Wie heeft er nog meer een jachthond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blondies

Re: Wie heeft er nog meer een jachthond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:50

Hihi leuk weer nieuw leven in het topic!

@ spianne en [***]: normaal gaat hij naar mijn pa (gepensioneerd) die zelf ook voorjager is en vertrouw ik echt zo mijn hond toe. Echter nu komt er dan dat punt dat hij eens echt niet kan en dan heb ik als opties:
- schoonouders die het leuk vinden om hem gek te maken, vinden dat hij bijt als zij vervolgens hun hand snel terug trekken, hem eten van tafel willen geven en denken dat een hond opvoeden makkelijk is en je hem zo even overal losgooit
- de buren die zelf miniatuur hondjes hebben
- een pension/opvang waar we eerst een half uur voor moeten rijden
- broers die helemaal niks met honden hebben

Voor iemand die met het type hond bekend is, is hij echt geen moeilijke hond. Ik denk dat ik hem zo aan de helft van jullie zou meegeven.
Het heeft me wel aan het denken gezet dat ik eens wat lijntjes uit moet zetten bij bevriende voorjagers voor in noodgevallen ;)
Dus iemand hier in zuid-limburg die zich aanbevolen voelt? Hahaha

Wat knap dat zoef ondanks dat ze geraakt is toch verder is gegaan! Zie je maar dat de passie toch overwint. Hoe is ze in hemelsnaam eigenlijk bij het schot kunnen komen?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:15

Nou dat zit zo, voorgaande jaren was over water bij het electriciteitshuisje, daar zit dat schot plat tegen de kant, hoe meer je de dijk op loopt, hoe verder het schot van de kant komt. Aangezien ik een duikboot heb, en ze altijd springt en vliegend het water in gaat ging het daar fout.

Door de vele regen die gevallen was stond het water vrij hoog, dus je zag alleen twee bovenkanten van de ronde paaltjes, die houten plaat daartussen heeft ze nooit kunnen zien, vloog van de kant er dus midden bovenop. Ik dacht dat ze met d'r hoofd het schot raakte, want ze kwam terug naar me toe dus nog een keer inzitten, geen probleem. Maar tien minuten later bleek dus dat ze die enorme bobbel had... Dus dat we het alsnog gehaald hebben maakt me zo trots op d'r. Het is zo'n watje in bepaalde situaties maar kennelijk tijdens het werken spijkerhard voor zichzelf...

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:39

Boh dat is dan ook wel erg ondoordacht van de organisatie... Gelukkig nog maar dat het enkel een heamatoom was in de oksel. Geen andere honden gewond? Ik heb ook zo'n duikbuit, moet er niet aan denken!

Ik verbaas me er ook over dat hij tijdens jacht door al zijn grenzen heen kan gaan terwijl hij zo ook wel kan miepen als hij een 'auwa' heeft.... Een echte man *zucht*

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:44

Ja het was volgens de keurmeester voor de extra moeilijkheidsgraad ofzo... Terwijl die ochtend door de organisatie zelf de proef toch echt op de "veilige" plek was uitgezet. Al met al wel even flink pissig geweest.

Ene kant ben ik doodsbang dat ze zo te water gaat, andere kant, het maakt niet uit hoe moeilijk de kant mag zijn op een proef, ze gaat altijd over water. Jammer dat je dat op zo'n manier moet bekopen.

Toch wel typisch he, dat ze met werken zo hard kunnen zijn voor zichzelf... Terwijl als ik d'r oren schoon moet maken madame zich verstopt en niet meer laat zien haha. Zal toch wel die drive zijn om te werken.. Hoop dat d'r toekomstige kinderen dat ook mee krijgen :-)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:22

Zo, dat is behoorlijk pittig.

Bij poedels schijnt dat harde ook voor te komen, op de trimtafel. Poedels zijn net voetballers, als ze maar denken dat ze mogelijk pijn hebben beginnen ze alvast met gillen. Maar als je per ongeluk een velletje heb op de trimtafel, dat hoor je geen piep.

