[VOLG]Opbouw aquarium ‘second chance’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Keandra

Re: [VOLG]Opbouw aquarium ‘second chance’

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:30

Dat is een gekend probleem bij deze kleine gouramis.
Als je die echt in je bak wilt hebben, moet je met een quarantaine bak werken. Dus op zijn minst 4 weken in quarantaine.
(Ik zag het eigenlijk wel aankomen hoor, je hoort het in aqua middens zo verdomd vaak.)
Er zijn minder problemen met de grotere gouramis.

Ik ben er ook verzot op, eens onze nieuwe aqua (500l bakje) in orde is, ga ik voor enkele gourami koppels.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:03

Wij hebben gelukkig geen problemen gehad met onze dwergjes. We hebben ze nu een maand of 4 a 5 en ze leven allrmaal nog gelukkig.

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:13

Mooi aquarium TS! Ik volg ook mee :)
Wat Keandra zegt inderdaad. Schijnt erg veel voor te komen bij de dwerggourami (colisa lalia) ik heb wel eens gehoord dat bijv. De Colisa Chuna, de honinggourami, een stuk ‘sterker’ zou moeten zijn maar ik heb er zelf geen ervaring mee, en je moet ze maar net mooi vinden natuurlijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 12:14

Het is alweer even geleden dat ik een update heb geplaatst. De bak doet het goed. Helaas nog 1 goerami dood gegaan en een corydora. Alles getest bij de dierenwinkel, maar alles was goed. Geen duidelijke oorzaak. De goerami’s waarschijnlijk die ziekte en de corydora domme pech. De rest doet het super. We hebben alles 2 weken met rust gelaten, alleen getest. Alles goed, geen gekke dingen gebeurd. Wel enorme plantengroei, dus vandaag grote snoeibeurt gegeven en water moest ververst worden. Het leek wel een oerwoud aan de zijkanten. We hadden alg op het glas, dus ook dat schoongemaakt.
En daarna de visjes verwend met witte muggenlarven. Ze hebben weer zwemruimte :D
Schoonmaken
Afbeelding

En after. Water is alleen nog niet helemaal helder. Het was echt net na het verversen. Dus dat trekt wel weer weg.
Afbeelding

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:09

Hoeveel licht en voer geef je? Meestal duid alg op te veeel licht en.of voer

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 14:42

Teveel licht :j
Dus dat hebben we terug gezet. Maar toen was het al te laat :D

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:00

Wij hebben ons licht 6 uren per dag aan en voeren om de dag. Wij hadden ook erg veel last van alg, vooral op de ramen. Nu alleen nog heel lichtjes op de ramen na een week of 5 a 6. Dan doen we een waterwissel en maken we gelijk de ramen erbij

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 15:18

Ja dat hebben wij nu ook gedaan :j

Nog wat foto’s van vandaag.
Afbeelding

Schooltje diamanttetra’s
Afbeelding

Corydora’s
Afbeelding

Afbeelding

Zwaarddragers. Die zijn constant in beweging dus wat lastig om op de foto te zetten :+
Afbeelding

MIJN!
(Ik heb ‘m al uitgelegd dat hij beter algen kan poetsen dan tabletjes van de cory’s eten. Maar hij vindt de tabletjes lekkerder :roll: )
Afbeelding

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:33

Hij is echt mooi geworden..!

Mag ik vragen hoeveel je per maand aan kosten kwijt bent?
Mag ook via pb.
Heb een momenten leeg aquarium staan die ik wil gaan vullen, maar de kosten houden me nog een beetje tegen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 15:56

Nu niet zoveel meer.
Maar auquarium zelf + toebehoren + bodem + vissen + planten + voer + middeltjes (bacteriën, supplementen, enz) is uiteindelijk best kostbaar geweest. Ik denk dat we zeker 500 euro kwijt zijn geweest. Misschien wel meer. En dan is de bak met kast en pomp nog 2e hands aangeschaft.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:58

Je kan het met aquaria zo gek maken als je zelf wilt.
Kosten zijn van veel dingen afhankelijk; heb jij 3 guppies in een 50 liter bak dan valt alles wel mee maar wil je een grote tropische bak met speciale -dure- vissen en de daarbij behorende zorg dan mag je dieper in de buidel tasten.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:11

Ik heb alle spullen al staan. Die kon ik overnemen van familie. Alleen de vissen en planten dan nog.
Bedoel eigenlijk meer de energiekosten. Qua grootte is hij vergelijkbaar met die van jou, Amanda

