'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:26

Hier in de buurt lopen heel veel katten rond ( gemiddeld 2 per huis zeker ) en die vangen nooit muizen. Tja, krijgen iedere dag veel te veel voer thuis en daar hoeven ze niets voor te doen. Ergste was nog toen er 7 katten op een bankje lagen buigen en er een optocht van muizen voor de katten langs liep.

stalkatten gaan niet ver van huis, want genoeg ruimte en genoeg muizen. Het zijn die verwende stadskatten die voor problemen zorgen.

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:28

Woonwijken zijn ideale plaatsen voor stapels muizen. Komt er straks als er geen kat meer loopt dat ze van de gemeente gif komen strooien?
Of komen er dan klachten dat de honden toevallig ergens onderweg aangevreten hebben en er ziek van zijn geworden...

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:30

magda_90 schreef:
Wat al eerder gezegd is, het is een verschil als je kat op het platteland zit of alleen al 40 in een woonblok zoals waar ik woon. Tel uit het resultaat en waar de meeste problemen zich bevinden.

Klopt, maar waar leg je de grens? Wat is "buiten" (en dus toegestaan volgens jullie) en wat is in een dorp/stad?

NinaCharlie

Ik zie de katten die hier mijn tuin bevuilen echt werkelijk nooit met een muis of iets anders lopen. Die zijn echt nog te lui om zich weg te scheren zodra ik ze weg probeer te jagen. Eindstand ben zelf bekaf en 5 minuten later liggen ze weer op de eettafel. Misschien vangen ze altijd toevallig als ik het niet zie... :D

Palmera

Groot voorstander! :) Of de hoogte van de boete reeël is is een tweede.

Maar: katten veroorzaken nou eenmaal overlast aan derden. Als de derde aangeeft aan de eigenaar dat hij echt niet blij is met ondergesproeide deuren en stront in de tuin, is het vaak de derde die gewoon niet moet zeuren en anders zelf zijn tuin katproof moet maken met alle bijbehorende kosten van dien, en voor een kat die niet eens van hemzelf is.

In de meeste gemeentes in Nederland mag een hondeneigenaar vaak een mooie belasting betalen. Daarvoor mag je je hond hebben, aangelijnd uitlaten, ervoor zorgen dat je de poep opruimt (en ja, boetes als je dat niet doet), met een beetje mazzel is er een losloopveldje in een straal van 10KM die vaak overeenkomsten met een oorlogsgebied vertoont als je ziet hoe de eigenaren daar met elkaar omgaan, moet je zorgen dat de hond niet de buurt bij elkaar blaft en ben je tevens verplicht aardig te zijn tegen eenieder die je hond wil aaien.

Begrijp me niet verkeerd, bovenstaande tekst is echt niet onredelijk in ern relatief vol land. :)

Maar katteneigenaren betalen niets, de katten veroorzaken overlast, ze schijten zonder dat iemand het opruimt, een krolse kat maakt zat herrie, je krijgt de eigenaar op je dak als je dier je tuin uit gooit, en als het de kat belieft op het honden uitlaatveldje te gaan zitten moet iedereen daar rekening mee houden.

Het is toch te krom? Daarom ben ik voorstander van chippen en bandjes, een belasting per kat en boetes bij bewezen overlast. Want ook voor katten is nederland namelijk een vol land. ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:31

liedje89 schreef:
Het is trouwens compleet normaal/sociaal geaccepteerd etc om je kat los te laten lopen. Er zijn vast een boel mensen die een kat wel eens vervelend vinden enzo maar ik ken in de echte wereld echt maar heel weinig mensen die het abnormaal vinden dat katten er nu eenmaal zijn.

Voor zover ik weet is het gewoon wettelijk toegestaan om (iig overdag) katten buiten te laten.
Volgens mij komt dit verschil met honden van vroeger waar de hond als werkdier voor de mens werkte.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:32

TinGu schreef:
magda_90 schreef:
Wat al eerder gezegd is, het is een verschil als je kat op het platteland zit of alleen al 40 in een woonblok zoals waar ik woon. Tel uit het resultaat en waar de meeste problemen zich bevinden.

Klopt, maar waar leg je de grens? Wat is "buiten" (en dus toegestaan volgens jullie) en wat is in een dorp/stad?

Wat denk je zelf?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:32

Machie schreef:
Heel dubbel, de boete vind ik te hoog, dat betaal je ook niet voor een hond die losloopt op een plek waar dat niet mag. Maar het idee vind ik prima. Ook hier redelijk veel overlast van loslopende katten. Maar ook van hondenpoep dat mensen niet opruimen (wat ik zelf wel doe)

Daar breng je mij op een idee. Een boete van 400 euro voor iedere loslopende hond die achter paarden aanrennen en in de benen proberen te hangen. :)* ~~}> Ben dat echt meer dan beu.

