Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:59

@ Kiwiwitje : Ja als het zover is kan ik via FB het nestje volgen. Heb bewust gekozen voor een kleinere fokkerij. Mijn vorige tjech kwam van een hele goede fokker vandaan uit Frankrijk, maar wel een stuk groter. Vind het zelf fijner om voor iets kleiner te gaan waar de pups meer aandacht krijgen en je ook meer updates krijgt.

Aartje: Ik vind een Hovawart nu niet meteen te vergelijken met een Berner Senner. Heb zelf 13 jaar een Hovawart gehad en die zijn toch een stuk moeilijker van karakter vind ik. Heel gezinsgebonden, maar ook erg waaks en niet altijd even vriendelijk met gezinsvreemde kinderen of mensen. Ik dacht dat het aan de mijne lag (opvoeding, gezinssiutautie) maar tijdens een hondenshow aan de praat geraakt met een fokster en die vond ook wel dat ze vaak wat moeilijker waren op dat gebied. Verder wel een zeer intelligente hond met een heel trainbaar karakter, maar wel eigenwijs en soms iets minder sociaal met anderen. Berner Senners vind ik op dat gebied echt wel veel simpeler in omgang. Buurman heeft er momenteel 2 en dat zijn echt wel heel brave en betrouwbare dieren.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:02

Ik wil me ook graag melden, ik sta op de wachtlijst voor een labrador pup. Deze komt uit een werklijn en ik wil er ook jachttrainingen en wedstrijden mee gaan doen. De teef moet nog loops worden, maar ik heb er in ieder geval al heel veel zin aan!

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:18

Zo leuk Sastaic ! Vind labs altijd zo cool , zeker de bruine <3 maar zijn niets voor mij :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:32

Werklijn labradors zijn wel heel wat anders dan de showlijnen. Ik vind ze leuker qua karakter :') Heel gaaf Sastaic, ik zal duimen dat ze snel loops wordt en ze opneemt!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:33

Ik meld mij ook! Hebben een Hollandse herder. Daar komt tegen de zomer een Ridgeback pup (bij voorkeur zonder ridge trouwens) bij. Planning is altijd geweest deze combinatie te houden. Bewust begonnen met de herder ivm gehoorzaamheid en opvoeding. Hopelijk hebben we er iets aan met de pup. Herder is een teef, Ridgeback wordt een reu. Met de teef gaan we als ze door alle testen komt op den duur fokken (zeldzaam ras), reu wordt zsm gecastreerd om 'foutjes' te voorkomen.

Heb er nu al zin in! Ik denk dat ons meisje het helemaal geweldig gaat vinden.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:42

MyWishMax schreef:
Werklijn labradors zijn wel heel wat anders dan de showlijnen. Ik vind ze leuker qua karakter :') Heel gaaf Sastaic, ik zal duimen dat ze snel loops wordt en ze opneemt!

Dankjewel! Bij mijn ouders heb ik 2 'gewone' labradors, met de laatste heb ik ook jacht gedaan. Daar mistte ik toch wat de will to please vandaar dat ik nu, nu ik op mezelf woon voor een werklijn ben gegaan. Die vind ik trouwens ook mooier :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 20:43

Betadine; Fijn dat je kan volgen en echt updates krijgt. Dat is ook wel leuk vind ik zelf dan.

Sastaic: Welkom! Wat leuk! Vrienden van mij mogen volgens mij rond 5 december hun labradorpupje ophalen een zwarte en ook voor de jacht. Dat doen ze nu met de andere ook maar die is helaas ziek en afwachten hoe lang ze nog mee kan.

KPet: Welkom! Ridgebacks zijn ook mooi! Waarom de voorkeur zonder ridge? :o

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:46

Ik hoop ivm de gezondheidsrisico's die de ridge met zich meebrengt.

Zelfde waarom ik niets tegen kortsnuit rassen heb, maar wel tegen het verkorte van de snuit. Fok ze gewoon weer terug naar hun oude snuit.

Heerlijk als je zo veel updates krijgt van de pups!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 20:56

StonedRomy schreef:

Zelfde waarom ik niets tegen kortsnuit rassen heb, maar wel tegen het verkorte van de snuit. Fok ze gewoon weer terug naar hun oude snuit.

Nooit geweten dat dat een probleem is/kan zijn.

