Hond wil niet luisteren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 12:08

Ik denk dat heel veel jeuken inderdaad vaak het niet begrijpen van een situatie is. Ik ben het even in de gaten aan het houden.

Toen ik net eens naar de wc liep was ze me in de gaten aan het houden. Ik liep toen terug naar mijn slaapkamer en toen stond ze op het punt om van het bed af te springen, waarschijnlijk om dan naar mij toe te komen. Dus ze stond daar zo, en toen begon ze te jeuken. Net onder het eten ook. Ik zei dat ze moest zitten. Ik denk dat ze wel 3 of 4 keer heeft gejeukt. Een keer liep ze zelfs een rondje om me heen en ging ze nog eens jeuken. Ik denk meer dat het was dat ze niet begreep waarom ze nou moest zitten. Maar ze kreeg naderhand wel haar beloning, want ze volgde mijn commando's mooi op :)

Doe ik dan iets fout dat ze jeukt op zo'n moment?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:11

Nee want je weet niet waarom ze jeukt. Er gewoon vanuit gaan dat het komt omdat ze het niet begrijpt is niet de manier om met jeuk om te gaan. Zoals gezegd er kunnen 1001 en redenen zijn waarom een hond jeuk heeft. Ook daar zal je achter moeten komen. Het kan door voer komen bijvoorbeeld. Het kan door stress komen, en de situatie die jij beschrijft is niet logisch. De hond gaat zich niet afvragen waarom hij een commando krijgt. Nee hij krijgt een commando en heeft deze uit te voeren. Als ie gestraft word om niks, dat ie dan niet snapt waarom dat ie gestraft word en stress krijgt is begrijpelijk. Maar een commando is een commando en niks meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:12

LoveGlove schreef:
Daarbij moeten we één speeltje bewaren voor onder het wandelen. Ik heb een paar takken liggen die ze zelf heeft meegenomen naar huis. Ik denk dat we die daarvoor gebruiken.

Let er wel op dat takken vangen heel pijnlijk verkeerd kan gaan. Liever iets als een tennisbal die nergens in prikt hoe die ook gevangen wordt. Komt bij dat die bal voor jouw veel makkelijker mee te nemen is (en uit het zicht te houden, maakt het ook een stuk interessanter, want niet altijd beschikbaar om mee te spelen).

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 12:16

kiwiwitje schreef:
Nee want je weet niet waarom ze jeukt. Er gewoon vanuit gaan dat het komt omdat ze het niet begrijpt is niet de manier om met jeuk om te gaan. Zoals gezegd er kunnen 1001 en redenen zijn waarom een hond jeuk heeft. Ook daar zal je achter moeten komen. Het kan door voer komen bijvoorbeeld. Het kan door stress komen, en de situatie die jij beschrijft is niet logisch. De hond gaat zich niet afvragen waarom hij een commando krijgt. Nee hij krijgt een commando en heeft deze uit te voeren. Als ie gestraft word om niks, dat ie dan niet snapt waarom dat ie gestraft word en stress krijgt is begrijpelijk. Maar een commando is een commando en niks meer.

Oh ja. Mijn honden krijgen beide Royal Canin voer. Krijgt ze daar jeuk van?

Deze heb ik trouwens ook gevonden. Misschien is her handig als we deze in huis ergens ophangen waar iedereen hem kan zien, zodat we allemaal een beetje rekening kunnen houden met de lichaamstaal van onze honden:

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:25

Ts het is goed dat je fanatiek met je pup bezig bent, maar zorg dat je de boel niet helemaal kapot analyseert!
Als je hond krabt heeft hij jeuk. Als hij dit de hele dag door doet zou ik even een testje bij de dierenarts laten doen en niet gaan zitten analyseren waarom hij op ieder moment krabt en wat jouw fout dan is.
Onderzoekje -> uitslag. Simpel. Is het een allergie -> pak het aan. Is het geen allergie -> pak dan ook de oorzaak aan.
Klaar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:28

Er zijn echt wel een aantal dingen die mijn honden echt niet doen vanaf dat plaatje gezien...
Hoe het teefje hier laat zien dat ze gestresst is, of ergens goed gespannen van is, zie je echt niet op dat plaatje staan.
Verder ga ik mee met Goof.
Je hebt je niet in een middagje verdiept in het gedrag van de hond en het aflezen. Dat plaatje is globaal misschien leuk, maar echt nuttig in het gedrag van de hond bekijken vind ik hem niet.

