Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:07

Je kent je eigen kind het beste.Mijn jongste dochter is een dramaqueen.Na 2 jaar zou ze het een plekje hebben gegeven.Dan kind superblij en daarna komt de kat toch niet terug.Begint alles weer opnieuw.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:15

Ik zou de kat nooit meer teruggeven. Je hebt haar al langer als dat hun haar ooit gehad hebben. Ze kent jouw huis als haar plek. Van haar oude huis weet ze niks meer. En als vakantie oppas zou ik ze echt niet willen hoor... Je kent die mensen niet eens echt. Gewoon houden. Jij hebt aan je verplichtingen voldaanen zeker ook in het belang van de kat!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:32

knuffeldier schreef:
Ts heel netjes dat je gebelt hebt. Maar ik word een beetje kriegel van je manier van reageren en ik vind wel dat je jezelf een beetje in een afwachtende/slachtoffer rol zet.
Je gaat nu afwachten wat zij willen. Maar het gaat erom wat jij wil, jij beslist uiteindelijk of je de kat terug wil geven en niet zij. In het begin van dit topic heeft een bokker de wettelijk kant netjes uitgelegd. En heel simpel, het termijn dat zij recht hebben om de kat terug te eisen is allang verjaart. En zij zijn ook laks geweest. Als de kat hen echt zo dierbaar was hadden ze hem maar moeten chippen, dan had dit allemaal voorkomen kunnen worden.
Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om een kat na 2 jaar nog terug te geven. Zou het ze wel melden en het ze daar bij laten.

Nu kunnen we allemaal op de emotie gaan spelen over een o zo zielig 10 jarig meisje. Maar het is maar net hoe je het als moeder brengt. Jr kan het insteken van weer je nog hoe verdrietig je was, maar ze is gevonden wil je haar terug. Waarbij kind in de emotie gaat en kat natuurlijk weer wil. Of je zegt:goh wat fijn, ze is gevonden en ze woont nu bij een hele lieve mevrouw die heel goed voor haar zorgt, fijn he! Dat is een totaal andere insteek. Plus dat kinderen ook gewoon om moeten leren gaan met het verwerken van verliezen.

Precies dit, TS je hebt recht op die kat, beslis gewoon dat je hem houdt, zorgt ook voor geen twijfel bij de oude eigenaren en vraag ze anders op de koffie als ze m nog willen aaien.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:37

Als het katje zo aan jou gehecht is en het zo naar haar zin heeft bij jou zoals je in het beginverhaal schreef, dan maak je het dier zielsongelukkig als je haar weer uit haar eigen territorium haalt en terugbrengt naar de vroegere eigenaar. Katten bepalen vaak zelf waar ze willen wonen en als ze weer terug moet ( na meer dan 2 jaar!!) dan heb je alle kans dat ze weer ontsnapt en haar eigen plek gaat zoeken. Het zal niet de eerste keer zijn dat een kat haar plek weer gaat zoeken. Moet je dat willen?

Mijn idee: niet teruggeven en .. een kind van 10 heeft een geheugen als een rijtje doperwten. Als ze zo ongelukkig is geweest door het verlies van de kat dan kan moeder zo een nieuw kitten uit het asiel ophalen. Kind blij en jouw kat al weer lang vergeten.

The_Cat

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:41

Ik heb net je topic gelezen, ik vind het super van je dat je gebeld heb. Als eigenaar zou ik ook graag willen weten dat mijn kat het ergens goed heeft en nog steeds in leven is.

Ik hoop ook dat de kat bij je mag blijven, sinds ze al enige tijd bij jij woont en blijkbaar minder lang bij de andere mensen. Ze hebben nu ook een andere kat, dus dat valt dan ook te bekijken hoe ze daarmee om kan gaan. Hopelijk heb je snel duidelijkheid!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:46

Ik hoop eerlijk gezegd dat de moeder het kind er nog niet bij betrokken heeft. Maakt de hele situatie al een stuk simpeler. Wat niet weet wat niet deert in zo'n geval.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 08:46

@ friendly

Ik heb de "band" niet zo benoemd naar de eigenaren, waarom ik niet gedaan heb is omdat aan hoe ik aan de telefoon met ze zat, dat denk ik al genoeg zei.