In zekere zin heb ik wel wat ''tegen'' de echte kortsnuitigen (zoals Mops bijv.) Het geeft een hoop gezondheidsrisico's maar heb ook eigenlijk al best veel problemen gezien met dat soort honden bij andere honden.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:04

Ik kom hier gezellig meelezen.
Ik hoooop heel erg dat mijn droom in 2018 uitkomt en er een Australian Shepherd pupje komt. Maar dan moet ik eerst meer tijd hebben ivm mijn baan :)
Dus het is nog niet helemaal rond, maar ik hoop dat het gaat lukken!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 21:06

EdkingEnzo schreef:
Ik kom hier gezellig meelezen.
Ik hoooop heel erg dat mijn droom in 2018 uitkomt en er een Australian Shepherd pupje komt. Maar dan moet ik eerst meer tijd hebben ivm mijn baan :)
Dus het is nog niet helemaal rond, maar ik hoop dat het gaat lukken!

Welkom. Mee lezen is ook leuk! :)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:07

Ik hou het erop dat voornamelijk baasjes zonder inzicht van honden ze kopen en niet opvoeden. Grrrr. Zoveel problemen met een mops hier in de buurt. Heb de nijging om mijn hond alleen nog met een camera uit te laten om te bewijzen dat hun mops mijn akita ( en Griek ) naar de keel vliegt en eigenaar niets doet. Lieve schat. Omdat ik wel ingrijp betekend het niet dat ik schuldig ben. Ik wil alleen niet dat mijn trotse akita wordt doodgebeten door jouw mops hondje.

http://home.planet.nl/~hterbrug/dersi_01.htm hier iets over ds bij de ridge

Welkom! Als iets regelen met je baan niet lukt, zou je uiteraard ook naar een goede opvang kunnen kijken. Ik heb vaker pups opgevangen thuis en die liepen alles mee met mijn honden. Deed er ook een training op het veld mee en verder mijn eigen kennis en energie ging in zo'n pup.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:09

StonedRomy schreef:

Met twee redenen eigenlijk. De belangrijkste is de problemen rond de ridge inderdaad. Ik vind de ridge prachtig, maar afwijking die het veroorzaakt niet. Daarbij zijn de pups vaak ongewenst dus goedkoper. Als ik nou voor minder geld een gezonde(re) hond kan krijgen met alle leuke dingen van de Ridgeback en nog eens een pup kan redden van de verdrinkingsdood (het gebeurt steeds minder, maar het gebeurt),doe mij dan maar een ridgeloze. Hoef er toch niet mee te fokken, dus zo'n bezwaar kunnen de ridge liefhebbers er ook niet tegen hebben.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 21:16

KPet schreef:
StonedRomy schreef:

Met twee redenen eigenlijk. De belangrijkste is de problemen rond de ridge inderdaad. Ik vind de ridge prachtig, maar afwijking die het veroorzaakt niet. Daarbij zijn de pups vaak ongewenst dus goedkoper. Als ik nou voor minder geld een gezonde(re) hond kan krijgen met alle leuke dingen van de Ridgeback en nog eens een pup kan redden van de verdrinkingsdood (het gebeurt steeds minder, maar het gebeurt),doe mij dan maar een ridgeloze. Hoef er toch niet mee te fokken, dus zo'n bezwaar kunnen de ridge liefhebbers er ook niet tegen hebben.

Helder! En heel begrijpelijk.
Wat ik mij nu afvraag.. Honden met een echte afwijking van de ''rasstandaard''; dus niet toegestane kleuren of bijvoorbeeld staande oren ipv gevouwen worden niet in het hoofdstamboek ingeschreven(NHSB) maar in een van de bijlagen. Valt een Ridgeback zonder ridge daar dan ook onder? :o Gewoon puur nieuwsgierigheid.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:20

kiwiwitje schreef:
KPet schreef:

Wat ik mij nu afvraag.. Honden met een echte afwijking van de ''rasstandaard''; dus niet toegestane kleuren of bijvoorbeeld staande oren ipv gevouwen worden niet in het hoofdstamboek ingeschreven(NHSB) maar in een van de bijlagen. Valt een Ridgeback zonder ridge daar dan ook onder? :o Gewoon puur nieuwsgierigheid.

Geen idee eigenlijk. Ik weet alleen dat t als serieuze afwijking wordt beschouwd, dus ik denk dat ze niet in het stamboek eindigen nee.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:20

Vroeger kregen fokkers geen ridgeback zonder ridge in hun nest. Had de moeder 9 pups waarvan 2 zonder ridge... Dan waren die dood geboren ( of gewoon gedood door fokker )

Tegenwoordig is dit steeds minder gelukkig. Zelfde met langharige akita's bijvoorbeeld. Fokker van mijn hond heeft er 2 gefokt. Die was ze heel snel kwijt omdat ze zo populair zijn geworden.