Of de hond jeuk krijgt ligt aan jouw hond. Ik ben allergisch voor een hoop dingen. Dat betekend niet dat jij dat dan ook bent en het zelfde reageert.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 12:31

kiwiwitje schreef:
Er zijn echt wel een aantal dingen die mijn honden echt niet doen vanaf dat plaatje gezien...
Hoe het teefje hier laat zien dat ze gestresst is, of ergens goed gespannen van is, zie je echt niet op dat plaatje staan.
Verder ga ik mee met Goof.
Je hebt je niet in een middagje verdiept in het gedrag van de hond en het aflezen. Dat plaatje is globaal misschien leuk, maar echt nuttig in het gedrag van de hond bekijken vind ik hem niet.

Of de hond jeuk krijgt ligt aan jouw hond. Ik ben allergisch voor een hoop dingen. Dat betekend niet dat jij dat dan ook bent en het zelfde reageert.

Maar met dat plaatje kunnen we misschien wel de basislijnen volgen als we zelf iets niet snappen. Het was maar een idee.

Maar daarom kijk ik nu ook wanneer ze jeukt. Dan ga ik daarna even kijken waar het aan kan liggen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:33

Kijk en overleg eens goed met je ouders over een Martin Gaus hondenschool bijvoorbeeld. Lees zijn website eens goed en zijn idee en manier van trainen. Hun trainen jou ipv de hond. Laat je ouders anders eens het topic lezen.
Als je of jullie de honden goed gaan begrijpen heb je stabielere leukere honden. Want een hond die begrepen word is veel fijner in zijn gedrag.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 12:36

kiwiwitje schreef:
Kijk en overleg eens goed met je ouders over een Martin Gaus hondenschool bijvoorbeeld. Lees zijn website eens goed en zijn idee en manier van trainen. Hun trainen jou ipv de hond. Laat je ouders anders eens het topic lezen.
Als je of jullie de honden goed gaan begrijpen heb je stabielere leukere honden. Want een hond die begrepen word is veel fijner in zijn gedrag.

Ik ben nu van alles aan het opschrijven wat ik met mam en pap wil bespreken. Ik ben me nu even flink aan het verdiepen in alles :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:40

Goed bezig! Het is echt super goed en super knap dat je je zo inzet voor je hond!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 12:44

kiwiwitje schreef:
Goed bezig! Het is echt super goed en super knap dat je je zo inzet voor je hond!

Maar het is ook mijn hond. Mijn ouders hebben haar aan mij gegeven en zeiden dat ik er dan wel echt goed voor moest zorgen. Wat wil ik dan anders doen dan me in honden te verdiepen?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 12:54

Jaaaaa eindelijk! Ik snap waarom Doodle mijn andere hond zo verveelt! Het is puur dominant gedrag! Dat heeft dus met rang te maken :))

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:55

Zoals je eerder zei, je bent met haar alsnog wel afhankelijk van je ouders. Anders had je haar wel naar een trimmer gebracht, of had je nog wel op cursus gezeten(misschien inmiddels een andere) dus je wil wel, maar je bent afhankelijk. Dat betekend niet dat je het volledig naast je neer moet leggen, maar wel dat je beperkt kan zijn in wat je doet. Het kan zomaar zijn dat als jij je ouders dit allemaal laat lezen ze het nog steeds niet met je eens zijn. Maar het kan ook zijn dat ze het wel met je eens zijn en zich net zo goed in willen zetten. Je bent beperkt zolang je ouders je niet helpen toch? :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 13:05