Dreamybol schreef:
Maar er is toch geen goede oplossing? Als zij hun kat terug willen, kun jij wijzen op de wet en zijn ze nóg een keer verdrietig. Als jij hen de kat wel teruggeeft, ben jij verdrietig (en echt begrijpelijk).
Het komt op mij nu over of je ze gebeld hebt om van hen te horen dat ze blij zijn dat jij hun kat hebt opgevangen en hun 'zegen' wilde dat ie bij jou kon blijven. Een beetje vissen naar een compliment en goedkeuring.
En nu pakt het anders uit en willen ze de kat misschien wel terug (wat ook best een logisch gevolg is van jouw telefoontje) en zit je in zak en as en wil je het 'goed' oplossen, terwijl er geen 'goed' meer mogelijk is.
Vandaar mijn vraag, waarom bellen als je eigenlijk niet van plan was de kat terug te geven? Of misschien gewoon te vlot gebeld en te weinig/kort nagedacht over de consequenties van dat telefoontje.

Vroeger liep in een onbewaakt ogenblik onze binnenkat weg. Hij kwam niet meer terug, we waren verdrietig, maar legden ons erbij neer. Toen een hele tijd later zijn lichaampje werd gevonden (of wat er nog van over was, voornamelijk z'n bandje..) waren we niet opnieuw verdrietig. Het was bevestiging van wat we al wisten. Als we dat niet hadden geweten waren we ook van het ergste uit blijven gaan en ons daarbij neergelegd.
Na twee jaar lijkt het me dat je je erbij neer hebt gelegd dat je kat dood is en dan word je gebeld dat ie er nog is én binnen handbereik is, maar krijg je foto's en mag je langskomen, maar liever niet meer mee naar huis nemen. Dan zou ik wél opnieuw verdrietig worden. Dat was mij dan liever bespaard gebleven. Of mijn kat terug, of geen slapende honden wakker maken. Maar goed, dat denk ik. :)

Er is inderdaad geen oplossing waar waarschijnlijk beide partijen echt blij mee zijn.

Ik heb niet gezegd dat hun de kat niet terug krijgen, maar inderdaad wel gezegd dat ik haar liever blijf houden.
Ik heb ze niet gebeld om een schouderklopje te krijgen.

Ik heb de mensen in mijn omgeving gevraagd wat hun zouden doen, het antwoord was:

"Gewoon niet bellen dan weten ze het niet en kan je lekker je kat houden."

Behalve mijn moeder die zei: " Doe wat ook jij graag zou willen dat er andersom was gedaan"

Ik heb ze dus gebeld met de gedachten dat het 2 kanten op kon gaan.
Dat ze blij zouden zijn dat hun kat toch niet dood was is logisch, ik zou er ook blij mee zijn.

Wat ze dan nu willen kan niemand zeggen. Ook ik zou niet weten wat ik zou doen/ willen, ik kan alleen hopen dat hun het dusdanig een plekje hebben gegeven dat ze er vrede mee hebben als ze bij mij blijft.

Nogmaals heb ik gisteren een lief berichtje nog gehad, hierin stond onder andere dat haar gevoel en verstand elkaar tegen spraken.

Verstand zei haar lekker bij mij te laten, want ze heeft het goed.
Gevoel zei haar terug te nemen, omdat ze toch ook deel was/ is van hun gezin.

Ik vind het prettig om te weten dat ik in principe " recht " heb om haar te houden.
Gevoelsmatig is het gewoon lastig, omdat ik zelf ook weet hoeveel een beest voor je kan betekenen of je deze nou 1 , 5 of 10 jaar in bezit hebt gehad.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:02

Hoe zuur ook, de eigenaar zal dolblij zijn dat zijn kat gevonden is, contact opnemen dus.
Er is al genoeg egoïsme in de wereld. Daar is niemand bij gebaat.
Succes.

Edit, Lees dat je contact hebt opgenomen. Heel goed :)
Ik ben benieuwd naar of de baasjes haar terug willen.
Een zoekstraal van 10 km is ook wel erg klein overigens.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 31-08-16 09:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:05

BarbaLala schreef:
Hoe zuur ook, de eigenaar zal dolblij zijn dat zijn kat gevonden is, contact opnemen dus.
Succes.

Misschien even het topic doorlezen.
TS heeft al gebeld. ;)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:07

Heb mn bericht al aangepast ;)

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 09:13

BarbaLala schreef:
Succes.

