SeaWorld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:25

Ik vind het geld verdienen aan dieren geen probleem. Mits het welzijn voorop staat en er echt aan goede educatie wordt gedaan. Laat mensen dan kaartjes kopen om ze in een baai te bezichtigen of iets dergelijks. Geef uitleg over wat we in de jaren geleerd hebben en waarom orca's in zulke parken niet meer werkt. Er is vast iets te bedenken dat meer diervriendelijk is dan een betonnen bak en niet kunnen jagen op vis of dergelijke (ook al kunnen of willen ze het niet meer: dan kunnen ze het in ieder geval proberen).

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:59

Maartje1990 schreef:
Martine_R: dat zeg ik toch ook niet? Integendeel ik zeg dat beidde dieren in kleine stallen/bassins houden niet goed is (met het geld "verdienen" heb ik geen probleem

Geld "verdienen" met dieren, geen probleem. Geld verdienen over de rug van dieren? Ja, wel een probleem.

Maartje1990 schreef:
als de dieren juiste zorg krijgen hebben zij er immers geen last van als de mensen er geld voor krijgen).

Correct, maar helaas. In deze situatie krijgen de dieren nooit de juiste zorg. Er kan niet eens worden voldaan aan de basisbehoeften van zo'n dier, hoe kan het dan "goed verzorgt" worden? Omdat die mensen dat vinden? Omdat het beest zijn natje en droogje en spuitjes krijgt? Get real.

Verder snap ik nog steeds niet hoe men dan dat leven in die baai voor zich ziet. Je wilt - lijkt mij - niet meer dieren kweken die in gevangenschap geboren zijn dus je kunt stieren en koeien niet bij elkaar zetten. Dit betekent dat sommige stieren alsnog geïsoleerd worden..? Daarnaast is ook een baai niet te vergeleken met de oceaan en zal het dier toch nog steeds gelimiteerd worden in zijn doen en laten. En ook de kosten alleen al... Hier heb ik het over de dieren die om wat voor reden niet terug kunnen naar de wilde natuur, natuurlijk.

djinnie

Re: SeaWorld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:33

Vrijwel alle in gevangenschap levende orka's kunnen niet uitgezet worden in het wild. Door "tandzorg" (lees: uitboren van de tanden waardoor diezelfde tanden meermaal daags gespoeld worden met een antiseptische spoeling) of door het dusdanig knagen aan (veelal horizontale) tralies, waardoor er nog nauwelijks tanden over zijn. Prooien vangen wordt dan lastig. De orka's met uitgeboorde tanden krijgen zonder spoelen infecties en kunnen daar dan weer aan overlijden. Aldus twee dieren tandartsen op het web.

Een orka uitzetten zonder familie is sowieso geen optie.

Maar de parken zijn ook geen optie. Dit bestaan is verschrikkelijk.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:37

Daarom. Dus dan toch isolatie in een baai? Hmm... ik zou daarvoor passen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:12

Tja, en in die baai moet je ze dus blijven trainen, want anders krijg je niet meerdere keren per dag hun tanden gespoeld. De ruimte blijft minimaal, ze kunnen niet gezellig allemaal samen (want geen familie). Hoe ga je een baai vinden die groot genoeg is om al deze niet uitzetbare orka's te huisvesten, zonder ze te scheiden door middel van tralies (want dat levert weer stress en geknaag op), waar ze voldoende ruimte hebben (terwijl ze dus hun eigen plek hebben) en waar ze dus zo (diervriendelijk?) getraind worden dat de tanden verzorgd kunnen blijven?

Ik ga in deze met jou mee flux... Fok- en houdverbod en de dieren die niet uit te zetten zijn laten gaan...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 09:20

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:58

In elk geval een hele verbetering voor de dieren die er zitten!

Dat idee van die stroomversnelling is gaaf trouwens!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 19:08

Happy16 schreef:
In elk geval een hele verbetering voor de dieren die er zitten!

Dat idee van die stroomversnelling is gaaf trouwens!

Dat kan de vrijheid niet vervangen. Sorry.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:11

Nee, maar ze vrijlaten is ook zo makkelijk nog niet...
Alles beter dan in dat kleine bassin blijven zitten!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 19:15

Happy16 schreef:

Als het kon bij Keiko dan kan het bij de rest ook, ze hebben zich alleen bij de pakken neer laten leggen. Zie je wel? Ik heb Blackfish gezien! :) Dieren zijn slimmer dan mensen, grotere herseninhoud en zeer leerbekwaamheid.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:19

Maar vrij kunnen deze dieren niet meer komen... door de verzorging die ze nodig hebben. Dus dat is geen optie. En dan is dit wel fijn voor deze dieren.

Die coastal "shelters" of hoe ze die ook noemden, die zullen er ook niet in enorme getale zijn, dus of dat een reële optie is, weet ik niet.