kiwiwitje schreef:
Zoals je eerder zei, je bent met haar alsnog wel afhankelijk van je ouders. Anders had je haar wel naar een trimmer gebracht, of had je nog wel op cursus gezeten(misschien inmiddels een andere) dus je wil wel, maar je bent afhankelijk. Dat betekend niet dat je het volledig naast je neer moet leggen, maar wel dat je beperkt kan zijn in wat je doet. Het kan zomaar zijn dat als jij je ouders dit allemaal laat lezen ze het nog steeds niet met je eens zijn. Maar het kan ook zijn dat ze het wel met je eens zijn en zich net zo goed in willen zetten. Je bent beperkt zolang je ouders je niet helpen toch? :)

Ik ben me nu ook aan het inzetten

Er is alleen één probleem. Als ze dit lezen worden ze waarschijnlijk woedend op me. Ze zijn niet zo'n fan van bokt :=
Daarom doe ik het anders. Ik schrijf zelf alles op, en ik zeg gewoond dat ik een heleboel heb opgezocht (wat ik ook heb gedaan). Want mijn ouders zijn enorm beperkt tegen mij over internet. Als het aan hun lag, had ik denk ik nooit op het internet gemogen. En natuurlijk is niemand hier het er mee eens dat ik dit doe zonder de toestemming van mijn ouders, maar ik moet wel, anders leer ik niks. Aan dit topic heb ik al een hoop gehad namelijk. Ik doe dit voor de bestwil van onze honden, maar dat begrijpen ze meestal niet, of willen ze niet begrijpen. Of misschien begrijpen ze het wel, maar willen ze het niet zien.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:07

moeilijk hoor, ik denk dat je inmiddels al heel veel tips hebt gehad.
Ik zou hetgeen eruit filteren wat jij denk dat jou en je hond kan helpen.

Algemene en belangrijke tip, waar ik me heel goed in kan vinden: je hebt een hond die aan het puberen is, geef niet te snel de moed op, gaat vast goed komen.,

Net als bij mensen: pas als een puber echt dreigt te ontsporen moet je echt ingrijpen.
Succes!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 13:12

Knakker schreef:
moeilijk hoor, ik denk dat je inmiddels al heel veel tips hebt gehad.
Ik zou hetgeen eruit filteren wat jij denk dat jou en je hond kan helpen.

Algemene en belangrijke tip, waar ik me heel goed in kan vinden: je hebt een hond die aan het puberen is, geef niet te snel de moed op, gaat vast goed komen.,

Net als bij mensen: pas als een puber echt dreigt te ontsporen moet je echt ingrijpen.
Succes!

Dat weet ik. Dat heb ik op de cursus ook geleerd :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:14

Dan ben je heel goed bezig! Hopelijk kun je dan zonder bokt jouw ouders overtuigen! :) Dat zou een hoop schelen! :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 13:20

kiwiwitje schreef:
Dan ben je heel goed bezig! Hopelijk kun je dan zonder bokt jouw ouders overtuigen! :) Dat zou een hoop schelen! :)

Dat probeer ik zeker :)

Ik heb dit even gemaakt voor mijn ouders. Ik kan er eventueel nog dingen aan veranderen. Dit is voorlopig. Man wat moeilijk typen als er een hond op je arm ligt :')

Afspraken honden

Géén fysieke correcties
Dit snapt de hond niet. In plaats daarvan moeten we vooral goed gedrag belonen. Dat is leuker, en dat snappen ze veel beter. Dus ja, we moeten veel koekjes en brokjes in hun bekjes duwen, maar het is wel nodig. Correcties geven we met commando’s.

Rust voor de honden
Beide honden hebben hun eigen rustplekje waar ze graag met rust gelaten willen worden. Voor Max is dat de hoek van de bank waar hij altijd ligt. En voor Doodle is dat de mand in de keuken. Als de honden (vrijwillig) op hun rustplekje liggen, moeten we ze ook met rust laten. Niet aaien, er niet tegen praten, gewoon niets.