Edit, Lees dat je contact hebt opgenomen. Heel goed :)
Ik ben benieuwd naar of de baasjes haar terug willen.
Een zoekstraal van 10 km is ook wel erg klein overigens.

De kat is of een drukke brug over water gelopen, of door een drukke tunnel ( snelweg ). Of natuurlijk meegelift etc.

Ze heeft 1,5 maand "gezworven" op straat voordat ik haar in huis heb genomen.

Heb me ook nooit gerealiseerd dat 10 km misschien toch niet zo'n grote zoekstraal is, maar ook nooit verwacht dat ze helemaal daar vandaan zou komen, dit geldt voor de eigenaren natuurlijk ook.

Het hoe, wat, waar en waarom we elkaar gemist hebben in onze zoekactie kunnen we helaas niet weten.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:15

Ik heb niet alles gelezen, wel dat je de contact op hebt genomen.
Ik zou de kat niet meer terug laten gaan en daar ook heel duidelijk in zijn. Dat kind is er echt wel overheen na die 2 jaar. Als ze een andere kat heeft dan is ze echt wel weer daar aan gehecht Misschien voorstellen dat ze en ander katje een goed tehuis geven? Als je daarin al wat voorwerk doet(advertenties met foto opzoeken, eens rondvragen). Van de andere kant denk ik: niet te dichtbij laten komen allemaal. Je hebt gedaan wat goed voelde.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:16

Ik begrijp het dilemma niet zo goed: poes is al lange tijd weg bij de vorige eigenaar (en ik krijg de indruk dat de lieve kant van je poes niet echt uit de verf kwam daar) en is al lange tijd heel gelukkig bij jou. Poes woont al langer bij jou dan bij hen. Vorige eigenaar weet nu dat het goed is afgelopen, mag op bezoek komen en heeft al een andere poes, waar kindlief vast ook blij mee is. Belang van de poes moet toch gewoon voorop staan, dus lekker bij jou laten! Iedereen blij, en Poes nog het meest.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:17

TS; volgens mij, gaat het verhaal zoals van die mensen die de kat in het asiel hebben gekocht tegenover jouw verhaal niet op. Jij weet dat de poes is aan komen lopen en dat de poes mogelijk van iemand anders was/is. Als je een kat koopt in het asiel, ben jij onwetend over het verleden en mag je er vanuit gaan dat het asiel gerechtigd is de kat te verkopen. Dit noemen ze te goeder trouw. Dan heb je meer rechten, dan dat jij hebt, want jij bent dit als het ware niet....omdat je weet dat ze is aan komen lopen. Ze kunnen je echter geen verwijten maken dat je niet voldoende je best hebt gedaan de vorige bazin te vinden, waardoor je waarschijnlijk evengoed heel sterk staat als "nieuwe eigenaar". Verder zou ik de "oude eigenaren" niet bij je thuis uit nodigen. Als ze weten waar je woont, kunnen ze namelijk ook stiekem komen en de poes van de straat af plukken en meenemen. Ik snap dat je goed wilde doen naar de vorige eigenaren, maar je hebt je wel veel ellende op de hals gehaald zo. Stap uit de emotie en bekijk het verstandelijk. De poes is al 2 jaar bij jou. De oude eigenaren zijn al over het verdriet heen en moeten niet nu weer alsnog met allerlei emoties aankomen, die denk ik, niet meer echt zijn. Ga niet mee in de emotie en blijf het verstandelijk bekijken. Ze heeft het goed bij jou en jij hebt al het mogelijke destijds gedaan om de oude eigenaren te vinden. Nu hoort ze gewoon bij jou. punt.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:20

Ik zou het simpel houden TS, jouw gedachten en gevoel spreken elkaar niet tegen lijkt me. Das dus bij elkaar 3x een kat blijft bij jou en 1x een geef haar terug. Misschien een 2.5 vs een 1.5 als je toch een beetje voelt dat ze terug moet, maar verstandsmatig is dit hopelijk niet zo. Als mensen niet hard genoeg zoeken dat ze een kat niet in een straal van 10 km(!) kunnen vinden en haar ook niet op het internet konden vinden was ze het blijkbaar niet waard. Ze waren ook te verdomd om het beestje te chippen toen ze haar nog wel hadden om iets als dit te voorkomen. Goed dat je gezegd hebt dat ze er nog is en dat ze langs mogen komen. Dat is al meer dan ze verdienen. Ik kan niet beloven dan onze familie zulke mensen zonden vooroordelen gebeld hadden. Ik had gevraagd hoe het kon dat we elkaar misgelopen waren ook al geeft ze aan de kat terug te willen. Dat recht heeft ze toch al niet meer. Het is jouw kat, en een deel van jouw leven. Dat zou ik niet opgeven, voor mezelf niet en voor het beestje niet.

