Katten fokkers topic

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:54

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Dit is de moederpoes van de kittens.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:59

Poeh, zo wat is ze ontkleurt!
Ze zou volgens papier sealtabby moeten zijn toch? Of dat is een tortie staart, of een heel erg slecht gekleurde staart....

Ik vind het lastig vanaf de foto, zeker in combinatie dat ze mogelijk door het nest veel kleur is verloren.

Is overigens heel normaal hoor, ik heb een sealpoint moederpoes die nu meer naar chocolate neigt en nu een witte brindle bril heeft, zoveel kleur is ze verloren.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:08

Trouwens heel stom maar het kitten is een kater Schiet me ineens te binnen, tortie valt dan al af haha.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:12

Daphara schreef:
Ze zou volgens papier sealtabby moeten zijn toch? Of dat is een tortie staart, of een heel erg slecht gekleurde staart....

Ik vind het lastig vanaf de foto, zeker in combinatie dat ze mogelijk door het nest veel kleur is verloren.

Is overigens heel normaal hoor, ik heb een sealpoint moederpoes die nu meer naar chocolate neigt en nu een witte brindle bril heeft, zoveel kleur is ze verloren.

Ja ze heeft zichzelf zowat 3x aan haar verloren zo erg zat ze in de rui tijdens de dracht. Ze is wel in dr kop nooit de sealbruin geweest. Altijd donker grijs. Poten zijn wel echt bruin. Staart is ook echt grijs gemêleerd in tabby patroon.
Hier een foto van haar toen ze een maand of 8 was.
Afbeelding

Ze heeft trouwens geen stamboom hoor. Dit is mijn stamboomloze poes waar ik een nest mee heb voor wat ervaring tot er een kitten beschikbaar is bij de fokker. Maar dat kan wel volgend jaar worden.
Heb ze wel DNA etc getest. Ik weet de achtergrond wel volledig en afgelopen week gepoogd papier erbij de krijgen maar Limbra wil niet en Mundikat vind het ook niet nodig omdat het geen bijzonder ras is. Ook ergens wel begrijpelijk.
Laatst bijgewerkt door Toess op 17-07-20 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 10:12

Patty14 schreef:
Mag ik mij hier melden :D?

Wij hebben thuis 2 birmanen en zijn aan het wachten op een geschikt poesje voor de fok. Het is voor mij allemaal nieuw dus kan veel informatie uit dit topic halen.

Verder kan ik nog niet zoveel mee praten. Aanmelden vereniging, aanvragen cattery naam moet allemaal nog. Eerst wachten op een geschikt poesje :)

Welkom!
Ik zou gewoon al eens gaan oriënteren op een vereniging en catterynaam. Ik heb er een jaar over gedaan om mijn naam te vinden.

En lekker vragen. Ik heb gelukkig veel hulp en kom al 8 jaar bij de fokker van mijn poesje over de vloer. Ik maak daar altijd de foto’s van de katten. Zij helpen mij met alles en ik kan met alle vragen daar terecht. Ik vind het heel fijn. Ook dat mijn vriendin bij de bevalling is. Heb er al een aantal meegemaakt maar eigen is toch anders.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:16

Daphara schreef:
Patty14 schreef:
Mag ik mij hier melden :D?

Wij hebben thuis 2 birmanen en zijn aan het wachten op een geschikt poesje voor de fok. Het is voor mij allemaal nieuw dus kan veel informatie uit dit topic halen.

Verder kan ik nog niet zoveel mee praten. Aanmelden vereniging, aanvragen cattery naam moet allemaal nog. Eerst wachten op een geschikt poesje :)

Wachten of ben je actief op zoek?

Doorgaans zijn goede fokkers niet snel geneigd een fokpoesje te plaatsen bij beginnend fokkers, tenzij die alles er omheen gewoon al netjes voor elkaar hebben. Dus aangesloten als fokkerslid bij een vereniging en catteryregistratie compleet.

Actief op zoek. Maar precies zoals je zegt merk ik dat fokkers niet graag plaatsen bij iemand die net gaat beginnen. Terwijl ik wel duidelijk aangeef dat ik me aan wil melden bij de vereniging en dat soort zaken.

Vereniging heb ik al uitgezocht, cattery naam druk mee bezig maar dat is wel echt lastig ja :+.

Ik heb zeer goed contact met de fokker waar mijn andere katten vandaan komen. Ze helpt me ook heel goed en kan aan haar alles vragen.

xoranlover

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 12:49

Heeft zij dan niks geschikts voor je? Van welke vereniging wil je lid worden?