Vind het wel echt een gigantisch bedrag. Eén lijn trekken en ook voor schijtende honden waarvan de baasjes te lui zijn om het op te rapen.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:34

Sja, mijn kat schijt in de tuin van de buren en hun kat schijt weer in mijn tuin.
Stank oid heb ik overigens geen last van, ze begraven het zelf netjes. En mijn buren hebben er ook geen last van.
Onze kat slaapt weer in het oude kippenhok van andere buren, die zich zelf helemaal krom lachen om dat rare beest maar poepen doet hij daar niet.
Andere buren hebben hun tuin afgezet zodat de buurt katten niet in de tuin komen en de kat van de andere buren en onze kat vliegen elkaar regelmatig in de haren. Maar over overlast hoor ik ze overigens nooit...

Denk alleen als dit wordt ingevoerd dat menigeen voor eigen rechter gaat spelen en de kat uit de tuin plukt om te achterhalen wie de eigenaar is.. -O- (met alle gevolgen van dien)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:34

Prima plan, meteen in het hele land invoeren.

Hier hebben we ook veel katten rondlopen in de tuin ondanks dat we er zelf geen hebben. Prima dat mensen hun katten buiten laten maar dan wel graag in eigen tuin houden!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:35

magda_90 schreef:
Dat is het probleem dus, jullie nemen de overlast niet serieus. En dan vreemd staan kijken dat er al dan niet legale acties plaatsvinden? :? 1 + 1 = hoeveel ook al weer? Preventie? Anyone?

Bijvoorbeeld: http://www.lc.nl/friesland/Kattenhater- ... 21347.html.

Als mensen onredelijke bezwaren hebben tegen volkomen normale situaties zoals een loslopend dier wat daar al sinds mensenheugenis gewoon mag lopen lijkt en daardoor grijpen naar geweld ed lijkt het me gewoon dat die mensen even in een staatshotel mogen verblijven oid. Als je buurman die aanstoot neemt aan de kleur van je tuinmeubels gaat dreigen met vernieling en brandstichting van die dingen doe je neem ik aan ook gewoon aangifte en denk je niet "oh jeeh, nu moet ik mijn tuinmeubels maar verven"?

Als een kat op de boerderij van onze stalbaas gaat wonen is ie met 100m in een woonwijk, maar dat beest moet daar wel echt lopen (en eigenlijk ook eens wat harder zijn best gaan doen) want er loopt en vliegt genoeg gespuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:37

Ik heb een boerenkat , die vangt alle muizen en gespuis etc . Hij eet ze ook met huid en haar op , ik krijg nooit een cadeau van hem -O-

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:37

NinaCharlie schreef:
Ik zie de katten die hier mijn tuin bevuilen echt werkelijk nooit met een muis of iets anders lopen. Die zijn echt nog te lui om zich weg te scheren zodra ik ze weg probeer te jagen. Eindstand ben zelf bekaf en 5 minuten later liggen ze weer op de eettafel. Misschien vangen ze altijd toevallig als ik het niet zie... :D

Tsja daar kun je dus echt niks over melden. Mijn kat ligt ook een groot deel van de dag voor pampus en dan 's ochtends vroeg ligt er een muis en een vleermuis in huis. Hij komt altijd 's nachts trots thuis met zijn vangsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:38

Gaan we dan ook voor iedere niet opgeruimde paardendrol 400€ boete geven voor iedere ruiter die mogelijk de mest niet heeft opgeruimd?
En iedere hondendrol met een hond in de buurt, wordt daar dan ook 400€ voor uitgeschreven? Iedere dronkenlap die buiten staat te kotsen: 400€ boete. En pak dan ook gelijk het tuig aan wat (klein)afval op straat mikt: 400€.

En mijn kat komt overigens niet eens buiten de deur, dat terzijde, alleen op het balkon/dak (afgesloten/omheind als het ware) en vangt muizen, volgels (sielugh), sprinkhanen en vleermuizen. Maakt zich best nuttig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-17 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:38

Sinds wanneer graven tuinmeubelen je bloembollen uit en poepen ze in je tuin?

Aan je bericht te lezen begrijp je niet wat ik daadwerkelijk schrijf. Lees het nog eens, begrijpend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:39

Jildau schreef:
NinaCharlie schreef:

Tsja daar kun je dus echt niks over melden. Mijn kat ligt ook een groot deel van de dag voor pampus en dan 's ochtends vroeg ligt er een muis en een vleermuis in huis. Hij komt altijd 's nachts trots thuis met zijn vangsten.

Mijn god eindelijk iemand wiens kat ook met vleermuizen thuis komt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:40

magda_90 schreef:
Sinds wanneer graven tuinmeubelen je bloembollen uit en poepen ze in je tuin?

