Show je caviaverblijf!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 12:41

Ik begrijp niet waarom een opvang onderscheid zou moeten maken tussen knuffel/gezelschapsdieren en grasmaaiers eerlijk gezegd := De opvang heeft niets te maken met de bestemming van een dier (zolang het maar geen slangenvoer wordt en ze goed verzorgd gaan worden). Een cavia is een cavia, en daar moet voor betaald worden zodat de opvang kan blijven bestaan.

Stel dat DD een overeenkomst met een opvang zou hebben dat zij als nood-opvang dient met extra ruimte als de opvang vol zit, dan zou zij de cavia's later weer terugbrengen. Maar ze zitten permanent bij DD, dan maakt het de opvang echt niet uit of je ze nou functioneel of als knuffel houdt.

DubbelFun

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:50

Nou het feit dat ze hier buiten kwamen te zitten was al een obstakel :) en dan vroeg ik nog specifiek om gladharigen, want van langhaar weet ik dat het een probleem kan zijn.

Maar de opvang doet maar wat ze zelf het beste vinden. Ik zal dus op een andere manier aan mijn cavia's moeten komen. Gelukkig zijn er nog mensen die ze gratis af willen staan als blijkt dat ze niet verkocht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:19

Volgens mij zou het eerste streven van een opvang moeten zijn om GEEN beesten te hebben zitten, maar dat terzijde. Beesten die je niet binnenkrijgt/meteen naar een ander adres kunnen, hoef je niet te verzorgen en voeden, en hoef je dus ook niet te financieren.
Maar nu gaan we wel heel erg offtopic. Denk dat we beter terugkunnen richting de mooie verblijven :-)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:23

Ik lees al een tijd mee hier,

Maar ben even benieuwd of iemand mij kan helpen.

Heb vorige week 2 cavia's uit het opvang gehaald en wil ook graag een verdieping in de kooi
Maar ik heb een kooi die aan de voorkant helemaal open gaat, dus ik kan het niet de tralies vast zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:28

Wel aan de zij- en achterkant Maaaarije? Kun je dan evt een steun-poot aan de voorkant maken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:29

In een traliekooi kun je makkelijk een plank plaatsen en zo een verdieping maken. Voor iets er bovenop zijn de kooien vaak te smal, want een trappetje een verdieping hoger heeft al snel 70 cm lengte nodig en ook boven en beneden de ruimte (min 20 cm) om te kunnen draaien.
Ter vergelijking, mijn bakken zijn 28 cm hoog en de trappetjes al 60 cm.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:33

Even met foto, dat geeft iets meer duidelijkheid denk ik!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:36

Dat is wel een héél klein hok om een verdieping in te maken.
Ik denk dat je beter kunt proberen om hun ruimte naar buiten toe uit te breiden, dus met bv een ren er aan vast.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:39

De kooi is 1 m bij 50/60 cm...
Dus ik geloof dat het best mee valt Hoe klein hij is.
M'n cavia's daar in tegen zijn wel enorm groot.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:43

Misschien kun je een nieuwe omkasting maken waarin je de bak gebruikt die je nu al hebt. Is ook makkelijk schoonmaken :D

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 14:43

100 bij 50/60 is best klein hoor ;) Dat is eigenlijk de meest minimale maat. Eigenlijk vind ik een minimale maat 120 x 50/60 cm voor 2 cavia's. Al helemaal met zulke grote cavia's...
Laatst bijgewerkt door Sperziemone op 09-11-15 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:43

Ik vind de kooi ook wat aan de kleine kant, maar ze kunnen er prima in leven!
Zou je misschien een soort ren kunnen maken, zoals Noblesse_ en Jackytje dat hebben gedaan?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:48

Prima als jullie dat vinden.
Ze mogen er elke dag uit om rond te lopen.
En ik geloof dat ik de enige ben die ze in het echt ziet, en dat ze in de kooi nog voldoende ruimte hebben om rond te kunnen lopen.

En dat was echter ook niet de vraag, of mijn kooi groot genoeg is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:58

Maaaarije schreef:
En ik geloof dat ik de enige ben die ze in het echt ziet, en dat ze in de kooi nog voldoende ruimte hebben om rond te kunnen lopen.

Dat weet ik, dat dat je vraag niet is. Maar om een verdieping te maken, heb je zowel hoogte nodig als ruimte op de 'ondervloer' omdat je een trappetje nodig zult hebben. Of wil je ze laten springen? Als ze nog jong zijn, lukt dat bij de meeste wel, maar als ze ouder worden dan kan dat lastig worden.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:59

Sonja schreef:
Maaaarije schreef:

Dat weet ik, dat dat je vraag niet is. Maar om een verdieping te maken, heb je zowel hoogte nodig als ruimte op de 'ondervloer' omdat je een trappetje nodig zult hebben. Of wil je ze laten springen? Als ze nog jong zijn, lukt dat bij de meeste wel, maar als ze ouder worden dan kan dat lastig worden.

Moet je er ook wel rekening mee houden dat als ze weer naar beneden willen dat ze kunnen vallen ;)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:02

Sonja schreef:
Maaaarije schreef:

Serieus? :n
Ik ben geen kind van 8 zonder het verstand van dieren hoor... das dan ook het enige wat ik er over wil zeggen.