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:04

Helaas op het moment nog niet. Ze verwacht waarschijnlijk einde van het jaar nog wel een nestje, maar daar moet ook maar net een poesje bij zitten.
Via haar heb ik wel 2 andere fokkers door gekregen, 1 daarvan heeft nu een poesje maar die is nu 3 weken dus even afwachten of ze geschikt is.
Ik heb geen haast wist van te voren dat het even kon duren.

Ik ga me aanmelden bij Felikat

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 13:07

Vertel mij wat :')

3,5 jaar gewacht voor Nishi geboren werd. Maar wel super blij mee :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:10

Toess schreef:
[ [url=m/Gpi45y.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/euNnnG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hhnqsp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IhEHQT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/T1OnJM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is de moederpoes van de kittens.

Wow die lijkt veel op mijn sibeer dame.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:27

Patty14 schreef:
Helaas op het moment nog niet. Ze verwacht waarschijnlijk einde van het jaar nog wel een nestje, maar daar moet ook maar net een poesje bij zitten.
Via haar heb ik wel 2 andere fokkers door gekregen, 1 daarvan heeft nu een poesje maar die is nu 3 weken dus even afwachten of ze geschikt is.
Ik heb geen haast wist van te voren dat het even kon duren.

Ik ga me aanmelden bij Felikat

Leuk, ik zit ook bij Felikat.

Ik woon 15 minuten van Deventer vandaan, dus je bent altijd welkom om mij de oren van mijn hoofd te vragen. Ik verkoop doorgaans geen kittens in Nederland voor de fok, tenzij het een bevriende cattery betreft. Maar ik wil je met liefde opweg helpen en met je mee denken.

Van welke Cattery komen je huidige Birmanen vandaan?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:31

Toess schreef:
Daphara schreef:

Ja ze heeft zichzelf zowat 3x aan haar verloren zo erg zat ze in de rui tijdens de dracht. Ze is wel in dr kop nooit de sealbruin geweest. Altijd donker grijs. Poten zijn wel echt bruin. Staart is ook echt grijs gemêleerd in tabby patroon.
Hier een foto van haar toen ze een maand of 8 was.
[ [url=m/Kg4GiQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze heeft trouwens geen stamboom hoor. Dit is mijn stamboomloze poes waar ik een nest mee heb voor wat ervaring tot er een kitten beschikbaar is bij de fokker. Maar dat kan wel volgend jaar worden.
Heb ze wel DNA etc getest. Ik weet de achtergrond wel volledig en afgelopen week gepoogd papier erbij de krijgen maar Limbra wil niet en Mundikat vind het ook niet nodig omdat het geen bijzonder ras is. Ook ergens wel begrijpelijk.

DNA test zegt niet zoveel, ik zou echt adviseren via echo te gaan testen.

Het verbaasd mij trouwens wel hoeveel er zonder stambomen gefokt wordt.
Ik vind een stamboom echt mega belangrijk, het is de geschiedenis van je kat.
Ik ben dan ook beheerder voor de Heilige Birmaan database, en heb een groot aandeel gehad in de tracering van het ras terug naar 1924. De lijnen zijn nu voor 96% helemaal terug te traceren naar de basis.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:53

Mag ik misschien even wat vragen hier. Er is hier veel kennis over katten.
Ik ben kattenoppas en ga binnenkort voor bijna 2 weken oppassen bij een gezin. Dit gezin heeft een 2 jarige poes en een kitten van 7 weken oud net een week in huis. Ik vind 7 weken best jong om al bij de moederpoes weg te gaan maar oke :o .

Zodra de poes de kitten zag is ze doodsbang en blaast ze naar de kitten. De eigenaren vertelde mij dat de poes een keer goed te grazen is genomen toen zij buiten was. Ik denk dat de poes erg bang is voor de kitten. Ze hebben nog niet gevochten maar de eigenaren zijn bang dat de poes de kitten aanvalt.

De kitten zelf is niet bang en gaat er juist op af. Ik denk dat de kitten de kattenregels nog niet helemaal goed kent en te dicht bij de poes komt. Omdat ze bang zijn dat de poes de kitten nu aanvalt hebben ze de kitten op een kleine kamer opgesloten -O- Kitten is nu veel aan het miauwen.

Ik denk zelf dat ze de katten gewoon bij elkaar moeten zetten. Als de kitten dan te dichtbij komt krijgt hij maar een haal van de poes. Dan leert de poes ook grenzen stellen aan de kitten.

Ze willen voor de vakantie de kitten boven houden en de poes beneden. De kitten gaat daarna waarschijnlijk naar een ander huisje. Wat zou jullie advies zijn om de katten goed kennis met elkaar te laten maken? Feliway hebben ze al in huis hangen :)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:54

Daphara; wat leuk! Ik zie dat je in Olst-Wijhe woont dat is inderdaad dichtbij.
Bedankt voor het aanbod dat is aardig :D!

