nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:18

In de ochtend vroeg in de zon is fijn, dan kunnen ze al vroeg op pad. Vrije vlucht de kast uit is prettig, en dan ook graag zo gericht dat de wind bij oostenwind niet direct de kast in blaast. Die van ons staan met de opening pal op het oosten omdat we bij ons huidige huis even niet anders kunnen. Daarom heb ik met die week van de winter met forse koude oostenwind, schotten geplaatst over de vliegopening om de wind daar af te halen.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:11

Laurora schreef:
Ben heel benieuwd wat er tussen jullie stro zit :D

Toch wespen, helaas.... Ik had er liever een spannender verhaal van gemaakt :D

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:14

Afbeelding

41 potten van 500 gram met Linde honing...

Daarna waren we van plan om ze een verdieping kleiner te maken om ze klaar te maken voor de winter. Maar kennelijk zijn ze een veld vol klaver verderop aan het leeg halen... Over drie weken maar eens kijken hoe veel honing dat nog is...

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:15

Wat een grote opbrengst. Is het veel werk om de honing uit de kast te halen?

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:08

Dat is wel een dagje doorwerken ja... Maar ook wel weer heel erg leuk werk

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 16:06

Wauw goeie oogst! <3
Ons voorheen moerloze volk heeft zn inhaalslag gemaakt, ze doen het uitstekend en zijn al weer bijna op volle sterkte.
Het andere volk heeft zoveel honing verzameld dat we overwegen toch een paar raampjes te oogsten, ondanks dat we ze het eerst wouden laten houden.
Gewoon ff voor het idee zegmaar :D

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:20

Gewoon doen Laurora, ze hebben nog tijd om een winter voorraad op te bouwen, zeker als jij suiker-limo bij gaat voeren. En dan heb je toch mooi een paar potjes eigen honging oogst...

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 16:36

Daarom, heb laatst nog een jerrycan vol aangeschaft, dus er is meer dan genoeg. De dracht is ook nog niet meteen opgedroogd, er valt voorlopig nog genoeg te halen :)

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:39

:oo koop jij dat spul? Dat is best wel duur of niet?

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 16:52

Valt mee, 12 liter voor 15 euro.
Heb het ook wel eens zelf gemaakt, maar ik ben een beetje een kluns en dat werd een beste plakboel :=

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:05

Wij gebruiken glazen liter flessen van sap (model Flevo sap). Daarin kan 750 gram suiker opgelost worden per fles. Suiker met trechter er in. Water uit water koker afvullen... Klaar!

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 19:14

Dat is nog wel een idee, scheelt ook toch wel wat geld.
Gaan wij ook eens uitproberen!

Montgri
Berichten: 658
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:20

Leuke hobby! Kom je niet veel tegen. Echter heb ik ook weer niet zo veel met deze mooie beestjes om me er meer in te verdiepen. 8)7 Toch probeer ik als ik planten koop voor op het balkon wel planten te doen waar insecten van houden.

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:08

Wauw wat een oogst! Hier is het plan om volgend jaar het eerst volkje te nemen :)

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 12:28

Moonfight schreef:
Wauw wat een oogst! Hier is het plan om volgend jaar het eerst volkje te nemen :)


Super leuk! Wel uitkijken hoor, het imkeren is verslavend :D

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:37

Nou daar was ik al achter, haha! Sinds ik begonnen ben met de curcus kijk ik elke dag wel youtube filmpjes over bijen houden :')

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 16:57

Onze állereerste échte honingoogst *\%/*
Afbeelding

16 potjes á 300ml (meer had de action niet staan) en nog een beste hoeveelheid in het vat.
Morgen ga ik etiketjes maken.

Echt, beste hobby ooit dit!

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:20

Mooie opbrengst zeg!

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:30

Goed gedaan!!

Tallie1979
Berichten: 22797
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:56

Ik eet sinds kort de honing samen met de raat op, gewoon een klein blokje per dag. Deze heb ik nu in de supermarkt gekocht, maar vorige week werd het ook verkocht bij een lokale boer. Punt is dat ik de naam op de verpakking nergens terugvind alszijnde imker.