Aan je bericht te lezen begrijp je niet wat ik daadwerkelijk schrijf. Lees het nog eens, begrijpend.

Dat je je niet over kleine ongemakken heen kan zetten lijkt me vooralsnog je eigen probleem. Er zijn ook mensen die niet van schreeuwende kinderen houden, kindermepper is dan ook maar normaal?

ChristaMoor schreef:
ongedierte als slakken, vliegen of wat ook zijn geen huisdieren van een ander en deze kan je verdelgen. ik zie me echt geen kat verdelgen als deze n mijn tuin loopt, heb ik gelijk de eigenaar op m'n dak. Dus geen vergelijking!

Er zijn genoeg dieren die je echt niet mag verdelgen die echt super vervelend kunnen zoals marters, of bijvoorbeeld vossen als je kleine dieren in je tuin houdt, ganzen en eenden kunnen ook erg vervelend zijn en mag je volgens mij ook niet zonder meer verdelgen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:41

Resistance schreef:
Ik vraag me wel af hoe snel Nederland met een enorme muizenplaag zit wanneer alle katten van de straat worden gehaald. Dat zijn er nogal wat, en de gemiddelde kat vangt nog al eens een muis. Die van mij zelfs vaak 3 per dag.

Alsof vossen, steenmarters, wezels, hermelijnen, egels, dassen, ratten, kerkuilen en andere roofvogels geen muizen lusten. Veel kleine honden vinden het trouwens ook leuk om muizen (en ratten) te vangen. :Y)

En niemand is nog op het idee gekomen om muizenvallen uit te vinden. :+

Palmera

liedje89 schreef:
Als mensen onredelijke bezwaren hebben tegen volkomen normale situaties zoals een loslopend dier wat daar al sinds mensenheugenis gewoon mag lopen lijkt en daardoor grijpen naar geweld ed lijkt het me gewoon dat die mensen even in een staatshotel mogen verblijven oid.

Vroeger, sinds mensenheugenis, toen de mensheid nog op knokkels liep, lag de situatie net even anders:

A) er waren minder mensen, meer ruimte
B) de kat was toen echt een nuttig dier. Hij ving ongedierte. Hij kreeg namelijk helemaal geen eten. Laat staan een uitgebalanceerd dieet van vers vlees. Als hij wilde leven moest hij jagen. En dus was hij nuttig. Nu niet meer.

Willemiens

Rebecca schreef:
Ik heb een boerenkat , die vangt alle muizen en gespuis etc . Hij eet ze ook met huid en haar op , ik krijg nooit een cadeau van hem -O-

Mijn kat een weekje lenen? Heb je elke dag een kadootje! met strik en al :D

Mijn kat vangt juist de muizen van de buren en neemt ze mee naar huis _O-
Oh, en dan is het echt een verwende stadskat hoor. Er staat de hele dag een bakje voor hem gevuld en krijgt mega veel snoepjes.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:42

Ik vind het gewoon een popie jopie stelling van onze plaatselijke roeptoeter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:44

Willemiens schreef:
[naam] schreef:

Mijn kat een weekje lenen? Heb je elke dag een kadootje! met strik en al :D

Mijn kat vangt juist de muizen van de buren en neemt ze mee naar huis _O-
Oh, en dan is het echt een verwende stadskat hoor. Er staat de hele dag een bakje voor hem gevuld en krijgt mega veel snoepjes.

:') Kattenruil xxl? , kat heeft dan de tijd van zijn leven :')

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:45

Ik zie het net als met roken, mocht vroeger overal en niet rokers hadden pech. We zijn een flink aantal jaar verder en een roker is nog net niet melaats, het overal kunnen roken is flink aan banden gelegd. Bij katteneigenaren moet die knop ook om, wat vroeger normaal was, is nu aan verandering onderhevig en met de jaren zie ik het inderdaad zover komen dat een katteneigenaar zijn dier op eigen terrein moet houden en als het van het terrein af moet dit aan een lijntje gebeurd.

magda_90

Liedje89, lees nog eens wat ik schrijf. Ben je bekend met de termen "oorzaak", "gevolg" en "preventie"?

Palmera

liedje89 schreef:
Dat je je niet over kleine ongemakken heen kan zetten lijkt me vooralsnog je eigen probleem. Er zijn ook mensen die niet van schreeuwende kinderen houden, kindermepper is dan ook maar normaal?

Ik hou niet van kinderen. Daarom heb ik ze ook niet en komen ze ook niet ongevraagd mijn tuin in.

Ik hou ook niet zo van katten. Die heb ik dus ook niet. Maar die komen wel mijn tuin in en schijten daar.

Ik ga ook geen koffie drinken op een terras naast een kinderspeelplaatst. Ik zoek wel een rustiger terras. Zo ontloop ik iets wat ik niet leuk vind. Maar met katten ligt dat anders. Die doen waar ze zin in hebben.