De andere katten komen van Minou Bloe uit Utrecht.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:06

Patty14 schreef:
Daphara; wat leuk! Ik zie dat je in Olst-Wijhe woont dat is inderdaad dichtbij.
Bedankt voor het aanbod dat is aardig :D!

De andere katten komen van Minou Bloe uit Utrecht.

Oh bij Nettie, leuk! Dan heb je gelijk een goed ervaren fokker die je kan begeleiden.
Voordeel is dat ze ook het stamboesecretariaat voor Birmanen doet bij Felikat.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:08

Maureen95 schreef:
Mag ik misschien even wat vragen hier. Er is hier veel kennis over katten.
Ik ben kattenoppas en ga binnenkort voor bijna 2 weken oppassen bij een gezin. Dit gezin heeft een 2 jarige poes en een kitten van 7 weken oud net een week in huis. Ik vind 7 weken best jong om al bij de moederpoes weg te gaan maar oke :o .

Zodra de poes de kitten zag is ze doodsbang en blaast ze naar de kitten. De eigenaren vertelde mij dat de poes een keer goed te grazen is genomen toen zij buiten was. Ik denk dat de poes erg bang is voor de kitten. Ze hebben nog niet gevochten maar de eigenaren zijn bang dat de poes de kitten aanvalt.

De kitten zelf is niet bang en gaat er juist op af. Ik denk dat de kitten de kattenregels nog niet helemaal goed kent en te dicht bij de poes komt. Omdat ze bang zijn dat de poes de kitten nu aanvalt hebben ze de kitten op een kleine kamer opgesloten -O- Kitten is nu veel aan het miauwen.

Ik denk zelf dat ze de katten gewoon bij elkaar moeten zetten. Als de kitten dan te dichtbij komt krijgt hij maar een haal van de poes. Dan leert de poes ook grenzen stellen aan de kitten.

Ze willen voor de vakantie de kitten boven houden en de poes beneden. De kitten gaat daarna waarschijnlijk naar een ander huisje. Wat zou jullie advies zijn om de katten goed kennis met elkaar te laten maken? Feliway hebben ze al in huis hangen :)

Dit is wel off topic, maar inderdaad hoort een 7 weken oud kitten nog in het nest of bij andere katten te zijn, anders raakt het mogelijk gedragsgestoord.
Persoonlijk vind ik het not done om zo’n jong kitten in huis te nemen en dan op vakantie te gaan en al helemaal niet om het kitten apart te zetten. Maar dat kan iedereen met kennis van katten en kittens je vertellen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:10

Ja daar ben ik het volledig mee eens hoor! Ze wilde hem eigenlijk naar een pension doen maar de kitten krijgt maandag zn eerste vaccinatie pas. Ze willen de kitten nu ook voor een paar weken in een kleine kamer doen maar dat vind ik dus echt not done.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:03

Misschien kan ik mijn vraag ook hier wel stellen....

Vorige week heb ik mijn grote kleine vriend Miks op ruim 13 jarige leeftijd moeten laten gaan. Hij was een Sibeer en dan een Neva. Qua karakter de meest fantastische kat die er bestond. Qua gezondheid wat minder (darmproblemen door giardia, vlooienallergie, voedselintollerantie etc.) .

Op termijn, zo richting de herfst, wil ik wel weer graag een kater erbij in huis. Nu vind ik het heel lastig om een 'goede' fokker met vooral ook gezonde katten te vinden, die ook nog betaalbaar is. Want 1200 euro voor een kitten vind ik wel heel veel geld (zeker afgezet tegen de 600,- die ik voor mijn Sibeer met stamboom heb betaald, ook al is het 13 jaar terug en ja met stamboom geënt gechipt etc).

Daarnaast komt de kat bij ons buiten, niet in een hok of omheinde tuin, maar echt op het erf. Nu blijkt ook dat een bijna onhaalbare kaart. En kom ik veel tegen dat er 2 kittens afgenomen moeten worden, is dat echt een normale gang van zaken? Ik heb al een kat, kruising Coon, en wil er niet nog 2 bij.....

Ik zit niet perse aan een Sibeer vast, maar zoek voornamelijk een gezellige knuffelkat en de Sibeer spreekt me nog steeds erg aan. Weten/kennen jullie fokkers of zijn jullie er zelf 1, ik houd me aanbevolen
Afbeelding

Onze Miks, hij wordt zo gemist ;(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:51

Heb wel over nagedacht om mijn sibeer tegelijk met mijn blauwe Rus te dekken, maar dan wordt het een nestje zonder papieren. Is een heerlijk knuffeldier trouwens.