Wij hebben overigens gezocht op plekken waar de kat alleen gekomen kon zijn via vele weilanden en een drukke weg. Als we hem niet levend vonden dan maar dood. Niet zoeken omdat de weg druk was is juist dom, want daar zou zomaar je kat dood in de berm kunnen liggen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:20

Shalimar schreef:
Ik begrijp het dilemma niet zo goed: poes is al lange tijd weg bij de vorige eigenaar (en ik krijg de indruk dat de lieve kant van je poes niet echt uit de verf kwam daar) en is al lange tijd heel gelukkig bij jou. Poes woont al langer bij jou dan bij hen. Vorige eigenaar weet nu dat het goed is afgelopen, mag op bezoek komen en heeft al een andere poes, waar kindlief vast ook blij mee is. Belang van de poes moet toch gewoon voorop staan, dus lekker bij jou laten! Iedereen blij, en Poes nog het meest.

Precies.
Ik verbaas me eerlijk gezegd over al die mensen die zeggen dat niet te kunnen omdat ze zogenaamd van het dier houden. Maar als je écht van een dier houdt, dan doe je toch wat in belang van het dier is. En ben je in staat om jouw eigen egoïstische gevoelens los te laten....

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:21

Shalimar schreef:

:?
Belang van de poes?
Volgens mij kwam de kat ook niets te kort bij de daadwerkelijke eigenaars.
Als jij je dier kwijt zou raken, zou je dan ook zo makkelijk praten? I don't think so.
Misschien is de poes wel dolblij om haar eigenaars weer te zien.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:25

Ja dan zou ik zeker wel zo makkelijk praten, heb zelf iets vergelijkbaars meegemaakt. Ik hou van mijn dieren maar mijn kat had het anders bedacht. Ik heb me daarbij neergelegd. De oude eigenaar mag blij zijn nog iets te horen. Het belang van de poes in kwestie is dat zij de liefde en stabiliteit behoudt die ze nu heeft, ze is er echt niet bij gebaat nu weer te veranderen. Ik vind het echt egoïstisch als ze nu de kat terug zou willen. Dieren leven in het hier en nu, die poes loopt echt niet sentimenteel te treuren dat ze haar oude eigenaar zo erg mist hoor. De poes is allang blij met haar gezellige huis nu.
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 31-08-16 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:28

Alleerst goed dat je gebeld hebt,Ts en ik weet wat voor n rot situatie zoiets is. Jaren geleden bracht mijn poes opeens een zwart vriendje mee. Hij had een veel te klein vlooienband om dus hij moest wel een baasje hebben.
Hij wilde niet meer weg. Toen had ik ook nog niet van Amivedi gehoord, dus overal geflyerd, asiels gebeld maar niets.
Het werd winter en ik vond het sneu dat hij bij mij in de garage moest biwakeren. Op een dag had ik een ingeving van " laat es even controleren of hij een chip heeft" en ja hoor,die was er, nog op naam van een asiel hier in de buurt.
Gebeld en het bleek dat hij al 1 jaar vermist werd... contact opgenomen met de eigenaren.
Die waren dolblij. Kennelijk was hij meegelift vanuit een ander dorp.

En vanaf hier werd het naar,tenminste heb ik tot vandaag spijt dat ik gebeld heb.

Kort: zij hebben lang en breed gezocht, inclusief een grote advertentie in de plaatselijke krant.
Toen zij hem niet konden vinden hebben hun een andere kat genomen..
.
Zij kwamen jankend van blijdschap bij mij aan en hebben hem opgehaald.
- om hem 2 dagen later in het asiel te dumpen omdat hun nieuwe kat hem niet accepteerde.
Ik viel achterover toen het asiel mij belde of ik hem niet wilde hebben.
Ik had jammer genoeg toen geen mogelijkheid om hem te nemen en voelde mij verschrikkelijk schuldig.

Gelukkig heeft hij binnnen no time een nieuw baasje gevonden. Maar heel eerlijk : ik kan die oude eigenaren nog steeds wel wurgen. Zij hebben hem niet eens een kans gegeven...