Een verbod op nieuwe dieren, dat is het enige dat helpt. Dat na deze dieren nooit meer zo'n oceaanreus gevangen wordt gezet.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:19

Ik heb Blackfish ook gezien.
Maar sommige dieren hebben medicatie nodig en de meeste hebben, zoals in dit topic ook genoemd is, tandproblemen. Daarnaast is de kans groot dat deze dieren toch weer mensen gaan opzoeken.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:20

HorseyDude schreef:
Happy16 schreef:

Als het kon bij Keiko dan kan het bij de rest ook, ze hebben zich alleen bij de pakken neer laten leggen. Zie je wel? Ik heb Blackfish gezien! :) Dieren zijn slimmer dan mensen, grotere herseninhoud en zeer leerbekwaamheid.

En wie gaat in "het wild" dan hun uitgeboorde tanden verzorgen? Of vis vangen (of zeehond) voor de dieren wiens tanden bijna zo afgesleten zijn dat ze nauwelijks zichtbaar zijn?
Deze dieren komen dan om van infecties of honger.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:21

Maar Keiko was ook niet bepaald een succesverhaal he. Ja hij werd 'vrijgelaten' maar een orka die zo lang in gevangenschap heeft geleefd kan niet meer een volledig wild bestaan leven.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 19:23

Afbeelding
En dit is dan je hele leefruimte. En kijk eens naar de ruimte waarin Tilikum moet leven (rood omcirkeld) Ook net op een luchtfoto gezien dat de stadium grens aan een heel groot meer! Waarom niet doorbreken naar dat meer en die dieren meer vrijheid gunnen?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 03-10-15 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:25

Daarom is het toch juist mooi dat ze een nieuw verblijf gaan bouwen??

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:26

Maar horseydude, je reageert niet op vragen van anderen nu? Er is hier niemand die zegt dat de orca's goed of fijn zitten. Maar als ze niet terug kunnen naar het wild en ze willen dan een groter verblijf maken, lijkt dat me voor deze dieren in ieder geval een (marginale) verbetering.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 19:29

Happy16 schreef:

Ja, maar ik denk gewoon dat het een verloren zaak is. Hoe mooi ze ook een verblijf kunnen maken, het kan nooit de echte natuur vervangen. Zo zie ik het.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:30

Ik vind het voor de dieren erg jammer dat ze nooit meer het reilen en zeilen van de zee zullen meemaken, al is het maar een klein en veilig afgezet stukje (niet haalbaar natuurlijk, alleen financieel al niet), waarin ze net als nu gevoed en verzorgd worden. Het ervaren van de golven, levende visjes, de ruwe zeebodem, etc. Ik hoop dat ze het Blue World Project zoveel mogelijk op een oceaan-omgeving proberen te laten lijken.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 03-10-15 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:31

HorseyDude schreef:
Happy16 schreef:

Ja, maar ik denk gewoon dat het een verloren zaak is. Hoe mooi ze ook een verblijf kunnen maken, het kan nooit de echte natuur vervangen. Zo zie ik het.

Ja maar ze kúnnen niet(of in elk geval heel moeilijk) terug naar de natuur.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 19:53

Happy16 schreef:
Ja maar ze kúnnen niet(of in elk geval heel moeilijk) terug naar de natuur.

Problematisch ja

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:02

HorseyDude, ik geloof niet dat je het probleem goed begrijpt. Doorbreken naar een meer? Dat is natuurlijk geen optie, zo'n meer is daar helemaal niet geschikt voor. Evenals vrijlaten, dat kan met deze dieren ook niet meer. Niet alles is zo simpel op te lossen, het is een veel complexer probleem. Schreeuwen hoe zielig het is maar vervolgens ze wel sponsoren door er naartoe te gaan, dat is in ieder geval géén oplossing.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:42

Waarschijnlijk is het weer zoet water en geen zout, dus dat is vast geen optie.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:46

HorseyDude schreef:
En dan zeggen dat orka's met uitsterven worden bedreigd:

[ Afbeelding ]

Tuurlijk. En wat is dit dan?

Eeen klein groepje Orka's? Schat ik ;)

Ben er niet zo erg op tegen, sorry dames!
Zolang ze maar kunnen zwemmen en springen en communiceren vind ik het best, ik geloof dan ook best wel dat ze het leuk vinden om de shows te doen, ze worden er voor beloond en lijken het leuk te vinden.

Meer niet over te zeggen :)

Edit; betekend niet dat ik er een voorstander voor ben! Begrijp me niet verkeerd!
Ik vind het goed zo lang het dier een gelukkig leven leidt!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:54

chantalnadia schreef:
Ik vind het goed zo lang het dier een gelukkig leven leidt!

En juist dàt blijkt niet in orde. Net blackfish gekeken. The Cove ga ik nog kijken (docu over het vangen van wilde dolfijnen, incl afslachten van de niet "knap genoege" dolfijnen).

Dat gelukkige leven kunnen deze dieren helaas op hun buik schrijven.