Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 14:37

Flux schreef:
Ik vind het een supergaaf topic en ook een supergave stagevergoeding zeg! Duim voor een gezond diertje straks.

Ik wil je ook nog even complimenteren over je wijze van antwoorden en incasseren. Kunnen veel nog een puntje aan zuigen ;)

Mag ik trouwens vragen (misschien totaal offtopic, dus als je het vervelend vind even zeggen :P) wat je vind van de afschaffing van het melkquotum? Denk je dat hier problemen van gaan komen op lange termijn betreffende het dierenwelzijn (stalvergroting, nog meer melk vragen van de koe)? Of zou jij het anders gedaan hebben?

Ben erg benieuwd! :D (vooral naar het kalf!)

haha weer zo'n moeilijke vraag. Hmmmm nou het melkqoutum was iets heel kroms wij moesten de laatste keer koeien verkopen, minder brok voeren, koeien eerder droog zetten om maar te zorgen dat we niet teveel melk kregen. Terwijl we het jaar ervoor te weinig melk hadden. Er waren ook boeren die expres minder gingen melken en hun qoutum verhuurde die verdiende daar Geld mee. Eigenlijk vind ik dat raar ik denk dat het zo wel beter is. Ik ben niet bang dat er teveel melk komt want er is gewoon niet genoeg grond in Nederland. Ik denk ook dat er heel veel boeren die een dikke nieuwe schuur hebben gebouwd in de problemen gaan komen door de tegenvallende melkprijs.

Maarja wie weet gaat het heel anders lopen. We gaan het meemaken, komt vast allemaal wel weer goed.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:59

lisaaahtjuuh schreef:
emma525 schreef:
Leuk om te volgen! Het valt me op dat moeders (Mairy) een hele rechte rug heeft. Wordt dit zo gefokt bij koeien of vertekend het plaatje?

Ja nou daar kan ik me persoonlijk zo aan ergeren. Dat word gefotoshopt. Vreselijk alsof we niet weten dat een koeienrug nooit 100% recht is. Maarja zo denk ik erover.

Maar het word ook gefokt hoor een rechte rug is een sterke rug.

Nee oke, mijn pony stond heel lang op een biologische vleesboerderij gestaan en had nog nooit zo'n rechte rug gezien :Y) Maar ben erg benieuwd naar je kalfje.

PardoesJessi

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:08

Voor wat betreft de rug: Er zijn ook hele handige hansen die het haar op de rug stylen, in de lak zetten en god weet wat om de rug rechter te doen laten lijken.

Melkquotum doen wij hier niet missen. Kunnen we eindelijk een beetje gezond worden als bedrijf.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:17

Wat een gave stagevergoeding! :D
Ben benieuwd naar het kalf, op naar een voorspoedige bevalling!
Heb niet het hele topic doorgelezen, maar waarom gekozen voor een vaars ipv een koe om het embryo in te plaatsen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:35

lisaaahtjuuh schreef:
Juut schreef:
Leuk topic, mooi die uitleg die je geeft! Zeker op de kritische punten ;) Stiekem zijn dit de vragen waar ik best nieuwsgierig naar ben.

Nog even over het ophokken: het kalf mist toch een ruime mate van bewegingsvrijheid die hij in de wei wel zou hebben. Voor het veulen is deze beweging ook van belang om de spieren, pezen en botten aan te sterken. in hoeverre speelt problemen met bewegingsstelsel voor het kalf/ volwassen dier?

Kalveren die eerst alleen opgehokt zijn, en vervolgens in een 'jongeren-groep' : in hoeverre heeft dit invloed op gedrag? Lijkt mij persoonlijk namelijk wel goed als er een volwassen koe bij zou staan om het grut op te voeden...

Om eerlijk te zijn vind ik dit moeilijke vragen omdat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb natuurlijk. Ik heb een vriendin die melkt op een biologisch bedrijf met een kudde koeien waar de kalveren tot spenen bij de koeien blijven. Over het algemeen vind ik onze vaarzen beter ontwikkeld maar dat komt misschien ook door de betere voeding? Maar de kalveren bij ons staan maar heel korte tijd in het kleine hokje en kunnen zich voldoende bewegen. En dus ontwikkelen.