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:17

Dat ligt ook aan jouw verlichting ed. Hoeveel TL heb je? Welke wil je erinhangen? Met hoeveel licht? Hoeveel uur per dag?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:13

De grootste fout die mensen maken is denken dat algenvreters algen eten. Misleidende naam want ze eten weinig tot geen algen. Wij hebben de zelfde fout gemaakt ong 15 jaar geleden. Oh leuk algenvreters dan hebben we ook geen last van algen. Oeps foutje bedankt. Maar je aquarium ziet er mooi uit.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:15

sanso schreef:
Je kan het met aquaria zo gek maken als je zelf wilt.
Kosten zijn van veel dingen afhankelijk; heb jij 3 guppies in een 50 liter bak dan valt alles wel mee maar wil je een grote tropische bak met speciale -dure- vissen en de daarbij behorende zorg dan mag je dieper in de buidel tasten.

Wij hebben 3 aquariums staan. 1 van 40x30x20 voor de nakweek te laten groeien. 1 van 60x30x30 en 1 van 100x40x50. Qua kosten vind ik het meevallen. Ben meer tijd kwijt aan het onderhoud van de aquariums.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:26

Ik heb een aquarium van 150x50x60. 2ehands gekocht voor 250 euro, inclusief tl, dubbele pomp en nog wat ander grut. Ik denk dat er inmiddels voor 150 euro plantjes in zit, 90 euro aan zand, grind en decoratie, en rond de 150-200 euro aan vissen.
Vissenbestand bestaat nu uit 30 neontetras, 3 corydora pygemeaus (wil ik nog uitbreiden naar 15), 18 corydora habrosus, en 21 japonica garnalen. Ik wil er nog 3 slakken etende slakken bij, en dan is het qua beestenbestand wat mij betreft klaar. Zoals je ziet heb ik geen dure bijzondere vissen er in :)
Ik heb een Sera druppeltest gekocht voor het water a 60 euro, een kleine goedkope grondafzuiger, 3 emmers voor verschonen.
Iedere zondag ben ik een uurtje bezig met opfrissen.

De enige kosten die het nu nog trekt zijn dus de filters en de verlichting. Maar de opstartkosten zijn (afhankelijk van je maat bak en wat je er in wilt) dus best flink..

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:28

Je kan ook clown botia nemen. Erg leuke diertjes en binnen een week nooit meer last van een slak :))

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:35

Ja maar die kunnen 30 cm groot worden, zitten het liefst met minimaal 5, en zouden de garnalen aan kunnen vallen per ongeluk.. dus dat vind ik niet zon strak plan :')

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:51

Ja die garnaaltjes zijn wel wat te duur als voer gok ik :Y)

Echt onbegrijpelijk hoe duur die -met name kleine- garnaaltjes zijn. Verbaas mij er iedere keer weer over.

Eerdat een clown botia de 30 cm aan tikt is er wel een hele poos overheen hoor. Meestal redden ze het niet.
Laatst bijgewerkt door sanso op 30-10-18 17:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:54

:D

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:31

Hee TS, hoe gaat het nu met het aquarium? :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 16:40

Ja goed! Afgelopen weekend maar weer gesnoeid. De planten groeien hard en we hadden weer wat alg.
Momenteel hebben we een slakkenplaag, dus deze week ga ik wat helenaslakken in de buurt halen.
En alle goerami's zijn wel dood helaas. De rest doet het super, kwaliteit van het water is goed, planten groeien goed. Wel weer wat alg, dus we gaan de lampen even opnieuw instellen. Maar het was al een stuk minder dan eerst, dus wat dat betreft wel verbetering.
Beetje onduidelijk, maar zo ziet het er nu uit.
De ene ancistrus zit erg graag op het filter :')
Afbeelding

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:11

+:)+ altijd een beetje zoeken naar de juiste verhoudingen de eerste tijd hè. Ik weet niet in welke regio je woont, maar ik heb veel anatome helena’s, je zou er zo wat mogen komen halen. (Twente)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 21:35

Ik woon in Dieren. Dus niet heel erg in de buurt.

We hebben babyvisjes :):)
Gezien het bestand zullen het wel kleine zwaarddragers zijn. :j

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:35

sanso schreef:
Ja die garnaaltjes zijn wel wat te duur als voer gok ik :Y)

Echt onbegrijpelijk hoe duur die -met name kleine- garnaaltjes zijn. Verbaas mij er iedere keer weer over.

Eerdat een clown botia de 30 cm aan tikt is er wel een hele poos overheen hoor. Meestal redden ze het niet.

Omdat ze voor die tijd al dood gaan?
Clownbotia is alleen leuk voor een speciaal aquarium.