Ze zijn dan inderdaad kruisingen, want geen stamboom.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 21:26

In Bijlage G-0 schrijven wij in:

*Honden die niet zijn ingeschreven in de Nederlandse of een andere door de FCI erkende buitenlandse stamboekhouding, maar die toch - naar onze mening of die van de rasvereniging - waardevol zijn. In overleg met de rasvereniging kunnen wij je hond registreren in Bijlage G-0.
*Honden die wat kleur, vacht, grootte of oordracht betreft tot een andere variëteitsgroep behoren dan de ouders. Tegelijk met het verzoek tot inschrijving in het stamboek dien je een gemotiveerd verzoek in. Als dat voor de instandhouding van het ras of een variëteit binnen een ras belangrijk is, kunnen wij na overleg met de rasvereniging zulke pups ook direct in het hoofdstamboek inschrijven. In heel bijzondere gevallen doen wij dit ook bij pups van ouderdieren die tot verschillende rassen horen maar slechts in een klein onderdeel verschillen.
*Honden waarvan beide ouders zijn ingeschreven in onderdeel G-2 van het Voorlopig Register (zie hieronder).

De honden krijgen dus gewoon een stamboom, worden dus ook ingeschreven in het stamboek, wel in bijlage, en pups kunnen dus ook gewoon een stamboom krijgen(mits beide ouders in stamboek of bijlage).

https://www.houdenvanhonden.nl/kopen-ve ... -stamboek/

Wat heftig trouwens dat die pupjes gewoon dood gemaakt werden.. Al heb ik dat ook al bij een '' bekende'' staffordfokker voorbij horen komen. (engels) Pup had een oogaandoening bleek toen hij verhuisd was. Maar na operatie zou hij prima verder kunnen, maar het was een erfelijk probleem. Meneer kreeg geld terug en nieuwe pup als ie de andere maar terug kwam brengen zodat hij de pup af kon laten maken.
Uiteindelijk leeft de hond nog steeds (7 jr dacht ik), is geopereerd en niets meer aan te zien en baasje heeft een deel van de aanschafwaarde terug gehad..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:31

Geloof dat je dan ook keuringen oid moet lopen. Of zo was het in België dan toch meen ik.

Daarnaast kan iedere hond een stamboom krijgen natuurlijk. Kan je er ook een uitprinten en ' officieel ' geven. ( is een leuke truc die bij broodfok wordt toegepast. ' nee mevrouw, dit is een stamboom hond. Zie de stamboom! Dus ik ben echt geen broodfokker.' )

* broodfokker gebruik ik vaak als in de volkstaal van toepassing is. Dus iemand die honden fokt onder onjuiste omstandigheden. Niet iemand die fokt om zijn brood te verdienen en dit gewoon volgens alle wetten doet.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:38

Edkingenzo : welkom ! Wat leuk dat je ook voor een aussie wilt gaan ! Wint blijkbaar ook voor op populariteit :P

Zo erg van die RB zonder ridge. Heb er al eens op tv over gehoord dat ze dan “vermoord” werden. Net zoals de witte boxers

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 21:39

StonedRomy schreef:
Geloof dat je dan ook keuringen oid moet lopen. Of zo was het in België dan toch meen ik.

Daarnaast kan iedere hond een stamboom krijgen natuurlijk. Kan je er ook een uitprinten en ' officieel ' geven. ( is een leuke truc die bij broodfok wordt toegepast. ' nee mevrouw, dit is een stamboom hond. Zie de stamboom! Dus ik ben echt geen broodfokker.' )

* broodfokker gebruik ik vaak als in de volkstaal van toepassing is. Dus iemand die honden fokt onder onjuiste omstandigheden. Niet iemand die fokt om zijn brood te verdienen en dit gewoon volgens alle wetten doet.

Zover ik op de site van de RvB kan vinden niet. De stamboom die ik bedoel is er eentje die officieel door de RvB uitgegeven is.

Broodfokkers, dan ben jij nog zuinig in je toepassing.. :+ Ik noem alles wat met stamboom fokt maar geen stamboom aanvraagt voor de pups ook broodfok(net als bij de Amstaff bijvoorbeeld veel gebeurd) Maar ook alles wat bij ons via de rasvereniging fokt en niet test aangezien er ''niets'' verplicht is zegmaar.
Als je niet het fatsoen hebt om fatsoenlijk te testen en bezuinigt op gezondheid ben ik er al klaar mee in dat opzicht. Want waar doe je het dan voor?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:48

Sastaic schreef:
MyWishMax schreef:

Dankjewel! Bij mijn ouders heb ik 2 'gewone' labradors, met de laatste heb ik ook jacht gedaan. Daar mistte ik toch wat de will to please vandaar dat ik nu, nu ik op mezelf woon voor een werklijn ben gegaan. Die vind ik trouwens ook mooier :D

Ik vind ze ook mooier idd. Heel sportief/atletisch.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:57

kiwiwitje schreef:
KPet schreef:

Volgens mij krijgen ze gewoon een stamboom, alleen komt er bij verkeerde kleur NEK op te staan. (Niet erkende kleur)

Bij de Duitse Herder komen af en toe blauwe voor, of honden met witte aftekeningen, hangoren enzovoorts. Die krijgen gewoon een stamboom, alleen mag je er daarna niet meer mee fokken en kan je ze niet laten aankeuren bij de rasvereniging.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 21:59

Haha had het hierboven al vermeld MWM. Ze krijgen dus een stamboom, maar worden in een bijlage van het stamboek ingeschreven.
Je kan overigens wel een aankeuring voor het hoofdstamboek aanvragen.
kiwiwitje schreef:
In Bijlage G-0 schrijven wij in:

*Honden die niet zijn ingeschreven in de Nederlandse of een andere door de FCI erkende buitenlandse stamboekhouding, maar die toch - naar onze mening of die van de rasvereniging - waardevol zijn. In overleg met de rasvereniging kunnen wij je hond registreren in Bijlage G-0.
*Honden die wat kleur, vacht, grootte of oordracht betreft tot een andere variëteitsgroep behoren dan de ouders. Tegelijk met het verzoek tot inschrijving in het stamboek dien je een gemotiveerd verzoek in. Als dat voor de instandhouding van het ras of een variëteit binnen een ras belangrijk is, kunnen wij na overleg met de rasvereniging zulke pups ook direct in het hoofdstamboek inschrijven. In heel bijzondere gevallen doen wij dit ook bij pups van ouderdieren die tot verschillende rassen horen maar slechts in een klein onderdeel verschillen.
*Honden waarvan beide ouders zijn ingeschreven in onderdeel G-2 van het Voorlopig Register (zie hieronder).

De honden krijgen dus gewoon een stamboom, worden dus ook ingeschreven in het stamboek, wel in bijlage, en pups kunnen dus ook gewoon een stamboom krijgen(mits beide ouders in stamboek of bijlage).

https://www.houdenvanhonden.nl/kopen-ve ... -stamboek/

Wat heftig trouwens dat die pupjes gewoon dood gemaakt werden.. Al heb ik dat ook al bij een '' bekende'' staffordfokker voorbij horen komen. (engels) Pup had een oogaandoening bleek toen hij verhuisd was. Maar na operatie zou hij prima verder kunnen, maar het was een erfelijk probleem. Meneer kreeg geld terug en nieuwe pup als ie de andere maar terug kwam brengen zodat hij de pup af kon laten maken.
Uiteindelijk leeft de hond nog steeds (7 jr dacht ik), is geopereerd en niets meer aan te zien en baasje heeft een deel van de aanschafwaarde terug gehad..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:05

Bij DH niet, maar die blauwe komen ook vrij weinig voor. Vroeger werden die nooit geboren (zoals hierboven vermeld waren ze allemaal dood geboren of daarna 'ineens' dood en hoorde je er niks over). Maar ze hebben het over een variëteitsgroep, dan denk ik aan langhaar/korthaar. Niet aan een niet erkende kleur, maar juist over iets wat wel erkend is, maar onder een andere variëteit valt.

Bij de DH mag je, heel stom, geen langstokhaar x stokhaar (korthaar met onderwol) fokken. Terwijl er uit 2 stokharen wel langstokharen kunnen komen. Beide variëteiten worden erkend door de RvB en door de rasvereniging, maar van de rasvereniging mag je ze niet kruisen. Van de RvB wel voor zover ik weet.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:49

Zo, weer een hoop nieuwe aanmeldingen hier zeg!

Kiwiwitje: Ik wordt door de fokker van alles op de hoogte gehouden en als ze "straks"geboren zijn, ga ik er natuurlijk regelmatig langs (wil igg elke 2 weken, maar zit op een dik uur reistijd met auto, dus kan niet even langs natuurlijk).
Ik weet dat de pups een gedragstest krijgen, dat ik combinatie met eigen voorkeur en de voorkeur van de fokker, worden de pups vergeven. Zodat iedereen wel een passende pup krijgt, voor wat ze er mee willen. Ik wil straks weer de behendigheid in en misschien nog wat daarnaast (jacht of speuren).

Ik zag trouwens ook iemand voor een Aussi voorbij komen, leuk hoor. Ik wil over 2-3 jaar een 2e hond erbij en dat zou dan zomaar een Aussi kunnen zijn, maar misschien ook wel een 2e flatcoat.

En iemand een ridgeback zonder ridge. Bij ons op de club loopt er ook eentje van nu inmiddels een maand of 4-5. Leuk ding hoor.

Ach alle pups zijn leuk ;)