Ook zijn ze erg nieuwsgierig en ontdekken ze veel zelf, als ze bij de melkvee groep komen maken de oudere koeien wel duidelijk wie de baas is over het algemeen hebben ze hun draai erg snel gevonden. Ik heb niet het idee dat ze er 'last' van hebben ofzo.

Mag ik hier even op doorgaan?

Dat je niet zomaar de boel omgooit, kan ik volgen maar zie je wel ruimte om zoiets langs de weg der geleidelijkheid te doen?
Of anders gesteld: Heb je een idee welke factoren een rol spelen waarom die koeien, naar jouw idee, beter zijn en zijn dat dingen die je in jullie bedrijf ook zou kunnen doen, zonder er weer meteen een etiketje op te plakken (en er regeltjes voor te verzinnen)?

Enne, dat melkquotum, zou dat er niet af gedaan zijn om aan de vraag uit China te kunnen voldoen?? Ik weet niet, maar die twee zaken kwamen iets te opvallend tegelijk in het nieuws.........
(even los van het feit dat dat hele quotum nergens op sloeg)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:28

ikke schreef:
Enne, dat melkquotum, zou dat er niet af gedaan zijn om aan de vraag uit China te kunnen voldoen?? Ik weet niet, maar die twee zaken kwamen iets te opvallend tegelijk in het nieuws.........

Dat het melkquotum afgeschaft zou worden per 1-4-2015 is al jaren bekend. Daarbij is het ooit bedacht omdat er een overschot aan melk was, de tijd van de boterberg en melkplas. Het idee om Europa na de 2e wereldoorlog van voldoende voedsel te voorzien was iets te voorspoedig gegaan :D

Wat de gevolgen van de afschaffing van het quotum zullen zijn is de vraag. Door de productie beperkingen is de melkprijs al die tijd best redelijk en soms zelf hoog geweest.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 19:59

ikke schreef:

Dat je niet zomaar de boel omgooit, kan ik volgen maar zie je wel ruimte om zoiets langs de weg der geleidelijkheid te doen?
Of anders gesteld: Heb je een idee welke factoren een rol spelen waarom die koeien, naar jouw idee, beter zijn en zijn dat dingen die je in jullie bedrijf ook zou kunnen doen, zonder er weer meteen een etiketje op te plakken (en er regeltjes voor te verzinnen)?

Ik heb wel 100 ideeën over hoe ik evt koeien zou willen houden maar dat zijn helaas alleen maar dromen. Ik moet namelijk nog maar zien of ik ooit echt boerin kan worden. Ik heb ook nog broertjes en jonge ouders dus thuis zit het er waarschijnlijk niet eens in. En probeer maar eens aan een bedrijf te komen. Mijn vriend heeft thuis ook een bedrijf maar een broer die al in maatschap zit.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:19

Flux schreef:
Ik wil je ook nog even complimenteren over je wijze van antwoorden en incasseren. Kunnen veel nog een puntje aan zuigen :)

Eens! :)
Super interessant topic en wat een bijzondere stagevergoeding voor jou :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:22

TS, wat jammer van al die reacties van onwetende mensen. Reageer dan gewoon niet hier, ga lekker ergens anders discussieren, bij wakker dier bijvoorbeeld, die alleen maar leugens verkondigt en alles 100x erger maakt.

Wat een originele stagevergoeding! Leuk zeg. Mooie moeder en goede vader van het kalf. Ben erg benieuwd en duim voor je dat het een vaarsje wordt.

Misschien over heen gelezen; hoeveel koeien melken jullie? Welke stieren gebruik je anders altijd?
Doe zelf ook opleiding veehouderij en vind vooral de fokkerij interessant :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:23

Melk is voor baby's!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:26

Wat een leuk topic ! ik volg !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:27

Paperboy schreef:
Melk is voor baby's!