Maar feit zonder papieren hou mij tegen. Daardoor weet ik niet of de kater die ik op het oog heb passend is. Kans dat ik er papieren bij krijg is denk ook klein. Want oma zit geloof ik een niet fokken op.

Wel fiv/fel getest dan.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 17-07-20 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:53

Kennis van me fokt Siberen. Wel de "gewone".
Ik neem aan dat als je al een vriendje voor m hebt je echt geen 2 hoeft te kopen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:54

somokkele schreef:
Misschien kan ik mijn vraag ook hier wel stellen....

Vorige week heb ik mijn grote kleine vriend Miks op ruim 13 jarige leeftijd moeten laten gaan. Hij was een Sibeer en dan een Neva. Qua karakter de meest fantastische kat die er bestond. Qua gezondheid wat minder (darmproblemen door giardia, vlooienallergie, voedselintollerantie etc.) .

Op termijn, zo richting de herfst, wil ik wel weer graag een kater erbij in huis. Nu vind ik het heel lastig om een 'goede' fokker met vooral ook gezonde katten te vinden, die ook nog betaalbaar is. Want 1200 euro voor een kitten vind ik wel heel veel geld (zeker afgezet tegen de 600,- die ik voor mijn Sibeer met stamboom heb betaald, ook al is het 13 jaar terug en ja met stamboom geënt gechipt etc).

Daarnaast komt de kat bij ons buiten, niet in een hok of omheinde tuin, maar echt op het erf. Nu blijkt ook dat een bijna onhaalbare kaart. En kom ik veel tegen dat er 2 kittens afgenomen moeten worden, is dat echt een normale gang van zaken? Ik heb al een kat, kruising Coon, en wil er niet nog 2 bij.....

Ik zit niet perse aan een Sibeer vast, maar zoek voornamelijk een gezellige knuffelkat en de Sibeer spreekt me nog steeds erg aan. Weten/kennen jullie fokkers of zijn jullie er zelf 1, ik houd me aanbevolen
[ [url=m/7pzK3S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze Miks, hij wordt zo gemist ;(

Mijn siberen komen van S'Berendipity, in Assen :) 2 kittens hoeft niet per se, maar het was wel een eis dat er al een andere kat aanwezig was. Siberen zijn erg sociaal en willen over het algemeen graag een maatje.
Het hangt er dan wel een beetje vanaf hoe oud je andere kat is; zit die nog wel op een kitten te wachten, of heeft die geen behoefte meer aan veel spelen? In dat geval zou ik er wel voor 2 gaan namelijk.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:33

Tja, ik hanteer ook de regel dat er tenminste 1 andere kat al aanwezig moet zijn in het nieuwe huis, anders plaats ik er geen kitten. Dus mensen zonder katten moeten een maatje zoeken voor een kitten van mij, of dat nou een tweede kitten van mij, een kitten uit een opvang/asiel of een herplaats kat is maakt me niets uit.
Willen mensen maar één kitten en geen tweede kat in huis, dan zoeken ze maar een andere fokker.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand spijt heeft gehad dat ze twee kittens genomen hebben, wel genoeg meegemaakt dat ze ergens anders maar 1 kitten genomen en daar later flink van terug gekomen zijn.

Katten (zeker jonge katten en kittens) zijn geen solitaire dieren van nature, een kitten alleen plaatsen zonder vriendje is i.m.o. geestelijke mishandeling van het kitten. Maar goed, dat is mijn mening.

Wil iemand echt maar één kat dan adviseer ik die persoon ook altijd om een volwassen herplaatser te nemen die niet goed samen met anderen gaat.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 16:58

Ik plaats ook geen kitten in een huis waar die alleen zou komen. Ik raad wel altijd aan om een beetje te kijken naar het energy level. Ik heb echt de mazzel dat mijn htk kat zich aanpast en met zijn 9 jaar af en toe net een 2 jarige lijkt. Nishi en Kito gaan heel goed samen. Maar ook wel eens meegemaakt dat abessijnen niet samen kunnen met een maatje. Toevallig hadden die mensen een brit en een abessijn en deze combi werkte echt niet. De aby was veel te hyper en daar werd die brit chagrijnig en gemeen van. (Wilt niet zeggen dat wen aby niet bij een brit kan he, maar bij deze combi werkte het niet.)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:06

Dat is handig aan Birmanen, ze gaan goed met alle rassen, omdat ze lekker in de middenmoot zitten wat betreft energie en ondernemendheid.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 17:19

Daphara schreef:
Dat is handig aan Birmanen, ze gaan goed met alle rassen, omdat ze lekker in de middenmoot zitten wat betreft energie en ondernemendheid.

Ja dat geloof ik. Mijn schoonzus heeft er 1. Mooi poesje maar niet mijn type. Ik vind ze echt heel mooi maar ik heb liever een abessijn of somali.