De oren doen was aan het begin ook gillen, maar ondertussen ondergaan ze dat braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:18

Ja ik heb twee jachthonden.... moeder en dochter: aka Megan en Noa....èchte Beagles, maar ik zou ze voor geen geld in de wereld willen missen! Wat een kleine toppertjes.

Afbeelding

Zag hier een foto voorbij komen van twee Goldens! Prachtig!!! <3 Het is alweer enkele jaren geleden dat wij onze Golden Youri hebben moeten laten inslapen vanwege een tumor in de kaak, maar een Golden komt er zeker weer in de toekomst, geweldige honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:20

Vaak tref ik ze zo aan.... :x :))

Afbeelding

Koppie van onze 'pup' Noa: inmiddels 8, maar blijft een grote baby...

Afbeelding

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:07

Leuk topic! Wij hebben (o.a) een Friese Stabij. Jachtinstinct heb ik nog niet echt ontdekt bij hem, maar dat vind ik niet erg. Wel kan hij soms zomaar weg zijn en dan loopt hij de hele omgeving af te struinen. Dan komen de kinderen hem opeens ergens tegen of hij komt zelf weer naar huis als hij er genoeg van heeft :D

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:11

Oh Diablo, de Stabij, ook zo'n leuke hond! Bij ons op stal lopen er 3 rond... lieve, maar ook waakse diertjes!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:23

Inderdaad, ze zijn heel erg lief en sociaal, maar ze laten zich ook de kaas niet van het brood eten.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:57

Valt de kooiker in jullie ogen wel of niet onder de jachthonden?
Officieel vallen ze geloof ik onder de staande jachthonden, spaniels en retrievers.

Wij hebben onze kooiker als sport hondje gekocht. Hij is nu bijna 10 maand. Lekker fanatiek en super leuk!
We zaten met hem op cursus. Puppy cursus was erg makkelijk voor hem. Basis a zouden we mee starten maar mijn lijf trok dat niet (ben nu 8 maand zwanger).
Dus straks basis a en b nog doen. En dan behendigheid en/of speur cursus.
Met mijn dogo canario basis A, fun cursus en speur cursus gedaan. Ben onze pup nu speels gewijs speuren aan het leren zodat hij geestelijk word uit gedaagd.

Dit is onze Sam(mie)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:10

De kooiker wordt gebruikt om wilde eenden in de 'fuiken'(?) te drijven toch? Leuk hondje! Mooie kleur bruin is dat trouwens blokje!

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:58

Kheb er twee! (eigenwijsmaraner)
2 zusjes, allebei praktische jacht (in Engeland) en allebei lopen ze regelmatig proeven in Nederland (of Belgie). Afgelopen maand allebei een KNJV B diploma gescoord (de een voor de eerste keer, met een mooie score van 72) en de ander voor de derde keer (iedere keer met andere voorjager!).
Praktische jacht vinden ze het einde. Controle is het moeilijkste, de adrenaline stoot maakt ze vaak wel wat hardhorend.

Afbeelding
Voorstaan op wild

Afbeelding
Grouse hunting in de schotse hooglanden

Afbeelding
KNJV Bdiploma!

Afbeelding
Jachtwedstrijd in Engeland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:03

Wat gaaf Kimmb! Hoe vaak en waar zijn dit soort testen? Hier in de straat woonde er ook een: vond het wel een ongeleid projectiel zo af en toe, maar zal deels met opvoeding te maken hebben gehad? Of zijn ze hyper van aard? :):)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:08

Hoi allemaal,
Wij hebben een Golden Doodle.
Officieel natuurlijk niet gefokt voor de jacht maar zijn ouders (Koningspoedel en Golden Retriever) zijn natuurlijk jachthonden.
Hij is nu 18/19 weken oud.
Hij is gek op blaadjes en vogels proberen te vangen hahah.

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:01

Wat een gaaf duo Kimmb! :D

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:00

Picasso schreef:
De kooiker wordt gebruikt om wilde eenden in de 'fuiken'(?) te drijven toch? Leuk hondje! Mooie kleur bruin is dat trouwens blokje!

Ja klopt.
Ze werkten in de eendenkooi.
En dreven de eenden in de vang tunnel.