Ja, precies, melk van koeien wordt voor babypoedermelk gebruikt! :Y)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:45

amoj schreef:
Paperboy schreef:
Melk is voor baby's!

Ja, precies, melk van koeien wordt voor babypoedermelk gebruikt! :Y)

En hoe bizar is dat!!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:46

Bedankt voor je uitgebreide antwoord TS! Nog nooit gehoord dat je je quotum ook kon verhuren. Weer wat geleerd :D

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 21:47

amoj schreef:
TS, wat jammer van al die reacties van onwetende mensen. Reageer dan gewoon niet hier, ga lekker ergens anders discussieren, bij wakker dier bijvoorbeeld, die alleen maar leugens verkondigt en alles 100x erger maakt.

Wat een originele stagevergoeding! Leuk zeg. Mooie moeder en goede vader van het kalf. Ben erg benieuwd en duim voor je dat het een vaarsje wordt.

Misschien over heen gelezen; hoeveel koeien melken jullie? Welke stieren gebruik je anders altijd?

Wij melken 40 koeien :)

En ik gebruik de stieren: danillo, twist, repairman, crime time. Ik heb talentino, stonewall, mavid, wonder, jotan, emmett, o cosmopolitan, sudan, douglas een poosje gebruikt. Ik wil rocko eigenlijk ook weer gaan gebruiken daar hebben heel veel goede gebruikskoeien van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:51

lisaaahtjuuh schreef:
amoj schreef:

Wij melken 40 koeien :)

En ik gebruik de stieren: danillo, twist, repairman, crime time. Ik heb talentino, stonewall, mavid, wonder, jotan, emmett, o cosmopolitan, sudan, douglas een poosje gebruikt. Ik wil rocko eigenlijk ook weer gaan gebruiken daar hebben heel veel goede gebruikskoeien van.

Leuk! Nog uitbreidingsplannen?
Bekende namen allemaal. Danillo hebben wij een stier van, die hebben we tussen de pinken lopen.
Wonder hebben wij ook gebruikt. Helaas niet heel veel van drachtig gekregen. Bij jullie wel?
En hebben jullie daar al kalveren van?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:58

Leuk volg topic .
Hoewel ik ook niet leuk vindt dat baby apart gaat ...
Maar zo is t nu eenmaal

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:08

lisaaahtjuuh schreef:
ikke schreef:

Ik heb wel 100 ideeën over hoe ik evt koeien zou willen houden maar dat zijn helaas alleen maar dromen. Ik moet namelijk nog maar zien of ik ooit echt boerin kan worden. Ik heb ook nog broertjes en jonge ouders dus thuis zit het er waarschijnlijk niet eens in. En probeer maar eens aan een bedrijf te komen. Mijn vriend heeft thuis ook een bedrijf maar een broer die al in maatschap zit.

Maar zijn die ideeën uitvoerbaar? Niet zozeer of jij de kans krijgt (ik hoop het voor je) maar gewoon in de praktijk van alledag en binnen de grenzen van verantwoorde bedrijfsvoering.

Hoe gaat het in de tussentijd met moeders?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:13

Dit is wel weer een volgtopic wat ik ga volgen
Altijd leuk eens wat anders dan al die drachtige merries
En zeker met zo'n bijzonder kalfje.

Hopelijk is de discussie een beetje klaar wat dat vindt ik niet gepast hier in het topic

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:33

amoj schreef:
Leuk! Nog uitbreidingsplannen?
Bekende namen allemaal. Danillo hebben wij een stier van, die hebben we tussen de pinken lopen.
Wonder hebben wij ook gebruikt. Helaas niet heel veel van drachtig gekregen. Bij jullie wel?
En hebben jullie daar al kalveren van?

Danillo gebruik ik nog maar kort, wonder heb ik er nu 3 van drachtig geloof ik ook nog niet veel gebruikt. Talentino daar heb ik er veel drachtig van.

Voorlopig geen uitbreidings plannen.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:39

ikke schreef:
Maar zijn die ideeën uitvoerbaar? Niet zozeer of jij de kans krijgt (ik hoop het voor je) maar gewoon in de praktijk van alledag en binnen de grenzen van verantwoorde bedrijfsvoering.