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:32

Ik vind dat je er goed aan hebt gedaan om contact op te nemen met de oude eigenaren. Het is nu even afwachten. Spannend. Ik zou inderdaad wel juridisch even kijken wat je rechten zijn.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:33

BarbaLala schreef:
Shalimar schreef:

Belang van de poes?
Als jij je dier kwijt zou raken, zou je dan ook zo makkelijk praten? I don't think so.
Misschien is de poes wel dolblij om haar eigenaars weer te zien.

Katten hechten zich veel aan hun huis. Verhuizingen, ook als je hun meubels en hun baasjes mee zou nemen binnen een normale verhuizing, geven zo'n beestje enorm veel stress. Voorbeeld: wij hebben 3 katten. 1 is met een flinke voorsprong de dapperste; vreemden in huis vind hij geweldig leuk en hij is de enige die nooit bang is geweest buiten. Maar een nieuw huis? Hij heeft 2 tot 3 dagen in het holletje gezeten in de krabpaal waar hij nooit wat mee heeft gehad.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:45

[/quote]

Belang van de poes?
Misschien is de poes wel dolblij om haar eigenaars weer te zien.[/quote]

Er zal toch iets niet goed gegaan zijn bij de vorige eigenaar,poezen kunnen over zeer grote afstanden de weg terug vinden.Deze poes heeft dat om één of andere reden niet gedaan.
De kans is zelfs groot dat als de poes terug naar de vorige eigenaar gaat ze terug komt naar de ts.Als er gedacht werd in het belang van de poes dan is de oplossing simpel ,laten waar ze is.Poezen verhuizen niet graag die zijn nogal honkvast

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:55

Als ik mijn kat kwijt zou zijn, dan had ik na 2 jaar ook verwacht dat ie niet meer zou leven. Mocht ik horen dat hij na enkele maanden zwerven opgevangen was en daar sinds die tijd leeft, zou ik dat erg fijn vinden. Geen haar op m'n hoofd die eraan zou denken de kat terug eisen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:59

beatje schreef:
De kans is zelfs groot dat als de poes terug naar de vorige eigenaar gaat ze terug komt naar de ts.Als er gedacht werd in het belang van de poes dan is de oplossing simpel ,laten waar ze is.Poezen verhuizen niet graag die zijn nogal honkvast

Precies wat ik al eerder schreef. Een kat wil blijven waar ze zich goed voelt.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:07

TS: wat fijn dat je zo begaan bent met de oude eigenaren en hen hebt opgebeld met het goede nieuws dat poeslief nog leeft en in goede handen is.
lieveli schreef:
Draai het om, als het jouw kat zou zijn zou je ook blij zijn als ze weer terug kwam.

Ik weet niet of dit voor iedereen geld... Voor mij in ieder geval niet aangezien voor mij het belang van het dier voorop staat en niet mijn eigen belang. ik zou uiteraard wel gaan kijken hoe poeslief er uit ziet en als alles goed met haar gaat en het daar bij laten. Ik vind het namelijk oneerlijk tegenover een dier om haar uit haar vertrouwde omgeving te trekken. Voor de poes is TS nu de eigenaar en zijn de eerste eigenaren vreemden voor haar. Daarnaast verhuizen poezen niet graag en heb je inderdaad de kans dat de poes (met gevaar voor eigen leven) terug naar TS probeert te komen.

Als de eerste eigenaren echt van de betreffende poes houden en oprecht het goede willen voor het dier (en niet enkel aan hun eigen gevoel denken) laten ze het dier gewoon waar zij nu is en dat is bij TS.

Indien de eerste eigenaren haar terug zouden willen zou ik als TS zijnde er alles aan doen om het dier te houden. Zij hadden het dier korter dan TS, het dier is bij TS in goede handen, zij hebben nu een nieuwe poes en zij hadden het dier niet gechipt.

In plaats van de kat terug te willen vind ik het in deze situatie eerder gepast om als eerste eigenaar even langs te komen, een boeketje bloemen mee te brengen om de TS te bedanken voor de goede zorgen en de informatie over de kat en de kat gewoon bij TS laten. Als dierenliefhebber zou ik namelijk heel blij zijn dat de kat die ik zo lang zoek al die tijd niets te kort is gekomen.
Laatst bijgewerkt door Riel op 31-08-16 10:17, in het totaal 2 keer bewerkt