Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MyWishMax schreef:Werklijn labradors zijn wel heel wat anders dan de showlijnen. Ik vind ze leuker qua karakterHeel gaaf Sastaic, ik zal duimen dat ze snel loops wordt en ze opneemt!
StonedRomy schreef:Ik hoop ivm de gezondheidsrisico's die de ridge met zich meebrengt.
Zelfde waarom ik niets tegen kortsnuit rassen heb, maar wel tegen het verkorte van de snuit. Fok ze gewoon weer terug naar hun oude snuit.
Heerlijk als je zo veel updates krijgt van de pups!
StonedRomy schreef:Ik hoop ivm de gezondheidsrisico's die de ridge met zich meebrengt.
Zelfde waarom ik niets tegen kortsnuit rassen heb, maar wel tegen het verkorte van de snuit. Fok ze gewoon weer terug naar hun oude snuit.
KPet schreef:StonedRomy schreef:Ik hoop ivm de gezondheidsrisico's die de ridge met zich meebrengt.
Met twee redenen eigenlijk. De belangrijkste is de problemen rond de ridge inderdaad. Ik vind de ridge prachtig, maar afwijking die het veroorzaakt niet. Daarbij zijn de pups vaak ongewenst dus goedkoper. Als ik nou voor minder geld een gezonde(re) hond kan krijgen met alle leuke dingen van de Ridgeback en nog eens een pup kan redden van de verdrinkingsdood (het gebeurt steeds minder, maar het gebeurt),doe mij dan maar een ridgeloze. Hoef er toch niet mee te fokken, dus zo'n bezwaar kunnen de ridge liefhebbers er ook niet tegen hebben.
kiwiwitje schreef:KPet schreef:
Met twee redenen eigenlijk. De belangrijkste is de problemen rond de ridge inderdaad. Ik vind de ridge prachtig, maar afwijking die het veroorzaakt niet. Daarbij zijn de pups vaak ongewenst dus goedkoper. Als ik nou voor minder geld een gezonde(re) hond kan krijgen met alle leuke dingen van de Ridgeback en nog eens een pup kan redden van de verdrinkingsdood (het gebeurt steeds minder, maar het gebeurt),doe mij dan maar een ridgeloze. Hoef er toch niet mee te fokken, dus zo'n bezwaar kunnen de ridge liefhebbers er ook niet tegen hebben.
Helder! En heel begrijpelijk.
Wat ik mij nu afvraag.. Honden met een echte afwijking van de ''rasstandaard''; dus niet toegestane kleuren of bijvoorbeeld staande oren ipv gevouwen worden niet in het hoofdstamboek ingeschreven(NHSB) maar in een van de bijlagen. Valt een Ridgeback zonder ridge daar dan ook onder?Gewoon puur nieuwsgierigheid.
StonedRomy schreef:Geloof dat je dan ook keuringen oid moet lopen. Of zo was het in België dan toch meen ik.
Daarnaast kan iedere hond een stamboom krijgen natuurlijk. Kan je er ook een uitprinten en ' officieel ' geven. ( is een leuke truc die bij broodfok wordt toegepast. ' nee mevrouw, dit is een stamboom hond. Zie de stamboom! Dus ik ben echt geen broodfokker.' )
* broodfokker gebruik ik vaak als in de volkstaal van toepassing is. Dus iemand die honden fokt onder onjuiste omstandigheden. Niet iemand die fokt om zijn brood te verdienen en dit gewoon volgens alle wetten doet.
Sastaic schreef:MyWishMax schreef:Werklijn labradors zijn wel heel wat anders dan de showlijnen. Ik vind ze leuker qua karakterHeel gaaf Sastaic, ik zal duimen dat ze snel loops wordt en ze opneemt!
Dankjewel! Bij mijn ouders heb ik 2 'gewone' labradors, met de laatste heb ik ook jacht gedaan. Daar mistte ik toch wat de will to please vandaar dat ik nu, nu ik op mezelf woon voor een werklijn ben gegaan. Die vind ik trouwens ook mooier
kiwiwitje schreef:KPet schreef:Met twee redenen eigenlijk. De belangrijkste is de problemen rond de ridge inderdaad. Ik vind de ridge prachtig, maar afwijking die het veroorzaakt niet. Daarbij zijn de pups vaak ongewenst dus goedkoper. Als ik nou voor minder geld een gezonde(re) hond kan krijgen met alle leuke dingen van de Ridgeback en nog eens een pup kan redden van de verdrinkingsdood (het gebeurt steeds minder, maar het gebeurt),doe mij dan maar een ridgeloze. Hoef er toch niet mee te fokken, dus zo'n bezwaar kunnen de ridge liefhebbers er ook niet tegen hebben.
Helder! En heel begrijpelijk.
Wat ik mij nu afvraag.. Honden met een echte afwijking van de ''rasstandaard''; dus niet toegestane kleuren of bijvoorbeeld staande oren ipv gevouwen worden niet in het hoofdstamboek ingeschreven(NHSB) maar in een van de bijlagen. Valt een Ridgeback zonder ridge daar dan ook onder?Gewoon puur nieuwsgierigheid.
kiwiwitje schreef:In Bijlage G-0 schrijven wij in:
*Honden die niet zijn ingeschreven in de Nederlandse of een andere door de FCI erkende buitenlandse stamboekhouding, maar die toch - naar onze mening of die van de rasvereniging - waardevol zijn. In overleg met de rasvereniging kunnen wij je hond registreren in Bijlage G-0.
*Honden die wat kleur, vacht, grootte of oordracht betreft tot een andere variëteitsgroep behoren dan de ouders. Tegelijk met het verzoek tot inschrijving in het stamboek dien je een gemotiveerd verzoek in. Als dat voor de instandhouding van het ras of een variëteit binnen een ras belangrijk is, kunnen wij na overleg met de rasvereniging zulke pups ook direct in het hoofdstamboek inschrijven. In heel bijzondere gevallen doen wij dit ook bij pups van ouderdieren die tot verschillende rassen horen maar slechts in een klein onderdeel verschillen.
*Honden waarvan beide ouders zijn ingeschreven in onderdeel G-2 van het Voorlopig Register (zie hieronder).
De honden krijgen dus gewoon een stamboom, worden dus ook ingeschreven in het stamboek, wel in bijlage, en pups kunnen dus ook gewoon een stamboom krijgen(mits beide ouders in stamboek of bijlage).
https://www.houdenvanhonden.nl/kopen-ve ... -stamboek/
Wat heftig trouwens dat die pupjes gewoon dood gemaakt werden.. Al heb ik dat ook al bij een '' bekende'' staffordfokker voorbij horen komen. (engels) Pup had een oogaandoening bleek toen hij verhuisd was. Maar na operatie zou hij prima verder kunnen, maar het was een erfelijk probleem. Meneer kreeg geld terug en nieuwe pup als ie de andere maar terug kwam brengen zodat hij de pup af kon laten maken.
Uiteindelijk leeft de hond nog steeds (7 jr dacht ik), is geopereerd en niets meer aan te zien en baasje heeft een deel van de aanschafwaarde terug gehad..