Hoe gaat het in de tussentijd met moeders?

Nee onze schuren zijn daar niet voor geschikt. Dan zouden we dUs moeten gaan bouwen en daar is op.dit moment echt nog geen geld voor.

En als het geld er wel zou zijn zouden we voor de melk die we dan produceren toch een hogere prijs moeten krijgen anders kan het namelijk nog niet uit waarschijnlijk.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 23:03

Het spijt me trouwens als ik een vraag niet goed kan beantwoorden, ook ik weet niet alles en ik vind soms best moeilijk om de juiste woorden te vinden. In mn hoofd weet ik het wel ongeveer maar als ik het er dan neer moet typen valt het nogal eens wat tegen. Ik overleg sommige dingen waarvan ik twijfel met mijn vriend maar ook die vind dat moeilijk.

Ik ben ook maar iemand die met moeite haar niveau 3 diploma heeft gehaald. En ik doe mijn best om jullie zo'n goed mogelijk antwoord te geven. Maar vergeef me als het niet duidelijk is of niet klopt soms. Je mag me ook best verbeteren of jullie eigen mening geven. Ik ben van mening dat je overal een les uit kan trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 23:17

lisaaahtjuuh schreef:
Het spijt me trouwens als ik een vraag niet goed kan beantwoorden, ook ik weet niet alles en ik vind soms best moeilijk om de juiste woorden te vinden. In mn hoofd weet ik het wel ongeveer maar als ik het er dan neer moet typen valt het nogal eens wat tegen. Ik overleg sommige dingen waarvan ik twijfel met mijn vriend maar ook die vind dat moeilijk.

Ik ben ook maar iemand die met moeite haar niveau 3 diploma heeft gehaald. En ik doe mijn best om jullie zo'n goed mogelijk antwoord te geven. Maar vergeef me als het niet duidelijk is of niet klopt soms. Je mag me ook best verbeteren of jullie eigen mening geven. Ik ben van mening dat je overal een les uit kan trekken.

Je hoeft aan mij geen verantwoording af te leggen. Ik stel geen vragen om de antwoorden maar om het denkproces wat daaraan vooraf gaat. Als er ergens in jouw hoofd iets aangeslingerd wordt dat over vijf (of tien) jaar of zo leidt tot een verbetering, dan is het zinvol geweest.

Blijft over: hoe gaat het met moeders?

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:29

Lisa (??) ik ben fan van je !
Je geeft open en eerlijk antwoord zonder je aangevallen te voelen. Chappooooo!!!
En dat meen ik!

Vind het grappig dat de stierkeuze grotendeels overeenkomt met die van mijn man.
Twist, Danillo, Wonder (hebben wij nu de eerste kalveren van) Rocko, Tallentino.

En je mag dan jong zijn, en met moeite je opleiding gedaan hebben... je hebt wel visie en ideeen. En dat is wat je verder brengt op deze wereld!

Benieuwd naar je super kalf! Nog even geduld!

Onze beste koe staat in het stro, uitgerekend van Wonder.............ook spannend!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:17

Mariett schreef:
Heel interessant topic! Ik vroeg me alleen af: hoe maakt men zo'n foto van een koe? Er is dus het één en ander met Photoshop gedaan, maar ik vind de achtergrond er zo nep uit zien. Wordt de foto voor een achtergrond foto gemaakt of is het gewoon een heel nep uitziend weiland?
Lijkt me ook wel apart als de rug zo met Photoshop wordt gedaan. Weet je nooit helemaal waar je aan toe bent..

Zag dat de vraag mbt de achtergeond nog niet beantwoord is. Op een koeien show heb ik al eens gezien dat ze gewoon voor een doek staan, geen greenscreen maar echt een doek met deze foto al op de achtergrond :)
Over de rechte rug weet ik niet hoe dat zit met photoshop wel op school meegekregen dat dat idd wel eens met haarlak overeind word gehouden en dan met een schaartje perfect rechr word gemaakt haha