Zoe_97 schreef:juist voor hd en ed gevoelige rassen zou ik niet te lang puppyvoer geven. door alles wat daar in zit groeien honden veel sneller, honden met groeipijnnen staan juist altijd op puppybrok. ik stap daarom rond de 5-6 maanden over op volwassen voeding en ik het altijd pups die ooi in verhouding groeien. aelynn is zelfs op 4 maanden overgegaan op volwassen voer en die heeft HD A ED 0/0 en SD 0/0
Omdat jij op 4 maanden bent overgegaan op volwassen voer wil dat natuurlijk niet zeggen dat de hond daarom zo'n goede HD resultaten heeft he
Kan alsnog ook gewoon erfelijk zijn, goed opgelet qua beweging in de groei enz. Maar voeding is alsnog wel een belangrijke factor natuurlijk. Maar het is niet echt te zeggen dat het juist doordat je over bent gegaan op volwassen voer, je hond hierdoor zo'n goede heupen heeft.Ik wil juist echt niet overgaan op volwassen voer nu, want het gros van het volwassen voer heeft gewoon veel te hoge C/F verhoudingen voor een HD/ED gevoelig ras, van wat ik heb gezien, en dat wil ik Arya dus niet nu geven terwijl ze nog volop groeit
Het is vooral ook belangrijk dat je ze niet overvoert vooral, want dat is veelal een reden wat een snellere groei bevorderd o.a. maar Arya is bij mij meer aan de schrale kant geweest altijd, dus daar ben ik op zich niet bang voor bij haar. Ze is nu wat bijgetrokken, maar alsnog eerder wat aan de magere kant als andersom. Maar wat zit in puppy voer dan, wat er in volwassen voer niet zit, waardoor ze juist sneller zouden gaan groeien? Oprechte vraag hoor, want misschien heb ik dan wel wat gemist in m'n onderzoek naar voer
In m'n zoektocht naar voer, voor Arya er kwam, heb ik zoveel gelezen dat ik soms door de bomen het bos ook niet meer zag. Heel veel tegenstrijdige dingen ook, over zowel brok als vlees e.d.. Ik heb toen besloten voor mezelf dat ik gewoon wel echt wil dat die C/F verhouding ok zit omdat ik dat belangrijk vind nu tijdens Arya's groei periode en dat is in puppy voer over 't algemeen gewoon beter als in volwassen voer. 
Ik vind Brego al een mooie hond, is net in verhouding en zal nog maar een beetje in de hoogte groeien verwacht ik.. Breedte is een ander verhaal
Moet zeggen dat ik de brokjes zelf ook onhandig klein vind en hij mag ook wel iets omlaag in z'n energie
).