Ik heb dus nog geen imker in de buurt gevonden waar ik een stuk raat kan kopen. Heeft iemand van jullie wellicht contacten in de buurt van Rotterdam/Vlaardingen/Westland?

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:27

Officieel hoort er op het etiken van een honing product te staan wie de imker is. Dat is een richtlijn van de Nederlandse Vereniging voor Imkerij. Beetje slordig dus dat jij dat niet terug kan vinden...
Niet veel imkers oogsten raathoning, omdat je het in de kasten al anders in moet steken. Maar ik ken een imker uit Bergambacht, zal hem eens vragen of hij weleens raathoning verkoopt.

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 13:31

Tallie1979 schreef:
Ik eet sinds kort de honing samen met de raat op, gewoon een klein blokje per dag. Deze heb ik nu in de supermarkt gekocht, maar vorige week werd het ook verkocht bij een lokale boer. Punt is dat ik de naam op de verpakking nergens terugvind alszijnde imker.

Ik heb dus nog geen imker in de buurt gevonden waar ik een stuk raat kan kopen. Heeft iemand van jullie wellicht contacten in de buurt van Rotterdam/Vlaardingen/Westland?


Ik ken geen imkers (of überhaupt mensen) in die contreien, maar ik weet dat je raathoning wel gewoon op internet kunt bestellen.
Bijvoorbeeld bij honeylicious, de werkbij of lekkerhoning.
En anders zou je eens contact op kunnen nemen met het bedrijf wat die raathoning levert aan de supermarkt/boer. Als het goed is kunnen zij doormiddel van serienummers altijd de herkomst en dus de producent achterhalen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:03

Nickeltje schreef:
Officieel hoort er op het etiken van een honing product te staan wie de imker is. Dat is een richtlijn van de Nederlandse Vereniging voor Imkerij. Beetje slordig dus dat jij dat niet terug kan vinden...
Niet veel imkers oogsten raathoning, omdat je het in de kasten al anders in moet steken. Maar ik ken een imker uit Bergambacht, zal hem eens vragen of hij weleens raathoning verkoopt.

Die richtlijnen van de Nederlandse Vereniging gelden neem ik aan alleen voor Nederlandse honingproducten? Dikke kans dat wat de supermarkt verkoopt niet nader gelabeld is dan 'mix van EU- en niet-EU-honing'.
Bij de Turkse supermarkt heb ik het zelfs nog bonter meegemaakt. Daar worden ook bakjes 'honing' met een stuk raat erin verkocht die bij nader inzien vooral gevuld zijn met siroop. Wel slim, want zo kun je zowel de honing als de raat los van elkaar voor een goede prijs verkopen.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:18

Wat leuk, een bijentopic. Ik kom ook mee lezen.
Mijn vader is jarenlang imker geweest, die ging regelmatig vanuit Limburg naar Flevoland voor de koolzaadvelden. Maar helaas zijn al zijn volkeren uiteindelijk overleden aan de varroamijt en is hij gestopt met zijn hobby.

Tallie1979
Berichten: 22797
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 18:09

Nickeltje schreef:
Officieel hoort er op het etiken van een honing product te staan wie de imker is. Dat is een richtlijn van de Nederlandse Vereniging voor Imkerij. Beetje slordig dus dat jij dat niet terug kan vinden...
Niet veel imkers oogsten raathoning, omdat je het in de kasten al anders in moet steken. Maar ik ken een imker uit Bergambacht, zal hem eens vragen of hij weleens raathoning verkoopt.


De naam stond er wel op, maar kon die persoon nergens terugvinden. Ik had gehoopt op een telefoonnummer of Facebook/website zodat ik contact kan zoeken! :D

Ik ga toch eens kijken via de websites die hier staan aangegeven. Ik hoop lokaal nog iets te kunnen vinden. :)