Hersenwerk
Één keer per dag doen we aan hersenwerk. Zo worden de honden beide uitgedaagd en kunnen ze zich mentaal eens inspannen. Hoewel ze fysiek minder bezig zijn, kost dit wel energie, en zullen ze dus moe zijn na wat hersenwerk. Ook dit bevat veel koekjes en brokjes, maar het is wel een goede manier om ze even bezig te houden.

Géén speeltjes in de keuken
Deze is vooral voor Doodle belangrijk. Vooral op haar rustplekje mogen geen speeltjes liggen, zodat het daar altijd rustig is, voor wanneer ze rust wil. Speeltjes zijn prikkels om te spelen, en dat betekend dus niet dat dat haar rustig maakt. Dus speeltjes in de keuken mag niet.

Wandelschema
We moeten vaste tijden voor het wandelen maken. Dit is het schema:
9:00- Kleine wandeling
13:00- Kleine wandeling
15.30- Grote wandeling
19:00- Kleine wandeling

De kleine wandeling is via het speeltuintje naar het grasveld. Daar mag ze even los om rond te rennen en te klieren en commando’s te oefenen, zodat ze haar energie even kwijt kan.
De grote wandeling mag altijd anders zijn. Zo krijgt ze wat indrukken om haar heen. Zorg er wel altijd voor dat je ook ergens heen gaat waar ze eventjes los kan. Dan kan ze haar energie weer kwijt. Want van alleen een uur aan de lijn wandelen, wordt ze niet zo snel moe. Max moet trouwens altijd meewandelen met de kleine wandelingen. Ook voor hem is beweging belangrijk. En ook hij moet los. Hij kan dat.

Te druk betekend in de mand
Heel belangrijk: Dit is GEEN straf!
Als Doodle echt veel te druk wordt, dan kan het zijn dat ze moe is, en dat ze het zelf niet weet. Dan commanderen we haar om naar de mand te gaan. Dan kan ze even rusten. Meestal zie je dan ook dat ze daar echt wel even een tijdje ligt. Ook dan moeten we haar met rust laten.

Eerst Doodle, dan Max
De reden dat Doodle Max zit te vervelen, is omdat Doodle dominant gedrag vertoont tegenover Max. Dat betekend dus dat Doodle hoger in rang is dan Max. Wij moeten ons daar dus ook aan houden. Als we aan het aaien zijn, aai eerst Doodle en dan Max. Bij eten, geef eerst Doodle een stukje, en dan Max. Bij wandelen, doe eerst de riem om bij Doodle, en dan bij Max. Dan verveelt Doodle minder tot niet, omdat alles via de rangorde gaat. Verveelt Doodle alsnog, dan moet ze gaan zitten en wachten totdat zij weer de aandacht mag.

Commando’s
Omdat commando’s de beste manier zijn om (vooral) Doodle een correctie te geven, zijn hier de commando’s die ik gebruik. Dan kunnen jullie ze ook gebruiken. Als ik bij Doodle in de buurt ben, dan laat mij altijd de commando’s geven, want ik ben de hoogste in de rang. Ik ben de leider. Als ik er niet ben, mogen jullie de commando’s geven. Let goed op wanneer en hoe je ze gebruikt. Houd geduld en ga niet schreeuwen. Honden kunnen 7 keer beter horen als ons, dus schreeuwen heeft geen zin. Je stem verheffen kan wel natuurlijk, als de hond niet wil luisteren. Verder moet je blijven volhouden totdat de hond luistert. Het is af en toe vermoeiend, maar het is wel nodig. Als de hond de commando opvolgt, moet ze beloond worden. Dus geef haar altijd iets lekkers, en afhankelijk van de situatie (als ze rustig hoort te zijn is het natuurlijk wat anders) moet het een groot feestje zijn omdat ze de commando opvolgt.