Hij is inderdaad donker rood bruin.
Krijgt nu ook wat zwarte haren er door. Dat mag eigenlijk niet. Maar hij isvoor de sport en we gaan niet met hem fokken.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:07

Zo, ik kom me ook even melden!

We hebben hier sinds februari een kruising Duitse staander Langhaar X Friese stabij.
Een teefje van nu ongeveer 8 maanden.
Een vreselijk ongeleid projectiel,soms Oost Indisch doof.
Eerste cursus al afgerond, en bezig met de 2e cursus.
Onze vorige hond was ook een kruising forse stabij, maar dit is echt een wereld van verschil

Afbeelding

Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:25

Hoi,
Mag ik mij ook melden met onze weimaraner reu van nu 5 maanden?
Hij doet momenteel puppycursus en puppyjacht. Over twee weken examen..! Spannend! Hij wil het water nog niet in.

Sorry voor de slechte foto's ..

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:37

Hahaha, heerlijk die 'te grote jas' van de Weimaraner pup hierboven! Vraag me nog steeds af hoe het karakter van die honden nou echt is. Mijn ervaring, zoals eerder gezegd, was niet positief, maar kan natuurlijk een geval apart geweest zijn! :D

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:10

De wedstrijden in engeland vinden plaats in het jachtseizoen, van 1 September to 1 februari, verspreid over heel engeland, en zo ongeveer 1x in de maand ergens in mijn buurt.
Qua karakter kunnen het aggresieve neuroten zijn, vooral als je ze geen dingen te doen geeft. Je kan er 3 uur mee gaan wandelen of een kwartiertje een puzzeltje mee doen of oefening leren, dat heeft hetelfde effect. En geen gedonder tolereren. Ze lijken wel veel op de visla, hoewel die minder aggresief en meer neurotischer kan zijn.
ik heb wel geluk gehad, want het is (zijn) mijn eerste hond. En ik heb niks te klagen over karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:06

Kortom: je moet redelijk stevig in je schoenen staan om een Weimaraner in het gareel te houden. Ik vind het prachtige honden, maar hij zou voor mij net een maatje te groot zijn in alles.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:41

Weimaraners ken ik ook in verschillende varianten... Sommigen heel lief en volgzaam en bij anderen kun je echt op je kop gaan staan.

Vandaag gestart met nieuwe cursusgroep bij de gevorderden. Dit betekende nu ook voor het eerst 'echt' apporteren met kraai, konijn en vosdummy(zwaar!!!). De onderdelen die met eend waren deed hij voortreffelijk (dat kent hij) maar de nieuwe dingen moest hij toch echt zijn pubersnuit laten zien. Gewoon over de kraai heen rennen, op zoek naar eend, en bij de andere groep het terrein oprennen enzo... Grrrrr...
Achja, daarvoor zijn we op cursus en hij is ook maar pas een week 1 jaar oud ;)

Ik heb wel al de hele dag geen hond meer aan hem... Soort after-training-coma hihi.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:59

Zelf heb ik ook een weim. Nu 2,5 jaar. Het is mijn eerste eigen hond en nog altijd reu. Van pup af aan opgevoed en het is een super lieve en makkelijke hond. Iedereen kan er mee gaan wandelen, los, aan de lijn, met andere honden. Hij gaat super met kids (ook met babys) en goed met onze kat en mijn paarden. Kortom, echt een hele toffe en leuke gezinshond voor mij als beginner.
Ik kan hem ook gewoon 9 uur alleen laten (wel ook in de tuin) om te gaan werken. De meeste dagen wandel ik wel een uur of 3, maar soms haal ik dat echt niet en dan blijft hij gewoon betrouwbaar en lief!
ik heb altijd moeite met hem terug krijgen als iemand er even op heeft moeten passen :Y)

Gewoon goed opletten welke lijn je kiest en hoe de ouders zijn. En dan heb je er een super betrouwbare en lieve volgzame hond aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:54

Valt en staat dus met opvoeding. Maar ja, geldt dat niet voor iedere hond? De een is alleen wat makkelijker dan de ander. Van mijn Beagles zeg ik altijd gekscherend: 'Ik verwacht er niet teveel van, dan valt het alles mee.' :+