Een reactie als "ik denk niet dat je kooi groot genoeg is voor een verdieping" had even anders overkomen.

Maar prima, dan blijven ze lekker op de grond wonen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:06

Maaaarije schreef:
Serieus? :n
Ik ben geen kind van 8 zonder het verstand van dieren hoor... das dan ook het enige wat ik er over wil zeggen.

Een reactie als "ik denk niet dat je kooi groot genoeg is voor een verdieping" had even anders overkomen.

Maar prima, dan blijven ze lekker op de grond wonen. :)

Waarom reageer je zo?
Iedereen die hier reageert heeft het best met zowel de beestjes als hun eigenaren voor :?
Zal ongetwijfeld aan mijn gebrek aan inzicht liggen, maar ik zie aan een foto van een caviahok niet hoe oud een eigenaar is en hoeveel ruimtelijk inzicht zij zal hebben mbt de hoek en dus stijlheid en lengte van een trappetje...

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:08

Omdat er ook een verschil in zit Hoe je iets kunt zeggen.
Als je mijn berichten had lezen had je gezien dat ze uit het opvang komen, ze groot zijn en te zwaar.
Dan lijkt me springen op hun leeftijd en met hun gewicht niet zo'n groot succes hè.

En ik heb net zo goed het beste met mijn dieren voor.
Maar in plaats van allemaal reacties dat jullie mijn kooi te klein vinden.
Kun je ook vragen of ze er misschien verder nog uit komen en aangeven dat voor DE VERDIEPING de kooi te klein is...

Edit: maakt verder ook niks uit. De blijven dan lekker zo in hun kooi als er geen verdieping in past.
Wie weet dat we in de toekomst nog plek hebben voor een grotere kooi.
Dan kunnen we nu weer gaan kijken naar de verblijven van andere cavia's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:16

Maaaarije schreef:
Als je mijn berichten had lezen had je gezien dat ze uit het opvang komen, ze groot zijn en te zwaar.
Dan lijkt me springen op hun leeftijd en met hun gewicht niet zo'n groot succes hè.

Jeetje Maaaarije, sorry als je beledigd bent hoor, dat is volgens mij niemands bedoeling...
Je geeft zelf alleen deze info:

Maaaarije schreef:
Ik lees al een tijd mee hier,

Maar ben even benieuwd of iemand mij kan helpen.

Heb vorige week 2 cavia's uit het opvang gehaald en wil ook graag een verdieping in de kooi
Maar ik heb een kooi die aan de voorkant helemaal open gaat, dus ik kan het niet de tralies vast zetten.

Hoe moeten wij dan weten hoe oud ze bv zijn, en hoeveel overgewicht ze misschien wel hebben, zodat op een verdiepinkje springen misschien niet handig is?

Mensen proberen alleen maar met je mee te denken op je eigen hulpvraag he...

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:25

Maaaarije schreef:
Ik heb geloof ik dezelfde als jou druppie, hoe groot is jou kooi?

Als ik die 2 kleine hummeltjes er in zie moet ik wel lachen.
Ik heb 2 uit het opvang die op dieet zijn. Mijn kooi is bijna vol met 2 cavia's er in :=

Die had ik ook al geplaatst.
En ik ben niet beledigd, ik ben alleen van mening dat er te veel (en dat zie ik niet alleen hier)
Op 1 ding word door gegaan.
Als er 1x gezegd is dat iets niet goed is, dan lijkt me dat voldoende. En dan heeft iemand er meer aan dat je dan aangeeft Hoe het misschien wel kan.

Edit: om maar even een voorbeeld te geven.
Had er na de eerste reactie op de kooi ook een reactie kunnen komen van:
Joh, ik denk niet dat er een verdieping in je kooi past ivm de trap etc.
Maar misschien vinden ze een kartonnen/houten huis wel leuk om op te gaan.

Dat komt heel anders over toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:39

Volgens mij had ik zoiets geschreven ...

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:44

DubbelDun schreef:
Volgens mij had ik zoiets geschreven ...

Klopt, en jij was dan ook de enige die niet direct struikelde over de maten van de kooi :)

Maar ik heb op het moment gewoon niet meer plek voor een ren of grotere kooi.
Dus ze mogen gewoon lekker elke dag buiten de kooi lopen en vertoeven in het huisje dat ze al hadden

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:54

Maaaarije, klimmen ze op het huisje dat je nu hebt? Zoja zou je dus een verdieping kunnen knutselen die niet veel hoger dan dat huisje is, dan kunnen ze eronder, en erop komen zonder trappetje.

Mag ik je wel 1 tip geven; op je foto zie ik knaagstaven hangen.. ik zou die er uit halen. Die zitten barstensvol met spul waar ze echt niet van gaan afvallen, en zijn ook sowieso niet gezond.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:56

Dankje voor de tip Dimphyl, had die knaagstaven een tijdje terug van iemand gekregen. En wist toen nog niet dat ik van die dikkies zou ophalen.
Zal ze er uit halen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:59

Dát huisje lijkt me wat glad.
Je kunt in de winkel van die stroeve kleedjes kopen (2 m x 30 cm) die kosten een euro of zo. Als je die op je huisjes en trappetje doet hebben ze meet grip en zullen het eerder gebruiken.

Van die dikkertjes verwacht ik niet dat ze gaan springen :)