Hier zijn de commando’s die ik het meeste gebruik. Eventuele commando’s die ik later aanleer schrijven we erbij:
-Zit
-Af
-Kom hier (ik zeg meestal alleen maar kom of kom maar)
-Blijf
-Voet
-Plaats (dan zeg je dus in de mand of in de bench)
-Poot
-Nee/foei
-Eraf
-Pak
-Los
-blaf
-stil

Gedragskaart
Deze kaart kan ons af en toe helpen met de dingen die ze duidelijk willen maken. Als wij een situatie niet begrijpen, dan kunnen we via deze kaart onszelf duidelijker maken waarom onze hond zo reageert. Let op: Dit is alleen een basis van gedrag! Onze honden hoeven niet altijd dingen op de kaart te doen om de reden die op de kaart staat. Doodle jeukt echt niet alleen maar omdat ze stress heeft. Dus houd altijd goed in je achterhoofd, dat dit niet de rede hoeft te zijn wat ze doet. Als het bij de situatie past, is het vaak wel de rede waarom ze het doen. Maar ook dat hoeft niet altijd.

En die foto heb ik dus al eerder gestuurd

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:24

Je hoeft je hond niet vol te stoppen met koekjes en brokken, je kunt ook op andere manieren belonen. Lijkt me gezonder voor de hond en je krijgt ook geen bedelende zeurhond.
Waarom moet je een vast schema hebben om de hond uit te laten? En blijft hij tussen 19.00 en de volgende ochtend 9.00 uur binnen?? Ik moet er niet aan denken om mijn plas zo lang op t houden!
Je pup staat helemaal niet hoger in rang. Hij is een pup, hij wil aandacht, hij wil spelen. Dat stukje rangorde komt later wel als hij iets ouder is en echt zijn plek in huis wil bemachtigen.
Aai wie je wil in welke volgorde. Ze moeten beiden leren omgaan met uitgestelde aandacht. Soms de één eerst, soms de ander.

TS, dit bedoel ik met kapot analyseren. Doe het niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:26

LoveGlove schreef:
Commando’s
Omdat commando’s de beste manier zijn om (vooral) Doodle een correctie te geven, zijn hier de commando’s die ik gebruik. Dan kunnen jullie ze ook gebruiken. Als ik bij Doodle in de buurt ben, dan laat mij altijd de commando’s geven, want ik ben de hoogste in de rang. Ik ben de leider. Als ik er niet ben, mogen jullie de commando’s geven. Let goed op wanneer en hoe je ze gebruikt. Houd geduld en ga niet schreeuwen. Honden kunnen 7 keer beter horen als ons, dus schreeuwen heeft geen zin. Je stem verheffen kan wel natuurlijk, als de hond niet wil luisteren. Verder moet je blijven volhouden totdat de hond luistert. Het is af en toe vermoeiend, maar het is wel nodig. Als de hond de commando opvolgt, moet ze beloond worden. Dus geef haar altijd iets lekkers, en afhankelijk van de situatie (als ze rustig hoort te zijn is het natuurlijk wat anders) moet het een groot feestje zijn omdat ze de commando opvolgt.

Oh god, ik las hier nog overheen.
Jij bent niet de leider, jullie zijn allemaal de leider. Ga nou niet je ouders belerend toespreken en doe al helemaal niet of jij de koningin in huis bent. Als je ouders een commando willen geven moeten ze dat lekker doen.
Ik snap ineens waarom je ouders niet willen dat je teveel tijd op internet doorbrengt geloof ik.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 13:30

Goof schreef:
LoveGlove schreef:
Commando’s

Oh god, ik las hier nog overheen.
Jij bent niet de leider, jullie zijn allemaal de leider. Ga nou niet je ouders belerend toespreken en doe al helemaal niet of jij de koningin in huis bent. Als je ouders een commando willen geven moeten ze dat lekker doen.
Ik snap ineens waarom je ouders niet willen dat je teveel tijd op internet doorbrengt geloof ik.

