4
Wat een leuk topic! Wij hebben 1 paartje dat elk jaar terug komt in de hoge loods. In de oude stallen zitten 2 oude nesten die er al 10 jaar zitten ofzo, maar niet worden gebruikt. Iig niet door de zwaluwen, daar broedt nu weer een winterkoning in, zo leuk!!
Helaas was er gisteren 1 door de kat gepakt. We waren er snel bij, hij heeft een half uur in een doosje zitten bijkomen en is daarna weggevlogen. Ik hoop zo dat hij het red..... De andere is aan het broeden nog. Dus duimen.
Dat ene nestjes is een winterkoninkje en die heeft een heel ander nestje. Ik vind het niet zo stevig, maar hoop dat ze het zelf beter weten.....
Ons huis is oud en in de boeien zit een gat. Daar hebben we musjes die een nestje hebben, haha Over 2 weken worden de kozijnen aan die kant vervangen, maar als dat niet gaat, moet het later. Is niet echt dichtbij of dat ze aan het nestje komen, maar ooit moet dat toch ook vervangen en dicht. Of ik moet nieuwe boeien met een gat
Of zal een klein vogelhuisje daar helpen voor volgend jaar?
Wij hebben denk ik wel 20 nestjes in onze stal. Meestal is het net een voliere in mijn stal. Dit jaar helaas ineens veel dode vogeltjes, ik heb al 6 lijkjes gevonden. Zo zonde, ik wou dat ik wist wat de oorzaak was.
pmarena
Geplaatst: 16-06-20 12:28
Superpony: Ah dat zou wel het toppunt zijn hoor, dan win je wel de prijs voor de mafste van het topic, als je nieuwe boeiboorden met een gat er op laat zetten.....dat topt makkelijk het vliegles geven of vogelnestjes bijknippen
Oh wat balen van de dode vogeltjes....zouden ze het te warm hebben gehad...?
Het zijn volwassen vogeltjes die we vonden. Het enige wat wel anders is is dat we voorgaande jaren altijd veel kraaien op ons dak hadden met nesten, deze zijn nu weg door vervanging van het dak. Misschien hebben ze nu minder bescherming tegen andere vogels ofzo.
Bij mijn moeder zijn er ook altijd huiszwaluwen, de nepnesten laten ze meestal links liggen. Deze worden vaak 'gekraakt' door mussen.
Ze zorgt altijd voor een modderpoeltje ergens in de tuin. Maar elk jaar zijn er wel beginners die niet zo goed modder metselen en dat het nest van de muur valt... als de zwaluwtjes dan nog heel klein zijn dan voedt mijn moeder ze met de hand op tot ze genoeg veren én staart hebben. Buurtbewoners brengen dan ook regelmatig zwaluwtjes die gevallen zijn naar haar. Als ze al wat groter zijn en het nest valt eraf dan houden pa en ma zwaluw ze in de de gaten.