Ja klopt. Dit is een van de redenen. Daarom vraag ik jullie eerst of het goed is

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 13:37

Goof schreef:
Je hoeft je hond niet vol te stoppen met koekjes en brokken, je kunt ook op andere manieren belonen. Lijkt me gezonder voor de hond en je krijgt ook geen bedelende zeurhond.
Waarom moet je een vast schema hebben om de hond uit te laten? En blijft hij tussen 19.00 en de volgende ochtend 9.00 uur binnen?? Ik moet er niet aan denken om mijn plas zo lang op t houden!
Je pup staat helemaal niet hoger in rang. Hij is een pup, hij wil aandacht, hij wil spelen. Dat stukje rangorde komt later wel als hij iets ouder is en echt zijn plek in huis wil bemachtigen.
Aai wie je wil in welke volgorde. Ze moeten beiden leren omgaan met uitgestelde aandacht. Soms de één eerst, soms de ander.

TS, dit bedoel ik met kapot analyseren. Doe het niet.

De tijden zijn richtlijnen. Dat hoeft niet zo precies. Hoewel het voor mezelf wel handig is om ze zo aan te houden. Ik heb dat wel nodig, anders raak ik in de war. Ik maak over schema's en lijstjes voor. Mijn hoofd zit anders veel en veel te vol. Ik denk zelf wel eens dat ik nog best wel eens iets van autisme kan hebben. Maar ja, dat hoeft niet altijd zo te zijn. Ik wil daar eigenlijk wel een test voor doen, maar ja, dat willen mijn ouders niet. Zij weten ook helemaal niet hoeveel problemen ik soms met prikkels en schema's en tijden en alles heb. Het is best lastig voor mij. Maar ja, dit is off topic.

Verder, zeker wel. Mijn honden gaan regelmatig naar buiten om eventjes te plassen ofzo. We hebben een achtertuin, en daar kan Doodle ook eventjes haar gassen los laten. Mijn ouders gaan altijd rond half 10 al op bed, en rond 6/7 staan ze op. Voor het slapen gaan en bij het opstaan gaan ze altijd naar buiten. Dat staat vast.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:37

Het is simpel: de hele familie is de baas en staat op 1. Beide honden staan op 2. Dus niet Doodle op 2 en die ander op 3. Je moet ze niet apart gaan behandelen omdat jij denkt dat Doodle hoger staat dan de ander. Als jij hoger staat dan Doodle dan moet hij dat maar accepteren dat jij je andere hond aandacht wilt geven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:41

Ja zoals dat zou ik het ook helemaal niet doen. Je vergeet nu dat het essentiële is dat je samen wil gaan werken met de hond. Daarvoor moet je in gaan zien wat het gedrag is. Daarvoor zou ik een lijstje met voors en tegens maken waarom je met haar naar een bepaalde cursus zou willen gaan. Wat je daar mee denkt te bereiken. Het probleem ligt nu namelijk niet perse bij wie er met de hond omgaat en wie de hond welke commando's geeft of wat er in totaal met de hond gedaan word. De hond word niet begrepen. En daar komt haar gedrag dan ook vandaan. Je wil dus op cursus, waar er geleerd word te kijken naar de hond en het gedrag zodat jij de hond gaat begrijpen, en de anderen ook, zodat er een veel betere samenwerking komt tussen de hond en het gezin.
Want dat is het gene wat er nu mist. Vanuit daar kun je pas verder gaan kijken.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 29-06-17 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:07

Ik zie dat je al heel veel tips gekregen hebt.

Toch zou ik je onderstaand artikel nog mee willen geven.
http://mhav.citrix-guru.com/nilif-voor- ... de-zon-op/

Voor de vacht en de jeuk van de hond zou ik toch de dierenarts een raadplegen. En ik zou toch aanraden weer op cursus te gaan. Er zit vast meer dan 1 vereniging in de buurt.